ارتودنسی سرامیکی: از تعریف تا مزایا و معایب و هزینه آن + فیلم و عکس

7 شهریور 1402
عکس ارتودنسی سرامیکی

توی این مقاله می خواییم یه شکل دیگه از ارتودنسی رو بهتون معرفی کنیم که در بین مردم همچین هم ناشناخته نیست. این روش رو ما بهش میگیم “مرتب کردن دندان ها با براکت های سرامیکی” که همچین بگی نگی اسم طولانیه، ولی در بین مردم با اسم ارتودنسی سرامیکی شناخته می شه. ما اینجا می خواییم توضیح بدیم که این روش درمانی چیه، به درد چه کسایی می خوره، مزایا و معایبش چیه و آیا اصلا ارزشش رو داره که با این روش دندون هامون رو مرتب کنیم یا نه؟

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

هیچی نیست!

همون شکل ساده و معمولی ارتودنسی ثابت هستش که تازه مردم بهش میگن سیم کشی دندون، با این تفاوت که براکت ها و سیمی که در این روش توسط متخصص ارتودنسی بکار گرفته میشه به جای اینکه فلزی باشه، شفاف و بی رنگه!

براکت رو که می دونید چیه؟ یکی از وسایل ارتودنسی هست که به سطح جلوی دندان های ما متصل می شه. سیم ارتودنسی هم همونیه که از بین این براکت ها عبور می کنه و مسئول وارد آوردن فشار و نیرو به براکت و دندان هست. این دو وسیله در مجموع باعث میشن دندون های ما به مرور زمان حرکت کنن و بعد از یه مدت کاملا مرتب بشن.

پس چی شد؟

ارتودنسی سرامیکی در واقع به استفاده از براکت و سیم شفاف یا همرنگ دندان به جای سیم و براکت فلزی معمولی گفته میشه. جز این بی رنگ و شفاف بودنش، هیچ مزیت و برتری بر ارتودنسی معمولی نداره. فقط بی رنگ یا شفافه!

جنس براکت و سیم در این روش از چیه؟

در ارتودنسی سرامیکی، براکت‌ از جنس آلومینا پلی کریستالی فشرده شده ساخته میشه به همین دلیل یا سفید هست یا شفاف و همرنگ دندان. سیم هم سفید میشه تا به رنگ براکت دربیاد.

عکس مقایسه ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی معمولی

ارتودنسی سرامیکی جزء کدام یک از انواع روش های ارتودنسی هستند؟

وقتی همه چی شفافه یا نهایتا همرنگ دندان هست یعنی می تونیم بگیم که سیستم سرامیکی یکی از انواع ارتودنسی نامرئی هست. به این معنا که وقتی روی دندان ها قرار میگیره قابل توجه نیست و کسی نمیتونه تشخیص بده شما تحت درمان ارتودنسی هستید. این ازین جهت.

از یک جهت دیگه هم، ارتودنسی سرامیکی میتونه یه نوع ارتودنسی ثابت باشه چون برخلاقف پلاک های متحرک، از اول تا آخر درمان باید به دندان ها متصل باشه. بنابراین هم نامرئیه هم ثابت.

این روش برای چه افرادی مناسب تر است؟

اگر شما شخصی هستید که دندوناتون نامرتبه ولی مایل نیستید براکت و سیم فلزی روی دندون هاتون باشه، می تونید با این روش اقدام به درمان کنید. به عبارتی اگر دنبال این هستید که  چراغ خاموش طرح لبخندتون مرتب شه کاندید خوبی برای ارتودنسی سرامیکی هستید. مثلا براکت های سرامیکی برای این افراد خیلی جواب میده:

  • هنرمندان (بازیگر و خواننده)
  • سخنران
  • معلم ها و اساتید دانشگاه
  • دانشجوها
  • نوجوانان سخت پسند که دم به تله ارتودنسی فلزی نمیدن
  • و ….
تام کروز که ارتودنسی سرامیکی انجام داده

ارتودنسی سرامیکی برای چه افرادی مناسب نیست؟

این روش درمانی برای بیشتر افراد گزینه مناسبی جهت مرتب کردن دندان ها است اما به درد یه سریا نمی خوره. مثلا اینا افرادی هستن که براکت و سیم سرامیکی زیاد به کارشون نمیاد:

  • بچه های کوچک و مدرسه ای
  • ورزشکارا (مخصوصا اون هایی که ورزش تماسی انجام می دن. چون براکت ها ممکنه مرتبا بکشنه)
  • افرادی که نامرتبی های شدید دارن
  • دوستانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارن چون براکت ها نیاز به تمیز شدن بیشتری دارن
  • و …

👋 شاید این نوشته به دردت بخوره: متخصص ارتودنسی در کرج

مزایای مرتب کردن دندان ها با براکت های سرامیکی چیست؟

مرتب کردن دندان ها با سیم و براکت شفاف یا همرنگ دندان مزایای زیادی داره و مهمتریناش اینا میشه:

کمتر قابل مشاهده هستن!

بزرگ ترین مزیت این روش اینه که تا حد زیادی نامرئیه. البته نه به صورت 100 در 100 اما، همین که از فاصله دور کسی متوجه نمیشه شما ارتودنسی کردید براتون یه مزیت بزرگ محسوب میشه.

عکس لبخند یک خانم که ارتودنسی نامرئی سرامیکی انجام داده است

مشکلات زیادی رو برطرف می کنن!

درست مثل ارتودنسی ثابت فلزی، با این روش هم میشه هر نوع نامرتبی از جزئی تا شدید رو برطرف یا اصلاح کرد. این در حالیه که ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف تنها مشکلات جزئی تا متوسط رو اصلاح می کنه. بنابراین از حیث کاربرد، ارتودنسی نامرئی سرامیکی از ارتودنسی نامرئی با الاینرها خیلی خیلی بهتره. البته که معایبی هم داره که در ادامه (یکم پایینتر) درباره اون ها هم چیزهایی می خونید.

تداخلی با رادیوگرافی دندان ندارن

اگر براکت و سیم فلزی داشته باشید، زمانی که می خوایید عکس دندان بگیرید (حالا از هر نوعش)، یه تداخلی ایجاد میشه. یعنی سایه براکت ها توی عکس میوفته. اما یکی از مزایای ارتودنسی سرامیکی اینه که، براکت ها و سیم در این روش هیچ تداخلی با عکس های رادیولوژی از هیچ نوعش ایجاد نمی کنن چون تراکمشون خیلی خیلی کمتر از فلز هست و اشعه به راحتی ازونا عبور می کنه.

بهتر با رنگ کش ها ست و همانگ میشن!

کش های ارتودنسی همون پلاستیک هایی هستند که بین براکت ها قرار میگیرن و در رنگ های مختلفی هم ساخته میشن. این کش ها رو خیلی خوب میشه با براکت های سفید یا شفاف ست و ترکیب کرد. زیبایششون بیشتره.

معایب ارتودنسی سرامیکی چیست؟

اینجا هم یه تعداد از عوارض ارتودنسی سرامیکی رو براتون بگیم تا بتونید بهتر اون ها رو بشناسید:

عکس اینفوگرافی معایب ارتودنسی سرامیکی

هزینه زیادی داره!

هم نسبت به ارتودنسی ثابت فلزی و هم نسبت به ارتودنسی نامرئی با الاینرها، هزینه ارتودنسی سرامیکی بیشتره. دلیلشم اینه که نصب براکت و سیم و انجام تنظیماتش برای متخصص کمی چالشی هست و زمان میبره. اصلا خود متخصصا ترجیح میدن بیشتر کار فلزی انجام بدن تا سرامیکی!

🎯 این نوشته رو از دست ندید: هزینه ارتودنسی دندان در سال 1402 (جدول قیمت و نحوه محاسبه هزینه ها)

ممکنه باعث حساسیت لثه بشه!

اندازه و سایز براکت های سرامیکی بیشتر از براکت های فلزی هستش. این میتونه چندتا مشکل ایجاد کنه. یکی اینکه تمیز کردن دندان ها رو سخت تر میکنه و ممکنه باعث بشه هر بار که مسواک می زنیم (اگر درست اینکارو انجام ندیم) بافت لثه رو تحریک کنیم. این باعث حساسیت جزئی لثه و یا حتی عقب رفتنش میشه.

🎯 این نوشته رو از دست ندید: ۴ روش درمان درد ارتودنسی دندان در صورت بروز

براکت ها دوام کمی دارن و شکننده هستن

یکی از معایب ارتودنسی سرامیکی در مقایسه با ارتودنسی فلزی اینه که براکت ها در این روش شکننده تر هستند. براکت فلزی به سختی و به زود ممکنه شکسته بشه اما براکت های سرامیکی ممکنه خیلی آسون بشکنن. مثلا تا یه ضربه بهشون میخوره احتمال شکسته شدنشون زیاده. هرچقدر که نامرتبی شدیدتر باشه احتمال اینکه براکت در طول درمان شکسته بیشه بیشتره. خود بیمار هم اگر حواسش نباشه احتمال این مشکل بیشتر هم میشه.

مدت زمان درمان با سیستم سرامیکی طولانی تره!

اگر نتونید به خوبی از براکت ها مراقبت کنید و اون ها چندباری در طول درمان شما بکشنن، ممکنه طول دوره درمانتون افزایش پیدا کنه. معمولا تا زمانی که براکت دوباره جایگزین بشه زمان نیاز هست به همین دلیل مدت زمان ارتودنسی سرامیکی چند ماهی بیشتر از روش های دیگه هستش.

براکت ها ممکنه تغییر رنگ بدن

هم به دلیل استفاده بیش از حد از الاستیک های رنگی و هم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث میشه که براکت ها به مرور زمان دچار تغییر رنگ بشن. این اتفاق میوفته ولی معمولا از نادرترین معایب ارتودنسی سرامیکی به شمار می ره.

🎯 این نوشته رو از دست ندید: ۴ مورد از محتمل ترین عوارض ارتودنسی + روش های پیشگیری از آن ها

مراحل مرتب کردن دندان ها با سیستم سرامیکی

دقیقا عین همون مراحلی که برای ارتودنسی ثابت فلزی طی میشه اینجا هم طی میشه و هیچ فرقی نداره. این مراحل به صورت خلاصه اینا هستن:

  • ویزیت اولیه
  • گرفتن تصاویر رادیوگرافی و قالب
  • ترسیم طرح درمان
  • تمیز کردن دندان ها
  • اتصال اسید اچ
  • اتصال ماده باندینگ به سطح جلویی دندان
  • اتصال براکت ها
  • نصب سیم و الاستیک ها
  • تنظیمات اولیه
  • جلسات دوره ای منظم
  • اتمام درمان
  • استفاده از ریتینر یا نگهدارنده ها

پاسخ به سوالات رایج

ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

بستگی دارد. اگه مشکل شدید نامرتبی دندانی دارید و ظاهر وسایل ارتودنسی براتون مساله ساز نیست ارتودنسی فلزی معمولی بهتره. اما اگر نامرتبی جزئی تا متوسط دارید و حتی نامرتبی نسبتا شدید و ظاهر فلزی سیم و براکت رو دوست ندارید قطعا پاسخ سوال ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی، گزینه اول هست.

چرا قیمت ارتودنسی سرامیکی از ارتودنسی معمولی بیشتر است؟

جنس سیم و براکت که باعث نامرئی شدن این روش میشه یکی از اصلی ترین علل گران بودن قیمت ارتودنسی سرامیکی هست. اما دشواری در نصب و شکستن مکرر براکت ها هم میتونه علل دیگه باشه.

آیا براکت های سرامیکی می توانم ورزش کنم یا ابزارهای موسیقی بنوازم؟

بله، هم می توانید بریس های ارتودنسی سرامیکی داشته باشید و می توانید در ورزش های مختلف شرکت کنید یا سازهای موسیقی بنوازید. با این حال، نکته مهم این است که اقدامات احتیاطی برای محافظت از براکت ها را در نظر داشته باشید. در ورزش های تماسی، استفاده از محافظ دهان برای جلوگیری از آسیب احتمالی توصیه می شود. برای نوازندگان نیز ممکن است یک دوره سازگاری وجود داشته باشد تا به نواختن ساز با وسایل ارتودنسی جدید خود عادت کنند، اما بیشتر افراد با تمرین اندک به وسایل عادت می کنند.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.