6 علامت عفونت ایمپلنت دندان و مهمترین روش های درمان این عفونت

عفونت ایمپلنت دندان عکس

نرخ موفقیت ایمپلنت های دندانی چیزی حدود 95 درصد است و طوری طراحی شده اند که تا پایان عمر ماندگاری خود را حفظ کنند. شما می توانید برای اطلاع از میزان ماندگاری آن ها روی طول عمر ایمپلنت دندان کلیک کنید. با وجود اینکه آن ها عمر زیادی می کنند اما در برخی موارد می توانند به دلیل عفونت عمرشان هر زمانی به سر بیاید. این مقاله را بخوانید تا درباره عفونت دندان، علائم و روش های درمان و همچنین روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید.

علت عفونت ایمپلنت چیست؟

عفونت دندان مساله ای چند عامله یا به اصطلاح مولتی فاکتوریال است. به این معنی که یک علت خاص ندارد بلکه عواملی ممکن است در بروز آن نقش ایفا کنند. مهمترین علت عفونت ایمپلنت دندان عدم مراقبت بعد از کاشت است و عمل نکردن به توصیه های جراح است. سایر علل عفونت ایمپلنت دندان این ها هستند:

سیگار کشیدن و افزایش خطر عفونت ایمپلنت
  • مصرف سیگار، الکل و سایر مواد مشابه دیگر
  • بیماری لثه درمان نشده یا تازه بروز کرده
  • حساسیت به تیتانیوم
  • بیماری های سیستمیک مانند دیابت که احتمال ترمیم زخم و جوش خوردن ایمپلنت را کاهش می دهد
  • نصب نامناسب و غیر اصولی روکش و یا به طور کلی پروتز ایمپلنت
  • توزیع نابرابر نیروی جویدن حین غذا خوردن
  • هر چیزی که باعث تاخیر در بهبودی پس از کاشت ایمپلنت می شود می تواند باعق عفونت ایملنت شود
  • پری ایمپلنت یا عفونت لثه در اطراف ایمپلنت
  • تکنیک نامناسب عمل که توسط جراح صورت می گیرد (به همین جهت حتما باید در انتخاب متخصص کاشت ایمپلنت دقت کرد)
  • وارد شدن ضربه و تروما به صورت

🔔 این نوشته رو از دست ندید: ایمپلنت دیجیتال چیست؟

علائم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

اگرچه خطر عفونت ایمپلنت دندانی کم است، اما بهتر است بدانید که در صورت بروز این مشکل نادر، باید مراقب چه چیزها و یا علائمی باشید. برخی از مهم ترین علائم عفونت ایمپلنت دندان می توانند این 6 مورد باشند:

1. درد هنگام جویدن

درد حین جویدن می تواند یکی از عوارض بعد از بیشتر عمل های جراحی داخل دهان و یا پروسه های درمانی دندانپزشکی باشد. برای بروز این دردها دندانپزشکان همیشه به بیمار داروهای مسکن پیشنهاد می کنند. با این حال اگر درد تا چند روز پس از کاشت ایمپلنت و یا عمل های دیگر متوقف نشود و یک جورهایی حتی بدتر هم شود می تواند علامت عفونت ایمپلنت دندان باشد.

دندان درد بعد از کاشت ایمپلنت دندان

اگر تا چند روز بعد از کاشت حین جویدن درد داشتید و این درد بدتر شد با تیم دندانپزشکی خودتان تماس بگیرید. اگر درد همراه با تب باشد حتما به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید زیرا احتمال عفونت وجود دارد.

🔔 این نوشته رو از دست ندید: راهنمای تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

2. شل شدن ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی مستقیماً در استخوان فک شما پیچ می‌شوند و هرگز نباید شل شوند. پس از کاشت، آنها باید تا پایان عمر ثابت باقی بمانند. اگر بعد از کاشت متوجه شدید که شل شده اند و احساس می کنید ممکن است بی افتد، حتما مشکلی مانند عفونت ایملنت دندان پیش آمده است.

در صورت شل شدن ایمپلنت کل فرآیند با شکست روبرو شده و باید پس از درمان کامل، مجددا ایمپلنت کاشته شود. شل شدن ایمپلنت پس از چند ماه یا چند سال قطعا علامت عفونت ایمپلنت دندان است که باید جدی گرفته شود.

3. تب

یکی از علائم عفونت در بدن تب است. تب نشان می دهد که بدن درگیر شده و در حال مبارزه با عوامل ایجاد کننده عفونت است. زمانی که تب دارید و هر لحظه بدتر می شود باید نگران خطر عفونت ایمپلنت دندان خود باشید. تب همراه با نشانه های دیگر خطر وجود عفونت را تایید می کند.

تب از علائم عفونت ایمپلنت دندان

🔔 این نوشته رو از دست ندید: عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

4. بوی بد دهان

اگر بعد از کاشت ایمپلنت دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید و بوی بد دهانتان از بین نمی‌رود، ممکن است نشان دهنده عفونت ایمپلنت دندان باشد. اگر مشخصا بوی بد دهان اطراف ایملنت باشد باید نگران عفونت باشید.

5. لثه های قرمز و متورم

یکی از شاخص های اصلی عفونت ایمپلنت دندان، لثه های قرمز و متورم است. در حالی که کمی تورم در اطراف محل ایمپلنت طبیعی است، باید پس از چند روز اول کاهش یابد. اگر نه، ممکن است یک آلارم قرمز باشد که خبر از عفونت می دهد.

6. خونریزی اطراف ایمپلنت یا خروج چرک

هر زمان که در اطراف ایمپلنت عفونتی وجود داشته باشد، گلبول های قرمز و سفید خون برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها به آن ناحیه هجوم می آورند. اگر عفونتی در لثه‌ها وجود داشته باشد، ممکن است شاهد خونریزی و خروج چرک از اطراف ایمپلنت به داخل دهان خود باشید.

درمان عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

اگر عفونت ایمپلنت دندانی دارید، انجام درمان فوری و اورژانسی ضروری است. در غیر این صورت، عفونت می تواند به دندان های دیگر سرایت کند و حتی ممکن است وارد جریان خون شود و باعث سپتی سمی یا عفونت خون شود. اگر مشکوک به عفونت ایمپلنت دندان هستید و علائم آن را دارید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا بعد از بررسی های اولیه؛ در صورت لزوم درمان را شروع کنند.

درمان عفونت ایمپلنت دندان

یکی از اولین کارهایی که دندانپزشک برای درمان انجام خواهد داد، انجام عکسبرداری با اشعه ایکس از ایمپلنت آسیب دیده است. او همچنین ممکن است به آرامی بافت های اطراف محل ایمپلنت را بررسی کند تا میزان عفونت را ارزیابی کند. در بسیاری از موارد، یک دوره آنتی بیوتیک تراپی تنها چیزی است که برای درمان عفونت لازم است. با این حال، اگر عفونت در عمق بافت لثه پیشرفت کرده باشد و باعث تحلیل استخوان شود، ایمپلنت باید خارج شود و دیگر آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت کارساز نخواهد بود.

درمان خانگی عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

اگر عفونت های مرتبط با دهان و دندان ایجاد شود مستقیما باید به دندانپزشک مراجعه کنید و از انجام درمان های خانگی اجتناب شود. درمان های خانگی شاید به صورت موقت درد و علائم را کاهش دهد اما عفونت را درمان نخواهد کرد.

جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

برای پیشگیری از عفونت پیچ ایمپلنت باید به تمام توصیه ها و دستورالعمل های دندانپزشک جراح عمل کنید. شما میبایست به طور منظم دندان هایتان را تمیز کنید، از مصرف مواد خوراکی سفت و سخت اجتناب کنید و هر 6 ماه یکبار برای چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنید. با انجام این اقدامات ساده به راحتی می توانید به جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان کمک کنید.