ارتودنسی دیمون چیست؟ + 4 تفاوت آن با ارتودنسی معمولی

20 شهریور 1402
عکس ارتودنسی دیمون

در ارتودنسی روش های مختلفی برای مرتب کردن دندان ها وجود دارد. دو مدل از جدیدترین روش های مرتب سازی دندان اکنون ارتودنسی شفاف و ارتودنسی دیمون هستند. در این صفحه به طور کامل درباره روش دوم یعنی دیمون توضیحاتی ارائه شده است.

ارتودنسی دیمون چیست؟

شکل جدیدی از ارتودنسی ثابت است که در آن به جای استفاده از براکت های معمولی فلزی از براکت های جدید با آلیاژ های قوی استفاده می شود. براکت ها در این روش خودشان به صورت اسلایدی باز و بسته می شوند و بنابراین سیم ارتودنسی بدون نیاز به کش و الاستیک در داخل براکت ها قرار گرفته و سیم بدون اصطکاک بیشتر آزادانه در داخل براکت ها عبور می کند.

عکس یک عدد براکت دیمون

ارتودنسی دیمون بهتر است یا ارتودنسی نامرئی؟

ارتودنسی نامرئی و دیمون به عنوان جدیدترین روش های مرتب سازی دندان ها، از نظر کارایی و زیبایی بسیار مناسب هستند. با این حال ارتودنسی نامرئی تنها مشکلات جزئی تا متوسط را برطرف می کند در حالی که با روش دیمون، تمام مشکلات از جزئی تا پیچیده ترین برطرف می شوند. اگر مشکل جزئی تا متوسط دارید و نمی خواهید کسی متوجه درمان شما شود، ارتودنسی نامرئی برایتان بهتر است.

مزایای ارتودنسی دیمون چیست؟

1. عدم نیاز به کش ارتودنسی

کش ارتودنسی همان الاستیک هایی هستند که دور براکت ها پیچیده می شوند تا سیم به براکت ثابت شود و یا بین براکت های فک بالا و پایین هستند تا دندان ها را در جهات مختلف حرکت داده و مرتب کنند. کش ها می تواند محدودیت های زیادی برای بیماران ایجاد کنند. یکی از مزایای ارتودنسی دیمون این است که نیاز به هیچ کشی ندارد.

2. کاهش مدت زمان ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی دیمون می تواند از چند هفته تا چند ماه بسته به نوع مشکل و همکاری بیمار کاهش پیدا کند. اگر به طور میانگین 1.5 تا 2 سال طول بکشد تا دندان ها مرتب شود، با این روش معمولا 1.5 سال درمان تمام می شود.

اینفوگرافی مدت زمان ارتودنسی دیمون

3. کاهش تعداد جلسات ویزیت ارتودنسی

اگر در ارتودنسی معمولی نیاز است تا هر 1 ماه یکبار برای وزیت دوره ای و تنظیم دستگاه ها به متخصص ارتودنسی مراجعه شود، در روش دیمون، فاصله بین جلسات بیشتر می شود. مثلا ممکن است هر 2 ماه یکبار نیاز به ویزیت باشد.

4. شکل و ظاهر جمع و جور و زیباتر

از نظر زیبایی، سیستم دیمون جمع و جورتر است و چون اتصالات اضافی ندارد، حین لبخند زدن کمتر قابل توجه است. این درحالیست که روش معمولی بیشتر در چشم و ناخوشایندتر است

5. درد کمتری ایجاد می کنند

احتمال تجربه درد در روزهای اول بعد از ارتودنسی در همه روش ها وجود دارد. با این حال بعد از نصب وسایل دیمون یا درد تجربه نمی شود و یا در صورت وجود بسیار جزئی و قابل چشم پوشی است.

🎯 این نوشته رو هم از دست ندید: ۴ روش درمان درد ارتودنسی دندان در صورت بروز

6. عدم تغییر رنگ براکت ها

الاستیک ها می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها، سیم و براکت شوند. اگر کش یا الاستیک رنگی باشد این احتمال نیز قوی تر می شود. ولی چون ارتودنسی دیمون هیچ کشی ندارد در نتیجه احتمال تغییر رنگ براکت ها و دندان ها به صفر می رسد.

7. کاهش احتمال تحلیل دندان

در ارتودنسی معمولی به دلیل وارد شدن فشار زیاد به دندان ها و همچنین دشواری در حرکت فک ها به دلیل وجود کش ها و الاستیک ها، احتمال تحلیل دندان در لبه ها و سطوح جونده وجود دارد. اما از آنجا که ما در این روش هیچ کش و الاستیکی نداریم و اصطکاک دندان ها بسیار کمتر است، امکان تحلیل دندان و ساییده شدن آن بسیار کمتر می شود.

معایب ارتودنسی دیمون چیست؟

با اینکه براکت های دیمون مزایای زیادی دارند اما تعداد جوانب منفی در خصوص آن ها نیز وجود دارد. البته این نکات منفی در تمام روش های دیگر نیز دیده می شود. به طور خاص، هزینه بالا، بزرگ ترین عیب و ایراد ارتودنسی دیمون است که البته قابل توجیه است زیرا این سیستم از تکنولوژی جدید و تقریبا زودبازده بهره می برد.

خانمی که دستانش را به نشانه اعتراض باز کرده است

هزینه ارتودنسی دیمون چقدر است؟

دیمون تقریبا یک روش جدید است و برای ساخت و پیاده کردنش از تکنولوژی جدید استفاده می شود. به همین دلیل هزینه بیشتری از سایر روش های دیگر دارد. هزینه ارتودنسی دیمون به صورت حدودی به ازای هر فک از 15 میلیون شروع می شود. برای اطلاعات بیشتر و مقایسه هزینه این روش با روش های دیگر، لینک هزینه ارتودنسی دیمون را باز کنید.

انواع ارتودنسی دیمون کدامند؟

براکت های دیمون معمولا در دو مدل طراحی و تولید می شوند. بیشتر براکت ها از جنس فلز و آلیاژهای مستحکم هستند با این حال برخی از آن ها به صورت شفاف و همرنگ دندان ساخته می شوند. در واقع نمونه های شفاف، همان براکت های ارتودنسی سرامیکی هستند که ارتقاء یافته و مکانیزم اسلایدی پیدا کرده اند. ارتودنسی دیمون سرامیکی برای افرادی که دوست ندارند کسی متوجه درمانشان شود گزینه ها بسیار عالی هستند.

مراحل ارتودنسی دیمون به ترتیب

مراحل ارتودنسی دیمون تقریبا شبیه به سایر روش های دیگر است با این حال کمی کوتاه تر است و هم برای بیمار هم متخصص تجربه خوبی خواهد بود. مهمترین مراحل ارتودنسی دیمون در ادامه توضیح داده شده اند.

ویزیت و معاینه اولیه

قبل از هر چیزی شما باید یک متخصص ارتودنسی خوب پیدا کنید. سپس به مطب متخصص بروید. معمولا در اولین ملاقاتی که با ارتودنتیست خواهید داشت، دهان و دندان شما به طور کامل و تخصصی تحت معاینه قرار خواهد گرفت.

سپس اگر شما مایل به انجام درمان ارتودنسی دیمون باشید، متخصص از دهان و دندان شما با کمک اشعه ایکس تصاویر رادیوگرافی تهیه می کند. این تصاویر دندان ها و موقعیت آن ها را به خوبی نشان می دهد.

عکس یک متخصص ارتودنسی

متخصص از روی موقعیت دندان ها در استخوان فک نحوه مرتب شدن دندان ها را پیش بینی می کند و سپس اقدام به نصب وسایل به دندان های شما می کند.

اتصال وسایل ارتودنسی

اتصال وسایل به دندان ها از مهمترین مراحل ارتودنسی دیمون است. طی یک جلسه، دندان های شما جرمگیری و تمیز می شوند. پس از خشک شدن دندان ها، روی سطح جلوی آن ها مقدار کمی کامپوزیت قرار داده می شود. سپس براکت ها را روی کامپوزیت قرار داده تا به دندان ها متصل شوند. بعد از قرار دادن براکت های دیمون روی دندان، با نور مخصوصی کامپوزیت را سفت و سخت می کنند.

در نهایت براکت های دیمون باز شده و از بین آن ها سیم ارتودنسی رد می شود. همانطور که گفته شد، برخلاف ارتودنسی معمولی، در ارتودنسی دیمون نیازی به کش و الاستیک نیست. نصب سیستم دیمون معمولا کمتر از سایر سیستم ها زمان می برد.

ویزیت های دوره ای

هرچند که ارتودنسی دیمون نیاز کمتری به ویزیت های دوره ای دارد، اما به هر حال نیاز است تا هر چند ماه یکبار برای بررسی وضعیت دندان ها و اطمینان از اینکه آن ها طبق برنامه در حال مرتب شدن هستند، به مطب متخصص خود مراجعه کنید.

طی این جلسات، متخصص دندان ها را معاینه کرده و در صورت نیاز نیرویی که باید به دندان ها وارد شود را تنظیم مجدد می کند. این جلسات معمولا کوتاه مدت خواهند بود و نباید نگران وقت گرانبهای خود باشید.

اتمام درمان

بعد از سپری شدن مدت زمان ارتودنسی دیمون که به طور میانگین بین 1.5 سال طول خواهد کشید، دندان ها مرتب شده و شما می توانید وسایل ارتودنسی خود را بردارید. اینکار توسط متخصص در یک جلسه مجزا انجام داده می شود.

عکس بعد از درمان ارتودنسی دیمون

استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی

بعد از اتمام تمام درمان های ارتودنسی، نوبت به استفاده از ریتینر یا نگهدارنده می رسد. نگهدارنده وسیله ای ثابت یا متحرک است که به حفظ و نگهداری موقعیت دندان های مرتب شده کمک می کند. در واقع این وسایل باعث می شوند دندان هایی که به تازگی با درمان ارتودنسی مرتب شده اند، به همان شکل باقی بمانند.

بعد از ارتودنسی دیمون نیز باید از نگهدارنده ها استفاده کرد. مدت زمان استفاده از ریتینر بعد از ارتودنسی دیمون به نظر ارتودنتیست شما بستگی خواهد داشت.

پاسخ به سوالات رایج درباره ارتودنسی خودتنظیم شونده با براکت دیمون

آیا می توانم با بریس های دیمون ورزش کنم یا ساز موسیقی بزنم؟

بله، شما می توانید هر نوع ورزشی انجام دهید و حتی سازهای موسیقی مانند نی، فلوت، ساز دهنی و … بنوازید. براکت ها به گونه ای طراحی شده اند که سطح پایین و صافی داشته باشند و خطر تحریک یا ناراحتی را در حین فعالیت های بدنی یا موسیقایی کاهش دهند. اگر ورزش های تماسی انجام می دهید، توصیه می شود از محافظ دهان برای محافظت از بریس ها و دندان های خود استفاده کنید.

در طول درمان دیمون هر چند وقت یک بار نیاز به مراجعه به ارتودنتیست خواهم داشت؟

در مقایسه با ارتودنسی ثابت سنتی، ارتودنسی دیمون معمولاً نیاز به مراجعه کمتری به متخصص ارتودنسی دارد. براکت‌های خود تنظیم شوند، فواصل طولانی‌تری بین ویزیت ها ایجاد می‌کنند و تعداد بازدیدهای شما از مطب متخصص را کاهش می‌دهند. متخصص ارتودنسی بر اساس طرح درمانی شما، برنامه زمانی مشخصی را برای قرار ملاقات های بعدی تان ارائه می دهد.

آیا برای ارتودنسی دیمون محدودیت سنی وجود دارد؟

هیچ محدودیت سنی خاصی برای ارتودنسی دیمون وجود ندارد. تا زمانی که دندان ها و ساختارهای نگهدارنده سالم باشند، برای بیماران در هر سنی قابل استفاده است.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.