چسب دندان مصنوعی چیست و بهترین نوع آن کدام است؟

12 مهر 1402
انواع چسب دندان مصنوعی

اگر پروتز دندان مصنوعی شما می لغزد و جابجا می شود، می تواند تأثیر زیادی بر زندگی شما داشته باشد. زیرا کارهای روزمره مانند غذا خوردن، بلعیدن و صحبت کردن ممکن است با این وضعیت دشوار شود. برای رفع این مشکل، ممکن است ارزش داشته باشد که یک چسب دندان مصنوعی به جهت کمک به ایمن کردن دندان مصنوعی و ثابت نگاه داشتن آن، تهیه کنید. با این حال، اینکه از بین انواع و اقسام چسب پروتز دندانی موجود در بازار، کدامیک برای شما بهتر است می تواند سخت باشد.

چسب دندان مصنوعی چیست؟

چسب پروتز یا چسب دندان مصنوعی محصولی است که برای کمک به نگه داشتن دندان مصنوعی شما در جای خود (روی لثه) طراحی شده است. این چسب روی قسمت زیرین پروتز شما اعمال می شود و سبب ایجاد اتصال بهتر آن به لثه می شود.

این چسب ها در 3 نوع ژل، پودر و نواری موجود هستند و اغلب توسط بیمارانی استفاده می‌شود که برای یک دوره زمانی طولانی دندان مصنوعی دارند و پروتزشان بدون این چسب ثابت نمی ماند. همچنین اگر بیمار تنها کمی نگران لیز خوردن دندان مصنوعی خود باشد، می توان از چسب دندان مصنوعی استفاده کرد. زیرا حس امنیت بیشتری را فراهم می کند.

نحوه استفاده از چسب دندان مصنوعی

ارزش آن را دارد که نظر تکنسین یا متخصص پروتز خود را در مورد بهترین چسب های دندان مصنوعی موجود بپرسید، زیرا ممکن است بتوانید مستقیماً برخی از آنها را از کلینیک یا دندانسازی معتمد خود خریداری کنید.

علت لیز خوردن دندان مصنوعی یا لق شدن آن چیست؟

دندان های مصنوعی به دلایل مختلفی ممکن است لق شده و مدام بی افتند یا لیز بخورند که تحلیل استخوان فک علت اصلی این موضوع است. زیرا با افزایش سن، شکل دهان شما تغییر می کند. این امر مخصوصا با از دست دادن دندان سرعت می گیرد. زیرا ریشه دندان ها چیزی است که استخوان فک شما را قوی نگه می دارد.

شاید این مطب رو دوست داشته باشید 👈 دندان مصنوعی سرامیکی چیست؟

دردسرهای عدم تناسب دندان مصنوعی با فک و لثه چیست؟

هنگامی که دندان مصنوعی دیگر مانند اول متناسب با لثه نباشد، می تواند باعث ناراحتی زیادی برای بیمار و بروز علائم زیر شود:

  • مشکل در صحبت کردن، خوردن یا بلعیدن
  • لغزش و حرکت پروتز مخصوصا حین صحبت کردن
  • درد لثه
  • زخم شدن لثه
  • صدا دادن دندان ها حین جویدن
  • و…
یک عدد دندان مصنوعی شکسته

آیا من باید از چسب دندان استفاده کنم؟

اگر دندان مصنوعی شما به درستی نصب شده باشد و به صورت دوره ای توسط متخصص پروتز خود ویزیت شده اید، قاعدتا نباید از چسب دندان مصنوعی استفاده کنید زیرا به آن نیازی ندارید. اما اگر دندان مصنوعی شما می لغزد یا می افتد، با دندانپزشک خودتان صحبت کنید، زیرا ممکن است نشانه این باشد که به دندان مصنوعی جدید نیاز دارید یا حتی نیاز به تعمیر و ریلاین مجدد آن باشد.

این مطلب حتما به دردتون میخوره 👈 قیمت بهترین دندان مصنوعی

بهترین چسب های دندان مصنوعی کدام است؟

انواع مختلفی از چسب های دندان مصنوعی وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:

خمیری

چسب های خمیری یکی از بهترین چسب های دندانی موجود هستند زیرا استفاده از آنها فوق العاده آسان است. یک کرم دندان مصنوعی روی سطح زیرین دندان مصنوعی اعمال می شود و یک لایه محافظ بین دندان مصنوعی و لثه ایجاد می کند. تنها عیب چسب دندان مصنوعی کرمی این است که گاهی اوقات می تواند پخش شده و از زیر دندان مصنوعی دیده شود.

نوشته مرتبط 👈 دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

نوار چسب

پد یا نوار چسب دندان مصنوعی، در واقع نوارهای چسباک هستند. آن ها به گونه ای طراحی شده اند که به زیر دندان مصنوعی متصل می شوند. پس از قرار دادن نوارها، دندان مصنوعی را می توان به راحتی به لثه ها متصل کرد. این نوع چسب‌های دندان مصنوعی نسبت به چسب‌های دیگر استفاده بهتری دارند اما می‌توانند بسیار گران قیمت تر باشند.

یک عدد نوارچسب دندان مصنوعی  برای فک بالا

پودر

پودر چسب دندان برای پاشیدن روی لثه های تمیز و مرطوب طراحی شده است و جایگزین نسبتا خوبی برای کِرِم ها می باشد. این پودر به سرعت عمل می کند تا یک اتصال هواگیر ایجاد کند و دندان مصنوعی شما را محکم در جای خود نگه دارد.

آیا چسب دندان مصنوعی برای همه مناسب است؟

پروتزهای لق یا پروتزهای فک پایین که به اندازه کافی مناسب نیستند می توانند زندگی روزمره را دشوار کنند، زیرا غذا خوردن یا صحبت کردن با آن ها ممکن است مختل شود. از طرفی استفاده از چسب دندان برای بسیاری می تواند کار سختی باشد و همیشه برای بیمارانی که لثه های حساس دارند ایده آل نیست.

اگر نمی توانید پروتز دندان مصنوعی متحرک لق شده خود را تحمل کنید و استفاده از چسب نیز مناسب شما نیست، برای دریافت و نوسازی پروتز خود به دندانپزشک مراجعه کنید یا به فکر پروتز دندان ثابت باشید که بدون نیاز به چسب دندان به خوبی و همیشه سر جایش ثابت باقی می ماند. این پروتز ها با کمک ایمپلنت به فک متصل می شوند و هیچ حرکتی ندارند.

دندان مصنوعی های متکی بر ایمپلنت به طور خاص برای رفع مشکل لیز خوردن، لقی و افتادن دندان مصنوعی متحرک ساخته شده اند. این پروتزها با اتصال به چهار، 6 یا 8  ایمپلنت دندانی که به عنوان نقاط لنگر در لثه نصب شده اند، بهترین جایگزین دندان مصنوعی های کامل متحرک هستند. در این خصوص با یک متخصص پروتز دندان مشورت کنید تا اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

1 پاسخ به "چسب دندان مصنوعی چیست و بهترین نوع آن کدام است؟"

Denture adhesive
29 شهریور 1401
با سلام .. نوع خمیری آن از همه بهتر و کاربردی تر است ... ممنون از سایت خوب تون
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.