ارتودنسی نامرئی چیست؟ (معرفی ۴ انواع ارتودنسی نامرئی با عکس و فیلم)

6 شهریور 1402

توی این صفحه توضیحات کاملی در خصوص ارتودنسی نامرئی و انواعش ارائه دادیم. توضیحات به زبان بسیار ساده هست و سعی کردیم هرچی که باید در خصوص انواع روش های ارتودنسی نامریی بدونید رو توی مقاله بیاریم. اگر سوالی داشتید در انتهای صفحه بپرسید تا متخصصین ارتودنسی ما به اون ها پاسخ بدن.

🎯 ارتودنسی نامرئی چیست؟

نامرئی یا مرئی بودن در واقع نوعی دسته بندی برای مشخص کردن نوع وسایل ارتودنسی جهت منظم کردن دندان ها هست. ارتودنتیست برای اینکه بتونه دندان ها رو مرتب کنه از یک سری تجهیزات یا وسایل استفاده میکنه. یه سری از این وسایل وقتی که روی دندان ها هستن، حتی از فاصله دور هم دیده میشن و قابل تشخیص هستن. به درمان با اینا میگن  ارتودنسی مرئی. یه سریا هم هستن که اصلا دیده نمیشن و کسی هم اصلا متوجه درمان شما نمیشه، به درمان با این وسایل هم میگن ارتودنسی نامرئی.

معرفی انواع ارتودنسی نامرئی با عکس

در کل ما 3 نوع روش درمان داریم که بهشون می‌گیم ارتودنسی نامریی. این 3 روش اینا هست:

  • الاینرهای شفاف
  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی لینگوال
اینفوگرافی انواع ارتودنسی نامرئی
این ها 3 مدل رایج و بسیار شناخته شده ارتودنسی نامرئی و شفاف هستن

ما در این مقاله هر 3 تا روش بالا رو حتما توضیح می‌دیم اما تمرکزمون روی گزینه اول یعنی الاینرهای شفاف هست. سعی می کنیم تا اونجا که میشه هر چیزی که شما باید درباره این روش بدونید رو توضیح بدیم و جای هیچ سوالی رو براتون باقی نذاریم. دوتا روش دیگه رو هم (که ارتودنسی ثابت نامرئی هستن) توضیح می‌دیما اما در این صفحه به صورت خلاصه اینکارو می کنیم. دلیلش هم اینه که در مقالات جداگانه لینگوال و سرامیکی رو مفصلاْ توضیح دادیم.

🎯 این نوشته میتونه به دردت بخوره: ۴ روش درمان درد ارتودنسی دندان در صورت بروز

1. ارتودنسی با الاینرهای شفاف

چه در ایران (و چه در خارج از ایران) هر زمان که نامی از ارتودنسی شفاف برده میشه منظور درمان با الاینرهای شفاف (Clear Aligner) هست. یعنی ما کاری به انواع ارتودنسی نامرئی دیگه نداریم و سروکارمون با الاینرهاست. چون دو روش دیگه اونقدرها هم مهم نیستن. نه که مهم نباشن، اما اندازه این روش پرطرفدار نیستن.

عکس دستی که یک الاینر ارتودنسی نامرئی را بالا نگاه داشته است
مگه اینکه شما الاینرو اینجوری خودتون به بقیه نشون بدید وگرنه روی دندان ها اصلا مشخص نیست😊

الاینر (aligner) در انگلیسی به معنای تراز یا ردیف کننده هست یعنی دندان ها رو مرتب می کنه. ما الاینر زیاد داریم اما زمانی که گفته میشه کلییر الاینر (clear aligner) یا الاینر شفاف، منظور قالب های دندانی پلاستیکیه که شفاف یا نامرئی هستن و برای مرتب کردن دندان ها روی اون ها قرار می گیرن. اگه نایت گارد یا محافظ دهان دیده باشید متوجه می‌شید که چی میگیم. اگر نه که تصاویر بالا رو نگاه  کنید تا متوجه بشید منظور از الاینر شفاف دقیقا چیه.

کاربرد پلاک های ارتودنسی شفاف دقیقا چیه؟

این پلاک ها در عین اینکه ظاهری ساده دارن اما بسیار موثر هستن. اونا می‌تونن انواع نامرتبی های دندانی رو به خوبی برطرف کنن. به طور کلی ارتودنسی شفاف یا بی سیم می‌تونه این دسته از نامرتبی های دندان رو اصلاح کنه:

  • فاصله بین دندان ها
  • جلو بودن دندان های فک بالا نسبت به فک پایین
  • جلو بودن دندان های فک پایین نسبت به فک بالا
  • تراز نبودن خط وسط در جلوی دهان
  • نامرتبی و کجب بودن جزئی تا متوسط دندان ها

آیا من کاندید مناسبی برای ارتودنسی نامرئی با الاینرها هستم؟

بیشتر افرادی که دارن این مقاله رو می‌خونن کاندید مناسبی برای درمان ارتودنسی بی سیم و شفاف هستن. اما یه سریا دیگه واقعا کیس ایده آل این درمان به شمار میرن. می‌پرسین کدوم افراد؟ می‌گیم بهتون.

این واقعا عروس خانمی هست که از 4 ماه قبل ارتودنسی نامرئی انجام داده

بیایید اینجوری بگیم که اگه شما شخصی هستید که:

  • نامرتبی جزئی تا متوسط دندانی دارید
  • اصلا دوست ندارید ارتودنسی ثابت با براکت و سیم داشته باشید
  • اصلا دوست ندارید کسی متوجه بشه ارتودنسی انجام دادید
  • دانشجو هستید
  • شاغل هستید و شغلتون هم حساسه
  • سخنران هستید
  • عروسیتون نزدیکه
  • به زودی یه مراسم یا مهمونی خیلی خفن دارید
  • می‌خوایید خیلی زود دندون هاتون مرتب شه
  • بزرگسال هستید!
  • و ….

همین الان برای شروع درمان ارتودنسی نامرئی برید و یه متخصص ارتودنسی خوب پیدا کنید. چون واقعا کاندید خوبی برای این درمان هستین. از ما گفتن بود!

مراحل: ارتودنسی شفاف چطوری انجام داده میشه؟

اگه شرایط انجام درمان ارتودنسی بی سیم رو دارید باید بهتون بگیم که قسمت سخت ماجرا رو پشت سر گذاشتید چون مهم اینه که شما کیس این درمان باشید. بقیه مراحلش چیزی نداره و خیلی سریع طی می شه.

ببینید، مراحل ارتودنسی نامرئی به صورت پایه ای یکی هستن. ولی بهتره که بدونید پلاک های شما یا در لابراتوار ساخته میشن یا در مطب متخصص ارتودنسی. ما مراحل رو بر اساس اینکه پلاک ها در کجا ساخته میشن در ادامه براتون توضیح میدیم.

در لابراتوار

شما میرید به مطب متخصص ارتودنسی. اونجا ویزیت میشید و بعد از گرفتن گرافی، قالب دندان و چیزای دیگه، دکتر به شما میگه که آیا واقعا شما کاندید ارتودنسی نامریی هستید یا نه. اگر بودید، دکتر گرافی ها و قالب ها رو به یه لابراتوار دندانپزشکی میفرسته تا اونجا قالب ها رو بسازن.

لابراتوار جاییه که بر اساس اطلاعاتی که براشون ارسال شده، با کمک دستگاه ها و تجهیزاتی که دارن، پلاک های مخصوص دندان های شما رو میسازن. داستان اینه که تصاویر و قالب به یه دستگاه کامپیوتری داده میشه و دستگاه میاد وضعیت اولیه دندان های شما رو در نظر می‌گیره.

تصویر آنالیز اسکن دندان ها برای ساخت الاینرهای ارتودنسی نامرئی
اینجا تکنسین در لابراتوار در حال تجزیه و تحلیل اسکن دندان ها برای ساخت پلاک های ارتودنسی شفاف هست

کامپوتر میاد میگه مثلا دندونای شما الان در وضعیت X هستن. این دندونا الان باید چطوری و طی چه مسیری و در چه مدت زمانی حرکت کنن که مرتب و صاف بشن و از وضعیت X به وضعیت Y که منظم شده هستن برسن؟

کامپیوتر بر اساس چیزهایی که تجزیه و تحلیل کرده، میاد مسیر منظم شدن دندان های شما رو ترسیم می کنه. و میگه برای رفتن از وضعیت X به Y، مثلا 5 جفت الاینر ساخته بشه. در نهایت این 5 جفت هم توسط چاپگرهای 3 بعدی برای شما تولید میشه و به مطب متخصص ارتودنسی شما ارسال میشه. تا شما درمان خودتون رو شروع کنید. این شد مراحل ارتودنسی نامرئی در لابراتوار. و حدودا بالای 80 درصد از متخصصان ارتودنسی در ایران، به این شکل درمان نامرئی رو برای بیمارانشون انجام میدن.

🎯 این نوشته میتونه به دردت بخوره: ۴ مورد از محتمل ترین عوارض ارتودنسی + روش های پیشگیری از آن ها

در کلینیک یا مطب

مراحل ارتودنسی نامرئی در کلینیک به چه شکله؟ شما همون مراحل معاینه و گرافی و اینا رو طی می کنید. اما به جای اینکه گرافی ها و اطلاعات به لابراتوار بره همونجا توسط دستگاه هایی که در مطب هست الاینرهای شما ساخته میشه. این باعث میشه الاینرهای شفاف شما زودتر و با صرف هزینه کمتر ساخته بشه. 0 تا 100 مراحل در مطب ارتودنتیست شما انجام میشه.

یک دکتر ارتودنسی که قالب ارتودنسی شفاف را در دست دارد و در حال توضیح دادن به بیمار خود است

ارتودنسی شفاف چطور دندان های ما رو مرتب می کنه؟

توی بخش قبلی توضیح دادیم که چطوری  پلاک ها آماده میشن و اشاره کردیم که چه در مطب و چه در لابرتوار، بلاخره یک سریِ کامل یا تعدادی الاینر برای شما ساخته میشه. بسته به اینکه نوع و شدت مشکل ما چی بوده، ممکنه تعداد کم و یا حتی تعداد زیادی از الاینرهای ارتودنسی نامرئی ساخته بشن. اون ها به صورت جفتی ساخته میشن و مثلا ممکنه برای شما 4 جفت ساخته بشه.

این ها شماره گذاری شده هستند یا بهتره بگیم که ترتیب استفاده دارن. ما باید اون ها رو به ترتیب استفاده کنیم. مثلا دکتر بهمون میگه اول فلان جفت رو استفاده کنید. این جفت الاینر شروع می کنند دندان های ما رو مقداری جابجا و یکم مرتب می کنند. بعد از اینکه جفتِ اول، دندان ها رو مقدار کمی صاف کردن، دیگه کاربردی ندارن. چون کارشون رو انجام دادن و بیشتر ازون دیگه صاف نمی کنند.

اینجاست که میریم سراغ جفتِ بعدی، این الاینرها هم یه مقدار دیگه دندان ها رو مرتب می کنن و کارشون رو تموم میکنن و نوبت به جفت بعدی میرسه. این روند طی میشه تا دندان ها در نهایت با آخرین جفت الاینر ارتودنسی نامریی، کاملا مرتب میشن. هر جفت ممکنه بین 2 تا 4 هفته استفاده بشن. حتما هم باید به ترتیب باشن.

مزایای ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف چیست؟

برای اینکه بدونید چرا ارتودنسی بی سیمِ شفاف تا این حد در بین مردم هواخواه داره، بهتره که مهمترین مزایاش رو اینجا براتون لیست کنیم و توضیح بدیم. مهمترین مزایای ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف اینا هستن:

مردی که الاینر ارتودنسی نامرئی در دست دارد
واقعا نامرئی بودن بزرگترین مزیت الاینرهای شفاف هست

کاملا نامرئی و غیرقابل مشاهده هستن

شاید وقتی توی دست می‌گیرید بقیه متوجه بشن که اون ها الاینر هستن، اما وقتی روی دندان ها میذارید هیچ کسی متوجه نمیشه شما در حال درمان ارتودنسی هستید. شما باهاشون هرجایی میرید، صحبت می کنید، لبخند میزنید و قش قش میخندید ما باز هم کسی متوجه نمیشه شما ارتودنسی کردید.

هیچ محدودیتی ایجاد نمی کنن

حقیقتاً، ارتودنسی نامرئی با الاینرها شفاف یه جورایی ارتودنسی راحت و بی‌دردسر هست. برعکس ارتودنسی ثابت که واقعاً سخته و محدودیت آوره، در واقع براکت‌ها و سیم‌ها میتونه واقعاً زحمتی باشه برای استفاده کننده . اما با ارتودنسی نامرئی، میتونی هر وقت دلت بخواد پلاک‌ها رو بیرون بیاری.

مثلاً برای خوردن، برای زمانی که میخوای دندون‌ها رو تمیز کنی یا از نخ دندون استفاده کنی یا مثلا زمانی که قصد رفتن به یه جشن رو دارید و یا حتی وقت صحبت کردن، میتونی پلاک‌هارو موقتاً کنار بذاری. و بعد از اینکه کارت تموم شد، دوباره اون ها رو بذاری. آیا با ارتودنسی ثابت میتونی این‌کارها رو بکنی؟ واقعاً نه! پس میتونی بگی ارتودنسی نامرئی یه راه راحت و بی‌دردسر برای تراز کردن دندون‌هاته.

ارتودنسی شفاف برای هر شخصی کاملا اختصاصیه

پلاک های ارتودنسی نامرئی من با پلاک شما، منیژه، شهاب، علی اکبر، صدیقه خانم، آقا ماشالا فرق داره. یعنی پلاک هیچ کسی با پلاک شخص دیگه یکی نیست چون هر کسی مشکل خاصی داره و بنابراین پلاک هایی هم که براش ساخته میشه فقط مخصوص خودشه. من نمی تونم پلاک صدیقه خانم رو استفاده کنم و ایشون هم نمی تونن مال من رو استفاده کنن.

مدت زمان ارتودنسی رو کاهش میدن

ارتودنسی ثابت ممکنه بیش از 1 تا 1.5 سال طول بکشه و برخی اوقات حتی به 3 سال هم میکشه. اما طول درمان یا مدت زمان ارتودنسی  نامرئی دندان خیلی کمتر از این حرفاس. به طور میانگین 6 تا 1 سال طول میکشه که با این روش دندان ها مرتب بشن. اگر شدت نامرتبی کم باشه ممکنه توی 4 ماه نتایج حاصل بشه و دندون ها مرتب بشن.

اینفوگرافی مدت زمان ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف

نیاز به مراجعات کمتری دارند

یکی از بزرگترین مزایای ارتودنسی نامرئی اینه که نیاز به جلسات ویزیت و معاینه کمتری دارن. شاید به خاطر ارتودنسی ثابت معمولی شما مجبور باشید که هر ماه به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید اما زمانی که با الاینرها تحت درمان هستید مراجعاتتون خیلی کم میشه و  ممکنه به 2 ماه یکبار برسه. این هم در وقتتون صرفه جویی می کنه هم در پول شما.

باعث میشن میان وعده کمتری بخورید

این البته بر حسب تجربه س تا یک حقیقت علمی. بیشتر افرادی که ارتودنسی نامریی انجام دادن، میگن کمتر میان‌وعده و هله هوله میخورن. دلیلشم اینه که مجبورن هرچیزی که میخورن، بعدش حتما مسواک بزنن. و هرچی بیشتر بخوری یعنی باید بیشتر مسواک بزنی و وقت برای اینکار بذاری. چون خسته کننده میشه بنابراین افراد ترجیح میدن کمتر بخورن.

به کاهش وزن کمک می کنن

کمپانی اسمایل دایرکت کلاب (smile direct club) که یکی از معتبرترین شرکت ها در زمینه ارتودنسی نامرئی با الاینرها هست میگه ما یک نظرسنجی داشتیم و مطابق داده هایی که به دست اومده، متوجه شدیم 15 درصد از افراد گفتن در طول درمان وزنشون کمتر شده. دلیلش رو فکر می کنم در بخش قبل توضیح دادم یکم.

بهداشت دهان و دندان رو به شدت افزایش می دن

اسمایل دایرکت کلاب یه جایی هم میگه که بیشتر از نصف مشتریاش گفتن که در طول دوره درمان بیشتر مسواک میزنن، نخ دندان حتما می‌کشن و تغذیه خوبی دارن. همینا باعث شده سطح سلامت دهان و دندانشون هم بیشتر بشه.

به ترک سیگار کمک می کنن

هم توی ایران و هم در خارج از کشور، شماری از مراجعان میگن که در طول درمان با الاینرها سیگار رو ترک کردن یا مصرفش رو کاهش دادن. یکی از دلایل اینه که چون اونا در ظرف مدت چند ماه طرح لبخندشون بهتر میشه و دارن مسیر درمان رو به چشم میبینن دیگه دوست ندارن با عواملی مثل سیگار کشیدن اون رو به خطر بندازن.

کمک می کنن عادت جویدن ناخن رو ترک کنید

افرادی که به هر دلیل ناخون میجون دیگه زمانی که الاینر دارن اینکار رو انجام نمیدن و به مرور زمان این عادت رو ترک می کنن. دلیلش اینه که افراد میترسن الاینر ارتودنسی نامرئی شون خراب شه و هزینه ای که کردن چند برابر بشه.

درمان بلیچینگ دندان رو براتون کم هزینه می کنن!

تصویر مردی که ارتودنسی نامرئی انجام داده
بلیچینگ برای افرادی که ارتودنسی شفاف دارن کم هزینه تر و راحت تر هست

بلیچینگ دندان یعنی سفید کردن دندان ها با کمک مواد شیمیایی بی خطر. با کمک بلیچینگ میشه در یک جلسه دندان ها رو به خوبی سفید کرد. بلیچینگ در اصل باید در مطب انجام بشه اما در خانه هم انجام میشه. بلیچینگ در خانه این شکلی هست که بهتون قالب دندان میدن و شما باید مواد سفید کننده که دندانپزشک بهتون میده رو بریزید توی قالب ها و بذارید روی دندان ها.

یکی از مزایای ارتودنسی نامرئی اینه که شما دیگه لازم نیست هزینه اضافی برای قالب ها پرداخت کنید. شما ژل رو از دندانپزشک میگیرید و توی الاینرهای خودتون میریزید و با همونا دندونا رو تمیز و سفید کنید.

برای خانم های باردار یک گزینه درمانی عالی محسوب میشن

به خانم های باردار توصیه میشه که درمان های دندانپزشکی غیر ضروری رو به تعویق بندازن و مثلا صبر کنن تا بعد از زایمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنن. مخصوصا اگر خانم های باردار بخوان ارتودنسی ثابت انجام میدن متخصصا معمولا قبول نمی کنن چون محدودیت و ناراحتی برای خانم های حامله ایجاد میشه. اما یکی دیگه از مزایای ارتودنسی نامریی با پلاک های شفاف اینه که برای خانم های حامله هم مناسب هستن و هیچ محدودیت یا عوارضی ایجاد نمی کنن.

معایب ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف چیست؟

با وجود اینکه ارتودنسی شفاف مزایای زیادی داره اما یکی دو تا معایب هم داره که بد نیست با اون ها هم آشنا بشید. اینایی که در ادامه لیست می کنیم هر چند که مهمترین معایب ارتودنسی نامرئی هستن اما با این وجود، در مقابل مزایایی که قرار نصیب ما کنن هیچ هستن:

اینفوگرافی معایب ارتودنسی نامرئی
  • هزینه درمان با اون ها داره زیاد میشه
  • فقط نامرتبی های جزئی تا متوسط رو درمان می کنن
  • اگر پلاک ها به درستی مراقبت نشن ممکن بشکنن یا از شکل بیوفتن
  • در صورت شکسته شدن باید برای ساخته شدن هر پلاک مجدد هزینه کنید
  • برای کودکان چندان مناسب نیستن

هزینه ارتودنسی شفاف چقدر است؟

بسته به موارد زیر هزینه ارتودنسی نامرئی میتونه متفاوت باشه:

  • مشکل شما و شدتش
  • سن و سالتون
  • تعداد الاینرها
  • متخصصی که پیشش رفتید
  • لابراتواری متخصص باهاش همکاری می کنه
  • اینکه آیا متخصص خودش تجهیزات ارتودنسی نامریی داره یا نه
  • شهری که در اون ساکن هستید
  • مدت زمان درمان شما
  • و …

شما تا توسط یه متخصص ویزیت نشید و طرح درمان براتون مشخص نشه سخت بشه گفت که هزینه ارتودنسی تون چقدر میشه. اما ما می تونیم بگیم که این هزینه ممکنه از 10 میلیون تومان به ازای هر فک شروع بشه و هرچه نوع مشکل یا مدت زمان درمان بیشتر بشه و همچنین کیفیت الاینرها بیشتر باشه، هزینه ها روند افزایشی پیدا می کنه.

باید ها و نبایدهای مراقبت از ارتودنسی شفاف

بعد از اینکه شما مراحل ارتودنسی نامرئی رو پشت سر گذاشتید حتما باید یاد بگیرید چطوری از اون مراقبت کنید. چیزی که در این بخش توضیح دادیم بایدها و نبایدهای مراقبت از الاینرهای شفاف هست.

بایدها:

  • پلاک ها رو تنها در جاهای خنک قرار بدیم و اون ها رو در معرض آفتاب، اتومبیل هایی که اتاق داغ دارند و هرجایی که دما بالا است قرار ندیم
  • مطابق با آموزش ها و توصیه های متخصص ارتودنسی ازشون استفاده کنیم
  • پلاک ها رو دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی قرار بدیم
  • برای حفظ سلامت دندان ها و لثه هامون به طور منظم معاینات دندانپزشکی، جرمگیری و بلیچینگ دندان انجام بدیم.
  • همیشه قبل از اینکه دوباره پلاک ها رو بذاریم اون ها رو تمیز کنیم
  • بعد از هر بار برداشتن الاینرها مسواک بزنیم
  • حتما و حتما پلاک های ارتودنسی نامرئی خودمون رو بذاریم توی جعبه یا کیس خودش
  • دمای آبی که الاینرها رو توش تمیز می کنیم نباید خیلی بالا یا پایین باشه.

نبایدها:

  • از اجسام نوک تیز برای برداشتن الاینرها استفاده نکنیم.
  • به هیچ عنوان پلاک ها رو توی دستمال کاغذی یا پارچه های متفرقه نپیچیم
  • زمانی که پلاک های ارتودنسی در دهان ما هستن چیزی نخوریم یا ننوشیم (بجز آب شفاف و تمیز)
  • الاینرها رو گاز نگیریم!
  • چند هفته قبل از اینکه درمان با ارتودنسی نامرئی به اتمام برسه درخواست ساخت نگهدارنده های ارتودنسی خودتون رو به متخصص بدین.

چطوری الاینرها رو تمیز کنیم؟ آیا اصلا نیازی به تمیز شدن دارن؟

یه نکته مهم که باید بعد از دریافت پلاک ارتودنسی نامرئی بهش توجه کنیم نحوه تمیز  کردن و مراقبت از اون ها است. اگر به موقع و درست و حسابی پلاک ها تمیز نش ممکنه بوی بد دهان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات ایجاد بشه. خوشبختانه روش های سااده ای برای تمیز کردن این پلاک ها وجود داره. ما در ادامه 4 روش یا طرز شستن پلاک ارتودنسی و 5 روش غلط دیگه رو بررسی کردیم که بهتره حتما اون ها رو بخونید.

روش های تمیز کردن و شستن پلاک ارتودنسی شفاف

عکس ارتودنسی نامرئی (الاینرها) به همراه کیسشان و یک لیوان محلول شوینده + قرص روی روشویی
اینجا الاینرها رو میبینید که یه لیوان محلول شوینده هم کنارشه. محلول رو از آب و قرصی که کنار لیوان هست درست می کنن.
1. قرص تمیز کننده مخصوص

یه سری قرص های تمیز کننده یا شوینده هست که مخصوص الاینرهای شفافه. شما می تونید اون ها رو از داروخانه ها یا از مطب متخصص خودتون بگیرید. دستورالعملش یا توی بسته بندی هست و یا اینکه متخصص بهتون یاد میده چطوری ازشون استفاده کنید.

روش کار ساده س، کافیه یه دونه از قرص ها رو بندازید داخل یک لیوان آب گرم و 2 تا 3 صبر کنید. بعدش پلاک ها رو بذارید داخل آب تا کاملا تمیز بشن. بعد از تمیز کردنشون دوباره استفاده کنید.

2. آب و صابون

یه مقدار صابون (خودش یا کفش) رو داخل یک لیوان آب ولرم (داغ نباشه ها!) بریزید و یه کاری کنید قشنگ کف کنه. پلاک های ارتودنسی نامرئی خودتون رو بذارید داخل لیوان و اجازه بدید که 20 تا 30 دقیقه همون توو بمونن. بعد از تمیز کردنشون دوباره اون ها رو بذارید روی دندان ها.

3. سرکه و آب

سرکه هم یه تمیز کننده خوبه. برای اینکه پلاک ها رو با کمک سرکه تمیز کنیم می تونیم یک واحد سرکه رو با 3 واحد آب مخلوط کنیم. آبش نباید داغ باشه ها، بهتره خنک باشه. داخل محلولی که درست کردیم الاینرها رو به مدت 20 دقیقه قرار میدیم. بعد از اینکه الاینرها رو خارج کردیم شستشو میدیم و دوباره استفاده می کنیم.

4. جوش شیرین و آب

یه روش دم دست دیگه هم هست. ما می تونیم از جوش شیرین برای تمیز کردن پلاک های ارتودنسی نامرئی استفاده کنیم. روش کار اینه که یک قاشق غذاخوری جوش شیرین رو توی نصف لیوان آب حل کنیم. همش بزنیم و به مدت 60 دقیقه پلاک ها رو داخل محلول بندازیم. بعد از این 1 ساعت الاینرها رو خارج می کنیم و قبل از اینکه دوباره استفاده کنیم اون ها رو با آب تمیز شستشو بدیم. البته تا روش های دیگه هست توصیه می کنم از این بخش گذر کنید.

پلاک های ارتودنسی شفاف خودتون رو با این مواد تمیز نکنید!!!!

اینفوگرافی نبایدهای تمیز کردن الاینرها با برخی روش های خطرناک
1. دهان شویه

حرفی توش نیست که دهانشویه ها واقعا برای سلامت دهان و دندان ما عالی هستن اما برای الاینرهای شفاف اصلا مناسب نیستن. توی دهانشویه ها موادی هست که خاصیت سایندگی دارن. شاید یکی دوبار تمیز کردن پلاک های ارتودنسی نامرئی با دهانشویه آسیبی بهشون نزنه اما به مرور زمان اون ها رو نرم می کنه، روشون خط و لکه می ندازه و کلا کیفیت پلاک ها رو کاهش میدن.

2. خمیر دندان

خمیر دندان ها برای دندان ها خوبن اما بازم مشابهِ دهانشویه ها، خمیردندان ها هم مواد ساینده دارن. شما می تونید با مسواک اینکار رو انجام بدید ولی به شرطی که هیچ خمیر دندانی استفاده نشه این وسط.

3. ماشین ظرفشویی

ببینید الاینرها پلاستیکی هستن دیگه! و چیزای پلاستیکی نباید حرارت بهشون داده شه. چون ذوب میشن یا از شکل میوفتن. چون ماشین ظرفشویی آب گرم استفاده میکنه در نتیجه پلاک های ارتودنسی نامرئی شما رو خراب می کنه. بنابراین نه تنها ماشین ظرفشویی برای شستشوی پلاک ها مضر هست بلکه اصولا اون ها رو حتی با آب گرم و داغ خالی هم شستشو ندید.

4. کلی چیزای دیگه!

پودرها و شوینده های سفید کننده مثل وایتکس و …، الکل و سایر مواد شیمیایی ساینده می تونن به طور دائمی الاینرهای شفاف شما رو خراب کنن و کلی هزینه روی دست شما بذرن. به جز چیزایی که در بخش قبل ذکر شدن لطفا پلاک ارتودنسی نامریی خودتون رو به هیچ عنوان با هیچ چیز دیگه تمیز نکنید. با پیروی از این نکات می تونید بدون نیاز به تعویض یا درخواست مجدد الاینر بدون دغدغه مدت زمان ارتودنسی نامرئی خودتون رو به اتمام برسونید.

2. ارتودنسی سرامیکی

یکی دیگه از انواع ارتودنسی نامرئی، استفاده از براکت های سرامیکی و شفاف هست. در این روش درمان، به جای اینکه از براکت های فلزی و مرئی استفاده بشه از براکت هایی که کاملا شفاف هستن استفاده میشه. حتی سیم در ارتودنسی نامرئی میتونه سفید یا بیرنگ باشه. این روش به هیچ عنوان به اندازه الاینرهای شفاف توصیه نمیشه چون هم برای متخصص و هم برای مراجع دردسرهای خاص خودش رو داره. ما یه پس داریم که خیلی ساده ارتودنسی با براکت های سرامیکی رو توش توضیح دادیم . اگه دلتون خواست می تونید لینک ارتودنسی سرامیکی رو باز کنید و درباره این روش چیزای بیشتری بدونید.

عکس تام کروز با ارتودنسی نامرئی سرامیکی و الاینرهای شفاف
تام کروز هم یه زمانی هم ارتودنسی نامرئی با الاینر انجام داده. (سمت راست با الاینر، و سمت چپ با ارتودنسی نامرئی سرامیکی )

3. ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال هم همون ارتودنسی ثابت معمولی است اما تفاوت های چشمگیری با روش معمولی داره. مثلا بزرگترین تفاوت ارتودنسی نامرئی لینگوال با معمولی اینه که در روش معمولی براکت ها به جلوی دندان ها وصل میشن اما در لینگوال همه چیز به پشت دندان ها وصل میشه.

ما در این مقاله (0 تا 100 ارتودنسی لینگوال) مفصلا همه چی رو درباره این روش ارتودنسی توضیح دادیم. مثلا گفتیم که در ایران چطوری انجام داده میشه و تجربه واقعی یکی از افرادی که این روش رو انجام داده براتون نوشتیم. اگر دوست دارید درباره این روش بیشتر بدونید یه سری به اون مقاله بزنید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

26 پاسخ به "ارتودنسی نامرئی چیست؟ (معرفی ۴ انواع ارتودنسی نامرئی با عکس و فیلم)"

سید محمود حسینی
27 شهریور 1401
سلام خسته نباشید خداقوت من 45 سالم هست و دندان هایم نامرتب هست. تعدادی از دندان ها را سال پیش کشیده ام و الان دندان هایم کج شده اند. من میخوام دندان هام مرتب شوند می خواستم ببینم ارتودنسی نامرئی با قالب هایی که در این مقاله توضیح داده اید برای من مناسب است؟ بازهم تاکید میکنم سن من 45 سال هست.
    دکتر دندان
    28 شهریور 1401
    سلام جناب حسینی شما فرمودید که تعدادی از دندان هایتان را از دست دادید و قصد مرتب کردنشان را دارید. برای اینکار بهتر است به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید. انجام درمان ارتودنسی برای شما در این سن کاملا مناسب است و می توانید حتی ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف هم انجام دهید منتهی اگر قصد جایگزین کردن دندان های از دست رفته را دارید اول ارتودنسی می کنید بعد با روش های توصیه شده با پروتزهایی نظیر ایمپلنت، بریج و یا دندان مصنوعی جای دندان های غائب را پر خواهید کرد. بنابراین حتما با متخصص ارتودنسی مشورت بفرمایید پاینده باشید🌹
نعمان باکویی
22 شهریور 1401
سلام خسته نباشید تفاوت هزینه ارتودنسی نامرئی که توی لابراتوار آماده میشه با ارتودنسی نامرئی که توی مطب ساخته میشه چقدره؟ کدومش بهتره؟ اقساطی هم داره؟
آتوسانمکی
11 شهریور 1401
خوب بود ولی فیلم مراحلش را هم میذاشتید خوب بود.
    دکتر دندان
    12 شهریور 1401
    سلام بانوی گرامی بله در آپدیت بعدی حتما فیلم ارتودنسی نامرئی (مراحل) رو درج خواهیم کرد. سپاس از کامنتی که گذاشتید پاینده باشید گرامی🌹
محمدی نژآد
22 تیر 1401
سلام من با تبلیغات ارتودنسی نامرئی لینگوال یک متخصص ارتودنسی پیدا کردم ولی وقتی رفتم پیشش گفت نه این روش توی ایران اصلا نیست. من بدون اینکه توی مطبش معطل کنم رفتم بیرون. دکتر که انقدر شعور نداره و توی تبلیغاتش هی میگه ارتودنسی نامرئی پشت دندانی و کاملا نامرئی با هزینه مناسب، در حالی که اصلا این روش رو انجام نمیده اصلا ارزش مراجعه نداره. من با صحبت هایی که در این مقاله شده موافقم به نظرم ارتودنسی لینگوال توی ایران نیست و بهتر هست که روش هایی که سال ها رایج هستند رو امتحان کنید. این تجربه من بود. لطفا پیام من رو منتشر کنید بقیه هم ببینند
    دکتر دندان
    26 تیر 1401
    سلام آقا یا خانم محمدی نژاد از اینکه تجربه خودتون رو در خصوص ارتودنسی نامرئی لینگوال در اختیار ما و کاربران سایت دکتر دندان گذاشتید از شما سپاسگزاریم. در خصوص اینکه میفرمایید تبلیغات شده، بله متاسفانه یه مدت این موضوع زیاد شده بود و بیشتر هم مقصر آژانس های تبلیغاتی بودند که مدیریت سایت ها یا شبکه های اجتماعی یا تبلیغات ارتودنتیست ها رو بر عهده داشتن. این عزیزان اطلاع زیادی از چند و چون ارتودنسی لینگوال نمیدونستن برای همین اغراق می شد و یا اطلاعات نادرست در اختیار کاربران میگذاشتن. ارتودنسی لینگوال در ایران هم میشه انجام بشه ولی چالش های زیادی میتونه داشته باشه. خیلی کم تاکنون هم انجام شده و شاید برخی از متخصصان هم در حال حاظر به صورت محدود این روش رو انجام بدن. ولی در کل تا روش های ساده تری که جواب خودشون رو پس دادن و مورد تایید دندانپزشکان و بیماران هستند، روش های چالی مثل ارتودنسی نامرئی لینگوال کمتر انجام میشه. بازم از بازخورد شما سپاسگزاریم پاینده باشید گرامی👌😊
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.