4 مورد از محتمل ترین عوارض ارتودنسی + روش های پیشگیری از آن ها

21 شهریور 1402
عوارض ارتودنسی دندان عکس

افرادی که با روش های ارتودنسی دندان هایشان را مرتب کرده اند صرف نظر از هزینه ارتودنسی و مدت زمان طولانی که صرف کرده اند بعد از مرتب شدن دندان هایشان کاملا راضی هستند اما ممکن است نسبت به برخی موارد گله و شکایت های جزئی داشته باشند. ما این موارد را جزء عوارض ارتودنسی دسته بندی می کنیم و در این مقاله درباره آن ها مفصلا توضیحاتی ارائه کرده ایم.

آیا ارتودنسی واقعا عوارض دارد؟

ترجیح می دهیم به جای عوارض ارتودنسی بگوییم “مشکلات جزئی جانبی که بسیار نادر هستند” یا حتی بگوییم عوارض جانبی کم اهمیت. ولی به هر روی، به طور کلی دو دسته مشکلات هستند که می توانیم به ارتودنسی نسبت دهیم. دسته اول مشکلات رایج جزئی هستند که موقت و گذرا هستند و دسته دوم خطرات نادری هستند که تنها در برخی افراد و در دراز مدت رخ می دهند. هر دو دسته را در ادامه بیشتر توضیح داده ایم.

رایجترین عوارض ارتودنسی (عوارض جانبی)

ناراحتی جزئی

بعد از گذاشتن وسایل ارتودنسی شما به دلیل عادت نداشتن به وسایل تا چند روز ناراحتی جزئی را تجربه خواهید کرد. این ناراحتی ممکن است شبیه دندان دردهای جزئی و مزمن باشد اما می توان با داروهای مسکن بدون نسخه آن را تسکین داد. این مورد جزء شایع ترین عوارض ارتودنسی دندان است که بسیار جزئی و زودگذر خواهد بود و بیشتر در ارتودنسی ثابت رخ می دهد. افرادی که ارتودنسی نامرئی با الاینرها را امتحان می کنند این ناراحتی را معمولا تجربه نمی کنند.

🎯 این نوشته رو از دست ندید: ۴ روش درمان درد ارتودنسی دندان در صورت بروز

تحریک بافتی

در دو موقعیت ممکن است وسایل ارتودنسی شما شامل (سیم، براکت، کش ها، باندها و …) باعث تحرک لب ها، لثه و بافت های نرم داخل دهان شوند. در زمان نصب وسایل این اتفاق عادی است و بیشتر افراد آن را تجربه می کنند. همچنین زمانی که یکی از وسایل و اتصالات دچار شکستگی شده و ناایمن می شود. در چنین مواردی ممکن است به لب و بافت های نرم آسیب وارد شود.

خراش، درد، ورم و کبودی ممکن است علائم رایج تحریک بافت نرم باشند که به عنوان موارد جانبی یا عوارض ارتودنسی جانبی شناخته شوند. در صورت رعایت توصیه های متخصص ارتودنسی خیلی کم پیش میاید با تحریک بافت نرم مواجه شوید.

درد فک

درد فک یکی از عوارض ارتودنسی است که جزء مشکلات جانبی دسته بندی می شود. این مشکل بیشتر بعد از نصب اولیه وسایل و یا تنظیم مجدد آن ها رخ می دهد. داروهای مسکن بدون نسخه بسته به شدت دردی که دارید ممکن است به تسکین شما کمک کنند.

مشکل در خوردن و صحبت کردن

در روزهای اول بعد از نصب وسایل ارتودنسی (از هر نوع) به دلیل ناراحتی و درد جزئی ممکن است صحبت کردن و یا غذا خوردن مانند سابق نباشد. در واقع شروع حرکت دندان ها برای بیشتر افراد کمی غیرمنتظره است و عادت به آن ندارند. تا زمانی که به وسایل روی دندان ها عادت کنید ممکن است صحبت کردن و یا غذا خوردن برایتان مانند سابق خوشایند نباشد.

عوارض ارتودنسی دندان که نادر و غیر معمول هستند

برخی از مشکلات هستند که ممکن است در طول درمان برای بیماران به صورت جدی رخ دهند. این ها هرچند عوارض ارتودنسی هستند ولی اغلب به دنبال عدم رعایت بهداشت و یا طولانی شدن درمان ارتودنسی رخ می دهند. مهم ترین عوارض احتمالی در طول درمان ارتودنسی که ممکن است جدی باشند عبارتند از:

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان مستقیما یکی از عوارض ارتودنسی دندان نیست و می تواند نشان دهنده عدم رعایت کافی و اصولی دندان ها است. در واقع برخی از افراد نمی توانند با وجود براکت و سیم و سایر اتصالات دیگر دندان های خود را آنطور که باید تمیز کنند. در نتیجه ممکن است احتمال پوسیدگی دندان شان در طول درمان بیشتر از قبل شود.

این افراد بهتر است زمان بیشتری برای مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها اختصاص دهند تا پوسیدگی را به عنوان یکی از عوارض احتمالی ارتودنسی تجربه نکنند.

🎯 این نوشته رو از دست ندید: پوسیدگی دندان را با این ۱۴ روش کاملا متوقف و درمان کنید!

کلسیفیکاسیون

کلسیفیکاسیون یعنی جمع شدن کلسیم روی یک بافت از بدن که اغلب استخوان یا دندان است. البته این یکی از عوارض ارتودنسی دندان نیست و اغلب ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی است.

افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند متوجه می شوند که لکه های سفید رنگ در اطراف براکت هایشان ایجاد شده است. برای از بین بردن کلسیفیکاسیون بیماران نیاز به جرمگیری و احتمالا بلیچینگ دندان دارند.

واکنش های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است از قبل به لاتکس و یا برخی فلزات حساسیت داشته باشند. اگر چنین باشد، حین استفاده از الاستیک یا کش ارتودنسی و یا براکت و سیم ارتودنسی، حساسیت ایجاد شده و منجر به واکنش های آلرژیک شود.

اگر از قبل نسبت به فلز خاصی یا لاتکس حساسیت داشته اید در جلسه ویزیت با متخصص ارتودنسی حتما او را از این حساسیت خبردار کنید تا با استفاده از مواد غیر لاتکس دار و یا فلزات دیگر خطر عوارض را برای شما به حداقل برساند.

تحلیل ریشه

تحلیل رفتن یا کوتاه شده ریشه برخی دندان ها در طول درمان، یکی از عوارض ارتودنسی است که نسبتا نادر است. در برخی افراد ممکن است به دلیل افزایش مدت زمان درمان ارتودنسی (بیش از 2 یا 3 سال) نوک ریشه ها کمی تحلیل رفته و کوتاه تر می شود. این مشکلی نیست که باعث دردسر بیمارا شود اما بلاخره قابل توجه است و باید مدیریت شود.

جوش خوردن ریشه دندان به استخوان فک

یکی از نادرترین عوارض ارتودنسی دندان که تنها در برخی افراد به صورت محدود رخ می دهد مشکلات مرتبط با آنکلیوز است. آنکلیوز یعنی جوش خوردن ریشه دندان به استخوان فک. اگر شخصی آنکلیوز داشته باشد و یا در حین درمان با این مشکل روبرو شده باشد با ناترازی شدید دندانی و افزایش مدت زمان ارتودنسی دندان روبرو خواهد شد.

در واقع نیروهای ارتودنسی، تمام دندان ها را وادار به حرکت می کنند به جز دندانی که به استخوان فک جوش خورده است. برای پیشگیری از بروز این مشکل باید پیش از درمان معاینات تخصصی انجام شود و در طول درمان نیز ویزیت ها به صورت منظم دنبال شوند.

بازگشت درمان

البته بازگشت درمان را نمی توان دقیقا یکی از عوارض ارتودنسی دندان بر شمرد و عارضه ای است که به بعد از درمان ارتودنسی مربوط می شود. دندان ها در برخی افراد ممکن است از حالت صاف برگشته و کمی کج شوند. این زمانی رخ می دهد که متخصص کارش را به درستی انجام نداده باشد و یا اینکه شخص به طور مرتب از نگهدارنده های ارتودنسی استفاده نکرده باشد. بازگشت ارتودنسی امروزه تنها در مواردی کمی دیده می شود زیرا افراد اغلب به توصیه ها عمل می کنند و روش های ارتودنسی پیشرفت کرده اند.

عوارض ارتودنسی نباید مانعی برای مرتب کردن دندان ها باشند

مواردی که ما در این مقاله پیرامون آن ها نوشتیم، همگی جزء محتمل ترین عوارض ارتودنسی هستند که بسیاری از آن ها بسیار جزئی و زودگذر هستند و تعدادی دیگر بسیار نادرند به طوری که به صورت انگشت شمار در برخی افراد رخ می دهند.

حقیقت این است که مزایای ارتودنسی دندان بسیار بیشتر از معایب و عوارض آن است. بیشتر افرادی که دندان هایشان را با روش های ارتودنسی مرتب می کنند خاطرات خوبی در طول درمان برای خود ایجاد می کنند و بعد از دیدن نتایج حس و حال بسیار بهتری نسبت به قبل دارند. در واقع زیبایی لبخند و اعتماد به نفس بهبود یافته تنها تعدادی از عوارض این روش هستند.

پاسخ به سوالات رایج درباره معایب ارتودنسی

 آیا درمان ارتودنسی می‌تواند باعث ایجاد عوارض دائمی شود؟

بطور کلی، درمان ارتودنسی توسط متخصصان مجرب و با رعایت استانداردهای بهداشتی انجام می‌شود. اگر درمان توسط یک متخصص ارتودنسی با تجربه و به دقت انجام شود، عوارض دائمی یا وجود نخواهد داشت و یا اینکه احتمال بروزش به حداقل رسیده و بسیار نادر خواهد بود.

چگونه می‌توان عوارض ارتودنسی را کاهش داد؟

برخی اقدامات وجود دارند که می‌توانند به کاهش عوارض ارتودنسی کمک کنند. مهم ترین و البته ساده ترین این اقدامات شامل رعایت دستورالعمل ها و راهنمایی‌های دکتر ارتودنتیست، دنبال کردن یک روتین بهداشت دهان و دندان منظم، استفاده صحیح از وسایل ارتودنسی، و کسب اطلاعات کامل در مورد مراقبت‌های پس از درمان می شود.

آیا همه افرادی که نیاز به ارتودنسی دارند، عوارض را تجربه می‌کنند؟

خیر، همه افرادی که نیاز به ارتودنسی دارند، عوارض را تجربه نمی‌کنند. بسیاری از افراد بدون هیچگونه عوارض جانبی درمان ارتودنسی را پشت سر می‌گذارند.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.