با عوارض ایمپلنت دندان آشنا شوید (7 عارضه احتمالی)

4 مرداد 1402

ایمپلنت های دندانی یکی از رایج ترین پروتزهای دندانپزشکی هستند که این روزها برای جایگزینی دندان های از دست رفته کاشته می شوند. درصد موفقیت کلی آن ها نزدیک به 98 درصد است و اغلب به صورت دائمی و تا آخر عمر ماندگار هستند. با این حال در موارد نادر ممکن است همراه با عوارض احتمالی باشند. در این صفحه ما به بررسی 7 مورد از عوارض ایمپلنت دندان می پردازیم که ممکن است برای بیماران پس از کاشت رخ دهند.

1. شل شدن ایمپلنت

شل شدن یکی از رایج ترین عوارض ایمپلنت دندان است. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد چرا یک ایمپلنت ممکن است شل شود. موارد زیر برخی از این دلایل هستند:

ناکافی بودن تراکم استخوانی

بعد از آنکه دندان کشیده و از دهان خارج شود، استخوان نگهدارنده آن به مرور زمان و در درازمدت تحلیل می رود. تحلیل استخوان به معنای این است که تراکم بافت استخوانی آن کاهش یافته است. اگر پیوند استخوان به جهتِ افزایش تراکم انجام نشود و ایمپلنت کاشته صورت بگیرد، احتمال شل شدن و افتادن ایمپلنت وجود دارد. در واقع استخوان به اندازه کافی قوی نخواهد بود که ایمپلنت را در جای خود نگاه دارد.

افزایش سن

در برخی موارد افراد حتی با وجود انجام پیوند استخوان، با افزایش سن ممکن است شل شدن ایمپلنت را تجربه کنند. در واقع افزایش سن باعث کاهش تراکم بافت استخوانی می شود و باید در سنین بالا با احتیاط بیشتری از ایمپلنت مراقبت کرد.

بیماری لثه (محتمل ترین عامل بروز عوارض ایمپلنت دندان)

بیماری لثه (التهاب و عفونت) می تواند باعث آسیب به بافت لثه و عقب نشینی آن از سطح دندان شود. زمانی که لثه از محدوده طبیعی خودش عقب نشینی می کند فیکسچر یا پایه ایمپلنت در معرض دید قرار می گیرد و ممکن است به دلیل از دست رفتن محافظت و پوشش لثه، متسعد شل شدن قرار بگیرد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی شل شدن ایمپلنت دندان است. چنانچه افراد از شل شدن به عنوان یکی از عوارض ایمپلنت هراس دارند، میبایست مصرف سیگار را کاهش داده یا کاملا متوقف کنند زیرا در نهایت حتی اگر شلی ایمپلنت رخ ندهد، احتمال عفونت اطراف آن را افزایش می دهد.

بهداشت نامناسب دهان و دندان

در نهایت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می تواند در کناب 3 مورد بالا منجر به بروز عوارض ایمپلنت دندان در هر سنی شود. خوشبختانه ایمپلنت ها به مراقبت های اضافه نیاز ندارند و همینکه مانند دندان های خودمان از آن ها مراقبت شود کافیست.

مهمترین نکته در خصوص شل شدن یه عنوان رایجترین عوارض ایمپلنت دندان این است که در صورت بروز آن حتما باید با دندانپزشک صحبت شود و تحت معاینه حضوری قرار بگیرید.

🔔 این نوشته رو از دست ندید: ایمپلنت دیجیتال چیست؟

2. عفونت اطراف ایمپلنت

یکی دیگر از عوارض شایع ایمپلنت های دهان عفونت است. محل کاشت ممکن است ملتهب و عفونی شود و باعث درد و حتی تب شود. عفونت ها مدت کوتاهی پس از انجام جراحی ایمپلنت ایجاد می شوند. حتماً دستورالعمل‌های جراح دهان خود را در مورد تمیز نگه داشتن ناحیه پس از عمل دنبال کنید و در صورت مشاهده علائم عفونت فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

3. خون ریزی لثه

تجربه خونریزی مختصر بعد از کاشت ایمپلنت دندان می تواند طبیعی باشد. با این حال اگر به صورت مزمن این اتفاق رخ دهد و خونریزی هم متوقف نشود غیر طبیعی خواه بوده و جزء عوارض ایمپلنت در نظر گرفته می شود. در صورت مشاهده خونریزی مزمن حتما با جراح خودتان صحبت کنید و از نزدیک تحت معاینه قرار بگیرید.

4. جابجایی مختصر ایمپلنت

منظور از جابجایی ایمپلنت این نیست که کاملا شل شود بلکه منظور حرکت بسیار جزئی و مختصر است. به این حرکات میکرو گفته می شود و زمانی است که ایمپلنت به اندازه کمی از موقعیت اصلی خودش منحرف می شود.

حرکت میکرو هرچند که یکی از عوارض ایمپلنت دندان است اما خیلی جدی نیست و معمولا با علائمی مانند احساس سفتی و یا ناراحتی در دندان های اطراف ایمپلنت بروز می کند. این حرکت ریز، اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند در آینده منجر به شل شدن ایمپلنت شود. اگر علائم حرکت میکرو در ایمپلنت را احساس می کنید حتما با دندانپزشک خودتان صحبت کنید.

5. واکنش آلرژیک

ایمپلنت ها از فلز یا آلیاژ های فلزی ساخته می شوند. بیشتر افراد هیچ مشکلی با ایمپلنت ها ندارند و بدنشان به خوبی خود را با آن سازگار می کند. با این حال در برخی افراد ممکن است نسبت به فلزی که در ایمپلنت بکار رفته حساسیت ایجاد شود. اگر چنین حساسیتی وجود داشته باشد واکنش آلرژیک با علائمی مانند تغییر طعم هان، گزگز، التهاب یا تورم در ناحیه ایمپلنت رخ می دهد.

6. آسیب عصبی

بعضا برخی از ایمپلنت ها ممکن است در مجاورت عصب قرار بگیرند و به صورت ناخواسته به عصب آسیب بزنند. اگر چنین شود (که معمولا نادر است) ممکن است علائمی مانند بی حسی زبان یا سوزن سوزن شدن آن تجربه شود. همچنین همین بی حسی ممکن است در لب ها و صورت نیز تجربه شود.

در چنین مواردی برای کاهش عوارض ایمپلنت دندان و بدتر شدن اوضاع، ایمپلنت برداشته شود. البته اگر عمل خود را نزد یک متخصص دندانپزشکی حاذق انجام دهید خطر آسیب عصبی به صفر خواهد رسید.

7. آسیب به حفره سینوس

آسیب به سینوس یکی از عوارض ایمپلنت دندان است که به ندرت رخ می دهد. در موارد نادر ایمپلنت های فک بالا می توانند با آسیب به جدار حفره سینوس، وارد این حفره شوند. آسیب به جدار سینوس می تواند همرا با درد شدید و احساس ناراحتی زیادی باشد. بیشتر افرادی که با این مشکل روبرو هستند در نهایت با شکست ایمپلنت مواجه می شوند.

🔔 این نوشته رو از دست ندید: هزینه ایمپلنت دندان در سال 1402

علائم هشدار دهنده مربوط به عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان شما (چه در مراحل اولیه باشد یا در مراحل نهایی)، ممکن است همراه با برخی علائم بروز باشد. برخی از این علائم این ها هستند:

• مشکل در جویدن
  • التهاب لثه
  • عقب نشینی یا تحلیل لثه
  • افزایش تورم لثه و یا حتی صورت
  • لق شدن ایمپلنت
  • دندان دردیا ناراحتی شدید در اطراف ایمپلنت

بسیار مهم است که به محض تجربه هر کدام از این عوامل حتما با دندانپزشک خودتان صحبت کنید. چنانچه موارد ذکر شده را برای بیش از چند روز تجربه می کنید مراجعه حضوری ضروری خواهد بود.