بهترین روش ارتودنسی دندان چه روشی است؟ (از بین 6 روش اصلی)

14 شهریور 1402
عکس بهترین روش ارتودنسی دندان

در این صفحه همه روش های ارتودنسی دندان به طور کامل همراه با مزایا و معایب مورد بررسی قرار گرفته اند. اما اگر فرصت کافی برای خواندن تمام محتویات این صفحه ندارید، برای کسب اطلاعات کامل درباره بهترین روش موجود، صفحه 0 تا 100 ارتودنسی نامرئی + مشاوره رایگان و جدول هزینه ها را مشاهده کنید.

انواع ارتودنسی دندان کدامند؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، ما 6 روش شناخته شده و پرطرفدار برای مرتب کردن دندان ها داریم این 5 که در ادامه بیشتر توضیح داده شده اند عبارتند از:

1. ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

ارتودنسی نامرئی تعریف ساده ای دارد. یعنی برای مرتب کردن دندان ها از وسایلی استفاده می کنیم که اصلا قابل توجه نیستند. به عبارتی زمانی که این وسایل را روی دندان ها قرار می دهیم کسی متوجه آن ها نمی شوند گویی که دندان ها توسط دستگاه های نامرئی مرتب می شوند.

مردی که الاینر ارتودنسی شفاف را در دستش گرفته و در حال خندیدن است

ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد اما شناخته شده ترین و بهترین روش ارتودنسی دندان که کاملا نامرئی است، استفاده از الاینرهای شفاف و بی رنگ است. الاینرهای شفاف قالب های پلاستیکی خاصی هستند که کاملا بی رنگ‌اند. آن ها به راحتی روی دندان ها قرار می گیرند و کسی متوجه شان نمی شود. با الاینرهای نامرئی می تواند نامرتبی های جزئی تا متوسط دندانی را به خوبی و در زمان کوتاهی اصلاح کرد.

مراجعان و افرادی که دندان های خود را با این روش مرتب کرده اند مدعی هستند که الاینرهای ارتودنسی نامرئی بهترین روش ارتودنسی دندان هستند و درصد رضایتشان از این روش بسیار بالاست.

2. ارتودنسی ثابت معمولی (ارتودنسی ساده)

ساده ترین، معمولی ترین و صد البته قدیمی ترین روش مرتب کردن دندان ها استفاده از بریس فلزی دندان است. بریس فلزی دندان در میان عامه مردم با نام سیم کشی دندان نیز شناخته می شود و اجزای مختلفی دارد. سیم، براکت، کش، اسپرینگ، اسپیسر و … اجزای بریس دندان هستند.

به استفاده از بریس دندان در اصطلاح ارتودنسی ثابت معمولی یا ارتودنسی ساده نیز گفته می شود. در این روش متخصص ارتودنسی در یک جلسه بعد از تمیز کردن دندان ها، براکت ها را به دندان ها متصل می کندو  سپس از بین آن ها سیم قوس دار نازکی را رد می کند. از وقتی که براکت و سیم به دندان ها متصل شد تا زمانی دندان ها کاملا مرتب می شوند شما نمی توانید چیزهایی که به دندان هایتان وصل شده را بردارید. آن ها باید تا آخر به دندان ها متصل باشند به همین دلیل این روش با نام ارتودنسی ثابت شناخته می شود.

عکس ارتودنسی ثابت فلزی

ارتودنسی ثابت معمولی قادر است از جزئی ترین تا پیچیده ترین نامرتبی های دندانی را اصلاح کند. تا همین چند سال پیش، سیم کشی دندان بهترین روش ارتودنسی دندان شناخته می شد و هنوز هم برخی ها آن را بهترین روش می دانند.

3. ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون مشابه با ارتودنسی ساده معمولی است با این تفاوت که در این روش ما به جای استفاده از براکت های معمولی از براکت های خود تنظیم شوند استفاده می کنیم.

براکت های معمولی ابتدا به دندان ها متصل می شوند سپس از بینشان سیم رد می شود. برای فیکس یا محکم کردن سیم به براکت از کش ارتودنسی استفاده می شود. اما براکت های دیمون نیازی به کش ندارند زیرا خودشان سیم را نگه میدارند. آن ها به صورت اسلایدی باز و بسته می شوند و سیم بدون مشکل توسط آن ها آزادانه حرکت کرده و فیکس می شود.

عکس براکت دیمون

ارتودنسی دیمون یک روش نوین است و گفته می شود مدت زمان مرتب شدن دندان ها با آن کمتر است. همچنین نیاز کمتری به ویزیت ها و مراجعات دندانپزشکی دارد. از بین روش معمولی و دیمون، ارتودنسی دیمون را می توان بهترین روش ارتودنسی ثابت نامید.

4. ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی نیز همان ارتودنسی ثابت است با این تفاوت که اینجا هم جنس و نوع براکت متفاوت است. ما به جای استفاده از براکت های فلزی از براکت های شفاف یا حتی همرنگ دندان استفاده می کنیم.

عکس ارتودنسی سرامیکی به عنوان یکی از بهترین روش ارتودنسی موجود

این روش هیچ مزیتی نسبت به روش معمولی ندارد و تنها مزیتش این است که نامرئی است و کمتر قابل توجه هستند. با این روش می توان هر نوع نامرتبی دندان را برطرف کرد با این حال چون امکان شکسته شدن براکت های سرامیکی زیاد است، متخصصان ترجیح می دهند کمتر از این روش برای مرتب کردن دندان ها استفاده کنند.

5. ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک یعنی مرتب کردن دندان ها با کمک قالب های خاصی که قابلیت حرکت و جابجا شدن دارند. این قالب ها خودشان جابجا نمی شوند و منظور از متحرک این است که بیمار می تواند هر زمان که بخواهد بخواهد قالب یا پلاک را بر میدارد و دوباره سر جایش قرار می دهد.

ارتودنسی متحرک تنها می تواند مشکلات جزئی تا متوسط را درمان کند و اصولا نمی توان آن را بهترین روش ارتودنسی دندان نامگذاری کرد زیرا رقبای قوی تری دارد که از آن بهتر هستند.

6. ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یکی از جالب ترین روش های ارتودنسی است. این روش همان ارتودنسی ثابت است اما یک تفاوت بسیار بزرگ با روش معمولی دارد. اگر یادتان باشد گفتیم در روش معمولی ما براکت ها و سیم را به جلوی دندان ها متصل می کنیم اما در روش لینگوال براکت و سیم در پشت دندان ها هستند. بنابراین این هم جور دیگری از ارتودنسی نامرئی است که به آن اصطلاحا ارتودنسی پشت دندانی، ارتودنسی زبانی، ارتودنسی مخفی و یا در کل ارتودنسی از پشت دندان.

عکس ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال می تواند تمام نامرتبی های دندان را برطرف کند اما متاسفانه در ایران قابلیت اجرا شدن ندارد زیرا تکنولوژی آن پیچیده است و کاری بس زمانبر و سخت است.

چرا ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف بهترین روش ارتودنسی دندان است؟

بین تمام روش‌های ارتودنسی که مورد بحث قرار گرفتند، استفاده از الاینرهای شفاف مانند اینویزیلاین به عنوان بهترین روش برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها معرفی می شود. این ادعا تنها براساس نظر ما نیست، بلکه با توجه به رضایت بالای بیماران، استقبال عمومی از این روش و نتایج شگفت‌انگیزی که این نوع ارتودنسی ایجاد می‌کند، این روش به عنوان بهترین روش ارتودنسی معرفی شده است.

تعدادی از ساده ترین دلیل هایی که چرا این روش بهترین انتخاب شده در ادامه توضیح داده شده است:

هیچ محدودیتی ایجاد نمی کند

  • برای استفاده از پلاک ها یا الاینرهای شفاف نیازی به ارتودنتیست ندارید زیرا خودتان می توانید از پلاک ها به راحتی استفاده کنید.
  • هر زمان که دوست داشته باشید پلاک ها را بر میدارید
  • پلاک ها به خوبی و بدون هیچ زحمتی تمیز می شوند
  • این روش ارتودنسی برای تمیز کردن دندان ها محدودیت ایجاد نمی کنند
  • محدودیت غذایی ایجاد نمی کنند
  • و …

کاملا نامرئی و غیر قابل توجه است

بزرگ ترین مزیت ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف (به عنوان بهترین روش ارتودنسی دندان) این است که کاملا نامرئی و غیرقابل مشاهده است بنابراین کسی متوجه آن نمی شود. این برای بزرگسالان و افرادی که دوست ندارند کسی متوجه درمانشان شود عالی است.

عکس یک مرد که ارتودنسی نامرئی دارد و در حال لبخند زدن است.

هزینه مناسبی دارد

نسبت به سایر روش های ارتودنسی، مرتب کردن دندان ها با الاینرهای شفاف مناسب ترین هزینه را دارد. خوشبختانه الاینرها می توانند هزینه سایر روش های دندانپزشکی مانند بلیچنگ را کاهش دهد. زیرا در بلیچینگ باید قالب اختصاصی تهیه شود تا بتوان مواد سفید کننده را داخل آن ها ریخته و روی دندان قرار داد. کسانی که ارتودنسی نامرئی با الاینر را به عنوان بهترین روش ارتودنسی تجربه می کنند نیازی به صرف هزینه برای خرید قالب جدید که گران هم هستند ندارند. برای مشاهده هزینه ارتودنسی نامرئی کلیک کنید.

طول دوره درمانش کم است

از آنجا که مشکلات جزئی تا متوسط با این روش به خوبی درمان می شوند، می توان انتظار داشت که دندان ها در عرض کمتر از یک سال مرتب شوند. برخی از نامرتبی های جزئی را می توان در مدت زمان 6 ماه یا کمتر از آن نیز با این روش اصلاح کرد.

می تواند هزینه سفید کردن دندان های شما را کاهش دهد!

یک دلیل دیگر که چرا ارتودنسی نامرئی را بهترین روش ارتودنسی دندان معرفی می کنیم این است که واقعا می تواند هزینه سفید کردن دندان ها با بلیچینگ را برای شما کاهش دهد. در واقع زمانی که شما الاینرهای شفاف خود را دارید می تواند بدون صرف هزینه برای ساخت قالب بلیچینگ، به راحتی با الاینرهای خودتان دندان ها را سفید کنید. هزینه قالب های بلیچینگ می تواند تا 2 میلیون تومان باشد و شما می توانید با ارتودنسی نامرئی هر بار 2 میلیون تومان در هزینه بلیچینگ دندان صرفه جویی کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره بهترین روش ارتودنسی دندان

آیا ارتودنسی رنگی بهترین گزینه مرتب کردن دندان ها برای کودکان است؟

ارتودنسی رنگی یک اصطلاح رایج شده اما این در واقع نوعی ارتودنسی نیست. زمانی که گفته این اصطلاح به میان می آید منظور استفاده از کش ها و الاستیک هایی است که در رنگ های مختلف وجود دارند و بین براکت ها قرار می گیرند. کار کش ها و الاستیک ها کمک به حرکت و جابجایی دندان ها در جهات خاص است. این ها به کاهش مدت زمان ارتودنسی کمک می کنند.

آیا اینویزیلاین بهترین روش ارتودنسی نامرئی در جهان است؟

تا چند سال پیش بله، کمپانی اینوزیلاین از پیشگامان ساخت پلاک های ارتودنسی است و هنوز هم به عنوان بهترین برند شناخته می شود اما برندهای دیگری به تازگی در حال رقابت با اینویزیلاین هستند.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.