4 روش درمان درد ارتودنسی دندان در صورت بروز

25 دی 1402
درمان درد ارتودنسی چیست

برخی از کاربران سایت دندانپزشکی دکتر دندان پرسیده بودند که آیا ارتودنسی درد داره و اگه داره دردش چطوریه؟ قابل تحمله؟ شدیده؟ چطوریه؟ ما در این صفحه اومدیم و مفصلاً در خصوص این سوال توضیحاتی ارائه دادیم که می تونه به درد این عزیزان و سایر کاربرانمون بخوره. (اگه درباره خود ارتودنسی دندان اطلاعات بیشتری می خواید می تونید لینکی که مشخص کردیم رو باز کنید و کلی اطلاعات در این خصوص به دست بیارید)

آیا ارتودنسی درد دارد؟

پاسخ، به صورت کوتاه “بله” است. ارتودنسی می تواند کمی درد و ناراحتی ایجاد کند. این موضوع بیشتر مربوط به روزهای اول بعد از نصب وسایل روی دندان ها است. همچنین بعد از هر جلسه تنظیم یا تعویض مجدد سیم ارتودنسی، ممکن است برای مدت محدود ناراحتی و درد جزئی تجربه شود.

اینفوگرافی آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا درد ارتودنسی قابل تحمل است؟

تحمل درد ارتودنسی برای افراد چیز سختی نیست زیرا صادقانه بگوییم که امروزه چیزی به نام درد ارتودنسی نداریم. این موضوع مربوط به سالیان دور میشد که تنها روش مرتب کردن دندان ها استفاده از ارتودنسی ثابت بود. تکنیک های نصب و درمان در آن سال ها هنوز ابتدایی بود و باعث درد و رنج بیماران می شد.

اما امروزه، بیشتر از اینکه بیماران درد های جزئی داشته باشند، حس ناراحتی خفیف و زودگذری دارند. دلیل این حس ناراحتی زودگذر این است که بیمار هنوز به سازوکار ارتودنسی عادت نکرده. این موضوع بیشتر در خصوص ارتودنسی ثابت پیش می آید و زمانی که صحبت از درد و ناراحتی می شود منظور بیمارانی است که تحت درمان این روش قرار دارند.

برای درک این وضعیت تصور کنید که در حال تخمه شکستن هستید و یک تکه کوچک از پوست تخمه در لابلای دندان شما گیر می کند و بیرون هم نمی آید. این تکه پوست کوچک به دندان ها فشار وارد می کند و حس بد و ناآشنایی به شما می دهد.

چرا ارتودنسی ثابت درد دارد؟

ارتودنسی ثابت یعنی مرتب کردن دندان ها با وسایلی که از ابتدای درمان توسط متخصص به دندان ها متصل می شوند و تا زمان مرتب شدن دندان ها این وسایل همچنان به دندان ها متصل باقی می مانند.

زمانی که وسایل ارتودنسی نصب می شوند، سازوکاری ایجاد می کنند که در نتیجه آن به دندان ها فشار وارد می کنند تا آن ها به صورت بسیار جزئی از موقعیت نامرتب خود حرکت کرده و کم کم صاف شوند.

اتصالات مختلف ارتودنسی ثابت که ممکن است با حرکت دادن دندان ها باعث درد ارتودنسی شوند

بعد از نصب دستگاه ها ثابت به یکباره نیرویی به دندان ها وارد می شود و آن ها را وادار به حرکت می کند و چون این شرایط برای شما تازگی دارد شما احساس عجیب و کمی ناراحت کننده ای خواهید داشت.

مدت زمان درد ارتودنسی چقدر است؟

درد ارتودنسی معمولا بعد از نصب وسایل ارتودنسی ایجاد می شود و با وجودی که جزئی است اما ممکن است تا 1 روز و یا حتی تا 3 روز ادامه داشته باشد. این حس در حیم جویدن غذا ممکن است بیشتر تجربه شود اما معمولا بیشتر از چند روز دوام نخواهد داشت زیرا شما به آن عادت کرده و دیگر حسش نمی کنید.

همچنین در موقع تنظیم وسایل ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی در طی جلسات ویزیت دوره ای نیز ممکن است برای چند ساعت به صورت جزئی حس ناراحتی داشته باشید.

آیا ارتودنسی نامرئی درد دارد؟

تمام روش های ارتودنسی در زمان شروع برای بیماران حس عیجیبی به همراه دارند و این ناراحتی و درد جزئی را ایجاد می کنند. با این حال ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف درد و ناراحتی بسیار خفیف و زودگذری دارد. شما با این روش ممکن است تنها چند ساعت کمی حس بدی داشته باشید و یا حتی تجربه خوبی بعد از قرار گرفتن الاینرها روی دندان ها داشته باشید.

عکس انواع ارتودنسی نامرئی که ممکن است باعث درد ارتودنسی شوند

چرا بعد از گذاشتن کش ارتودنسی احساس درد می کنیم؟

یکی از اجزاء ارتودنسی ثابت، استفاده از کش های ارتودنسی است که انواع مختلفی دارند و در مجموع به آن ها الاستیک ارتودنسی گفته می شود. این کش ها به دندان ها از جهات مختلف نیرو وارد می کنند تا در جهت خاصی مرتب شود. از آنجایی که این کش ها نسبتا سفت هستند و نیروی زیادی به دندان ها وارد می کنند باعث درد ارتودنسی می شوند. این درد هم به طور مشابه خیلی زود از بین می رود.

درمان درد ارتودنسی چیست؟

اگر بریس‌هایتان شما را آزار می‌دهد، چند ترفند ساده وجود دارد که می‌توانید برای تسکین خودتان امتحان کنید.

از مسکن استفاده کید

متخصص ارتودنسی از شما خواهد خواست که در صورت بروز احساس ناراحتی جزئی بعد از نصب وسایل مسکن های بدون نسخه مصرف کنید. ممکن است در طول سه روز اول نیاز باشد تا یکی دو قرص برای درد ارتودنسی دریافت کنید و یا اصلا نیازی به آن نداشته باشید. اگر درد ارتودنسی فک بالا را بیشتر احساس می کنید حتما مسکن های معمولی مصرف کنید.

عکس داروی ایبوپروفن در دست یک شخص برای آرام کردن درد ارتودنسی دندان

روی لثه های خود کمپرس یخ بگذارید

بسته های یخ برای کاهش درد ارتودنسی فوایدی مشابه با غذاهای سرد دارند. به سادگی یک کیسه یخ را که در یک حوله یا مشمای نازک قرار داده و به مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. همچنین می توانید یک تکه یخ کوچک را روی لثه های خود قرار دهید.

غذاهای نرم بخورید

غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی، رشته فرنگی و سوپ، بدون وارد کردن فشار اضافی به دندان، انرژی مورد نیاز شما را تامین می کنند. حتی بهتر از آن، می توانید از خودتان با یک کاسه بستنی پذیرایی کنید! اگر به کاهش دما حساس نیستید، سرما می تواند به کاهش التهاب و درد دندان کمک کند.

از موم یا وکس استفاده کنید

اگر براکت ها و سیم های شکسته شده شما باعث تحریک یا آسیب بافت نرم داخل دهان شده از موم یا وکس ارتودنسی برای ایمن کردنشان استفاده کنید. موم یک سد نرم بین وسایل ارتودنسی و داخل دهانتان ایجاد می کند و مانع از بریدگی شما خواهد شد. بعد از وکس زدن در صورت بروز احساس ناراحتی و درد، یک مسکن برای درد ارتودنسی خود مصرف کنید.

عکس یک خانم که بر روی براکت آسیب دیده خود مقداری موم ارتودنسی قرار داده است اینکار به توقف درد ارتودنسی کمک می کند
موم ارتودنسی یک ماده نرم و بدون خطر است که برای ایمن سازی براکت ها و سیم آسیب دیده استفاده می شود.

نکات پایانی

در واقع ما چیزی ترسناک به اسم درد برای درمان هایی که منجر به مرتب شدن دندان ها می شود نداریم و بیشتر یک حس ناراحت کننده  نسبتا عجیب است که خیلی زود برطرف می شود. در روزهای اول بعد از نصب وسایل ارتودنسی می توانید از یک مسکن برای تسکین درد احتمالی استفاده کنید و در پاسخ به سوال درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد هم گفتیم که نهایتا چند روز طول خواهد کشید.

منابع

oakbrookortho.com

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.