با 9 قاتل حرفه ای دندان درد شبانه آشنا شوید (درمان های 3 سوته)

4 دی 1402
غکس درمان سه سوته دندان درد

توی این مقاله نکات خوبی درباره علل درد دندان مخصوصاً در طول شب و روش های تسکین این درد توضیح دادیم. سعی کنید کل مقاله رو بخونید تا ببنید علت دردی که تجربه می کنید چیه و چرا اصولا دندان درد شبانه شدت و وخامتش از دردی که در طول روز می کشید بیشتره و در نهایت با 12 قاتل دندان درد یا انواع درما سه سوته دندان درد هم آشنا بشید.

چرا باید دندان درد را جدی گرفت؟

ما در پزشکی می‌گیم “درد یه نشونه س، یه نماد مقدسه”. چرا؟

چون خبر از یه مشکل میده. وقتی جایی از بدن ما درد می کنه متوجه می‌شیم که یه چیزی در بدن تغییر کرده و اتفاق بدی رخ داده که باید بهش رسیدگی کنیم. تا حالا به این فکر کردید که اگر درد نبود، ما چطوری باید متوجه می شدیم یه مشکلی داریم؟ یا بلایی سرمون اومده؟

قطعا اگه درد نبود، نسل بشر تا الان نابود شده بود. چرا که، همه بعد از اینکه میمردن تازه متوجه می‌شدن که اِ، ما یه مشکلی داشتیما! و اون موقع فهم اینکه مشکلی وجود داشته دیگه فایده ای نداره!

در خصوص دندان درد هم دقیقا این مساله صادقه، دندون درد نشانه اینه که ما یا در بافت لثه و یا دندان خودمون، در حال تجربه یه مشکل هستیم که بیشتر اوقات هم این مشکل نیازمند مداخله دندانپزشکی فوری هست و اگر این درد رو جدی نگیریم یعنی مشکل رو نادیده گرفتیم و ممکنه عواقب بدی در انتظار ما باشه. حالا این دندان درد نشانه چیه که ما به خاطرش یه مقاله نوشتیم و چندتا قاتل دندان درد رو هم بهتون معرفی کردیم داخلش؟

علل دندان درد چیست؟ (معرفی 13 علت اصلی)

خیلی سرتون رو درد نمیاریم، بیشتر اوقات ما بعد از بروز آنی یا تدریجی این موارد دندانمون درد می‌گیره:

اینفوگرافی مراحل پوسیدگی دندان
  • آسیب به دهان یا فک ناشی از ضربه شدید به ناحیه صورت
  • شکستگی، لب پر شدگی یا ترک خوردگی دندان (و به دنبالش تحریک اعصاب و تجربه دندان درد)
  • عفونت سینوس یا تخلیه عفونت (هر دو باعث درد در ناحیه دهان میشن)
  • پوسیدگی شدید دندان که باعث تحریک و حتی عفونت بخش نرم دندان (که شامل اعصاب و عروق خونی داخل دندان هست)
  • از بین رفتن بخش یا تکه ای از پر کردگی قدیمی که میتونه اعصاب دندان رو در در معرض تحریک قرار بده
  • آبسه دندان یا لثه
  • فرو رفتن جسم یا شی تیز در لثه یا دندان پوسیده
  • رویش دندان شیری یا دائمی
  • نهفته یا نیمه نهفتگی دندان ها (مخصوصا دندان عقل و نیش که حتما برای تسکینش بخش قاتل دندان درد رو روش پیاده کنید)
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی که معمولا با درد مزمن همراهه
  • بیماری لثه (شامل التهاب و عفونت)
  • دندان قروچه
  • کیست دهان و دندان

👋 نوشته مرتبط: 12روش درمان درد دندان عقل در خانه

علت دندان درد شبانه چیست؟ (چرا این درد در شب بیشتر می شود؟)

ما ممکنه در هر ساعت از شبانه روز بنا به دلایلی که گفتیم دندونمون درد بگیره اما بیشتر افراد در طول شب دندونشون یهو درد میگیره یا شدتش بیشتر میشه. این دندان درد شبانه خیلی کلافه کننده س، هم درد شدیدیه و هم اینکه خواب و خوراک و آرام و قرار رو از ما میگیره. دلیل این همه درد یهویی که تموم نمیشه چی میتونه باشه؟

چندتا علت خیلی ساده داره:

1. غذاهایی که برای شام میل می کنید

اول اینکه غذایی که سر شام یا آخر وقت می خوریم، یکی ازمقصرای اصلیه دندان درد شبانه هست. چون این غذاها مخصوصا اگر تند، ترش، خیلی سرد یا خیلی داغ باشن باعث تحریک عصب دندون میشن.

👋 نوشته مرتبط: لیست غذاهای نرم و آبکی

2. دراز کشیدن

وقتی دراز می کشید خون بیشتری به سمت جمجمه و بافت های مرتبط با اون پمپاژ میشه. پمپاژ شدن این حجم از خون باعث میشه که شما درد ضربان داری در اطراف دندانی که از قبل درد می کرد تجربه کنید. برای همینه که ما معمولا با دندان درد شبانه با کلی حس یهو از خواب بیدار می شیم.

3. نبود حواسپرتی!

ما در طول روز اگر بدترین نوع دردها رو داشته باشیم بلاخره یه چیزی هست که خودمون رو باهاش سرگرم کنیم تا دردمون یادمون بره. اما شب اینطوری نیست. همه جا سوت و کور و تاریک و هیچ چیزی هم محض رضای خدا برای پرت شدن حواسمون وجود نداره. برای همین شدت و کیفیت دندان درد شبانه خیلی بیشتر از مواقع دیگه هست.

خانمی که دچار دندان درد شبانه شد است

درمان دندان درد شبانه چیست؟

رسیدیم به بخش درمان ها. بسته به اینکه ماهیت دردی که میکشیم چیه و شدتش چقدره ما درمان های مختلفی سراغ داریم. اما قبل از اینکه درباره این درمان ها بیشتر توضیح بدیم یک نکته مهم رو ذکر می کنیم. اون نکته اینه که:

“هیچ درمانی جایگزین درمان های دندانپزشکی نمیشه”

هر راه کاری که اینجا (مخصوصا به عنوان درمان دندان درد شبانه) مطرح میشه و یا دیگران بهتون پیشنهاد میدن و یا انجام دادنش رایجه، به نوعی درمان موقتی و زودگذر محسوب میشه. این درمان ها مخصوصا اون هایی که بهوشن میگن درمان سه سوته دندان درد فقط برای مدت محدود درد رو ساکت می کنن اما علت اصلی درد رو درمان نمی کنن. درمان کامل و اصولی پیش دندانپزشک شما هست نه در خانه! دندانپزشک ریشه درد رو پیدا می کنه و اون رو کاملا درمان می کنه. با برطرف شدن مشکل، درد شما هم خود به خود قطع میشه.

👋 نوشته مرتبط: بهترین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی در تهران

درمان سه سوته دندان درد شبانه چیست؟

منظور از درمان سه سوته دندان درد شبانه اینه که ما سریع (اما موقت) درد رو ساکت کنیم تا بتونیم بخوابیم و فردا صبحش بریم پیش دندانپزشک. اگر دقت کنید اینجا هم تاکیدمون روی موقتی بودن تسکین درد هست. بنابراین درسته عنوانمون درمان سه سوته دندان درد هست، اما این روش ها عموما موقتی و خانگی هستن:

مصرف قرص مسکن بدون نسخه

داروهای مسکن بدون نسخه قاتل دندان درد هستن. اون ها نه بلافاصله اما بعد از چند دقیقه که وارد بدن شدن، درد رو تسکین می دن. ایبوپروفن، استامینوفن، ژلوفن، آسپیرین و داروهای مشابه دیگه می تونن باعث تسکین سریع دندان درد شبانه شما بشن.

داروی دندان درد

فقط به این نکات توجه کنید که:

• حتما مطابق دستورات داخل جعبه دارو اون رو مصرف کنین.
  • اگه قبلا به هر کدوم از داروها حساسیت داشتید لطفا اون ها رو مصرف نکنید.
  • برای بچه ها هم حتما دارو و دوز متناسب با سن و سالشون رو از داروخانه تهیه کنید و از داروساز کمک بگیرید.
  • و اینم بدونید که از هیچ محصول دارای بنزوکائین برای درمان دندان درد نوزادان یا کودکان زیر 2 سال استفاده نکنید.

استفاده از داروهای موضعی یا محلول های بی حس کننده

یه سری ژل یا محلول موضعی هست که به معنای واقعی کلمه قاتل دندان درد شبانه هستن. شما اون ها رو روی دندانی که درد میکنه و اطرافش اعمال می کنید و بعد از چند دقیقه درد از بین می ره. مثلا نمونه رایجی که در ایران استفاده میشه قطره دنتول هست. دنتول یه جورایی درمان سه سوته دندان درد هم هست.

سایر روش های درمان خانگی دندان درد شبانه چیست؟

موارد بالا تقریبا درمان سه سوته دندان درد بودن اما از اینجا به بعد درمان های رایجی هستن که درد رو به تدریج کم می کنن و باعث میشن که حس بهتری داشته باشین.

بالا نگه داشتن سر

همونطور که گفتیم، یکی از علل دندان درد شبانه پمپاژ خون زیاد به سر حین خوابیدن هست. سعی کنید سرتون رو بالا نگه دارید و یا به صورت شیب دار دارز بکشید. با اینکار به کاهش شدت درد کمک زیادی می کنید.

شستشوی دهان با دهانشویه
دهانشویه برای دندان درد

یه روش خوب دیگه برای تسکین درد در ناحیه دهان استفاده از دهانشویه های حاوی الکل هست. این دهانشویه ها هم می تونن باعث ضدعفونی شدن دهان بشن و هم اینکه به بیحسی نسبی لثه و دندان هم کمک می کنن. برای بعضی از افراد دهانشویه ها می تونن در نقش قاتل دندان درد شبانه عمل کنن.

استفاده از کمپرس یخ

می تونید یخ رو خورد کنید و داخل یک کیسه پلاستیکی یا پارچه بذارید و بعد اون رو روی صورتتون در جایی که دندان درد می کنه قرار بدید. اینکار به بی حس شدن لثه و کاهش درد کمک زیادی می کنه.

شستن دهان با آب نمک
غرغره آب نمک برای تسکین درد دندان

یکی از رایجترین روش های درمان خانگی دندان درد، شستشوی دهان و دندان با آب نمک ولرم است. برای اینکار یک لیوان آب ولرم آماده کنید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. بعد از حل شدن کامل نمک آن را در داخل دهان بچرخانید. برای تسکین دندان درد شبانه خود، هر 1 ساعت یکبار به مدت 1 تا 5 دقیقه اینکار را تکرار کنید.

استفاده از میخک و یا روغن میخک

از میخک و یا روغن آن معمولا به عنوان قاتل دندان درد و یکی از روش های طب سنتی یاد میشه. ماده موجود در میخک که اوژنول نامیده میشه، میتونه به بی حسی ناحیه دچار درد کمک زیادی کنه. اوژنول با اینکه خودش در طبیعت وجود داره و سالمه، اما نسخه های مصنوعیش میتونن مضر باشن. بنابراین اگر ورغن میخک استفاده می کنید مطمئن باشید که از میخک طبیعی به عمل اومده.

عکس یک کاسه میخک

برای درمان سه سوته دندان درد شبانه می تونید روی یک گوش پاک کن یا هر سواب پنبه ای دیگه یه مقدار روغن میخک بریزید و اون رو به لثه یا دندان بمالید. اینکار باعث بیحسی و کاهش درد میشه. به جز این باعث از بین رفتن باکتری های دهان هم میشه.

درمان دندان درد با سیر (واقعا به طور طبیعی قاتل دندان درد هست)

سیر خواص دارویی زیادی داره و توی داروها و محصولات آراشی بهداشتی هم بسیار استفاده میشه. سیر می تونه به بی حسی کمک کنه و باکتری های دهانی رو هم از بین ببرده. برای درمان دندان درد شبانه با سیر می تونید یک حبه سیر کوچیک رو له کنید و اون رو روی لثه یا دندانی که درد میکنه بذارید. فقط یر رو قورت ندید و یا مدت زیادی در داخل دهان نگه ندارید.

👋 این نوشته رو هم از دست ندید: نحوه استفاده از سیر برای درمان دندان درد

شستشوی دهان با چای نعناع
عکس چای نعناع

بعضی از مطالعات نشون دادن که چای نعناع خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریال داره و میتونه به درمان دندان درد هم کمک کنه. شستن دهان با چای نعنان قاتل دندان درد شبانه شما نیست اما میتونه به کاهش درد تا حدی کمک کنه. برای اینکار اول چای نعنا رو دم بندازید و بعد از اینکه خنک شد دهان رو باهاش شستشو بدید. به جز این میتونید از منوش کیسه ای نعناع برای تسکین درد استفاده کنید به این شکل که بعد از خنک شدن کیسه چای نعنا رو بین دندان هاتون گاز بگیرید.

12 پاسخ به "با 9 قاتل حرفه ای دندان درد شبانه آشنا شوید (درمان های 3 سوته)"

حمید دین دوست
27 فروردین 1402
    5 اردیبهشت 1402
    سلام گرامی شما میبایست حین مراجعه به دندانپزشک در این خصوص با او صحبت کنید احتمالا راهکاری برای شما ارائه خواهند کرد. البته در صورت نیاز احتمالا داخل دهان شما ساکشن خواهد شد. نباید از این موضوع هراس داشته باشید و درمان دندانپزشکی را به تاخیر بی اندازید. پاینده باشید🌹
ملک حسین بلخابی
20 فروردین 1402
سلام من و ارز ادب دندونوام آسیب دیدن و خیلی وقتا درد میگیرن میشه کمکم کنید ؟
ملک حسین بلخابی
20 فروردین 1402
سلام من دندونوام آسیب دیدن و خیلی وقتا درد میگیرن میشه کمکم کنید ؟
    20 فروردین 1402
    سلام جناب بلخابی با این کامنتی که گذاشتید متاسفانه نمیشه کمکی کرد چون از جزئیات چیزی نگفتید. خیلی مهمه که در اولین فرصت برای ویزیت و گرفتن گرافی opg به یه دندانپزشک خوب مراجعه بفرمایید پاینده باشید گرامی🌹
بهمن
29 دی 1401
سلام ودرود. من سال ۹۵دندانم شکست وعصب کشی کردم وپرکردم وروکش کردم ۲هفته است که کلافه ام کر ده یکبارتوسط پزشک روکش را درآوردم چند روز صبر کردم ودوباره چسباند سر جایش ولی قبل از چسباندن اصلا درد نداشت .امان از لحظه چسباندن دردتمام لثه رادر برگرفته وعکس گرفتم که پزشک میگه در روزاول کمی بیشتراز حد معمول عصب کشی شده زیاد پایین رفته ودرد مال اونه. میخواستم ببینم راهکار شما چیه
    2 بهمن 1401
    درود بر شما کاربر گرامی اگر حین جویدن درد دارید شاید سمان یا همان چسب روکش بیش از اندازه کار شده و مطابقت کافی با دندان زیرین نداره. لطفا یک عکس از همان دندان و روکشش تهیه کنید و به یک متخصص ترمیمی و زیبایی یا حتی یک دندانپزشک عمومی نشان دهید تا مشکل دقیقا مشخص شود. پاینده باشید گرامی🌹
    الهه
    12 اسفند 1401
    سلام وقت بخیر.من تابستون دندونم و عصب کشی و پر کردم اما تو این مدت دندونم مدام دچار عفونت و درد شدید میشه و دوبار به دکترم مراجعه کردم اما همچنان دندونم با درد و عفونت همراهه باید چکار کنم؟
      13 اسفند 1401
      سلام کاربر گرامی درد دندان درمان ریشه شده می تواند ناشی از شکست عصب کشی باشد و یا اینکه ارجاعی و از سمت دندان های دیگر شما باشد. بهتر است برای این شرایط به یک متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست مراجعه کنید. پاینده باشید🌹
جواد
درد دندان چند روزه منو اسیر کرده و دندان عقل سمت راست رو بکشم یا پر کنم