چرا باید برای درمان ارتودنسی دندان، فاصله بین خانه و مطب را حتما لحاظ کنیم؟

20 تیر 1402

متخصصان همیشه به مراجعان خود تاکید می کنند برای انجام درمان ارتودنسی تا آنجا که ممکن است یک مرکز یا مطب در نزدیکی محل زندگی یا کار خود انتخاب کنند. زیرا ارتودنسی (مخصوصاً ارتودنسی ثابت) یک درمان طولانی است و نیاز به مراجعات زیادی دارد. در این صفحه به شما توضیح می دهیم که چرا مساله نزدیک بودن فاصله بین خانه و مطب ارتودنسی مهم است و باید آن را جدی گرفت.

لزوم نزدیک بودن مطب ارتودنسی برای افراد شاغل

مساله مسافت خانه و مطب ارتودنسی، بیشتر از هر کسی برای افراد شاغل مهم است. این ها کسانی هستند که باید در ساعات و روزهای مشخصی از هفته سر کار بروند و برنامه منعطفی ندارند. بنابراین نمی توانند کیلومترها از محل کار یا خانه خود کلینیک ارتودنسی پیدا کنند. افراد شاغل بهتر است برای مراجعات منظم خود و برای اینکه آسیبی به مسائل کاری شان پیش نیاید حتما در نزدیک خانه یا محل کار خود متخصص درمان خود را شروع کنند.

مثلا اگر  خانه یا محل کار شما در میرداماد است لزومی ندارد که در شرق یا غرب تهران یک کلینیک ارتودنسی پیدا کنید. می توانید برای راحتی و آسایش بیشتر خود به دنبال متخصص ارتودنسی در میرداماد باشید.

چرا نزدیکی مطب و خانه برای کودکان مهم است؟

کودکان ممکن است بازیگوش باشند و مطابق درخواست والدین به هر جایی بروند. اما اگر برای یک مدت طولانی آن ها را از یک مسیر شلوغ و طولانی برای ویزیت های ارتودنسی ببریم قطعا به مرور زمان خسته می شوند و خاطرات بدی برای آن ها شکل خواهد گرفت. بهتر است در هر محله یا منطقه ای که هستید در همانجا یک متخصص ارتودنسی پیدا کنید. در واقع ترجیحا برای کودکان نزدیک ترین مرکز ارتودنسی را انتخاب کنید. حتی سعی کنید که نزدیک به مدرسه، مهد کودک و کلاس های آموزشی که دارند یک مرکز انتخاب کنید.

چرا همه باید در شهر خود درمان ارتودنسی انجام دهند؟

همانطور که گفته شد بیشتر روش های ارتودنسی نیاز به ویزیت منظم ماهانه دارند. در این ویزیت ها حتما باید دهان و دندان معاینه شود، دستگاه ها مجدد تنظیم شوند و از درست پیش رفتن درمان اطمینان حاصل شود. همچنین در موارد اورژانسی مراجع ممکن است هر لحظه نیاز باشد به مطب متخصص خود مراجعه کند.

تصور کنید شما در شیراز هستید و درمان ارتودنسی خود را در تهران انجام می دهید. یعنی شما باید هر ماه فاصله بین تهران و شیراز را رانندگی کنید و یا با وسایل نقلیه عمومی جابجا شوید. این هم هزینه هایتان را چند برابر می کند و هم اینکه رفت و آمد طولانی مدت آن هم در مدت 1.5 تا 2 سال قطعا شما را مستهلک می کند. بنابراین افراد بهتر است در شهر خود درمان هایشان را انجام دهند.

آیا درمان ارتودنسی وجود دارد که مساله فاصله و زمان را بی اهمیت کند؟

جواب این سوال بله است! ما می  توانیم درمانی انجام دهیم که به طور کلی  تنها نیاز به یک جلسه ویزیت داشته باشد. این شیوه درمان ارتودنسی نامرئی با الاینرها است اما نه به هر شرایط و قیمتی!

ارتودنسی نامرئی شیوه ای نوین از ارتودنسی است که در آن افراد به جای سیم و براکت (سیم کشی دندان) از الاینرها که نوعی قالب دندانی هستند برای مرتبط کردن دندان های خود استفاده می کنند. الاینرها همانطور که در شکل زیر می بینید پلاستیکی و شفاف هستند و زمانی  که روی دندان ها قرار میگیرند اصلا به چشم نمی آیند.

داستان از این قرار است که شما به عنوان یک مراجع به مطب متخصص ارتودنسی خود مراجعه می کنید. اگر شدت نامرتبی دندان های شما جزئی تا متوسط باشد. ارتودنتیست به شما پیشنهاد می کند که ارتودنسی نامرئی با الاینرها را امتحان کنید.

ارتودنتیست از دندان های شما قالب، عکس و اسکن می گیرد. سپس نتیجه این موارد را به لابراتوار ارسال می کند. در لابراتوار بر اساس اطلااعاتی که دریافت شده، مسیر مرتب شدن دندان های شما از وضعیت کنونی تا وضعیت مرتبط پیش بینی و ترسیم می شود. بر این اساس تعدادی لاینر شفاف یا پلاک دندان ساخته می شود. هر پلاک برای چند هفته باید روی دندان ها قرار میگیرد و سپس پلاک بعدی که شماره گذاری شده است استفاده می شود. با استفاده از آخرین پلاک، دندان های شما نیز کاملا مرتب می شوند.

چرا برای انجام ارتودنسی نامرئی می توان مساله فاصله را نادیده گرفت؟

ارتودنسی نامرئی نیاز به حداقل جلسات ویزیت و معاینه دارد و اگر همه چیز خوب پیش برود (مثلا پلاک ها آسیب نبینند) شما نیاز به تعداد کمی جلسات دارید. شما یک جلسه ویزیت و معاینه همراه با اسکن دارید و یکی دوجلسه دیگر برای معاینات بعدی. حتی در برخی از کلینیک ها شما الاینرها را دریافت می کنید و دیگر نیازی به مراجعات بعدی ندارید.

مثلا فرض کنید شما در کرج هستید و برای انجام این ارتودنسی به تهران می آیید. ممکن است از ابتدا تا آخر نیاز باشد تنها چند جلسه به مطب متخصص خود بروید. حتی برخی از مراجعان هستند که از خارج ایران برای دریافت این روش ارتودنسی به متخصص مراجعه می کنند و بعد از دریافت الاینرها دوباره به کشور خود بر میگردند. در این شرایط فاصله مساله مهمی نیست.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.