همه چیز درباره مسواک ها (راهنمای خرید مسواک + نحوه استفاده)

18 مهر 1402

خیلی خوشحالیم که داریم می‌بینیم جستجوها و پرسش‌های زیادی پیرامون انتخاب یا خرید مسواک در سایت دکتر دندان انجام می‌شه و خب ما هم تصمیم گرفتیم در این محتوا، به صورت کامل درباره خرید مسواک، بهترین نوعش و نحوه صحیح مسواک زدن توضیحاتی ارئه بدیم که به درد کاربرامون بخوره.

چرا مسواک می‌زنیم؟ (دلیل اهمیت مسواک زدن چیه؟)

مسواک زدن از اصولی و پایه‌ای ترین اقدامات برای حفظ بهداشت دهان و دندان ما است. ما انسان‌ها حتی اگه هیچ کاری برای سلامت دهان و دندانمون انجام ندیم، باید حتما دندون هامون رو هر روز مسواک بزنیم. و اینکار پیشینه‌ای بسیار بسیار بسیار طولانی داره و یه چیز جدید نیست.

ما مسواک می‌زنیم تا از تشکیل و تجمع پلاک دندان و جرم روی دندان‌هامون جلوگیری کنیم. چرا که پلاک دندانی بزرگ‌ترین تهدید برای سلامتی دندان‌ها و لثه‌های ما است. با مسواک زدن، باکتری‌های مضر دهان و دندان از بین می‌رن، دندان‌ها تمیز شده و سفید باقی می‌مونن و از همه مهم‌تر با اینکار بوی بد دهان رو به راحتی ریشه کن می‌کنیم.

به این خاطر و برای سلامت دهان و دندان ما انسان ها همیشه باید خرید مسواک رو در لیست خریدهای ضروری خودمون جای بدیم.

🔔 این نوشته میتونه به دردتون بخوره: آشنایی با آناتومی و ساختار دندان ها

کی و چه وقت مسواک بزنیم؟

توصیه می‌شه که روزانه دست کم در ۲ نوبت اقدام به مسواک زدن کنیم. هرچند که بهتره با فاصله کافی بعد از هر وعده غذایی اینکار رو انجام بدیم اما همون دو بار در شبانه روز کفایت می کنه. ابتدای صبح و انتهای شب (قبل از خواب) معمولا بهترین زمان برای مسواک زدن هست.

چطوری مسواک بزنیم؟

نحوه مسواک زدن بسیار بسیار ساده تر از آن چیزیه که شما تصور می کنید. برای اینکه بتونید به صورت درست، اصولی و موثر دندان های خودتون رو با مسواک تمیز کنید این مراحل رو دنبال کنید:

  • اول، اقدام به خرید مسواک مناسب کنید (درباره نحوه خرید مسواک در ادامه بیشتر توضیح دادیم)
  • به اندازه 1 نخود، خمیر دندان مناسب با دندان های خود را روی مسواک قرار بدید (در کودکان کوچک اندازه 1 دانه برنج کافیه)
  • ترجیحا جلوی آینه قرار بگیرید تا بتوانید دندان های خودتون رو ببینید و نحوه برخورد مسواک به دندان رو زیر نظر داشته باشین.
  • بهتره که دندان ها روی هم قرار نگرفته باشند (پس دهان رو باز کنید)
  • برای اینکه معمولا دندان های خلفی کمتر مسواک زده میشن شما مسواک زدن رو از سطح خارجی همون دندان ها شروع کنید.
  • مسواک رو با زاویه 45 درجه نسبت به سطح دندان ها در حد فاصل بین لثه و دندان قرار بدید و به آرامی (بدون وارد کردن فشار به مسواک) به صورت چرخشی و در جا مسواک رو جابجا کنید.
  • در هر ناحیه حرکات چرخشی رو 3 تا 5 بار انجام بدید و سپس چند بار به صورت حرکت جارویی از لبه لثه (بدون برخورد شدید مسواک به لثه) مسواک رو به سمت پایین حرکت بدید. همین کار رو برای تمیز کردن سطح خارجی دندان های دیگه انجام بدید.
  • بعد از تموم شدن سطح خارجی دندان ها، میریم سراغ تمیز کردن پشت دندونا. دقیقا مشابه مرااحل قبل همین کار رو برای پشت دندان ها هم انجام بدید.
  • دقت کنید که حین مسواک زدن دندان های خلفی، مسواک رو به صورت افقی بگیرید و برای پشت دندان های جلویی مسواک رو عمودی بگیرید تا دندان ها کاملا تمیز بشن.
  • در نهایت بخش یا سطح جونده دندون رو دقیقا مشابه دو مرحله بعد مسواک بزنید.
مردی که در حال مسواک زدن است

راهنمای خرید مسواک (چطور یه مسواک خوب بخریم؟)

بریم سر اصل مطب و اینکه چطوری یه دونه مسواک دندان خوب متناسب با وضعیت دندانی و سن و سال خودمون بگیریم. دقت کنید که خرید مسواک بسیار بسیار مهمه و  دست کمی از یادگیری نحوه صحیح مسواک زدن نداره. شما هم باید بدونید چطور یه دونه خوبشو بگیرید و هم نحوه صحیح استفاده ازش رو یاد بگیرید.

برای اینکه بتونید خرید بهتری داشته باشید ما توصیه می کنیم چند ملاک زیر رو حتما بهش توجه کنید و حین خرید ازشون استفاده کنید:

  • سن و سال استفاده کننده: بچه های کوچک نیاز به مسواکی با سری کوچتر و دسته بزرگتر دارن
  • وضعیت سلامتی: اگه توانایی حرکت موثر مسواک رو نداشته باشید بهتره مسواک برقی بخرید و اگه سالم هستید دستی براتون بهتره
  • نوع دندان ها: اگه دندان حساسی دارید باید الیاف مسواک فوق العاده نرم باشن. مسواک با موی زبر و خشن برای دندونتون خطرناکه.
  • وضعیت لثه: اگه دچار تحلیل لثه هستید فقط مسواک نرم و کوچک استفاده کنین
  • قیمت مسواک: هیچوقت مسواک های ارزان قیمت نخرید.
  • دستی یا برقی بودن فرچه
  • موقعیت دندان ها: برای دندان های کج و نامنظم از مسواک بین دندانی استفاده کنید.

انواع مسواک کدامند؟

بله انواع داره، و ما به طور کلی چند مدل مسواک داریم که هر کدومش برای شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیره. انواعش رو بر اساس شکل و ظاهر دسته بندی کردیم در ادامه به صورت خلاصه توضیح دادیم.

نوع اول: فرچه نرم (مسواک با الیاف نرم یا سافت)

  • این‌ها الیاف خیلی نرمی دارن و معمولاً توصیه می‌شه از این نوع مسواک‌ها استفاده بشه. اگردندان دردیا حساسیت لثه دارید از این نوع مسواک ها استفاده کنید.
  • به دلیل اینکه الیاف نرم دارن، اگر احیاناً دندان حساس دارید و یا لثه‌هاتون آسیب دیده، بهتره از این نوع مسواک ها استفاده کنید. چون بسیار بیخطر هستن و با تمیز کردن باهاشون احساس راحتی به شما می ده.

نوع دوم: مسواک با سری کوچک

  • یه مدلم داریم که سریش کوچیکه که معمولا مناسب کودکان هستن و دندانپزشک کودکان معمولا برای بچه ها تجویز می کنه. البته به جز بچه ها افرادی که دهان کوچکی دارن هم می  تونن دندون هاشون رو با این سری های کوچک تمیز کنن.
  • کاربرد این مسواک ها که سری کوچک دارن فقط این نیست. گاهی اوقات دسترسی به بعضیی از دندونا دشوار و سخته. یا با مسواک های معمولی نمیشه اون ها رو تمیز کرد. برای همین یه سری کوچک می تونه به راحتی دسترسی به این فضا ها رو آسون کنه.

نوع سوم: مسواک با دسته بزرگ

  • اون دسته از مسواک هایی که دسته بزرگ دارن معمولا برای افراد مسن و یا حتی بچه های  کوچک استفاده میشن.
  • دسته ها در این مدل؛ پلاستیکی خوش فرم و نرم هستن. بنابراین اگر بچه ها ناخواسته و دور از چشم شما دسته رو داخل دهان قرار بدن و بجون، به دندان هاشون آسیب وارد نمیشه.

نوع چهارم: مسواک بین دندانی یا ارتودنسی

  • اگر دندان های منظمی دارید با همون مسواک های معمولی می تونید دندون هاتون رو تمیز کنید. اما اگه دندان های شلوغ یا نامرتبی دارید و یا اگه تحت درمان ارتودنسی دندان هستید وقتشه که دست به خرید مسواک بین دندانی یا ارتودنسی بزنید.
  • این مسواک ها خیلی کوچک هستن هستن و شکل و شمایل جالبی دارن. اون ها معمولا دسته و فرچه نازکی دارن که به راحتی بین دندان ها یا سیم کشی ارتودنسی رو تمیز می کنن.
  • هرچقدرم دندان های شما نامظنم و کج باشن بازم با کمک این مسواک بین دندانی امیدی هست که اون ها و لابلاشون رو تمیز کرد.
  • البته اگر دندان حساس دارید و یا فکر می کنید دچار تحلیل لثه (عقب نشینی و نازک شدن لثه) هستید می تونید اقدام به خرید مسواک بین دندانی کنید.

مسواک برقی بهتره یا دستی؟

قبلنا وقتی می‌رفتیم مسواک بخریم، فقط مدل دستی در داروخونه‌ها و فروشگاها پیدا می‌شد. اما الان چندین مدل متنوع مسواک برقی داریم که کار تمیز کردن دندان‌ها رو برای طیف وسیعی از جامعه راحت‌تر کرده.

سوال اصلی اینه که حین خرید مسواک باید کدومشون رو بخریم؟ مسواک دستی بهتره یا برقی؟ در ادامه در این باره بیشتر توضیح دادیم.

مسواک برقی

ما توی یه محتوای دیگه مفصلا درباره خرید مسواک برقی توضیح دادیم و کاملا هر چیزی که شما باید درباره اون بدونید رو به زبان ساده توضیح دادیم. پیشنهاد می کنیم اگه به این مسواک ها علاقمند هستید حتما برید و اون محتوا رو بخونید.

عکس مسواک برقی

اما اگه حوصلشو ندارید اینجا به صورت خلاصه درباره این مسواک و کابرداش یه سریر توضیح ساده دادیم.

ببینید ما تا اونجا کا بتونیم و تواناییش رو داشته باشیم معمولا حین خرید مسواک، یه دونه دستی خوبش رو میخریم. اینا خیلی کاربردی هستن و از همه مهمتر ارزونن. اما یه زمانی پیش میاد که افراد توانایی مسواک زدن با نمونه های دستی رو ندارن. اینجاس که مجبور میشن از انواع برقی اون استفاده کنن.

حالا چه وقت و کیا از مسواک برقی استفاده می کنن:

  • افرادی که بیماری های مفصلی دارن (مثل اونایی که روماتیسم مفصلی دارن). حرکت دادن زیاد دست ها در این افراد میتونه سخت باشه و بعضا درد آور هست. اما با خرید مسواک برقی و الکتریکی این عزیزان می تونن بدون حرکات اضافی دندون هاشون رو تمیز کنن.
  • افرادی که دچار سکته شده اند. این عزیزان ممکنه دست هاشون دچار رعشه باشه و توانایی استفاده از مسواک دستی رو به صورت موثر نداشته باشند. اما خرید مسواک برقی می تونه مشکل اون ها رو برطرف کنه.

مسواک دستی

بجز موارد بالا بهتره که بقیه افراد مسواک دستی بخرن مگر اینکه ترجیحشون خرید مسواک برقی باشه و دوست داشته باشن این مدلی دهان و دندانشون رو تمیز کنن.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.