هزینه ارتودنسی دندان در سال 1402 (جدول قیمت و نحوه محاسبه هزینه ها)

1 شهریور 1402
تصویر شاخص هزینه ارتودنسی دندان

ارتودنسی تقریبا یکی از گرون ترین درمان های دندانپزشکی هست که در حال حاظر انجام میشه. ارتودنسی خودش یه روش نیست بلکه مجموعه ای از روش ها برای مرتب کردن دندان ها است که توسط یک ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی دندان انجام داده میشه. ما توی این مقاله بهتون توضیح دادیم که قیمت و هزینه ارتودنسی دندان (انواعش) چقدره و چه عواملی روی هزینه اون تاثیر میذارن. اگه سوالی داشتید آخر همین مقاله برامون کامنت کنید تا پاسخ بدیم.

جدول هزینه انواع ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۲

احتمالا میخوایید خیلی فوری بدونید انواع روش های رایج ارتودنسی هر کدوم به صورت حدودی چه هزینه ای در بردارن. این جدول رو برای شما آماده کردیم که خیلی خلاصه هست. اگر جزئیات بیشتری میخوایید میتونید جدول کامل بعدی رو مشاهده کنید.

نوع ارتودنسیهزینه ۲ فک
هزینه ارتودنسی ثابت معمولی از ۲۸ میلیون تومان
قیمت ارتودنسی سرامیکیاز ۳۰ میلیون تومان
تعرفه ارتودنسی نامرئی با الاینرهااز ۲۴ میلیون تومان
هزینه ارتودنسی متحرکاز ۱۲ میلیون تومان
نرخ ارتودنسی دیموناز ۳۵ میلیون تومان
قیمت ارتودنسی لینگوالاز ۳۸ میلیون تومان
جدول قیمت انواع ارتودنسی دندان رایج در سال ۱۴۰۲ | هزینه به تومان

جدول کلی هزینه ارتودنسی در سال ۱۴۰۱

نوع درمان ارتودنسیهزینه به تومان
قیمت ارتودنسی ثابت دو فک با ریتینر (شدید)۳۶.۰۰۰.۰۰۰
قیمت ارتودنسی ثابت یک فک با ریتینر (شدید)۱۸.۰۰۰.۰۰۰
قیمت ارتودنسی ثابت دو فک با ریتینر مشکلات (خفیف)۲۸.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی ثابت یک فک با ریتینر مشکلات (خفیف)۱۴.۰۰۰.۰۰۰
 هزینه ارتودنسی ثابت نیم فک  Adjunctive۱۲.۰۰۰.۰۰۰
قیمت کلییر الاینر یا تراز کننده شفاف۲۴.۰۰۰.۰۰۰
قیمت ارتودنسی متحرک یک فک۶.۰۰۰.۰۰۰
قیمت ارتودنسی متحرک دو فک / فانکشنال / فیس ماسک۱۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه های رکس۱۲.۰۰۰.۰۰۰
درمان ارتوسرجری یا جراحی فک۴۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی ثابت دو فک با دندان نهفته۴۰.۰۰۰.۰۰۰
اضافه شدن هدگیر به ثابت۳.۵۰۰.۰۰۰
هر طرف SUS اضافه شدن فانکشنال ثابت۷.۰۰۰.۰۰۰
مینی اسکرو هرعدد۳.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی دیمون هر فک۱۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی سرامیکی هر فک۱۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی با براکت لینگوال۱۷.۰۰۰.۰۰۰
قیمت فضا نگهدار دوطرفه۴.۰۰۰.۰۰۰
هزینه نگهدارنده ثابت۷۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی پلاک جدید ( گمشده یا شکسته یا عدم استفاده)۲.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی پلاک فانکشنال جدید۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی گذاشتن مجدد براکت فلزی۵۰۰.۰۰۰
هزینه بلیچینگ دو فک۳.۸۰۰.۰۰۰
آنتی اسنورینگ یا ضد خروپف۱۱.۰۰۰.۰۰۰
هزینه نایت گارد۱.۸۰۰.۰۰۰
هزینه ویزیت / مشاوره هزینه ارتودنسی۱۲۰.۰۰۰
جدول جزئیات قیمت ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۲

عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه ارتودنسی در سال ۱۴۰۲

عوامل زیادی هستند که روی قیمت ارتودنسی دندان تاثیر میگذران اما اینایی که در ادامه توضیح دادیم مهمترین عوامل هستند که می تونن هزینه ها رو بالا و پایین کنن:

سن و سال

هزینه ارتودنسی برای کودکان معمولاً کمتر از بزرگسالان است. دلیل اصلی این امر، این است که از یک سو رابطه مستقیم بین سن و مدت درمان ارتودنسی وجود دارد و از سوی دیگر، قابلیت رشد و تغییر در استخوان فک کودکان بهتر است.

در طول دوره رشد، استخوان فک کودکان همچنان در حال تغییر و رشد است. این ویژگی مثبت به متخصص ارتودنسی اجازه می‌دهد تا با استفاده از درمان‌های مناسب، رشد استخوان فک را بهبود بخشیده و دندان‌ها را به درستی مرتب کند. بنابراین، بهترین زمان برای مراجعه به متخصص ارتودنسی در کودکان، معمولاً در سن 7 تا 8 سالگی است. در این زمان، متخصص می‌تواند وضعیت فعلی استخوان فک و دندان‌ها را ارزیابی کرده و در صورت لزوم، درمان‌های اصلی را در سنین 10 تا 14 سالگی شروع کند.

عکس یک کودک که در دست چپش مولاژ فکی که ارتودنسی شده دارد و در دست راستش یک پلاک ارتودنسی نامرئی دارد تصویر نشانگر این است که هزینه ارتودنسی دندان کودکان کمتر است

البته، هر کودکی نیازهای خاص خود را دارد و توصیه‌های متخصص ارتودنسی ممکن است با توجه به شرایط فردی متفاوت باشد. بنابراین، مراجعه به یک متخصص ارتودنسی و دریافت اطلاعات دقیق و شخصی‌سازی شده برای هر کودک، بسیار مهم است.

اما در بزرگسالان استخوان فک دیگه رشد نداره و تغییر موقعیتش سخته. از همه مهمتر جابجایی دندان بزرگسالان ممکنه زمان زیادی نیاز داشته باشه و هرچی زمان زمان درمان بیشتر باشه هزینه ارتودنسی هم بیشتر میشه.

ویزیت اولیه

در بیشتر کلینیک ها ویزیت اولیه ارتودنسی رایگان هست. اما توی بعضی از مطب ها هزینه جداگانه ای برای ویزیت و گرفتن تصاویر رادیوگرافی دریافت میشه. توی جلسه ویزیت متخصص دهان و دندان شما رو چک می کنه، بعد عکس میگیره. نوع مشکل شما رو به صورت دقیق مشخص می کنه و درباره روند درمان توضیحات کاملی ارائه میده. برای همین هم چیز غیرطبیعی نیست که هزینه دریافت کنه.

نوع مشکل و شدت آن

هرچیز مشکل یا ناهنجاری که به موقعیت دندان ها مرتبط باشه یه جورایی در حیطه کاری متخصص ارتودنسی هست. ما انواع مختلفی نامنظمی دندانی ا ناهنجاری فکی داریم که ممکنه خیلی خفیف و جزئی باشه یا شدید.

یک مثال از نامرتبی خفیف دندانی میتونه کج بودن جزئی دندان ها یا وجود فاصله بین دندان ها باشه. یه مورد شدید هم میتونه جلو بودن دندان ها در یکی از فک ها باشه.

تصویر شماتیک دندان هایی که تا حدی نامرتب هستند. هزینه ارتودنسی دندان های که به صورت جزئی نامرتب هستند کم است

هرچی مشکل خفیف تر باشه مدت زمان ارتودنسی هم کوتاه تره و هرچی مدت زمان کوتاه تر باشه قیمت و هزینه ارتودنسی دندان شما هم کمتره و برعکس.

تخصص دندانپزشک

درست تر اینه که برای مرتب کردن دندان های خودمون تنها به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم چون این متخصصا برای اصلاح ناهماهنگی دندان ها و فکین آموزش تخصصی دیدن. با این حال ممکنه دندانپزشکان عمومی هم بخوان درمان ارتودنسی رو انجام بدن. البته اگر انجام بدن معمولا ارتودنسی نامرئی رو انجام میدن که خیلی ساده است و زیاد به زحمت نمی افتن.

دندانپزشک عمومی معمولا هزینه های کمتری میگیره ولی خب کارش اصلا تضمین شده نیست. بیشتر افرادی که پیش دندانپزشک عمومی ارتودنسی انجام دادن بعدها دوباره درمان رو تکرار کردن. کافیه یک بار هزینه ارتودنسی رو به یه دکتر متخصص پرداخت کنید تا دیگه نیازی به درمان مجدد نباشه.

تجربه، مهارت و سابقه دندانپزشک

هرچقدر سابقه یک دکتر ارتودنسی بیشتر باشه معمولا هزینه دریافتیش هم بیشتره. یکی به این دلیل که در طول سال ها کلی بیمار درمان کرده و با موقعیت های مختلف آشنایی کامل داره. بنابراین اگر یا نمیذاره مشکلی پیش بیاد یا اگر مشکل پیش اومد به خوبی مدیریتش میکنه.

دوم اینکه درصد موفقیت درمان هایی که توسط ارتودنتیست های باسابقه انجام میشه خیلی بالاست. این درحالیه که ارتودنتیست های جوان با اینکه کارشون خوبه ولی خب تازه اول کارشونه.

موقعیت جغرافیایی که در آن زندگی می کنید

قیمتا توی هیچ شهری یکسان نیست. اوضاع طوری شده که توی یک شهر هم شما دو تا مطب یا دوتا کلینیک پیدا نمی کنید که هزینه ارتودنسی‌شون یکسان باشه. بنابراین شهر یا محله ای که در اون زندگی می کنید نقش مهمی در قیمت ارتودنسی شما داره.

عکس نقشه ایران به نشان اینکه در شهرهای مختلف هزینه ارتودنسی دندان متفاوت است

مثلا در هزینه ارتودنسی در تهران واقعا بیشتر از شهرهای دیگه هست. توی همین تهران هزینه های شمال شهر با جنوب شهر بسیار متفاوت است. یکی از دلایلش اینه که هزینه اجاره مطب در شمال شهر بیشتره و متخصصان شمال شهر امکانات بیشتری در مطبشون دارن.

پوشش بیمه

بیمه هایی که ما می شناسیم هیچکدام حتی یک ریال از هزینه ارتودنسی رو پوشش نمیدن چون بیمه ها میگن ارتودنسی یه درمان زیبایی هست و باید خودتون هزینه هاشو بدین. اما یه سری بیمه دندونپزشکی هست که میتونید ثبت نام کنید تا بخش هایی از هزینه ارتودنسی رو براتون کم کنن. و یه سری بیمه تکمیلی هم هستن که یه مقداری از پول رو بهتون برمیگردونن.

شاید این نوشته ها هم به دردتون بخوره 👇

هزینه های احتمالی دیگر

موارد بالا تقریبا مهمترین عواملی هستن که روی هزینه ارتودنسی دندان تاثیر میذارن. اما فقط این نیست. ممکنه قبل، حین و یا بعد از درمان لازم باشه بر حسب ضرورت یه سری هزینه دیگه هم انجام بدید. ما سعی کردیم بعضی از مهمترین هزینه های احتمالی که ممکنه نیاز باشه پرداخت کنید یا خیر رو توضیح بدیم:

ترمیم دندان

اگر شما دندونای نامرتب داشته باشید و برید پیش متخصص ارتودنسی و متخصص متوجه بشه دندون شما آسیب دیده (مثلا دچار پوسیدگی شده) دکتر شما رو ارجاع میده به یه متخصص ترمیمی و زیبایی یا دندانپزشک عمومی که پوسیدگی دندان رو ترمیم کنید.

عکس پر کردن دندان

بعد از اینکه پوسیدگی ترمیم شد تازه درمان شما شروع میشه. اینجا هزینه ترمیم و پر کردن دندان هم باید پرداخت کنید. هرچند که این هزینه ربطی به هزینه ارتودنسی نداره اما در هر صورت در صورت نیاز باید پرداخت کنید.

عصب کشی دندان

اگر میزان پوسیدگی دندان شما زیاد باشه طوری که پالپ دندان (مغز دندون) دچار عفونت شده باشه،شما باید عصب کشی دندون انجام بدید. اگر دندانی نیاز به عصب کشی داشته باشه به موقع درمان نشه قطعا روش ارتودنسی انجام نمیدن. هزینه ای که پرداخت میشه برای عصب کشی سوای از قیمت و هزینه ارتودنسی دندان هست.

جرمگیری دندانی

همیشه قبل از نصب وسایل ارتودنسی سطح دندان ها رو تمیز می کنند. در واقع به این تمیز کاری میگن جرمگیری دندان. هزینه جرمگیری میتونه برای هر فک 300 هزارتومان باشه اما معمولا متخصص برای جرمگیری دندان قبل از ارتودنسی از شما پول نمگیره و هزینه ش در قالب پیش پرداخت از شما گرفته میشه.

عکس شماتیک بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان

این مورد ممکنه که قبل یا بعد از درمان ارتودنسی انجام داده بشه. اگر ارتودنسی ثابت انجام میدید تا روز آخر درمان نمیتونید براکت و سیم رو بردارید و در نتیجه نمیشه بلیچینگ دندان انجام بدید. اینجاست که ممکنه دوست داشته باشید قبل از ارتودنسی دندوناتون رو سفید کنید و هزینه جداگانه پرداخت کنید. این هزینه باز هم با قیمت و هزینه ارتودنسی دندان یکی نیست.

چطور هزینه ارتودنسی را کاهش دهیم؟


ببینید کلا ارتودنسی دندون خیلی گرونه، ولی به برخی افراد ضرورت داره که برای حفظ زیبایی و سلامت دندون‌هاشون این درمان رو انجام بدن. اما خوب، چند ترفند می‌تونه به شما کمک کنه که هزینه این درمان رو کمتر کنید:

  • قبل از شروع درمان، بهتره با دندانپزشکت مشورت کنی و از روش‌های مختلف درمانی و هزینه های هر کدوم آگاه بشی.
  • اگه بیمه دندانپزشکی داری، شاید بیمه بتونه یه بخشی از هزینه ارتودنسی رو پوشش بده.
  • بعضی دندانپزشکا به بیماراشون اجازه میدن که هزینه رو در قسط‌های کوچیکتر پرداخت کنن.
  • سعی کن از تخفیف های ویژه ارتودنسی استفاده کنی. بعضی دندانپزشکا می‌تونن تخفیف‌های ویژه به بیماراشون بدن.
  • میتونی به دانشکده های دندانپزشکی بری و اونجا با هزینه های خیلی کمتر درمانت رو شروع کنی

خلاصه اینه که با مشورت با دندانپزشک، بیمه دندانپزشکی، پرداخت در قسط، و استفاده از تخفیف های ویژه، می‌تونی هزینه ارتودنسی رو کمتر کنی. در نهایت، برای کاهش هزینه های ارتودنسی، میتونی با دندانپزشکان مختلف تماس بگیری و قیمت ها و شرایط پرداختشون رو مقایسه کنی. یادت باشه که هزینه های ارتودنسی ممکنه بین دندانپزشکان مختلف متفاوت باشه، پس بهتره قبل از تصمیم گیری، اطلاعات کافی در این زمینه به دست بیاری.

منابع

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

1 پاسخ به "هزینه ارتودنسی دندان در سال 1402 (جدول قیمت و نحوه محاسبه هزینه ها)"

عبدالخانی
12 دی 1401
سلام خسته نباشید نصب دندان مصنوعی متحرک دو فک بالا وپایین برای شخص 48 ساله هزینه اش چقدره؟ وآیا دفترچه درمانی قبول میکنید باتشکر از اهواز ضمنا" قیمت ها به ریال است یا به تومان؟
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.