فیلم و عکس ایمپلنت دندان و بخش های مختلف آن (حتما ببینید!)

17 مرداد 1402
عکس ایمپلنت دندان

ایمپلنت (Implant) بدون شک بهترین جایگزین دندان از دست رفته هست که می تونه تا آخر عمر در نقش دندان از دست رفته شما عمل کنه. برای اینکه با ایمپلنت ها بیشتر آشنا بشید بهتره که با شکل، ظاهر و بخش های مختلف ایمپلنت که طی یک پروسه نسبتا طولانی برای شما نصب میشه آشنا باشید. در این مقاله ما عکس ایمپلنت دندان (بخش های مختلفش) رو براتون به نمایش در میاریم. ما سعی می کنیم که مهم ترین بخش های ایمپلنت از فیکسچر گرفته تا پروتز ایمپلنت رو معرفی کنیم. بریم و اوب با فیکسچر شروع کنیم.

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

فیکسچر مهمترین بخش ایمپلنت دندان هست. این یه پیچ کوچیک با رزوه های منظم هست که به جای ریشه دندان داخل استخوان فک کاشته میشه. زمانی که میگن عمل جراحی ایمپلنت منظور اون زمانی هست که فیکسچر داخل استخوان کاشته میشه.

طی این جراحی، لثه شکافته و کنار زده میشه بعدش با دریل های ظریف استخوان فک رو سوراخ می کنن و در نهایت فیکسچر ایمپلنت رو داخل سوراخ قرار می دن. بعدش هم دوباره لثه رو بخیه می کنن و صبر می کنن تا فیکسچر به استخوان فک جوش بخوره. این ممکنه بین 2 تا 4 و گاها 6 ماه طول بکشه. ما تا زمانی که فیکسچر رو نکاریم عملا چیزی به اسم ایمپلنت نخواهیم داشت. توی عکس ایمپلنت زیر به وضوح فیکسچر رو میتونید ببینید.

عکس انواع فیکسچرهای ایمپلنت دندان
یه سری پایه داریم که تو خالی هستن و یه سری دیگه داریم که باریک و تووپر هستند. عکس ایمپلنت دندان توخالی و تووپر رو می تونید اینجا ببینید.

🔔 نوشته مرتبط: آشنایی با ساختار و آناتومی دندان به زبان ساده

جنس فیکسچر ایمپلنت از چیست؟

ماده اصلی که معمولاً برای ساخت پایه یا فیکسچر ایمپلنت استفاده میشه تیتانیوم هست. به جز این ماده از زیرکونیا که محبوبیت زیادی پیدا کرده برای ساخت پایه استفاده میشه. فیکسچرهای ساخته شده از زیرکونیا حساسیت نمیدن و در برابر حرارت و خوردگی خیلی خیلی مقاوم هستن.

فیکسچرها در چه طرح هایی ساخته می شوند؟

فیکچسرها اندازه ها و طرح های مختلفی دارن و دندانپزشک دستش برای انتخاب و کاشت فیکسچر مناسب با شما خیلی بازه. ما بر اساس اینکه قراره جای چه دندانی ایمپلنت بکاریم، قطر و اندازه های مختلفی برای فیکسچر داریم .مثلا قطر و طول فیکسچرهایی که برای دندان های عقب استفاده میشه بیشتر از دندان های جلویی هست.

پروتز دندان چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

پروتز دندان اون بخشی از ساختار ایمپلنت دندان هست که روی لثه قرار داره و ما اون رو میبینیم. در واقع این بخش کارش اینه که فاصله بین دندانی که بعد از کشیدن دندان به وجود اومده رو پر کنه. به پروتز در این سیستم ترمیم هم گفته میشه و اگر زمانی اصطلاح ترمیم ایمپلنت به گوشتون خورد بدونید منظور همین پروتز هست.

چند مدل پروتز برای ایمپلنت دندان داریم؟

کلاً ما سه نوع پروتز برای ایمپلنت داریم. روکش دندان، بریج (پل دندان) و اوردنچر یا دندان مصنوعی ثابت این 3 پروتز هستند. زمانی که قصد داشته باشیم فقط یک یا چند ایمپلنت بکاریم که خیلی هم نزدیک هم نیستن ما از روکش و بریج برای ایمپلنت ها استفاده می کنیم.

عکس ایمپلنت دندانی که این زیر بهتون نشون میدیم در واقع تک ایمپلنت هستن و برای پروتز از روکش استفاده شده.

عکس 3 جزء اصلی ایمپلنت

این عکس ایمپلنت دندانی هم از بریج دندان به عنوان پروتزش استفاده شده.

عکس بریج دندان متکی بر ایمپلنت

اگر تمام دندان ها کشیده شده باشن و بخواییم همه دندان ها رو جایگزین کنیم از اوردنچر استفاده می کنیم. اینجا ما قرار نیست جای تمام دندان های از دست رفته ایمپلنت بکاریم بلکه در هر فک بین 4 تا 8 ایمپلنت کاشته میشه و بعدش اوردنچر روشون سوار میشه. عکس ایمپلنت دندان زیر این سیستم رو به وضوح نشون می ده.

🔔 نوشته های مرتبط با این بخش رو از دست ندید:

اباتمنت چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

اباتمنت یا (abutement) یکی از اجزای اصلی و واسط در ایمپلنت دندان است. در واقع این یک قطعه کوچک است که از یک سو به فیکسچر و از سوی دیگر به پروتز ایمپلنت متصل می شود. اباتمنت با کمک رزوه هایی که دارد اتصال بین پایه و پروتز را برقرار می کند. با نگاهی به عکس ایمپلنت زیر می توانید قطعه اباتمنت یا ابوتمنت را به وضوح مشاهده کنید.

اباتمنت ایمپلنت در چه طرح هایی ساخته می شود؟

بسته به اینکه پروتز شما از چه نوع هست، اباتمنت های مختلفی داریم. مثلا اگر پروتز ایمپلنت شما قرار روکش یا بریج باشه، ما از اباتمنت با رزوه و پیچ معمولی استفاده می کنیم. اما اگر پروتز دندان مصنوعی ثابت یا دنچر باشه اباتمنت شکل و ظاهرش فرق می کنه. درواقع توی طرح هایی که برای دنچر استفاده میشه، اباتمنت ممکنه از طریق یه اتصال شش گوش داخلی روی فیکسچر فیکس بشه.

آیا اباتمنت همزمان با فیکسچر قرار داده میشه؟

این امکان وجود داره که فیکسچر، اباتمنت ایمپلنت و ترمیم موقت به صورت همزمان جایگذاری بشن. اما، اما دندانپزشکا همیشه اینکارو انجام نمیدن و تنها در موارد خاص به صورت معدود اینکارو می کنن. دندانپزشکا ترجیح می دن که اول فیکسچر رو بکارن و صبر کنن تا فیکسچر کاملا توسط استخوان فک جذب بشه یا به زبان ساده تر به استخوان جوش بخوره. اینجا بعد از کاشته شدن ایمپلنت، لثه رو بخیه می کنن و یعنی ایمپلنت زیر لثه باقی می مونه.

عکس اباتمنت ایمپلنت قبل از قرار دادن تاج
عکس ایمپلنت دندان که هیلینگ کپ داره
عکس واقعی فیکسچر ایمپلنت که در استخوان فک جوش خورده است
| عکس ایمپلنت دندان که هیلینگ کپ نداره

لثه کم کم ترمیم میشه و جای زخم بهبود پیدا می کنه و در همین اوضاع و احوال هم، ایمپلنت کاملا به استخوان جوش میخوره. بعدش جراح میاد و لثه رو شکاف میده و اباتمنت رو روی فیکسچر ایمپلنت سوار می کنه. و روکش یا بریج رو هم همونجا روی اباتمنت قرار می ده.

اباتمنت هیلینگ کپ چیست؟

در ساختمان و شکل ایمپلنت دندان یه قطعه به اسم هیلینگ کپ (healing cap) میتونه وجود داشته باشه. اگه به عکس ایمپلنت زیر نگاه کنید میتونید اون رو ببینید. هیلینگ کپ ها در واقع یه نوع اباتمنت موقت هستن.

عکس اباتمنت هیلینگ گپ ایمپلنت

ازاین اباتمنت ایمپلنت زمانی استفاده میشه که جراح نخواد بعد از جوش خوردن فیکسچر دوباره لثه رو بشکافه. اینجا دقیقا بعد از اینکه فیکچسر ایمپلنت کاشته شد، جراح هیلینگ کپ رو میذاره روی فیکسچر. این اباتمنت میاد روی لثه و جراح هم لثه اطراف اون رو بخیه میکنه. برای اینکه این قطعه تکون نخوره و باعث شکست ایمپلنت نشه باید خیلی مراقب بود.

🔔 نوشته مرتبط: ایمپلنت دیجیتال چیست؟

اباتمنت از چه ماده ای ساخته شده است؟

خب اباتنمنت ها هم مثل فیکسچرها از موادی مثل تیتانیوم و زیرکونیا ساخته میشن. بعضی از افراد که مایل هستند روکش یا بریج های خودشون رو از جنس زیرکونیا سفارش بدن، ترجیح می دن که اباتمنتشون هم از جنس زیرکونیا باشه تا شکل ایمپلنت دندان و رنگش یکدست باشه و کیفیت یکسانی داشته باشه. به زبان ساده تر این انتخاب بیشتر برای این هست که اگر زمانی تحلیل لثه رخ داد تفاوتی بین رنگ روکش و اباتمنت نباشه. مجددا عکس ایمپلنت دندان در بخش های مختلف این مقاله رو مرور کنید تا شکل اجزای ایمپلنت خاطرتون بمونه.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.