همه چیز درباره ایمپلنت کامل دندان فک بالا و پایین + هزینه

1 آذر 1402

اگر تمام دندان های خود را از دست داده اید حتما این مقاله را بخوانید تا خیلی ساده با روند ایمپلنت کامل دندان در فک بالا و پایین با هم آشنا شوید.

منظور از ایمپلنت کامل دندان فک بالا و پایین چیست؟

یکی از رایج ترین راه حل ها برای جایگزین کردن دندان هایی واقعی خودمان که از دست رفته اند، استفاده از اوردنچر یا دندان مصنوعی ثابت متکی بر ایمپلنت دندان است. زمانی که تمام دندان ها از دست رفته باشند می توان تمام آن ها را با کمک چند واحد ایمپلنت و پروتز ثابت جایگزین کرد. به اینکار ایمپلنت کامل دندان فک بالا و پایین گفته می شود.

در این روش لازم نیست که به ازای هر دندان از دست رفته یک واحد ایمپلنت کاشته شود تنها کافیست تعداد کمی ایمپلنت به عنوان لنگر در هر فک کاشته شود.

اینفوگرافی معرفی ایمپلنت اوردنچر

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین برای چه افرادی مناسب است؟

  • افرادی که به طور کامل دندان های خود را از دست داده اند (یا دندان های یک فک کامل را ندارند)
  • بیمارانی که دندان هایشان به شدت شکسته یا با پوسیدگی دندان در سطح گسترده روبرو هستند
  • بیمارانی که به دلیل بیماری لثه دندان های آسیب دیده دارند
  • افرادی که تراکم استخوان کافی دارند
  • بیمارانی که تراکم استخوان کافی ندارند اما می توانند تحت عمل پیوند استخوان قرار گیرند

مزایای ایمپلنت کردن کامل فک بالا و پایین چیست؟

برخی از مهمترین مزایای کاشت ایمپلنت کامل دندان در فک بالا و پایین این ها هستند:

  • یک راه حل ثابت، پایدار و ایمن برای جایگزینی تمام دندان های از دست رفته است
  • یک راه حل طولانی مدت و اغلب مادام العمر
  • در این روش دیگر با لقی و حرکت دندان مصنوعی روبرو نخواهید شد.
  • ایمپلنت کامل دندان ظاهر لبخند را بسیار طبیعی نشان می دهد و صورت را پر و زیباتر جلوه می دهد
  • مانع از تحلیل استخوان فک می شود
  • و …
ایمپلنت اوردنچر فک بالا و پایین

مراحل ایمپلنت کامل فک بالا و پایین به چه شکل است؟

معمولا برای ایمپلنت کامل دندان در هر دو فک در هر فک تعداد مشخصی ایمپلنت کاشته می شود. در ساده ترین حالت به 4 ایمپلنت در هر فک و در حالات دیگر بین 6 تا 9 واحد ایمپلنت ممکن است طی یک فرآیند مشخص که با جراحی شروع می شود کاشته شود.

برای اینکه بهتر با مراحل ایمپلنت کردن کامل دندان ها آشنا شوید این بخش را با دقت بخوانید:

مشاوره اولیه و اشعه ایکس یا سی تی اسکن

متخصص ایمپلنت دندان وضعیت کلی دهان و فک شما را ارزیابی می کند و از قوس فکی بالا و پایین شما با اشعه ایکس یا سی تی اسکن گرافی هایی تهیه می شود. سپس از قوس فکی شما قالب گرفته می شود تا پروتز ثابت یا اوردنچری که قرار است روی ایمپلنت های شما قرار بگیرد ساخته شوند.

این پروتز در لابراتوار ساخته می شود و بعد از آنکه ایمپلنت ها به فک جوش خوردند از لابراتوار به مطب فرستاده می شوند و دندانپزشک آن را برایتان نصب می کند.

بیهوشی و کشیدن دندان (در صورت نیاز)

قبل از کاشت ایمپلنت کامل دندان در هر دو فک معمولا لثه و استخوان بیمار بی حس می شود و هیچ دردی احساس نکند. اگر نیاز به کشیدن دندان باشد، معمولاً می توان این کار را قبل از کاشت ایمپلنت انجام داد. سپس دهان شما به طور کامل تمیز می شود تا باکتری ها و بافت های آسیب دیده حذف شوند و با ایجاد برش هایی در لثه عمل شروع می شود.

🔔 نوشته مرتبط: هزینه کشیدن دندان چقدر است؟

کاشت ایمپلنت ها

این مهمترین مرحله از مراحل ایمپلنت فک پایین و بالا به صورت کامل است. در این مرحله بسته به اینکه چه تعداد ایمپلنت توسط تیم دندانپزشکی شما برای لنگر شدن یا کاشته شدن در استخوان فک در نظر گرفته شده، تعدادی برش و در استخوان فک ایجاد می شود.

مثلا در ساده ترین حالت برای ایمپلنت کامل دندان در هر فک دو سوراخ در جلوی فک و دو سوراخ در بخش های عقب زده می شود. سپس ایمپلنت ها در زاویه 30 تا 45 درجه  کاشته می شوند و هر برش با نخ قابل جذب دوخته می شود که در عرض چند هفته کاملا در لثه جذب می شود.

اتصال اوردنچر (دندان مصنوعی ثابت)

بعد از اینکه ایمپلنت ها کاشته شد نمی توان چیزی روی آن ها قرار داد. مدتی زمان نیاز است تا لثه بهبود یابد و ایمپلنت ها پیوند مستحکمی با استخوان برقرار کرده باشند. بعد از بهبودی نسبی ممکن است دندانپزشک شما ترجیح دهد که پروتزهای موقت را برای شما در نظر بگیرد.

عکس اوردنچر روی 8 واحد ایمپلنت فک پایین

این کار برای کاهش کبودی و اطمینان از اینکه فشار کمتری ایمپلنت کامل دندان شما در حین بهبودی وارد آید انجام می‌شود. هنگامی که دهان شما به طور کامل بهبود یافت، دندانپزشک دندان مصنوعی دائمی شما که با نام اوردنچر شناخته می شوند را نصب می کند.

اوردنچرها که دندان مصنوعی ثابت هستند توسط پیچ هایی به ایمپلنت ها فیکس می شوند و یا طوری هستند که توسط خود بیمار نصب و برداشته می شوند ولی اتصال محکمی بین ایمپلنت ها و اوردنچر وجود دارد که این باعث می شود دندان مصنوعی کاملا بی حرکت باشد. این یکی از مزایای اصلی ایمپلنت کامل دندان در فک بالا و پایین است.

🔔 نوشته مرتبط: هزینه ایمپلنت دندان

مراقبت های بعدی بعد از کاشت ایمپلنت فک بالا و پایین

کمک به کاهش تورم بعد از جراحی

تورم بعد از کاشت ایمپلنت کامل را می توان با استفاده از کمپرس یخ در محل جراحی کنترل کرد. اینکار (استفاده از کمپرس یخ) باید حداقل در 36 ساعت اول به طور مداوم انجام شود.

کنترل خونریزی احتمالی

خونریزی پس از ایمپلنت کامل یک امر نسبتا شایع است اما با روش هایی که جراح یا دندانپزشک به شما می گوید کنترل شده و کم می شود. اما اگر خونریزی بیش از حد بود، می توانید یک گاز استریل را به مدت حدود 30 دقیقه بین قوس های فکی خود قرار دهید. اگر خونریزی متوقف نشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داروی مسکن

در صورت احساس درد بعد از کاشت، می توانید از داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک هایی که توسط دندانپزشک تجویز شده استفاده کنید. دقت کنید که باید دقیقا مطابق دستور دندانپزشک داروها را مصرف کنید.

🔔 نوشته مرتبط: ایمپلنت دیجیتال چیست؟

به حداقل رساندن تحرک غیر ضروری

تمام فعالیت های بدنی از جمله ورزش های شدید را به حداقل برسانید، زیرا این کار می تواند خونریزی بعد از کاشت ایمپلنت فک بالا و پایین یا ایمپلنت کامل دندان را افزایش دهد.

عدم استفاده از پروتز دندان مصنوعی تا چند روز

پروتزهای موقتی که بیمار از قبل از کاشت ایمپلنت در دهان گذاشته است، باید حداقل تا 10 روز پس از جراحی استفاده نشوند. استفاده از دندان مصنوعی می‌تواند منجر به اعمال فشار بر روی ایمپلنت‌های جدید، قبل از بهبود کامل شود. سعی کنید تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده از پروتزهای مرسوم استفاده نکنید مگر به توصیه دندانپزشک.

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت فک بالا و پایین باید چگونه باشد؟

  • برای چند روز اول پس از عمل میبایست تنها مایعات، غذاهای آبکی و نهایتا غذای پوره شده را جهت مصرف انتخاب کنید.
  • طی چند هفته آینده بعد از کاشت ایمپلنت کامل دندان فک بالا و پایین کم کم وارد فاز مصرف غذاهای جامد شوید و توصیه می شود که هیچ وعده غذایی را رد نکنید و حتما حتی اگر اشتها نداشتید غذا بخورید.
  • تمام تلاش خود را بکنید که از خوردن غذاهای داغ خودداری کنید، زیرا چند روز طول می کشد تا احساس کلی به زبان شما برگردد و اگر تا قبل از آن غذای داع بخورید بدون آنکه متوجه شوید به زبان شما آسیب می رسد.
پوره سیب زمینی نرم شده
  • همچنین در کنار رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت بعد از عمل باید بهداشت دهان و دندان رعایت شود. این کار شامل مسواک زدن و شستشو حداقل دو بار در روز است.

🔔 نوشته مرتبط: نکات رژیم غذایی و تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت تمام دندان ها در فک بالا و پایین چقدر است؟

بسته به تعداد ایمپلنت هایی که باید کاشته شوند و کیفیت و جنس اوردنچر، هزینه ایمپلنت کامل فک بالا و پایین متغییر است. برای اطلاع از هزینه های کلی به صفحه هزینه ایمپلنت دندان مراجعه کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

ایده آل ترین کاندید برای ایمپلنت کامل دندان در فک بالا و پایین کیست؟

در صورتی که همه دندان‌های شما از دست رفته باشد و زمان زیادی از کشیده شدن یا از دست رفتن آن ها نگذشته باشد و همچنین وضعیت سلامتی مطلوبی داشته باشید شما بهترین کاندید برای ایمپلنت کامل دندان خواهید بود.

آیا پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت دندان درد دارد؟

بعد از کاشت ایمپلنت کامل دندان در فک بالا و پایین می توانید انتظار کمی ناراحتی را بعد از عمل داشته باشید، اما خوشبختانه این درد و ناراحتی بسیار جزئی است که با داروهای مسکن به خوبی تسکین پیدا می کند.

آیا خوردن و جویدن با دندان های جدید بعد از این کاشت راحت است؟

بله خوردن و جویدن با دندان مصنوعی جدیدی که روی ایمپلنت ها سوار شده آسان است البته ممکن است تا زمانی که عادت به استفاده از آن ها کنید، نیاز به کمی تمرین داشته باشد و حتی ممکن است در هفته های اولیه کمی ناراحت کننده باشد. برای به حداقل رساندن چنین ناراحتی، بیمار در ابتدا باید فقط غذاهای نرم مصرف کند. همچنین از جویدن آدامس و استفاده از خلال دندان خودداری کند. غذاهای سفت و چسبنده نیز دندان های مصنوعی جدید را تهدید می کند.

خطرات و عوارض ایمپلنت کامل دندان چیست؟

خوشبختانه میزان موفقیت این نوع کاشت تا 98 درصد برآورد می شود بنابراین تا حد زیاد عمل ایمن است و مشکلی برایتان پیش نخواهد آورد. تنها در موارد نادر ممکن است برخی افراد به فلز بکار رفته در پایه یا فیکسچر ایمپلنت واکنش آلرژیک داشته باشند.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.