دندان مصنوعی ژله ای چیست؟ (سیر تا پیاز دندان مصنوعی انعطاف پذیر)

31 خرداد 1402

دندان مصنوعی ژله ای نوعی پروتز تکه ای یا پارسیل است که از مواد نرم و انعطاف پذیرتری نسبت به دندان مصنوعی های سنتی ساخته می شود. این پروتزها جدید بوده و به گونه ای طراحی شده اند که شبیه دندان های طبیعی و واقعی ما هستند. آن ها کاملا متحرک هستند و هر وقت که بخواهیم می توانیم آن ها را برداریم و دوباره سرجایشان قرار دهیم. به این دندان ها پروتز پارسیل فلکسی، دندان مصنوعی انعطاف پذیر، یا  دندان مصنوعی والپلاست نیز گفته می شود.

جنس دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

دندان مصنوعی انعطاف پذیر با مواد ترموپلاستیکی مانند نایلون ساخته می شوند که بسیار انعطاف پذیرتر از رزین و سایر مواد مورد استفاده در ساخت پروتزهای سنتی هستند.

انعطاف‌پذیری این پروتزهای پارسیل باعث می‌شود که آنها راحت‌تر جا بیفتند.  دندان های فلکسی از نظر زیبایی بسیار خوشایندتر هستند، زیرا آن‌ها گیره‌های فلزی زشتی  که عموماً روی پروتزهای پارسیل کروم و کبالت کار شده را ندارند. برای ساخت این دندان ها، مواد ترموپلاستیک را می توان حرارت داد و در پایه های دندان مصنوعی که برای هر بیمار سفارشی می شود، قالب گیری کرد.

👋 برای انجام درمان دندانپزشکی در تهران فرم زیر را پر کنید

دریافت نوبت از سایت دکتر دندان

دندان های با لثه ژله ای برای چه افرادی مناسب هستند؟

کاندیدای ایده آل برای دندان مصنوعی ژله ای کسانی هستند که دو یا چند دندان خود را در یک ناحیه از قوس فکی از دست داده اند و می خواهند جایگزین راحت تری به جای پروتزهای سنتی داشته باشند.

عکس دندان مصنوعی ژله ای آماده روی قالب دندان

این دندان ها برای کسانی که خواهان درمانی با تهاجم کمتری نسبت به ایمپلنت های دندانی هستند یا به مواد مورد استفاده در ساخت پروتزهای سنتی حساسیت دارند ایده آل هستند.

یک بررسی منتشر شده در مجله علوم دندانی بیان می‌کند بیمارانی که دندان‌های کج دارند نیز ممکن است به دلیل قرار دادن آسان و انعطاف‌پذیری بیشتر، از پروتزهای پارسیل فلکسی استفاده کنند. البته اگر یک دندان یه دو دندان به شدت پوسیده باشند ما پروتزهای دیگری مانند روکش دندان را نیز به جای دندان ژله ای توصیه می کنیم و ترجیحمان این است که دندان ها کشیده نشوند زیرا هیچ چیزی جای دندان واقعی خودمان را نمی گیرد.

👋 این مطلب رو هم از دست ندین:دندان مصنوعی سرامیکی چیست؟

دندان مصنوعی انعطاف پذیر یا فلکسیبل برای چه افرادی مناسب نیست؟

اگر دندان‌های لق یا شل دارید، به دو دلیل پروتزهای پارسیل انعطاف‌پذیر راه‌حل  خوبی برای جایگزینی دندان های از دست رفته شما نیستند:

  • اول اینکه این پروتز باید برای ثابت شدن به دندان های مجاور گیر کند. اگر دندان های مجاور شل باشند دندان فلکسی خواهد افتاد.
  • دوم اینکه اگر دندان ها شل باشند و یا احتمالا به زودی کشیده شوند، و شما از قبل دندان مصنوعی ژله ای سفارش داده باشید نمی توانید دندان جدید به پروتز خود اضافه کنید.

👋 نوشته مرتبط :چسب دندان مصنوعی چیست؟

آیا این دندان مصنوعی برای افراد جوان گزینه مناسبی است؟

پروتزهای پارسیل انعطاف پذیر به دلیل ظاهر زیبایی که دارند بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان هستند. آن ها کمتر قابل توجه هستند و اگر افراد جوان نخواهند یا نتوانند دندان خود را ایمپلنت کنند، می توانند پروتز ژله ای سفارش دهند.

عکس دندان مصنوعی ژله ای در دست یک دندانپزشک

قیمت دندان مصنوعی ژله ای چقدر است؟

قیمت دندان فلکسی بر اساس عواملی مانند تعداد دندان های جایگزین شده، نام تجاری پروتز مورد استفاده و اینکه آیا این روش با سایر روش های درمانی مانند کشیدن دندان ترکیب می شود یا خیر، از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. دندانپزشک شما می تواند پس از بررسی نوع بیمه شما و بحث در مورد گزینه های پرداخت، تخمین دقیق تری از قیمت دندان مصنوعی ژله ای به شما ارائه دهد.

👋 این مطلب رو حتما ببینید:لیست قیمت دندان مصنوعی ژله ای

ماندگاری پروتزهای پارسیل انعطاف پذیر چقدر است؟

دندان مصنوعی انعطاف پذیر بالا و پایین می توانند با مراقبت مناسب تا سال ها دوام بیاورند و اغلب عمر طولانی تری نسبت به پروتزهای سنتی دارند زیرا از مواد انعطاف پذیر ساخته شده اند که باعث می شود کمتر در معرض شکستگی قرار گیرند.

این دندان ها باید هر روز تمیز شوند و در هنگام شب در محلول پاک کننده دندان قرار داده شوند تا از تجمع باکتری بر روی آن ها جلوگیری شود. دندانپزشک ی متخصص پروتز دندان شما می تواند راه های موثر دیگری برای مراقبت از این دندان ها به شما توصیه کند تا اطمینان حاصل شود دوام بیشتری داشته باشند.

👋 نوشته مرتبط :بهترین متخصص پروتز دندان در تهران کیست؟

مزایای دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

استفاده از دندان مصنوعی انعطاف پذیر چندین مزیت عالی دارد. مثلا آن ها دوام نسبتا خوبی دارند، راحت هستند و بدون هیچ درد یا علائم دیگری روی لثه سوار می شوند.

تصویر دندان مصنوعی ژله ای 5 تایی فلکسی دو طرفه

بر اساس مطالعه ای که در منابع معتبر منتشر شده، 100 درصد از 18 شرکت کننده ای که  پروتزهای مصنوعی سنتی را کنار گذاشته و از دندان ژله ای استفاده کردند، گزینه دوم را بیشتر ترجیح دادند. آن ها معتقد بودند که کیفیت زندگی شان بهبود پیدا کرده.

به دلیل جنس متریال و رنگ کار شده این پروتزها، معمولا نسبت به پروتزهای سنتی معمولی ظاهری طبیعی تر دارند. لثه های تحلیل رفته را به خوبی میپوشانند. این دندان ها در مدت زمان کمتری ساخته می شوند در واقع روش ساخت دندان مصنوعی ژله ای بسیار آسان تر و مدرن تر است. بنابراین برای افرادی که میخواهند خیلی زود صاحب دندان مصنوعی جدید شوند گزینه مناسبی است.

معایب و عوارض دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

این پروتزها معایب بسیار کمی دارند و اگر کسی درباره عوارض دندان مصنوعی ژله ای چیزی به شما گفته باید بگوییم که کوچکترین عوارضی از سوی پروتز پارسیل فلکسی متوجه شما نخواهد شد.

با این حال ممکن است مانند هر روش جایگزینِ دیگرِ دندان، این پروتز ها نیز معایبی داشته باشند. مثلا یکی از معایب دندان مصنوعی ژله ای، نیاز به مسواک زدن و تمیز کردن هر روزه آن ها به دلیل تجمع احتمالی باکتری بر رویشان است. با این حال، دندان های مصنوعی سنتی نیز باید روزانه تمیز شوند تا از تجمع باکتری ها جلوگیری شود و کیفیت و عملکرد آنها حفظ شود.

بزرگترین عیب و ایراد آن ها نیز، ناتوانی در ترمیم یا جایگزین کردن تعداد دندان ها بر روی لثه نرم آنها است. در صورت شکستن هر دندان از پروتز پارسیل یا نیاز به اضافه کردن دندان جدید، باید یک دندان مصنوعی ژله ای جدید ساخته شود تا جایگزین دندان مصنوعی قدیمی شما شود.

پروتز پارسیل فلکسی بهتر است یا دندان مصنوعی معمولی؟

تفاوت اصلی بین پروتز پارسیل فلکسی  با دندان مصنوعی سنتی این است که پروتزهای ژله ای با مواد ترموپلاستیک انعطاف پذیر ساخته می شوند و به راحتی در دهان قرار می گیرند. آن ها نیازی به گیره های فلزی برای محکم نگه و ثابت ماندن در جای خود ندارند.

این درحالی است که پروتزهای سنتی از مواد سفت و سختی ساخته می‌شوند که بیشتر مستعد شکستن هستند و شامل مجموعه‌ای از دندان‌ها هستند که به یک پایه اکریلیک صورتی متصل شده‌اند و با استفاده از گیره‌ها یا فریم‌های فلزی روی لثه‌ها محکم می‌شوند.

👋 این مطلب رو هم ببینید:آیا دندان مصنوعی می تواند بر حس چشایی شما تأثیر بگذارد؟

دندان مصنوعی ژله ای بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

هیچ شکی نیست که ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته است و دندان مصنوعی جدیدی مانند والپلاست در اندازه ای نیست که بتوان آن را با ایمپلنت جایگزین کرد.

ایمپلنت‌ها، دندان های ثابتی هستند که با جراحی در فک کاشته می‌شوند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شبیه دندان‌های طبیعی و واقعی به نظر برسند. این پروتزها را می‌توان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مانند دندان‌های واقعی نگهداری و مراقبت کرد و نسبت به پروتزهای مصنوعی دوام بسیار بسیار بیشتری دارند.

از طرفی پروتز دندان مصنوعی ژله ای انعطاف پذیر و متحرک است که روی لثه می نشیند و برای تمیز کردن و نگهداری آن باید روزانه برداشته شود. اگر دندان مصنوعی انعطاف پذیر داشته باشیم نمی توانیم هرچیزی بخوریم یا بیاشامیم و باید از مصرف بسیاری غذاها اجتناب کنیم.

تصویر شماتیک دندان مصنوعی کامل معمولی

این دندان ها هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت‌های دندانی دارند و کمتر تهاجمی هستند، زیرا شامل جراحی نمی‌شوند. در حالی که ایمپلنت های دندانی هزینه بیشتری دارند، با جراحی کاشته می شوند بنابراین تهاجمی هستند اما در عوض راحت تری بیشتری به ما می دهند.

ایمپلنت ها بیشتر شبیه دندان های واقعی هستند و به حفظ ساختار طبیعی فک برای سال های آینده کمک می کنند. اما داشتن دندان مصنوعی ژله ای نمی تواند مانع از تحلیل استخوان فک و کوچک شدن آن شود. بنابراین از هر نظر دندان مصنوعی انعطاف پذیر کمتر از ایمپلنت های دندانی است و صرفا یک راه حل موقت تا آماده شدن ایمپلنت است.

پاسخ به سوالات رایج درباره دندان مصنوعی فلکسی بل

آیا دندان مصنوعی ژله ای تکه ای باعث حساسیت لثه می شود؟

خیلی کم پیش میاید که این پروتزها منجر به حساسیت لثه شوند زیرا پایه آن ها انعطاف پذیر و تقریبا نرم است و فشاری به لثه ها وارد نمی کند. به همین جهت است که از این پروتزها برای افرادی که در شرف کاشت ایمپلنت دندان هستند بیشتر استفاده می شود.

برای سفارش پروتز دندان مصنوعی ژله ای باید به چه دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

متخصص پروتز دندان، دندانپزشکی است که در خصوص انواع ترمیم های دندانی و پروتزهای دندان تخصص و مهارت دارد. بهتر است افرادی که مایل به دریافت پروتز هستند به این متخصص مراجعه کنند.

حداقل و حداکثر تعداد دندان مصنوعی ژله ای چقدر است؟

پروتز دندان مصنوعی فلکسی را می توان به جای یک دندان از دست رفته استفاده کرد اما همانطور که گفته شد گزینه مناسبی برای جایگزینی تمام دندان های از دست رفته نیست.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

36 پاسخ به "دندان مصنوعی ژله ای چیست؟ (سیر تا پیاز دندان مصنوعی انعطاف پذیر)"

حسن آقا سید مهدی
10 دی 1402
سلام آیا دندان های ژله ای محدودیت غذایی دارند ؟ مواد و غذاهای داغ و یا حتی سرد به چه صورته امکان خوردن دارند ؟ در مواقع جویدن خوراکی ها به چه صورت عمل می کنند آیا فشار سنگین به لثه ها وارد می شود ؟ من دندان های آساب پایینی ام رو از دست دادم
    دکتر دندان
    12 دی 1402
    سلام گرامی به طور کلی پروتزهای دندان مصنوعی فلکسی بیشتر زمانی استفاده می شوند که شخص درخواست ایمپلنت دندان کرده و تا زمان آماده شدن ایمپلنت آن ها را استفاده می کند. مشخصا نوشیدنی و غذای خیلی داغ نباید بخورید، برای خوراکی ها و مواد سرد هم محدودیتی ندارید ولی در کل هر نوع خوراکی مصرفی میبایست دمای متعادلی داشته باشد. به لثه فشاری وارد نمی کند و نرم است. برای اطلاعات بیشتر حتما با یک متخصص پروتزهای دندانی از نزدیک صحبت کنید. ایشان باید شما را ویزیت کنند. پاینده باشید گرامی🌹
علی شاهد
4 خرداد 1402
درود بر شما. آیا امکان ایمپلنت دندان بعد از 5 یا 10 سال استفاده از دندان مصنوعی با توجه به تحلیل رفتن و ضعیف شدن استخوان فک وجود دارد؟
    دکتر دندان
    7 خرداد 1402
    سلام کاربر گرامی بله با تقویت استخوان فک میشه به فاصله زیادی از کشیدن دندان، اقدام به کاشت کرد. منتهی حتما با یک متخصص پروتزهای دندانی یا هر متخصص ایمپلنت دیگه مشورت بفرمایید. پاینده باشید🌹
حمید سالم
18 فروردین 1402
مطلب خوب و مناسب کاملی بود .
فرید
6 فروردین 1402
باسلام آیا دندان های ژله ای آماده برای خریدن هست یا خیر و اگر آماده هست کجا مراجعه کنیم. باتشکرفراوان
    دکتر دندان
    8 فروردین 1402
    سلام فرید گرامی دندان ها باید بر اساس موقعیت دندان های از دست رفته خودتان و هماهنگ با سایر دندان های دیگر باشند (از نظر سایز، رنگ و ...) بنابراین به صورت اختصاصی برایتان ساخته می شوند. شما ابتدا میبایست به یک دندانپزشک (ترجیحا متخصص پروتزهای دندانی) مراجعه کنید و باقی اقدامات را ایشان برایتان انجام خواهند داد. پاینده باشید گرامی🌹
بابک
30 بهمن 1401
سلام و عرض ادب با توجه به اینکه من اخیرا دندان ۲ و ۳ و ۴ خودم را از دست دادم، میخوام بدونم که: آیا دندان مصنوعی ژله ای را هر شب باید درآورد و تمیز کرد، یا در همان وضعیت که در دهان قرار دارد، میتوان با مسواک و داروی شستشو دهنده تمیز کرد؟ با سپاس
    دکتر دندان
    6 اسفند 1401
    درود بر شما بابک گرامی بله کلا تمام پروتزهای دندان نیاز به مراقبت دارند مخصوصا اگر ازنوع متحرک باشند. شما باید اون ها رو خارج کنید و بعدش استفاده کنید. البته داروی شستشو دهنده معمولا هر روز استفاده نمیشه. پاینده باشید🌹
علی
15 بهمن 1401
اگر در باره محدودیت‌های غذایی و نوشیدنی برای دندان ژله‌ای توضیح داده می شد بحث کامل و تکمیل می شد با تشکر
    دکتر دندان
    15 بهمن 1401
    سلام کاربر گرامی بله به زودی در آپدیت بعدی این مورد هم اضافه میشه. ممنون بابات پیامتون پاینده باشید گرامی🌹
اسیر سرنوشت
22 آذر 1401
سلام وقت بخیر من ۴۰ سالم است واز فک بالا ۶ دندان ندارم یکی یک طرف و۵ تا دیگه از یه طرف درواقع از دندان ۳ فک بالا سمت راستم ۵ تا ندارم ویکی سمت چپم بنظر شما من الا از پروتز مصنوعی سنتی استفاده کنم یا ژله ای ؟ البته بگم فک پایین هر دوطرف یک دندان کرسی ندارم چی جایگزین کنم لطفا خیلی زود جواب بدی چون فردا نوبت قالب گیری دندان دارم با تشکر
    دکتر دندان
    23 آذر 1401
    سلام کاربر گرامی وقت بخیر بهتره از نزدیک با دندانپزشک صحبت کنید و کامل ویزیت بشید. اما میتونید ترکیبی از پروتز فلکسی و سنتی بگذارید یا همه را فلکسی انتخاب کنید. برای دندان های کرسی می توانید ایمپلنت بکارید یا بریج استفاده کنید. تصمیم بهتر را حتما متخصص پروتز برایتان خواهند گرفت پاینده باشید گرامی🌹
بهنام
21 آذر 1401
سلام من یک ۳ سال پیش یه دست دندان سنتی بالا و پایین کار گذاشتم ولی متاسفانه اعلا رقم جنس خوب دندون پایه رو خوب قالب نگرفت و اینقدر اذیتم کرد که کامل درش اوردم احساس خفگی میکردم بالا میاوردم تمام لثهام زخم شده بود الان ۶ ماه بدون دندون هستم ۳۹ سال سن دارم باید چکار کنم خجالت میکشم جایی برم الان کدام گزینه مناسب من هست با توجه به تجربه بدی که دارم و میشه از خود دندان قبلی روی پایه ژلاتین استفاده کرد
    دکتر دندان
    23 آذر 1401
    سلام بهنام گرامی بهتر میبود همان موقع که لثه شما توسط پروتز تحریک میشد برای تعمیر و یا تعویض اقدام میکردید. اکنون می توانید پروتز جدید سفارش دهید اما اینبار سری به یک متخصص پروتز دندان هم بزنید تا همه چیز خوب پیش برود. متخصص تا زمانی که پروتز متناسب با فک و لثه شما نباشد را تحویل نمی دهد. اگر می توانید ایمپلنت کامل فک بالا و پایین را امتحان کنید پاینده باشید🌹
دکتر دندان
16 آذر 1401
سلام خانم نجف نژاد شما هم میتونید پروتزهای مرسوم استفاده کنید ولی چون دندان های زیادی از دست داده اید پروتزهای سنتی بهتر هستند. پیش از اقدام برای دریافت پروتز سعی کنید با یک متخصص پروتز دندان در کرج از نزدیک صحبت کنید. پاینده باشید گرامی🌹
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.