ارتودنسی لینگوال چیست و آیا در ایران انجام می شود؟

14 شهریور 1402
شاخص ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال شکلی از درمان ارتودنسی نامرئی هست که برای انجام اون نیاز به تکنیک ها و تکنولوژی خاصیه و تقریبا هر جایی انجام داده نمیشه! این مقاله رو بخونید تا به طور کامل با این روش مرتب سازی دندان ها آشنا بشید و ببینید که آیا اصلا این روش مناسب شماست؟ آیا اصلا در ایران انجام میشه؟! اگر قبلشم خواستید میتونید درباره خود ارتودنسی دندان بیشتر بدونید لینکش رو باز کنید اونجا به زبان ساده توضیحش دادیم.

ارتودنسی لینگوال چیست؟

بذارید از خود واژه لینگوال یا (Lingual) شروع کنیم. این یه اصطلاح پزشکیه یا بهتر بگم دندانپزشکی. لینگوال یعنی در ارتباط با زبان، اطراف زبان، کنار زبان، مرتبط با زبان. مثلا ما یک عصب داریم که مسئول عصب دهی به زبان و کف دهان هست و بهش میگیم عصب لینگوال چون واقعا به زبان ارتباط داره.

ارتودنسی لینگوال هم، چنین چیزیه. یعنی روشی از درمان که دستگاه های ارتودنسی در ارتباط با زبان یا در نزدیک زبان هستند. ما در ارتودنسی براکت، سیم و سایر اجزاء رو داریم که در حال عادی به جلوی دندان ها متصل میشه. زمانی که براکت و سیم به پشت دندان متصل بشن و در روبروی زبان قرار بگیره میگیم ارتودنسی لینگوال هست. بهش ارتودنسی پشت دندانی یا زبانی هم گفته میشه.

عکس ارتودنسی لینگوال واقعی

بنابراین سیستم لینگوال همون ارتودنسی ثابت هست فقط به جای اینکه همه چیز به جلوی دندان ها متصل بشه، در پشت اون ها قرار میگیره! با این روش شما به مرور زمان دندون هاتون مرتب میشه اما هیچ کسی متوجه نمیشه!

مزایای ارتودنسی لینگوال چیست؟

ناگفته نیست دیگه! بزرگترین مزیت این روش ارتودنسی، نامرئی بودنشه. یعنی واقعا کسی متوجه بریس و براکت نمیشه! مگر اینکه خودتون از قصد دهانتون رو باز کنید و به کسی نشون بدید و بگید ارتودنسی پشت دندانی دارید!

به جز نامرئی بود، کارایی بالای این روش رو، می تونیم به عنوان یک مزیت ذکر کنیم. فرقی نمیکنه شما چه مشکلی دارید. از یه نامرتبی ساده بگیرید تااااا شدیدترین نامرتبی های دندانی با این روش اصلاح می شن.

معایب ارتودنسی لینگوال چیست؟

لینگوال معایبی هم داره. مثلا براکت و سیم روبروی زبان هستن و تا وقتی بهش عادت کنید ممکنه زبانتون چندباری زخم بشه و اصلا حس ناخوشایندی داشته باشید. مخصوصا طی هفته های اول حتما با این مشکل روبرو میشید.

یه نکته منفی دیگه ش اینه که برای تمیز کردن پشت دندان ها، براکت و سیمتون باید وقت بیشتری بذارید چون همینجوریشم تمیز کردن پشت دندونا بدون براکت سخت هست! به جز اینا، اگر سیم بشکنه یا براکت شل بشه باز ممکنه به دردسراتون اضافه بشه!

👋 نوشته مرتبط:اگه جزء این افرادی ارتودنسی سرامیکی برات بهتره!

مدت زمان ارتودنسی پشت دندانی چقدر است؟

با این روش می شه دندون ها رو کمی زودتر از روش ارتودنسی ثابت معمولی مرتب کرد. اما اگر بخواییم کلی بگیم، این روش معمولا بین  1 تا 1.5 سال ممکنه طول میکشه.

اینفوگرافی مدت زمان ارتودنسی لینگوال

آیا ارتودنسی زبانی در ایران و یا مشخصا در تهران انجام میشه؟

جواب کلی نه هست! با این حال ممکنه به صورت معدود تعدادی از متخصصان این درمان رو انجام داده باشن و یا انجام بدن. اما تا این لحظه متاسفانه بنا به دلایلی این روش در ایران به صورت گسترده قابلیت اجرا شدن نداشته و فقط انگشت شمار توسط برخی متخصصان صورت گرفته!

آیا انجام ارتودنسی لینگوال میتونه یه تجربه خوب برای من باشه؟

می‌دونید! بحث درباره این روش ارتودنسی یکم سخته چون توی ایران هنوز به اون شکل لینگوال کار نشده و بنابراین در منابع فارسی ما چیزهای زیادی درباره ش نمی بینیم یا نمی شنویم. افراد زیادی هم در ایران این روش رو انجام ندادن تا پای صحبتشون بشینیم و ببینیم چه تجربه ای دارن.

خانمی که در حال فکر کردن به ارتودنسی لینگوال است

چیزی که می‌دونیم اینه که تقریباً تمام نامنظمی های دندانی با این روش قابل اصلاح هست و تقریبا همه میتونن ارتودنسی لینگوال رو انجام بدن. اما باید ببینیم ترجیح مراجع چیه و آیا اصلا با این روش درمان راحت هست یا نه؟

ما سعی کردیم نظر یک بیمار که توی یک کلینیک در خارج از کشور درمان لینگول انجام داده رو براتون اینجا بذاریم. ما فقط ترجمش کردیم و حدس میزنیم اگه یه زمانی در ایران این روش انجام بشه افراد ممکنه تجربه ای مشابه داشته باشن. اگه دوست داشتید بخونید حتما. یکم طولانیه ولی ارزش خوندن داره.

تجربه واقعی مراجعی که ارتودنسی زبانی یا پشت دندانی انجام داده!

این دوستمون میگه:

“من تا زمانی که می تونستم درمان ارتودنسی خودم رو به تعویق انداختم و مشتاقانه منتظر انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب بودم تا بلاخره با خیال راحت تر درمانم رو شروع کنم. من شب و روز دنبال جنبه های مثبت و منفی انواع روش های ارتودنسی بودم. برام خیلی جا نیوفتاده بود که سیم و براکت ارتودنسی رو برای چند ماه یا چند سال توی دهانم تحمل کنم… در واقع من از خود ارتودنسی هراس داشتم و اینم بگم که قبلا پیش 2 تا متخصص دیگه هم رفته بودم که متاسفانه متوجه شدم بیشتر از اینکه به چشم مراجع بهم نگاه کنن به چشم مشتری و با اهداف تجاری با من رفتار می شد….”

👋 نوشته مرتبط: ۴ روش درمان درد ارتودنسی دندان در صورت بروز

“تا اینکه بلاخره دختر نوجوانم درمان ارتودنسیش رو پیش یه ارتودنتیست شروع کرد. من از از روزهای اول در جریان همه چیز قرار گرفتم و با مراحل ارتودنسی کاملا آشنا شدم. تصمیم گرفتم خودم هم درمانم را شروع کنم و بنابراین با ارتودنتیست دخترم صحبت کردم….”

مشاوره دادن یک متخصص ارتودنسی به مراجعش

“…و عاقبت، خوشبختانه تونستم خودمو متقاعد کنم که شروع به درمان کنم. حدوداً دو جلسه طول کشید تا متوجه بشیم کدوم درمان برای مشکل من بهتره. دکتر با صبوری به هر سوالی که داشتم پاسخ داد و ترسی که از شروع درمان داشتم رو از بین برد. خاصه که نکته ش این بود که یه دو جلسه ای طول کشید تا در نهایت متقاعد بشم که باید ارتودنسی لینگوال رو انجام بدم…”

“دلایل زیادی داشتم که چرا ارتودنسی لینگوال رو در نهایت انتخاب کردم. در این روش درمان، بریس و سیم به پیشت دندان های من متصل شد بنابراین کاملا نامرئی بود و کسی متوجه نمیشد من دارم ارتودنسی می کنم. این برای من مهم بود چون من شاغل هستم و برام چندان خوشایند نیست که همکارانم متوجه بشن ارتودنسی انجام می دم…”

“باید بگم که دو هفته اول خیلی سخت بود و تنها به لطف حمایت و صبر بی حد و حصر دکترم بود که بدترین شرایط رو پشت سر گذاشتم. زبانم مدام به بریس و براکت لینگوال برخورد می کرد و این برای من بسیار عجیب و غیرقابل تحمل بود به طوری که بعد از روز دوم زبان من زخم شد. البته برای کاهش ناراحتی روی براکت ها و سیم، موم ارتودنسی قرار می دادم و این برام خیلی خوب بود….من مشکل لثه و زبان نداشتم اما دکتر میگفت اگر بیماری لثه داشته باشید یا زبانتون زخم میشه این روش میتونه اذیتتون کنه.”

👋 نوشته مرتبط: ۴ مورد از محتمل ترین عوارض ارتودنسی + روش های پیشگیری از آن ها

“… نکته مهم دیگه اینه که بیش از حد احتیاط میکنم و سیب یا هویج و مواد سفت و سختی از این قبیل رو را گاز نمیزنم، البته من در ابتدا فراموش کردم و نتیجه ش شکسته شدن براکت و سیم ارتودنسیم شد… اما الان دیگه باهاش کنار اومدم و حسابی دارم مراقبت می کنم”

“من اولین نتایجم رو 2 ماه اول بعد از شروع درمان ارتودنسی لینگوال دیدم که واقعا شگفت آورد بود و متوجه شدم ارزشش رو داشت. الان حدودا 8 ماه از درمانم میگذره و فکر می کنم بدون مشکل و با کمک ارتودنتیستم میتونم درمانم رو به خوبی پایان بدم…”

چرا متخصصان کمی، درمان لینگوال را انجام می دن؟

در ایران خیلی زیاد اسم لینگوال رو نمی شنویم و دلیلشم گفتیم چون کسی به اون شکل انجام نداده و خب طبیعیه که اسمش رو از اطرافیان و یا جای دیگه ای نمی شنویم. نه فقط توی ایران، بلکه در خارج از ایران هم این روش چندان رایج نیست! یعنی فکر نکنیم که لینگوال روش رایجیه!

اولا که دانش زیادی میخواد و معمولا نصب کردن سیم و براکت به پشت دندان ها دشوار و زمانبر هست. و شما تصور کنید زمانی که روش های دیگه خیلی زود انجام می شن و ساده هم هستن، چرا یه متخصص بیاد و خودش رو به زحمت نصب سیستم لینگوال بندازه؟ در هر کلینیک اون هم خارج از کشور به تعداد انگشتان دست و حتی کمتر، کیس ارتودنسی لینگوال هست!

👋 نوشته مرتبط: چرا باید برای درمان ارتودنسی دندان، فاصله بین خانه و مطب را حتما لحاظ کنیم؟

هزینه ارتودنسی پشت دندانی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی در ایران منظورمونه دیگه درسته؟ متاسفانه درست و حسابی نمی دونیم که هزینه های درمان با این روش چقدره و اصلا آیا کسی هزینه ای اعلام کرده یا نه! اگر متخصصی رو پیدا کردید که این روش رو انجام میده باید هزینه ها رو اون متخصص به شما اعلام کنه. اما در خارج از کشور و در جایی مثل آمریکا شما می تونید با هزینه ای بین 10 تا 13 هزار دلار ناقابل دندون هاتون رو با این روش مرتب کنید.شما می تونید برای اینکه از هزینه لینگوال و بقیه روش های دیگه مطلع بشید سری به صفحه “هزینه ارتودنسی دندان” بزنید. ما اونجا هزینه ها رو به صورت به روز درج کردیم.

منابع

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.