آیا دندان مصنوعی می تواند بر حس چشایی شما تأثیر بگذارد؟

18 تیر 1402
طعم بد دهان

به طور کلی، پروتزهایی که کام بالایی را می پوشانند می توانند بر حس چشایی فرد تأثیر بگذارند. در اکثر موارد، افراد در چند ماه اول پس از گرفتن دندان مصنوعی، تغییرات چشایی و تغییر طعم دهان را تجربه می کنند. البته این طبیعی است زیرا زمان می برد تا به وجود پروتزها در دهان عادت کرد و تا آن موقع احساس چشایی تا حدی تحت تاثیر قرار می گیرد.

همچنین عدم تمیز کردن دندان مصنوعی می تواند تاثیر منفی بر ذائقه افراد داشته باشد. اگر آنها را تمیز نگه ندارید، رسوبات باقیمانده می توانند باعث بد طعم به نظر رسیدن غذا و همچنین بوی بد دهان شوند.

شاید این نوشته هم به درد شما بخورد👈 دندان مصنوعی سرامیکی

آیا همیشه تغییر طعم دهان ناشی از دندان مصنوعی است؟

خیر در صورتی که شما دندان مصنوعی خود را به خوبی تمیز می کنید و کاملا به آن عادت دارید نباید مقصر تغییر طعم دهان خود را دندان مصنوعی بدانید. برخی از عوامل هستند که موجب تغییر ذائقه و احساس چشایی در افراد می شود. برخی از این عوامل در ادامه توضیح داده شده اند.

افزایش سن

حس چشایی ما با افزایش سن کاهش می یابد. از دست دادن حس چشایی بعد از 60 سالگی آشکارتر می شود. با افزایش سن، اعصاب داخل بینی تمایل به تحلیل رفتن دارند و در نتیجه توانایی فرد در بویایی و چشایی کاهش می یابد.

مرد خردسالی که دندام مصنوعی متحرک و تکه ای خود را برداشته

برخی داروها

گاهی اوقات، برخی داروها می توانند عوارض جانبی متعددی از جمله کاهش حس چشایی در شما ایجاد کنند. این موضوع می تواند طعم فلزی یا تلخی را در دهان شما به جا بگذارد. داروهای شیمی درمانی، از جمله متوترکسات و دوکسوروبیسین، با تغییرات طعم دهان مرتبط هستند.

درجه حرارت غذاهایی که می خوریم

دمای کم و زیاد غذا می تواند بر درک طعم توسط شما تأثیر بگذارد. افزایش دما باعث افزایش واکنش به دسرها و سایر اقلام شیرین می شود. به همین دلیل است که بستنی وقتی گرم است طعم شیرین‌تری دارد.

آلرژی و بیماری

ممکن است در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا از دست دادن چشایی را تجربه کنید. به طور مشابه، بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر، فلج بل، هپاتیت، سندرم شوگرن و سرطان دهان نیز می توانند با ذائقه شما تداخل داشته باشند.

در طول بیماری یا آلرژی، آسیب به اعصاب (مسئول حمل سیگنال های چشایی) می تواند منجر به تغییرات چشایی شود. مهم است که تعیین کنید آیا ذائقه شما تحت تأثیر هر یک از عوامل ذکر شده در بالا قرار گرفته است یا خیر.

🔔 این نوشته را از دست ندهید: درمان سه سوته دندان درد

خلاصه، مفید و مختصر

تغییر طعم دهان می تواند در برخی افرادی که به تازگی پروتز دندان مصنوعی گذاشته اند ایجاد شود. این طبیعی است و بعد از عادت کردن به شرایط برطرف می شود. همچنین اگر بهداشت دهان و دندان در هنگام استفاده از پروتزها رعایت نشود، ممکن است به طور مشابه احساس تغییر در مزه و طعم ایجاد شود. بنابراین رعایت بهداشت دهان ودندان در حین استفاده از هر نوع پروتزی لازم و ضروری است

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.