پر کردن دندان چجوریه؟ + (با آمالگام دندون رو پر کنیم یا کامپوزیت؟)

8 مرداد 1402

پر کردن دندان یکی از رایج‌ترین پروسه‌های دندانپزشکیه. به قدری این پروسه شایعه، که شما مطب هر دکتر دندان پزشکی که سر بزنید، متوجه می‌شید (در طول روز) حتماً تعداد زیادی از مراجعان اومدن تا دندون یا دندون‌هاشون رو پر کنن.

ما اینجا براتون توضیح می‌دیم که چرا یه دندون ممکنه نیاز به پر کردن داشته باشه. و اینکار چطوریی انجام می‌شه. به جز این، بهتون نشون می‌دیم برای پر کردن دندان، (آمالگام بهتره یا کامپوزیت). مقاله رو تا انتها بخون چون خیلی ساده همه چیزو توضیح دادیم. اگه چیزی برات مبهم بود (یا جای سوال داشت) حتماً در انتهای مقاله، برامون کامنت بذار تا بهت جواب بدیم.

چرا باید دندون رو پر کنیم؟

نمی‌دونم چرا وقتی داریم درباره بیشترِ مشکلات و مسائل دندونپزشکی صحبت می‌کنیم، همیشه یه سر ماجرا به پوسیدگی دندان ختم می‌شه و اغلب، این پوسیدگیه که مقصر تعداد زیادی از مشکلات دهان و دندان ما هست.

پر کردن دندان هم یکی از مسائلیه که معمولاً به دنبال پوسیدگی دندان‌ها بهش نیاز پیدا می‌کنیم. زمانی که دندون دچار پوسیدگی شده و فقط مینا و عاج دندان دچار خرابی شده، ما باید برای ترمیم آسیب وارده بریم به یه متخصص ترمیمی و زیبایی دندان یا یه دندونپزشک عمومی سر بزنیم.

در اغلب مواردی که ما دندون رو پر می‌کنیم، آسیب فقط به مینا و عاج وارد شده و عروق و عصب دندان مشکلی نداره. بنابراین پروسه ترمیم دندان چندان دشوار و مساله ساز نیست. اما وقتی که عروق و اعصاب دندان درگیر شده باشه اول عصب کشی دندان نیاز هست و بعدش پر کردن دندان.

حدس میزنیم این نوشته به دردت بخوره 👈 قیمت پر کردن دندان

چطوری دندون رو پر می‌کنن؟

زمانی که شما برای ترمیم دندون پوسیده خودتون به مطب دندانپزشک می‌رید، دکتر با توجه به معاینات بالینی و عکس‌های رادیولوژیک (که از دندان شما گرفته) میزان پوسیدگی رو تشخیص می‌ده. و چک می‌کنه که پوسیدگی تا کجا پیش رفته و کلاً به چه شکله.

عکس پوسیدگی دندان در رادیوگرافی
یه نمونه از پوسیدگی دندان در عکس دندان

دکترِ شما با کمک فرزهای ظریف و کاملاً بی‌خطر، محل پوسیدگی رو تا جایی که دیگه هیچ اثری از پوسیدگی نباشه می‌تراشه و خالی می‌کنه.

حالا، یک فضای حفره مانند و عاری از علائم پوسیدگی روی دندان وجود داره، که باید با یه سری مواد پر بشه. بسته به اینکه قراره دندان شما با چه ماده‌ای پر بشه، مراحل ترمیم دندان ممکنه متفاوت باشه.

انواع مواد پر کننده دندان چیه و چطوری دندان رو باهاشون پر می کنن؟

موادی که برای پر و ترمیم کردن دندون استفاده می‌شه متفاوت هستن. اما به طور کلی دندان‌های خراب ما، با این 3 تا ماده پر و ترمیم می‌شن:

  • آمالگام یا پرکردگی سیاه (فلزی)
  • کامپوزیت یا پرکردگی سفید
  • سرامیک یا پر کردگی همرنگ دندان

 پر کردن دندان با آمالگام یا ماده سیاه چطوری انجام می‌شه؟

ترمیم سیاه یا فلزی که در اصل اسمش آمالگامه، یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های پر کردن دندون در تمام دنیا هستش و قدمتش به سال 1840 می‌رسه.

تصویر تعدادی قرص آمالگام قبل از استفاده جهت ترمیم دندان
تصویر تعدادی قرص آمالگام قبل از استفاده جهت ترمیم دندان

ماده آمالگامی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شه معمولاً به صورت یک کپسول هست. این کپسول محتوی مقداری پودر و جیوه پزشکیه. عکسی که این پایین می‌بینید مربوط به این کپسول و محتویات اونه.

  • پودری که در تصویر بالا می‌بینید متشکل از نقره، مس و موادی از این دست هستش. و بخش فلزی هم، در واقع مقداری جیوه پزشکی یا مدیکاله که کاملا بی خطره.
  • دکتر دندانپزشک شما، محتویات داخل کپسول رو در میاره و داخل دستگاهی به نام آمالگاتور قرار میده تا این دوتا رو با هم ترکیب کنه و یک حالت خمیر مانند بهش می‌ده.
  • بعدش دکتر، خمیر آمالگام رو در محل حفره دندانی که پوسیدگیش برداشته شده قرار می ده و بهش فرم اولیه می ده.
  • مرحله بعدی اینه که دندونپزشک با کمک قلم های ترمیم (نوعی ابزار دندانپزشکی)، ماده سیاه یا آمالگام رو داخل حفره دندانی فشرده میکنه و بهش فشار میاره. بعد از این کار دوباره به آمالگام فرم می دن و براق و صیقلیش می کنن. (منبع معتبر)
تصویر شماتیک پر کردن دندان با آمالگام
این یه تصویر شماتیک از پر کردن دندان با آمالگام هست. میبینید که پر کردگی به شکل تیره هست.

🎬 فیلم پر کردن دندان با آمالگام

پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت دندان به چه شکله؟

مدت ها بعد از اینکه برای ترمیم دندان از جیوه یا آمالگام استفاده شد، یه نوع ماده دیگه به نام کامپوزیت دندان وارد عرصه ترمیم‌های دندانی می‌شه. این کامپوزیت در دندانپزشکی بسیار بسیار پرکاربرده و هر ساله هم به لطف پیشرفت تکنولوژی و علم، داره بهتر و کاربردی‌تر می‌شه.

تصویر شماتیک پر کردن دندن با مواد سفید

به استفاده از کامپوزیت در ترمیم دندان، در اصطلاح عامه؛ (پر کردن دندان با مواد سفید و همرنگ دندان) گفته می‌شه. بنابراین هر جا این اصطلاح (مواد سفید) به گوشتون خورد بدونید منظورشون کامپوزیت دندانی هست.

🎬 فیلم پر کردن دندان با کامپوزیت و مواد سفید

برداشتن پوسیدگی و تمیز کردن حرفه

همونطور بالاتر اشاره کردیم، دکتر اول پوسیدگی رو بر میداره و یک حفره دندانی بعد از برداشتن پوسیدگی به وجود میاد. دکتر این حفره رو با یه مایع اسیدی خیلی ضعیف تمیز می کنه تا هرچی که داخل حفره هست از بین برده بشه. دندانپزشک بعدش میاد حفره دندانی که با اسید تمیز شده رو شستشو می ده. اینجاس که شما یک مزه ترش مانندی احساس می کنید که به دلیل برخورد اسید به زبانتون هست.

خشک کردن حفره دندان

در این مرحله دندانپزشک میاد و دندان رو کاملا خشک می کنه طوری که هیچ بزاق یا چیز دیگه ای داخل حفره ایجاد شده نباشه. چون پر کردن دندان با کامپوزیت نیاز به حفره کاملا خشک شده داره و اگه حتی یکم بزاق داخل حفره باشه کامپوزیت به دندان نمیچسپه یا بعدا خیلی راحت کنده میشه. برای اینکار دکتر از پنبه برای محصور کردن دندانی که می  خواد پر شه استفاده می کنه.

باندینگ ماده پر کننده به دندان (داخل حفره)

بعد از محصور کردن دندون، الان نوبت به باندینگ کامپوزیته. اما قبلش یه نوع چسب هستش که داخل حفره دندانی ریخته میشه و بعدش ماده کامپوزیت آماده شده رو داخل حفره اعمال می کنن. این چسپ باعث میشه کامپوزیت به خوبی به دندان وصل بشه و کنده نشه.

مرحله بعد آماده کردن ماده پر کننده هست. ماده کامپوزیت داخل تیوب ها و سرنگ های سیاه رنگی قرار داره و به حالت خمیریه. دکتر خمیر کامپوزیت رو با کمک قلم های مخصوصی بر میدارند و داخل حفره دندانی (روی همون چسب) میذارن.

سخت کردن ماده پر کننده

برای اینکه خمیر کامپوزیت سفت بشه از نور استفاده میشه. یک دستگاه به نام لالیت کیور هست که با طول موج خاصی نور رو به کامپوزیت میتابونه و باعث خشک و سفت شدن کامپوزیت میشه.

در مرحله آخر پر کردن دندان با کامپوزیت و مواد سفید، دندانپزشک با کمک دندان رو پالیش می کنهیا صیقل میده تا دندان ظاهر و شکل طبیعی به خودش بگیره و کامپوزیت یا آمالگام به شکل غیر طبیعی از سطح دندانی بیرون نزنه. و در نهایت صیقل میده تا صاف شه. (منبع معتبر)

چک کردن صحت گاز زدن مراجع

بعد از مرحله قبل، دندانپزشک از یه کاغذ کاربنی استفاده می کنه و اون رو بین دندونای بیمار قرار میده تا گاز بگیره. دندانپزشک اینکار رو برای این انجام میده که ببینه پر کردگی کاملا درست قرار گرفته و حین گاز زدن برجسنگی نداره و یا مشکلی برای جویدن بیمار پیش نمیاد. اگر مشکلی وجود داشته باشه دندون دوباره پالیش میشه اگر نه که مراجع می تونه مطب رو ترک کنه.

اگر دندان پر نشه چه اتفاقی برای ما رخ می ده؟

دندانی که دچار پوسیدگی شده و نیاز مبرمی به پر کردن داره حتما باید ترمیم بشه. اگر چنین نشه باید منتظر بمونیم تا پوسیدگی گسترش پیدا کنه و تمام دندان رو درگیر کنه. در چنین مواردی ما دندان درد شدید رو تجربه می کنیم و ممکنه به دلیل عفونت دندان نیاز به عصب کشی پیدا کنیم. اگر عصب کشی انجام نشه آبسه دندان ایجاد میشه و در نهایت دندان باید کشیده بشه.

پاسخ به سوالات رایج

برای پر کردن دندان به چه دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

ترمیم دندان رو بیشتر دندانپزشکان انجام میدن. دندانپزشکان عمومی در اینکار بسیار حرفه ای هستن اما اگر میخوایید به مطب یک متخصص برید بهتره بدونید که متخصص ترمیمی و زیبایی دندان و متخصص پروتز های دندان هم بهترین دکترها برای ترمیم های دندانی هستند.

ترمیم دندان پوسیده چقدر طول می کشه؟

بسته به اینکه میزان پوسیدگی دندان چقدره و موقعیت دندان کجاست ممکنه بین 20 تا 60 دقیقه زمان برای ترمیم و پر کردن یک دندون نیاز باشه.

هزینه پر کردن دندان چقدر است؟

بسته به اینکه کدام دندان نیاز به پر کردن دندان و اینکه از چه ماده ای برای پر کردن آن استفاده می شود قیمت و هزینه ترمیم دندان متغییر است. می توانید انتظار داشته باشید حداقل به ازای ترمیم هر دندان 500 هزارتومان باید صرف کنید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.