آیا ایمپلنت درد دارد؟ (بررسی روز اول تا چند ماه بعد از کاشت ایمپلنت)

3 مهر 1402
درد ایمپلنت دندان عکس

کاشت ایمپلنت به عنوان یکی از بهترین روش های جایگزین دندان در نظر گرفته شده و سالانه تعداد بسیار زیادی از افراد ایمپلنت دریافت می کنند. در این مقاله از سری مقالات ایمپلنت دندان، به موضوع مهمی می پردازیم که افراد معمولا قبل از جراحی درباره آن کنجکاو می شوند. اینجا قصد داریم درباره درد ایمپلنت دندان و روش های درمان آن صحبت کنیم.

🔔 این نوشته رو هم بخونید: هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد؟

” ايمپلنت درد داره؟” این تقریبا یکی از رایج ترین سوالاتی که حتما از جراح و دندانپزشک پرسیده می شود. در پاسخ باید گفت که خیر جراحی کاشت ایمپلنت درد ندارد زیرا شما قبل از شروع جراحی کاملا بی حس می شوید و اصلا هیچ دردی احساس نخواهید کرد. بنابراین خیر درد ندارد.

مردی در حال فکر کردن: آیا ایمپلنت درد دارد

🔔 این نوشته رو هم بخونید: همه چیز درباره بی حسی دندانپزشکی

آیا درد بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است؟

بله! در اولین مرحله، بعد از اینکه تاثیر داروی بیهوشی کاملا از دست رفت ممکن است درد ایمپلنت دندان را به صورت تجربه کنید. این درد طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. سایر علائم دیگری که ممکن است بعد از جراحی کاشت ایمپلنت تجربه کنید این ها هستند:

  • خونریزی در محل جراحی
  • تورم اطراف لثه و صورت
  • کبودی جزئی
  • درد فک

درد بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد؟

در بیشتر موارد تنها پس از 1 تا 2 روز، دیگر دردی وجود ندارد و حتی در صورت بروز نیز می تواند با دارویهای مسکن آن را تسکین داد. درد بعد از ایمپلنت دندان در بیشتر موارد نهایتا باید پس از 3 تا 5 روز به اتمام رسیده و کاملا ناپدید شود. همچنین این امکان وجود دارد که چند روز بعد از کاشت به زندگی روزمره خود ادامه دهید و پس از 7 تا 10 روز نیز علائمی مانند ورم، کبودی و سفتی فک نیز تمام خواهند شد.

مدت زمان درد ایمپلنت دندان

برای کاهش درد ایمپلنت چه باید کرد؟ روش درمان چیست؟

جراح ایمپلنت بعد از عمل به شما دارو خواهد داد و از شما خواهد خواست که سر موقع درست همان دوزی که برایتان تجویز شده را مصرف کنید. اگر چنین کنید، درد به راحتی تسکین پیدا می کند.

همچنین می توانید با دنبال کردن موارد زیر به کاهش و تسکین درد کمک کنید:

  • مصرف داروهای مسکن برای درد ایمپلنت که بدون نسخه نیز قابل خریداری هستند
  • پرهیز از مصرف برخی غذاها مانند غذاهای سفت و داغ
  • گذاشتن کمپرس یخ برای کاهش تورم روی صورت
  • استراحت مطلق طی روزهای اول و دوم
  • دنبال کردن توصیه های جراح ایمپلنت
  • عدم نوشیدن مایعات از نی
  • عدم تحرک اضافی

🔔 این نوشته رو هم بخونید: 100 غذای نرم و آبکی برای بعد از ایمپلنت دندان

علل درد ایمپلنت (ضربان دار) بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

درد معمولا به صورت جزئی تا متوسط تجربه می شود و بعضی اوقات نیز ممکن است ضربان دار باشد. اگر بیماری درد بعد از ایمپلنت دندان را به صورت ضربان دار و مزمن احساس کند باید هوشیار باشد زیرا تجربه درد ضربان دارد برای مدت طولانی طبیعی نیست و می تواند علامت عارضه و حتی شاید عفونت باشد. این درد هرچند که با مصرف داروی مسکن تسکین میابد اما باید مورد توجه قرار بگیرد.

علت درد ایمپلنت شدید بعد از عمل کاشت چیست؟

همانطور که گفته شد درد جزئی تا متوسط برای3 تا 5 روز می تواند طبیعی باشد اما اگر درد بسیار شدیدی احساس می کنید (حتی در همان 2 روز اول) و یا پس از آن لازم است که با دندانپزشک تماس بگیرید. علت درد ایمپلنت شدید (غیرقابل تحمل و غیرطبیعی) بعد از کاشت می تواند این موارد باشد:

باز شدن خط برش

یکی از رایج ترین عوارض ایمپلنت دندان بعد از کاشت (در صورت بروز) باز شدن بخیه روی لثه است. در واقع بعد از عمل لثه دوخته می شود و برش ایجاد شده را می بندد. اگر این برش دوخته شده دوباره باز شود، ممکن است باعث خونریزی بعد از کاشت و درد شدید شود.

عکس محل بخیه بعد از ایمپلنت دندان

همچنین پایه یا فیکسچر ایمپلنت نیز در معرض دید قرار می گیرد و ممکن است نسبتا به سرما و گرما، خوراکی های سرد و گرم و سایر موارد حساسیت نشان دهد. اگر خط برش باز شود جراح به شما خواهد گفت که دهان خود را با دهانشویه حاوی کلرهگزدین و غیر الکلی شستشو دهید تا از بروز عفونت پیشگیری کنید.

جراح محل عمل را مجددا بخیه می کند و به شما آنتی بیوتیک خواهد داد. همچنین مسکن برای درد ایمپلنت برایتان تجویز خواهد کرد تا دردی تجربه نکنید.

استفاده از ایمپلنت نامناسب و غیراستاندارد

یک علت درد ایمپلنت دندان می تواند ناشی از این باشد که فیکچسر به درستی به استخوان نگهدارنده خود جوش نمی خورد در واقع فیکسچر مناسبی برای محل کاشت در نظر گرفته نشده است. اگر چنین شود ایمپلنت نیاز به برداشتن دارد و طی یک جلسه دیگر باید دوباره نصب شود.

عفونت ایمپلنت و اطراف آن

پس از کاشت جراح دهان را شستشو داده و آنتی بیوتیک تجویز می کند. این اقدامات باعث پیشگیری ازعفونت بعد از کاشت می شود. با این حال اگر باکتری ها به هر دلیل وارد ناحیه عمل شوند می توانند باز هم باعث بروز عفونت شوند. عفونت باعث می شود که محل زخم باز شده و یا بهبود پیدا نکند.

بسیار مهم است که علائم عفونت بعد از کاشت ایمپلنت را بدانید تا بتوانید در صورت بروز آن را سریع تشخیص داده و در مورد آن با جراح خود صحبت کنید. یکی از علائم این مشکل درد ایمپلنت است و سایر علائم دیگر عبارتند از:

  • تب
  • استفراغ یا حالت تهوع
  • بدتر شدن تورم
  • خونریزی
درد عفونت دندان

علت درد دندان بعد از 2 هفته چیست و آیا خطرناک است؟

برخی بیماران ممکن است 2 هفته بعد از عمل کاشت ایمپلنت دوباره درد داشته باشند این درد می تواند نشان دهنده مشکلی در ایمپلنت باشد و یک درد معمولی نیست. اگر چنین است حتما با دندانپزشک خودتان تماس بگیرید و ویزیت شوید.

علت درد ایمپلنت بعد از چند سال چیست؟

ممکن است افراد متوجه شوند که چند روز بعد از کاشت دیگر هیچ دردی را تجربه نمی کنند اما چند ماه یا چند سال بعد از آن دردی در ناحیه ایمپلنت یا اطراف آن حس می شود. علت درد ایمپلنت بعد از چند سال می تواند شکست ایمپلنت دندان یا وارد شدن آسیب از سوی آن به لثه و استخوان باشد.

اگر زمانی که در حال جویدن هستید و یا بعد از وارد کردن فشار عمدی به محل کاشت دچار درد شدید می شوید احتمالا با یک یا چند مورد از مشکلات زیر رو بروبرو شده اید که همگی نشان دهنده شکست ایمپلنت دندان هستند:

  • حرکت افقی ایمپلنت
  • از دست رفتتن جزئی استخوان نگهدارنده ایمپلنت
  • التهاب اطراف ایمپلنت
  • ناتوانی جراح دهان یا دندانپزشک در اتصال مناسب روکش یا پروتز به پایه ایمپلنت

چه زمانی ممکن است در معرض شکست ایمپلنت قرار بگیریم؟

در موارد زیر امکان شکست و به دنبال آن تجربه شدید درد ایمپلنت دندان وجود دارد:

جمعبندی کلی در خصوص تجربه درد ایمپلنت دندان و درمان آن

افرادی که اقدام به کاشت ایمپلنت می کنند باید منتظر درد ایمپلنت باشند اما خبر خوب این است که این درد می تواند بسیار جزئی باشد و اصلا آن ها را آزار ندهد. در صورت بروز تا چند روز درد برطرف خواهد شد و با کمک داروهای مسکن جزئی تا قوی درد قابل تحمل خواهد بود.

اگر درد شدید بود و برای چندین روز ادامه پیدا کرد و یا حتی بدتر شد می تواند نشانه یک عارضه و یا مشکل باشد. بنابراین اگر بیش از 5 تا 10 روز درد ادامه داشته باشد بهتر است با جراح ایمپلنت خود تماس بگیرید و وضعیت را برای او توصیف کنید.

پاسخ به سوالات پیرامون تسکین درد ایمپلنت دندان

درد ایمپلنت بیشتره یا عصب کشی؟

هر دو دردی مشابه به هم دارند و شدت درد زیاد نیست.

آیا درد ایمپلنت قابل تحمل است؟

بله برای بیشتر افراد درد جزئی است و به راحتی قابل تحمل است.

میزان درد ایمپلنت دندان چقدر است؟

در حالت عادی دردی که ممکن است تجربه شود اندازه درد بعد از کشیدن دندان است و نباید بیشتر باشد. همین میزان درد هم با مسکن برطرف می شود.

آیا ایمپلنت بدون درد و خونریزی امکان پذیر است؟

معمولا بیشتر جراحی های کاشت با درد و مقدار کمی خونریزی کنترل شده همراه هستند. بعد از عمل این دو خیلی زود برطرف می شوند.

حداکثر مدت زمان درد ایمپلنت چقدر است؟

همانطور که در بخش های قبل هم اشاره شد حداکثر 5 روز. اگر درد ادامه داشت حتما باید با دندانپزشک صحبت شود.

مسکن قوی برای درد ایمپلنت چیست؟

ایبوپروفن، استامینوفن و ژلوفن می توانند درد را به راحتی تسکین دهند. برای مسکن های قوی تر با دندانپزشک خودتان صحبت کنید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.