دندان مصنوعی تکه ای یا پارسیل چیست؟

21 مرداد 1402
عکس دندان مصنوعی تکه ای

دندان مصنوعی به طور کلی یکی از مقرون به صرفه ترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته در نظر گرفته می شود. پروتزهای دندان مصنوعی به دو صورت کامل یا پارسیلل در دسترس هستند. چیزی که در این صفحه مطالعه می فرمایید اطلاعات کاملی درباره دندان مصنوعی تکه ای است که با نام پروتز پارسیل نیز شناخته می شود.

دندان مصنوعی تکه ای چیست؟

پروتز تکه ای یا پارسیل (Partial Dentures) نوعی پروتز دندانی بسیار رایج است. پارسیل یا پارشیل (Partial) در انگلیسی به معنی جزئی، ناکامل و یا تکه یا بخشی از یک چیز کامل است. در واقع پارسیل در مقابل “کامل” قرار دارد.

عکس یک عدد دندان مصنوعی تکه ای ژله ای

پروتز دندان مصنوعی تکه ای در واقع اشاره به آن دسته از پروتزهایی دارد که فقط جایگزین تعدادی از دندان های از دست رفته می شوند نه تمام دندان ها. یعنی زمانی که هنوز تعدادی از دندان های طبیعی خودمان در فک قرار دارند، می توانیم برای جایگزینی آن هایی که از دست رفته اند، دندان مصنوعی پارسیل استفاده کنیم.

عکس دندان مصنوعی پارسیل

برای اینکه بدانید منظور از تکه ای یا پارسیل چیست تصویر زیر را با دقت نگاه کنید. در تصویر 3 مدل از انواع دندان مصنوعی تکه ای را مشاهده میکنید. در ادامه درباره هر 3 نوع این دندان ها توضیحاتی ارائه شده است.

اینفوگرافی انواع دندان مصنوعی تکه ای

فیلم دندان مصنوعی تکه ای

دیدن ویدئو یا فیلم زیر نیز می تواند تا حد زیادی شما را نسبت به دندان پارسیل آشنا کند.

چه افرادی به دندان مصنوعی پارسیل نیاز دارند؟

اگر خودتان هنوز تعدادی دندان سالم در دهان دارید اما برخی از آن ها را به دلایل زیر از دست داده اید کاندید مناسبی برای جایگزین کردن آن ها با دندان مصنوعی تکه ای هستند:

پروتزهای دندان مصنوعی پارسیل چه تفاوتی با دندان مصنوعی کامل دارد؟

شما چه یک دندان خود را از دست داده باشید چه 20 عدد می توانید دندان مصنوعی تکه ای سفارش دهید اما زمانی که تمام دندان هایتان در یک فک یا هر دو را از دست داده بیاشید دیگر دندان تکه ای به درد شما نمی خورد و باید دست دندان کامل تهیه کنید.

یعنی اگر هر 32 دندان را با پروتز جایگزین کنید؛ دندان مصنوعی شما کامل خواهد بود و اگر کمتر از 32 دندان را جایگزین کنید دندان شما پارسیل یا تکه ای است.

انواع دندان مصنوعی تکه ای کدامند؟

پروتز های دندانی تکه ای دو دسته هستند:

  • متحرک
  • ثابت

آن هایی که متحرک هستند عبارتند از:

  • دندان مصنوعی تکه ای ژله ای
  • پارسیل کروم کبالت
  • دندان مصنوعی آکریلیک (فلیپر)

همچنین پروتزهای تکه ای ثابت عبارتند از:

  • مریلند بریج
  • کانتی لور بریج
  • پل دندانی معمولی
  • پل دندانی متکی بر ایمپلنت

معرفی انواع دندان مصنوعی تکه ای متحرک

در این بخش دندان های تکه ای را به صورت مختصر معرفی می کنیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از پروتز ها، وارد لینک هایی که با رنگ آبی مشخص شده شده و توضیحات کامل هر دندان مصنوعی را مطالعه بفرمایید.

1. دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای نوعی پروتز پارسیل متحرک است که انعطاف پذیری بالایی دارد و از مواد پلاستیکی خاصی ساخته شده اند. این پروتزها از نظر زیبایی بسیار قابل توجه هستند و اغلب برای افراد جوان در نظر گرفته می شوند زیرا رنگ لثه آن ها بسیار طبیعی و شکل و ظاهر دندان ها نیز کاملا مانند دندان های خودمان است.

دندان مصنوعی تکه ای ژله ای یک انتخاب عالی برای بیمارانی است که به اکریلیک حساسیت دارند. یکی از شناخته شده ترین نام های تجاری که اقدام به ساخت پروتز پارسیل متحرک و ژله ای می کند والپلاست است که در ایران نیز شناخته شده است.

👋 برای آشنایی کامل با این دندان ها بر روی “دندان مصنوعی ژله ای” کلیک کنید.

2. دندان مصنوعی آکریلیک

دندان مصنوعی تکه ای یا پارشیل اکریلیکی شامل یک پایه (لثه) از جنس آکریلیک . یک یا چند دندان از همین جنس ولی فشرده و محکم تر است و اتصالات یا گیره های فلزی است. پروتز پارسیل متحرک اکریلیکی کم هزینه ترین نوع دندان مصنوعی متحرک است و معمولا دوام کمتری دارد.

3. دندان مصنوعی کروم و کبالت

این پروتزها متشکل از پایه همرنگ لثه و دندان هایی مشابه با دندان خودمان هستند که با کمک الیاژ فلزی مستحکم با قطر نسبتا زیاد به دندان های دیگر متصل می شوند. از نظر دوام، پروتز دندان مصنوعی کروم و کبالت بسیار مستحکمتر و بادوام تر ازدندان مصنوعی ژله ای و آکریلیکی است و هزینه بیشتری نیز دارد. از نظر هزینه هم هزینه قابل توجهی دارند.

عکس دندان مصنوعی پارسیل با گیره فلزی

پروتز دندان مصنوعی تکه ای ثابت

دندان تکه ای را می توان برای همیشه به دندان های دیگر و یا استخوان فک متصل کرد بنابراین به آن ها پروتز دندان ثابت نیز گفته می شوند. آن ها قابل جابجا شدن نیستندو تنها توسط دندانپزشک نصب یا برداشته می شوند. البته این ها در دسته بریج ها یا پل های دندانی قرار دارند و نامشان به این قرار است:

  • پل سنتی
  • پل کنسولی
  • پل مریلند
  • پل با پشتیبانی از ایمپلنت

👋 برای آشنایی کامل با انواع بریج دندان می توانید بر روی “بریج دندان” چیست کلیک کنید.

هزینه پروتز پارسیل چقدر است؟

بسته به نوع، جنس، متخصص پروتزی که انتخاب می کنید و تعداد دندان هایی که قرار است جایگزین کنید هزینه دندان مصنوعی تکه ای متغییر است. شما می توانید برای اطلاع از جزئیات این پروتزها بر روی ” قیمت دندان مصنوعی تکه ای” کلیک بفرمایید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

1 پاسخ به "دندان مصنوعی تکه ای یا پارسیل چیست؟"

سیدحسین
9 فروردین 1402
توضیحات کامل بود سپاسگزارم
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.