7 روش ایمن و فوری برای سفید کردن دندان ها + (معرفی 9 روش خطرناک)

22 مرداد 1402
روش سفید کردن دندان ها

در این مقاله سعی شده درباره روش های ایمن سفید کردن دندان ها در دندانپزشکی و در منزل نکاتی ارائه شود و در انتها نیز 9 روش خطرناک برای سفید شدن دندان ها که ممکن است به دندان ها صدمه بزند را معرفی خواهیم کرد. لطفا هر دو بخش را با دقت مطالعه بفرمایید.

روش های دندانپزشکی سفید کردن دندان ها

بهترین روش برای سفید شدن دندان های زرد در دندانپزشکی بلیچینگ دندان است. بلیچینگ پروسه رایج، ایمن و فوری است. شما می توانید تنها در یک جلسه دندان‌های خود را چند پرده از آنچه هستند روشن و سفید تر کنید.

برخلاف روش های خانگی که ایمنی آن ها اثبات نشده و دنبال کردن آن ها می تواند به دندان ها و لثه آسیب بزند، روش بلیچینگ کاملا بیخطر است و بدون هیچ آسیبی دندان های شما را سفید می کند. برای سفید کردن دندان ها ما کلاً دو نوع بلیچینگ دندان داریم:

بلیچینگ دندان در مطب یا آفیس بلیچینگ

تصویر و عکس شماتیک سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک
نوری که دندانپزشک استفاده میکنه فرکانس خاصی دارد وباعث فعال شدن مواد سفید کننده می شود

این فرآیند در مطب دندانپزشک و مستقیما توسط او انجام می شود، بلیچینگ در مطب سریع ترین روش سفید شدن دندان ها است. اگر تمایل به سفید شدن دندانهای زرد در یک روز یا در یک جلسه دارید حتما این روش را انتخاب کنید. زیرا دندانپزشک با بهترین سفید کننده دندان (ژل های خاص) در ایمن ترین حالت دندان ها را تنها در یک جلسه سفید می کند.

👋 شاید این نوشته به دردت بخوره: قیمت بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان در خانه یا هوم بلیچینگ

سریع ترین روش سفید شدن دندان در خانه، استفاده از کیت ها بلیچینگ خانگی است. این کیت ها توسط دندان آماده و برای مراجعین تجویز می شود. دندانپزشک قبل از اینکه مراجع مطبش را ترک کند، اصول استفاده از این روش را آموزش می دهد. در صورت پیروی از توصیه های دندانپزشک (که معمولاً متخصص ترمیمی و زیبایی دندان است) بدون هیچ آسیبی موفق به سفید کردن دندان ها خواهید شد.

تصویر شماتیک و عکس سفید کردن دندان ها با هوم بلیچینگ
مواد سفید کننده که به صورت ژل هستند داخل قالب ها ریخته شده و باید روی دندان ها قرار بگیرند.

سفید کردن دندان ها با ونیرهای دندانی

بلیچینگ دندان هر تغییر رنگ یا هر لکه ای که روی دندان ها ایجاد می شود را از بین نمی برد. با این روش تنها می توان لکه های سطحی را از بین برد. برخی دیگر از تغییر رنگ ها که عمقی و گسترده هستند توسط بلیچینگ از بین نمی روند. نه تنها بلیچینگ که با هیچ روش دیگری نمی توان آن را بهبود بخشید.

در چنین مواردی ما دندان را می پوشانیم که دست کم لکه یا تغییر رنگ در طرح لبخند پنهان باشد. روش پوشاندن دندان ها استفاده از ونیرهای دندانی مانند لمینت دندان و کامپوزیت دندانی است. به این شکل که لایه های نازک لمینت یا ونیر کامپوزیت همرنگ دندان، به جلوی دندان متصل شده و آن را با دندان های دیگر هماهنگ می کند.

البته سفید شدن دندان لمینت و کامپوزیت هرچند که امکان پذیر است اما معمولا هزینه زیادی برای هر دندان در بر می گیرد. برای همین روش های چندان ارزانی نیستند.

درخشان کردن دندان ها با محصولات دندانپزشکی

تبلیغات زیادی نیز پیرامون روش های سفید کنندگی دندان از طریق خرید محصولات دندانپزشکی از داروخانه ها دیده می شود. در بیشتر این تبلیغ ها موارد زیر به عنوان بهترین سفید کننده دندان ها در داروخانه ها معرفی می شوند:

  • خمیر دندان های سفید کننده (تنها زمانی که توسط دندانپزشک تجویز شوند)
  • دهانشویه ها بهداشتی (برای سفید کنندگی توصیه نمی شوند)
  • کیت های بلیچینگ خانگی بدون تجویز دندانپزشک (توصیه نمی شوند)
  • نوارهای سفید کننده (توصیه نمی شود)
  • قلم های سفید کننده (توصیه نمی شوند)

روش های خانگی سفید کردن دندان ها

اگر در حال حاظر دسترسی به مطب دندانپزشک ندارید و یا مایل نیستید از محصولات سفید کننده برای سفیدی دندان های خود استفاده کنید. می توانید به صورت محدود روش های خانگی زیر را امتحان کنید. دقت کنید که هیچ روش خانگی حتی اگر عالی باشد جایگزین درمان مناسب و ایمن دندانپزشکی نمی شود. بهتر است قبل از امتحان کردن این روش ها نیز از دندانپزشک خود مشورت بگیرید.

سفيد كردن دندان با جوش شيرين و لیمو

جوش شیرین خواص و فواید زیادی دارد. شما می توانید در شیرینی پزی و سایر پختو پزهای دیگر از آن استفاده کنید و یا حتی به عنوان کمک شوینده در آشپزخانه از آن بهره ببرید. از دیرباز نیز از جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها استفاده می شده و هم اکنون نیز استفاده می شود.

تصویر مواد لازم جهت سفید کردن دندان ها با جوش شيرين و لیمو

طبیعت قلیایی جوش شیرین می تواند لکه های جزئی را از روی دندان های شما پاک کند و سطح PH دهان شما را نیز به سطح طبیعی برمی گرداند. برخی ها معتقدند که استفاده از لیمو در کنار جوش شیرین می تواند تاثیر بهتری روی سفید شدن دندان ها داشته داشته باشد.

مواد لازم برای سفید کردن دندان ها با جوش شيرين و لیمو

هدف این است که تقریبا چیزی شبیه به خمیر دندان سفید کننده ایجاد کنید. برای اینکار شما به مواد زیر نیاز دارید:

  • ۲ تا ۴ قاشق چایخوری جوش شیرین
  • آب لیمو یا آب کافی برای تهیه خمیر
  • یک مسواک نرم

چطور سفید کننده دندان با جوش شیرین و لیمو درست کنیم؟

در یک کاسه کوچک، مقدار ذکر شده جوش شیرین بریزید، سپس آب لیمو یا آب ولرم را به آرامی و در حین هم زدن جوش شیرین اضافه کنید. بسته به مقدار جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها، مقدار آب یا آب لیمو اضافه شده متفاوت خواهد بود. هنگامی که قوام “خمیر” مورد نظر را به دست آوردید، مقدار از آن را روی مسواک خود بمالید و به مدت 2 تا 3 دقیقه مسواک بزنید. این روند را به صورت محدود انجام دهید.

آیا سفید کردن دندان ها با جوش شیرین و آب لیمو ایمن است؟

در واقع استفاده از فرمول بالا تنها برای دفعات کم یا مدت زمان کوتاه است. حقیقت این است که ممکن است در طولانی مدت امتحان کردن این سفید کننده دندان با جوش شیرین منجر به تحلیل مینا، حساسیت دندان و یا دندان درد شود.

جوش شیرین یک ماده ساینده و آب لیمو نیز اسیدی است. آنها با هم یک دوتایی مخرب را تشکیل می دهند که به مرور زمان به مینای دندان آسیب می زنند. هرچند که استفاده از خمیر دندان سفید کننده جوش شیرین و لیمو بدون شک لکه های سطحی را از بین می برد، اما در این فرآیند به لایه محافظ دندان شما نیز ممکن است آسیب برسد. توصیه می شود قبل از استفاده از دندانپزشک مشورت بگیرید.

سفید شدن دندان با زردچوبه

تصویر ساقه و پودر زردجوبه روی یک میز

زردچوبه بیش از 5000 سال است که به عنوان یک ماده شفابخش در طب سنتی آیورودا شناخته می‌شود. اگرچه به صورت تجربی گفته های زیادی از مزیت زردچوبه برای سفیدی دندان حمایت می کند، اما در حال حاضر هیچ مطالعه علمی خاصی وجود ندارد که اثربخشی زردچوبه را به عنوان یک سفید کننده دندان ارزیابی کرده باشد.

با این حال، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که کورکومین موجود در زردچوبه ممکن است به مبارزه با التهاب لثه کمک کرده و برای از بین بردن پلاک، باکتری و التهاب مفید است. این یعنی حتی اگر زردچوبه دندان های شما را سفید نکند، ممکن است در این بین برای سلامت کلی دهان و دندان شما مفید باشد.

بدترین و خطرناک ترین روش های سفید کردن دندان ها در خانه

برخی از محصولات و روش های سفید کننده دندان خطرناک هستند و آنطور که ادعا می شود کار نمی کنند. به عنوان مثال از استفاده از روش های زیر برای افرادی که مایل به سفید شدن دندان های خود هستند می تواند بسیار خطرناک باشد:

سیستم‌های سفیدکننده دندان‌های  شامل UV، LED، لیزر یا هالوژن

سازندگان این محصولات ادعا می کنند که دستگاه های سفید کننده آن ها، سفید شدن دندان به صورت فوری را به ارمغان می آورد. اما این ادعا کاملا نادرست است.  این محصولات سفیدکننده مبتنی بر نور، حتی 1 درصد اثربخشی بلیچینگ دندان را ندارند. آنها می توانند باعث حساسیت دندان شوند و به طور بالقوه اعصاب دندان را از بین ببرند.

تصویر شماتیک دستگاه سفید کننده دندان

دهانشویه سفید کننده

برخی ها معتقدند که دهانشویه های حاوی پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان ها موثر هستند. اما بهتر است بدانید که شستشوی دهان با دهانشویه پراکسید هیدروژن باعث سفید شدن دندان ها نمی شود.

پراکسید هیدروژن به عنوان سفید کننده برای اینکه بتواند دندان ها را سفیدتر کنند باید چند دقیقه یا حتی بیشتر در تماس با سطح دندان ها باشد تا بتواند با نفوذ به سطح دندان لکه ها را از بین ببرند.

اما اولا پراکسید هیدروژن کافی در دهانشویه ها وجود ندارد و ثانیاً قرار گرفتن طولانی مدت این سفید کننده دندان می تواند باعث آسیب به میکروبیوم دهان شود. اینکار تعادل باکتری های خوب و بد دهان را بر هم میزند و حتی باکتری های خوب را پا به پای باکتری های بد از بین می برد.

میوه‌های اسیدی

میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، مرکبات و آناناس اغلب به‌عنوان روش‌ها و حتی در ترکیب با داروی گیاهی برای سفید شدن دندان تجویز می شوند که متاسفانه چندان ایمن نیستند. این میوه ها میزان اسید زیادی دارند و می توانند باعث سایش مینای دندان شوند.

مالیدن پوست یا محتوای این میوه ها به صورت مستقیم به دندان ها می تواند در درازمدت حساسیت دندان ها را به دنبال داشته باشد و بنابراین نباید از آن ها جهت سفید شدن دندان ها استفاده شود.

سرکه سیب

عکس سیب و سرکه سیب برای سفید کردن دندان ها روی یک میز

سرکه سییب یک داروی طبیعی بسیار اسیدی و حاوی پروبیوتیک های خوبی است که می تواند برای سلامت روده مفید باشد. با این حال، سفید کردن دندان با سرکه سیب ایده خوبی نیست. مطالعات نشان می دهد که حتی ترکیب سرکه سیب با سایر مواد جهت سفید شدن دندان ها خطرات بیشتری به دنبال دارد.

به عنوان مثال برخی ها میگویند سفید کردن دندان با سرکه سیب و جوش شیرین اثربخش است این درحالی است که محققان این ایده را به شدت رد می کنند زیرا جوش شیرین و سرکه سیب هر دو ساینده های قوی هستند و می توانند به مینای دندان آسیب بزنند.

نمک دریا

برخی ها از سایت ها درباره سفید شدن دندانهای زرد با نمک دریا نکاتی ارائه می دهند. اما حقیقت این است که نمک دریا برای سفید کردن دندان ها مناسب نیست. زیرا  این نمک اگر روی مینای دندان مالیده شود، از نظر فیزیکی دندان‌های شما را خراش می‌دهد. این موضوع مخصوصا در درازمدت فوق العاده خطرناک است! شما می توانید آب نمک ولرم را برای تسکین درد دندان و کاهش التهاب در دهان غرغره کنید اما مالیدن نمک خشک به دندان ها ایده خوبی نیست.

پاسخ به سوالات رایج درباره بهبود رنگ دندان ها

آیا روش های خانگی در یک جلسه دندان را سفید می کند؟

خیر سفید شدن دندانهای زرد در یک روز با کمک روش های خانگی چندان امر امکان پذیری نیست و اگر محصولی به شما با این عنوان معرفی شود آن را امتحان نکنید زیرا ممکن است به مینای دندان شما آسیب برسد. روش های خانگی معمولا بعد از چند بار استفاده ایمن می توانند تا حد کمی دندان ها را سفید کنند.

برای سفید کردن لمینت و کامپوزیت چه باید کرد؟

لمینت و کامپوزیت متاسفانه با روش بلیچینگ دندان سفید نمی شوند. آن ها در صورتی که به اندازه کمی تغییر رنگ داده باشند می توانند پالیش و صیقل شوند و اگر شدیدا رنگشان عوض شده باشد باید تعویض شوند.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

2 پاسخ به "7 روش ایمن و فوری برای سفید کردن دندان ها + (معرفی 9 روش خطرناک)"

به به
17 دی 1401
عالی بود
دکتر غفاری
10 آبان 1401
سلام از سایت مفید شما خوشم آمد درود بر شما. من فکر می کنم روش های خانگی سفید کردن دندان واقعا جواب نمیده از طرفی دندونپزشکا هم بیشتر دارن جنله تجاری درمان ها رو در نظر میگیرن تا درمانی و سلامتی. بهترین کار این هست که پیشگیری بشه از زرد شدن دندونا. تا میتونید مسواک بزنید، بعد از هر وعده غذایی دهان را با آب تمیز شستشو بدید، مایعات زیاد مصرف کنید. مصرف شیرینی ها را کاهش بدید رژیم غذایی متعادل داشته باشید و کلی کارهای دیگه انجام بدید. به کارتان ادامه دهید و بیشتر روی مسائل پیشگیری تمرکز کنید. به امید موفقیت بیشتر شما
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.