4 روش اصلی سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی

22 شهریور 1402
سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی

برخی افراد بعد از برداشته شدن وسایل ارتودنسی خود متوجه تغییر رنگ دندان‌هایشان می‌شوند. در این نوشتار توضیحاتی در خصوص علل این تغییر رنگ و روش‌های سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی را بررسی کرده‌ایم.

علت تغییر رنگ دندان‌ها بعد از درمان‌های ارتودنسی چیست؟

بنا به دلایلی که در ادامه توضیح داده شده‌اند، افراد نیاز به سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی دارند:

عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان

در طول درمان‌های ارتودنسی، ذرات غذا و پلاک‌های میکروبی بین براکت‌ها، سیم‌ها و دندان‌ها گیر می‌کنند. این ذرات با مسواک زدن و نخ دندان به سختی از بین می‌روند. اگر ذرات غذا و پلاک به دام افتاده به درستی تمیز نشوند، می‌توانند منجر به رشد باکتری‌هایی شوند که اسید تولید می‌کنند، و این اسید نیز می‌تواند باعث ضعیف شدن و متخلخل شدن مینا شود.

این مساله باعث می‌شود دندان‌ها بیشتر مستعد لکه شدن و تغییر رنگ شوند. علاوه بر این، اگر باکتری‌ها به درستی تمیز نشوند، می‌توانند باعث التهاب لثه شوند که می‌تواند به تغییر رنگ دندان‌ها نیز کمک کند.

برای جلوگیری از این موضوع بهتر است به جز مسواک زدن، در طول درمان ارتودنسی از نخ دندان استفاده شود. همچنین از مسواک‌های بین دندانی، دهانشویه ها و خمیر دندان‌های مخصوص ارتودنسی استفاده گردد تا بعداً نیاز به سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی کمتر حس شود.

مصرف نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و مواد غذایی رنگدانه دار

مصرف مواد رنگدانه دار مانند چای، قهوه، نوشابه‌ها و …. در طول درمان ارتودنسی می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان‌ها شود. این مواد حاوی کروموژن (مولکول‌های رنگدانه ای هستند که می‌توانند به مینای دندان بچسبند و باعث ایجاد لکه شوند) هستند.

مردی که در حال نوشیدن قهوه است

علاوه بر این، اسید موجود در این نوشیدنی‌ها می‌تواند مینای دندان را فرسایش دهد و آن را مستعد لک شدن می‌کند. هنگامی که بریس ها در جای خود قرار می‌گیرند، تمیز کردن مؤثر دندان‌ها و از بین بردن این لکه‌ها دشوارتر می‌شود و منجر به تغییر رنگ بیشتر می‌شود. بنابراین، محدود کردن مصرف مواد رنگدانه‌دار و رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی مهم است تا خطر تغییر رنگ دندان به حداقل برسد. افرادی که در طول درمان از این موارد مصرف می‌کنند بدون شک نیازمند سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی هستند.

دمینرالیزاسیون

در طول درمان ارتودنسی ثابت، براکت‌ها و سیم‌ها بخش‌هایی را روی دندان‌ها ایجاد می‌کنند که تمیز کردن آن دشوار است. اگر باکتری‌ها و ذرات غذا به طور منظم با رعایت بهداشت دهان و دندان حذف نشوند، می‌توانند یک ماده چسبنده و بی رنگ به نام پلاک را روی سطح دندان‌ها تشکیل دهند. سپس باکتری‌های موجود در پلاک می‌توانند اسید تولید کنند که این خود می‌تواند مواد معدنی موجود در مینای دندان را حل کند، فرآیندی که به عنوان دمینرالیزاسیون شناخته می‌شود.

با گذشت زمان، اگر فرآیند دمینرالیزاسیون ادامه یابد، می‌تواند منجر به تشکیل لکه‌های سفید روی دندان‌ها شود که نشان دهنده از دست رفتن مواد معدنی در آن بخش است. این لکه‌های سفید می‌تواند نشانه‌ای از پوسیدگی زودرس باشد و می‌تواند استحکام و یکپارچگی دندان‌ها را به خطر بیندازد. افرادی که دمینرالیزاسیون را تجربه می‌کنند نیاز به سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی دارند.

چه مدت بعد از برداشتن بریس ارتودنسی می‌توان دندان‌ها را سفید کرد؟

پس از برداشتن وسایل ارتودنسی، بهتر است حداقل دو هفته صبر کنید تا دندان‌ها به طور کامل به وضعیت عادی خود بازگردند. سپس می‌توانید با مشاوره متخصص ارتودنسی خود، اقدام به سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی کنید. همچنین ممکن است ارتودنتیست شما زودتر یا کمی دیرتر شما را به یک متخصص ترمیمی و زیبایی یا دندانپزشک دیگری ارجاع دهد تا فرآیند بلیچینگ دندان برای شما انجام شود.

انواع روش‌های سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی

4 روش مهم و کلی برای سفید شدن دندان‌ها بعد از ارتودنسی دندان وجود دارد. ما این روش‌ها را به ترتیب اهمیت و مؤثر بودن لیست کرده‌ایم:

بلیچینگ دندان در مطب

سفید کردن دندان در مطب که به عنوان بلیچینگ دندان یا آفیس بلیچینگ نیز شناخته می‌شود، یک روش زیبایی دندان است که توسط دندانپزشک عمومی یا دندانپزشک زیبایی انجام می‌شود. این روش، سریع‌ترین و موثرترین راه برای سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی است.

درمان سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی در مطب

در طی روش بلیچینگ در مطب، یک ماده سفید کننده قوی روی دندان‌های شما اعمال می‌شود. این ماده سفید کننده معمولاً محلول پراکسید هیدروژن است. دندانپزشک یک ژل محافظ یا محافظ لاستیکی روی لثه‌های شما قرار می‌دهد تا از آنها در برابر عامل سفید کننده محافظت کند.

سپس ماده سفید کننده روی دندان‌های شما اعمال می‌شود و با نور یا لیزر مخصوص فعال می‌شود. این روند معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد و شما می‌توانید نتایج فوری را پس از تکمیل درمان مشاهده کنید.

بلیچینگ دندان در مطب روشی مطمئن و مؤثر برای سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی شماست. با این حال، می‌تواند باعث حساسیت یا ناراحتی موقت شود. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که برای حفظ نتایج، چند روز پس از عمل از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها خودداری کنید.

🔔 یشتر بخوانید: قیمت و هزینه بلیچینگ دندان در سال ۱۴۰۲ (جدیدترین هزینه ها)

بلیچینگ دندان با کیت‌های خانگی

کیت‌های سفید کننده دندان در خانه یک گزینه محبوب برای کسانی است که می‌خواهند بعد از درمان ارتودنسی دندان‌های خود را سفید کنند. این کیت‌ها معمولاً شامل یک قالب یا تری‌های سفارشی هستند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. در داخل این قالب‌های دندانی مثداری ژل سفید کننده حاوی پراکسید برای استفاده قرار داده می‌شود سپس قالب بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود. آن‌ها برای مدت زمان مشخصی در روز استفاده می‌شوند و برای حصول نتایج معمولاً برای چند هفته باید مرتباً مورد استفاده قرار بگیرند.

این کیت‌ها معمولاً نسبت به روش سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی در مطب ارزان‌تر هستند، اما ممکن است برای دستیابی به نتایج دلخواه زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

درمان سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی در خانه

مهم است که دستورالعمل‌های دندانپزشک جهت استفاده از این کیت‌ها را به دقت دنبال کنید و از ژل سفید کننده بیش از حد استفاده نکنید، زیرا این امر می‌تواند باعث حساسیت دندان و آسیب به مینای دندان شود. همچنین توجه به این نکته مهم است که کیت‌های خانگی ممکن است به اندازه درمان‌های داخل مطب مؤثر نباشند، زیرا دارای غلظت کمتری از عوامل سفید کننده هستند.

محصولات بدون نسخه تجاری

محصولات سفید کننده بدون نسخه آنهایی هستند که می‌توانید بدون نسخه یا توصیه دندانپزشک از فروشگاه یا به صورت آنلاین خریداری کنید. آن‌ها معمولاً ارزان‌تر از گزینه‌های سفید کننده در مطب یا خانگی هستند، اما ممکن است به همان اندازه مؤثر نباشند.

رایج‌ترین انواع محصولات برای سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی، خمیر دندان سفید کننده، نوارهای سفید کننده و ژل‌های سفید کننده هستند. خمیر دندان سفید کننده معمولاً حاوی مواد ساینده ملایم و گاهی اوقات پراکسید است که به از بین بردن لکه‌های سطحی روی دندان کمک می‌کند.

سفید کردن دندان ها در خانه بعد از ارتودنسی

نوارهای سفید کننده نیز نوارهای نازک و انعطاف پذیری هستند که با ژل مبتنی بر پراکسید پوشانده شده و برای مدت زمان مشخصی مستقیماً روی دندان قرار می‌گیرند. ژل‌های سفید کننده نیز بر پایه پراکسید هستند و با یک قالب یا مسواک کوچک روی دندان‌ها اعمال می‌شوند.

یک نکته مهم در خصوص سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی با این محصولات

در حالی که محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه می‌توانند راحت و مقرون به صرفه باشند، مهم است که دستورالعمل‌های استفاده از آن‌ها را به دقت دنبال کنید تا از عوارض جانبی احتمالی مانند حساسیت دندان یا تحریک لثه جلوگیری کنید. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که این محصولات ممکن است به خوبی گزینه‌های سفید کننده حرفه‌ای عمل نکنند، و نتایج ممکن است بسته به دندان‌ها و سطح لکه‌های فرد متفاوت باشد. آن‌ها در کل روش مناسبی برای سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی نیستند.

روش‌های خانگی و طبیعی سفید کردن دندان‌ها

چندین روش طبیعی وجود دارد که افراد برای سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی می‌توانند از آنها استفاده کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که شواهد علمی محدودی برای حمایت از اثربخشی آنها وجود دارد و ممکن است برای هر کسی کارساز نباشد. برخی از درمان‌های طبیعی برای سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی عبارتند از:

جوش شیرین

جوش شیرین اغلب به عنوان سفید کننده طبیعی دندان استفاده می‌شود. می‌توانید آن را با آب مخلوط کنید تا خمیری درست شود و دندان‌های خود را با آن مسواک بزنید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده است که می‌تواند به سفید شدن دندان‌ها بعد از ارتودنسی کمک کند. می‌توانید آن را با آب مخلوط کرده و به عنوان دهانشویه استفاده کنید یا آن را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر درست شود. دقت کنید که میزان پراکسید هیدروژن استفاده شده باید خیلی کم باشد.

سرکه سیب

عکس سرکه سیب و چند عدد سیب سرخ روی یک میز

سرکه سیب اسیدی است و می‌تواند به از بین بردن لکه‌ها از روی دندان کمک کند. با این حال، مینای دندان را نیز از بین می‌برد، بنابراین باید با احتیاط مصرف شود و نباید به میزان زیادی جهت سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی استفاده شود.

شستشوی دهان با روغن‌های اساسی

روغن کشی یا شستشوی دهان و دندان‌ها با روغن‌های اساسی (مانند روغن نارگیل) برای چند دقیقه می‌تواند به حذف باکتری‌ها و لکه‌های بسیار سطحی کمک کند این یکی روش بسیار قدیمی برای سفید کردن دندان‌هاست.

خوردن میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات ترد مانند سیب، هویج و کرفس می‌توانند به از بین بردن لکه‌های سطحی و سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی کمک کنند. گاهی اوقات از توت فرنگی نیز به دلیل خاصیت سفید کنندگی طبیعی استفاده می‌شود.

در خصوص روش‌های خانگی حتماً این بخش را بخوانید

توجه به این نکته مهم است که این درمان‌های طبیعی نباید جایگزین اقدامات منظم بهداشتی دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود و یا حتی جایگزین مراجعه به دندانپزشک شوند. علاوه بر این، برخی از داروهای طبیعی ممکن است عوارض جانبی یا خطراتی داشته باشند، بنابراین بهتر است قبل از امتحان با دندانپزشک مشورت کنید. و در نهایت بدانید که بهترین روش سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی بلیچینگ دندان نزد یک دندانپزشک است.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.