عکس دندان opg یا او پی جی چیست؟ (قیمت + نحوه تفسیر آن)

9 شهریور 1402
عکس دندان (شماتیک)

احتمالا برای شما هم پیش اومده که حین مراجعه به مراکز دندانپزشکی ازتون خواستن که برید و عکس OPG دندان بگیرید. اینکه این عکس چیه، چرا گرفته میشه و چیا بهمون میگه رو داخل این مقاله بهتون توضیح دادیم. در آخر هم به صورت حدودی قیمت و هزینه عکس opg دندان در سال ۱۴۰۱ درج شده چنانچه سوالی در خصوص تصاویر او پی جی و هزینه عکس opg دارید حتما مقاله را تا انتها بخوانید.

شاید این نوشته هم به دردت بخوره 👈 آشنایی با آناتومی و ساختار دندان ها

عکس opg چیست؟

او پی جی (OPG) یکی از انواع تصاویر و گرافی های رایج در دندانپزشکی است. در واقع خود “او پی جی” از دل کلمه (Orthopantomagram) برداشته شده. برای اینکه تلفظش سخته و طولانیه به صورت خلاصه میگن opg دندان.

به اورفو_پانتوما_گرام (برای اینکه راحت تلفظ کنید جدا جدا نوشتیم)، اصطلاحا پانورکس هم میگن. ولی خب لزومی نداره مراجعان به مراکز دندانپزشکی اسم این گرافی رو تمام و کمال بگن. همین که بگیم او پی جی کافیه.

عکس opg دندان چه شکلیه؟

اغلب گوشی های هوشمند یه قابلیت تصویربرداری دارن که بهش میگن پانورامیک. نمیدونم با این قابلیت عکس گرفتید یا نه. نحوه گرفتن عکس با این روش اینطوریه که شما بعد از روش کردن حالت پانورامیک، از یک سمت منظره ای شروع می کنید و به صورت افقی گوشی رو به سمت دیگه تا انتهای منظره جابجا می کنید. بعد یک تصویر سرتاسر و پهن به دست میاد که با روش معمولی نمیشه گرفتش. این یه عکس پانورامیکه.

عکس پانورامیک با موبایل

عکس opg دندان هم تقریبا این مدلیه. یعنی یه تصویر گسترده و پهن از زیر یه گوش تا زیر گوش دیگه به ما میده. این عکس به صورت 2 بعدی هست و به صورت اختصاصی بخش پایین صورت شامل هر دو فک بالا و پایین رو به خوبی نشون میده. این تصویر یک عکس دندان opg هست.

عکس opg دندان
عکس سرتاسری از تمام دندان ها در هر دو فک با هم که اطلاعات زیادی به ما و دندانپزشک ها میده

عکس دندان او پی جی دقیقا چه چیزی رو به ما نشون می ده؟

یه بار دیگه عکس بالا رو نگاه کنید. همونطور که میبینید، این عکس میتونه این ساختارها و بخش ها رو به ما نشون بده:

  • موقعیت و شکل کامل هر دو فک
  • تمام دندان ها اعمل از کامل برآمده، نهفته و نیمه نهفته
  • ریشه، طوق و تاج دندان ها
  • سینوس های بینی
  • محل مفاصل گیجگاهی-فکی

این یعنی تقریبا مشکل یا بیماری که در خصوص این بخش ها وجود داشته باشه با این عکس قابل تشخیص هست. کلیت عکس دندان او پی جی همینه. در ادامه مقاله درباره اینکه چه زمانی باید از این تصاویر تهیه کنیم و اینکه هزینه عکس opg دندان چقدر بیشتر می خونید.

چه زمانی عکس او پی جی می گیریم؟

به طور کلی دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی شما ممکنه در یکی از واقع زیر از شما درخواست کنه عکس opg دندان بندازید:

  • دندان درد مزمن
  • ارزیابی سلامت عمومی دندان
  • پیدا کردن پوسیدگی دندان
  • ردیابی عفونت پالپ و بیماری های ریشه دندان
  • ارزیابی تروما برای شکستگی دندان یا فک
  • ارزیابی عفونت سینوزیت، پریودنتیت یا آبسه پری آپیکال
  • ارزیابی تومور یا کیست رادیکولار
  • ارزیابی مفصل گیجگاهی فکی برای بیماری، شکستگی یا دررفتگی
  • ارزیابی بیماری استخوان صورت
  • قرار دادن جسم خارجی
  • شناسایی سنگ های بزاقی (سیالولیتیازیس)
  • نظارت بر رشد و نمو دندان های اطفال از نظر مکان، شکل، زاویه، وجود دندان اضافی و عدم وجود میکروب دندان برای پیشگیری یا آمادگی برای مشکلات زیبایی در آینده
  • ارزیابی اولیه و پیشرونده درمان ارتودنسی دندان

شاید این نوشته هم به دردت بخوره 👈روش شماره گذاری دندان ها

نحوه گرفتن عکس او پی جی (چطور عکس رو میندازن؟)

جایی که میرید تا ازتون عکس میگیره از شما میخوان که روی یه صندلی بنشینید و یا اینکه به صورت ایستاده زیر دستگاه قرار بگیرید. حین گرفتن عکس OPG دندان اصلا نباید تکون بخورید تا به عکس به درستی گرفته بشه.

قبل از گرفتن عکس از شما خواسته میشه که محافظ سربی بپوشید تا اشعه تاثیری بر روی بدنتوت نداشته باشه. بعد از اینکه کاملا آماده شدید از اتاق بیرون میرن و عکس دندان او پی جی رو از شما میندازن. کلا این روش ممکنه 5 دقیقه طول بکشه.

عکس opg کجا بگیرم؟

کلینیک های دندانپزشکی که خیلی مجهز هستند ممکنه تجهیزات گرفتن عکس OPG دندان رو داشته باشن. با این حال در ایران ما اغلب مجبوریم برای گرفتن این تصاویر به مراکز رادیولوژی مراجعه کنیم و بعد از گرفتن عکس دوباره به مطب یا کلینیک دندانپزشکمون برگردیم.

برای پیدا کردن مراکز عکس او پی جی دندان کافیه که در اینترنت جستجو کنید و نزدیک ترین مرکز رو برای گرفتن عکس انتخاب کنید. (برخی مراکز رادیولوژی حتی ممکنه هزینه عکس opg دندان رو در سایتشون درج کرده باشن و امکان نوبت آنلاین هم داشته باشن.)

خطرات عکس opg دندان چیست؟

تصاویر او پی جی معمولا بی خطر هستن چون قبل از اینکه هر اشعه ای به شما برخورد کنه با شیلد از شما محافظت میشه. اما به هر حال ممکنه خطرات جزئی هم این وسط وجود داشته باشه که محتمل ترین خطراتش می تونه اینا باشه:

  • احتمال آسیب بسیار کم به جنین در حال رشد
  • احتمال بسیار کم برای ابتلا به سرطان در درازمدت ناشی از تشعشعات (کسی که زیاد عکس میگیره رو منظورمونه نه با یکی دوبار).

قیمت و هزینه عکس opg در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، هزینه عکس opg دندان در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۸۰ هزار تومانه. البته این نرخ مربوط به مراکز خصوصیه و در مراکز دولتی ممکنه کمتر باشه. بقیه عکس های دندانپزشکی هم هزینه های مشابهی دارند به جز عکس تکی که هزینه ش میتونه از ۵۰ تومن شروع بشه.

شاید این نوشته هم به دردت بخوره 👈تعرفه دندانپزشکی ۱۴۰۲

پاسخ به سوالات رایج درباره عکس دندان او پی جی

هزینه عکس او پی جی با بیمه چقدر است؟

از اونجا که گرفتن تصاویر و گرافی های پزشکی و دندانپزشکی جنبه تشخیصی داره، نتیجتا بیشتر بیمه ها بخشی یا تمام هزینه عکس opg دندان رو تقبل می کنن. اینکه بیمه شما چقدر از هزینه این تصاویر رو پوشش میده رو باید از ارائه دهنده بیمه بپرسید.

آیا قیمت عکس دندان او تی جی با بیمه تکمیلی رایگانه؟

بله تقریبا بیشتر بیمه های تکمیلی که خدمات دندانپزشکی رو پوشش میدن تمام هزینه های تصاویر رادیولوژی رو پوشش میدن.

توی opg جاهایی از دندان که سفیدتره چی رو نوشن میده؟

توی تفسیر عکس او پی جی میگن سفیدی هایی که اغلب سطح جونده دندان رو پوشونده و یا داخل کانال ریشه دندان هستن پر کردگی هستن. اینا اغلب آمالگام هستن.

در عکس او پی جی چطور متوجه بشیم کدام دندان ها عصب کشی شدن؟

مشابه سوال بالا هست این سوال. اینجا هم ما داخل کانال ریشه رو سفیدتر می بینیم. یعنی دندانی که درمان ریشه شده رنگ کانالش به واسطه مواد پر کننده سفیدتر هست. این در حالیه که دندان های طبیعی رنگ تیره تری دارن.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

2 پاسخ به "عکس دندان opg یا او پی جی چیست؟ (قیمت + نحوه تفسیر آن)"

مهسا
21 اسفند 1401
سلام وقتتون بخیر، عکس او پی جی گرفتن بدون لباس سربی باعث ناباوری یا سرطان می‌شود؟ (عکس او پی جی را بدون پوشش سربی انجام دادن آیا لازم هست آزمایشی بدیم؟
    دکتر دندان
    21 اسفند 1401
    سلام بانوی گرامی خیر باعث ناباروری یا سرطان نمی شود زیرا میزان دریافت اشعه حین عکسبرداری opg بسیار کم است. تنها زمانی بدون شیلد ممکن است متوجه آسیب شوید که باردار باشید. پاینده باشید🌹
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.