دندان مصنوعی سرامیکی بهتر است یا آکریلیکی؟ (مقایسه این دو نوع پروتز)

6 آذر 1402

برای افرادی که دندان های خود را از دست داده اند دندان مصنوعی یکی از گزینه های جایگزین مقرون به صرفه و بسیار مناسب است. انواع مختلفی پروتز دندان مصنوعی وجود دارد که احتمالا تاکنون شما هم نامشان را شنیده اید. دو نمونه رایج از این پروتزها، دندان مصنوعی سرامیکی و آکریلیکی هستند که در این مقاله به مقایسه ساده آن ها پرداخته شده است.

دندان مصنوعی سرامیکی چیست؟

دندان های مصنوعی معمولی از دو بخش ساخته شده اند. آن ها از یک پایه و یک تاج دندان ساخته شده اند. پایه معمولا از جنس نوعی پلاستیک است و تاج نیز می تواند از جنس های مختلف باشد.

تصویر نیم دست دندان مصنوعی سرامیکی

تاج ها معمولاً یا از جنس پرسلن (سرامیک دندانپزشکی) هستند و یا از جنس پلاستیک آکریلیک. منظور از دندان مصنوعی سرامیکی، آن هایی هستند که تاج های دندانی شان از جنس سرامیک است. دندان مصنوعی آکریلیکی نیز یعنی تاج ها از جنس پلاستیک فشرده شده و مستحکم آکریلیکی هستند.

شاید این مقاله هم به دردتون بخوره 👈 روکش دندان چیست؟

دندان مصنوعی سرامیکی چه تفاوتی با دندان های آکریلیکی دارد؟

در این بخش تفاوت های هر دو دندان را بررسی کرده ایم. به نظر می رسد که ذکر 7 تفاوت اصلی آن ها می تواند به شما دید بهتری نسبت به آن ها بدهد. در نهایت با خواندن این بخش می توانید از بین دندان های سرامیکی و آکریلیکی انتخاب بهتر و راحت تری داشته باشید.

دندان سرامیکی دوام بیشتری دارد یا آکریلیکی؟

سرامیک ماده بسیار سخت تری نسبت به اکریلیک است که این باعث می شود دندان های سرامیکی نسبت به اکریلیکی ها دوام بیشتری داشته باشند. سرامیک همچنین در برابر سایش روزانه دندان ها بهتر مقاومت می کند و در صورت استفاده در دندان مصنوعی به حفظ حرکات فک کمک می کند.

از طرف دیگر، اکریلیک با ساییدگی سریع‌تری مواجه می‌شود و با گذشت زمان سریع‌تر فرسوده می‌شود. اما همچنین نسبت به سرامیکی ها کمتر مستعد ترک خوردن و شکستگی هستند، به این معنی که اگرچه ممکن است در دراز مدت به خوبی مقاومت نکنند، اما در کوتاه مدت کمتر مستعد شکستگی تصادفی هستند.

اتصال کدام یک از دو دندان مصنوعی محکم تر هستند؟

صرف نظر از نوع دندان، پایه دندان مصنوعی (همان بخشی که شبیه لثه است) اغلب از اکریلیک ساخته شده. این پایه اجازه می دهد تا دندان های اکریلیکی به صورت شیمیایی به خوبی به پایه ای از جنس خودشان به خوبی چسبانده شوند. در حالی که دندان مصنوعی سرامیکی نمی تواند از نظر شیمیایی به پایه پروتز اکریلیک به خوبی متصل شود. بنابراین این شرایط یک محدودیت بالقوه ایجاد می کند و می تواند بر استحکام تک تک دندان هایی که به پایه چسبانده شده اند تأثیر بگذارد.

از بین دندان آکریلیک و سرامیکی کدام برای فک و لثه مناسب تر هستند؟

دندان های سرامیکی فشار بیشتری بر لثه ها و استخوان فک وارد می کنند، بنابراین برای کسانی که دچار تحلیل استخوان فک هستند ایده آل نیستند. برای بیمارانی که توده استخوانی فک خود را از دست داده اند، پروتز دندان اکریلیک بهتر است زیرا به لثه و فک فشار وارد نمی کند. مثلا افرادی که سال هاست دندانی ندارند و تازه به فکر گرفتن پروتز هستند، دندان مصنوعی سرامیکی توصیه نمی شود.

تمیز کردن کدامیک آسان تر است؟

دندان مصنوعی سرامیکی راحت تر تمیز می شود زیرا سطح سختی و غیرمتخلخل دارند که باکتری ها نمی توانند به راحتی در آن رشد کنند. بنابراین با تلاش کمتر می توان بهداشت دهان و دندان را با این دندان ها بهتر حفظ کرد.

از سوی دندان مصنوعی اکریلیکی دارای فرورفتگی های میکروسکوپی است که مکان بسیار خوبی برای پنهان شدن و رشد باکتری ها است. اگر هر روز از این دندان مصنوعی به درستی مراقبت نشود، باکتری ها می توانند خیلی سریع تکثیر شوند و منجر به بوی بد دهان و سایر عوارض سلامتی شوند.

با این حال، دندان سرامیکی هنگام تمیز کردن راحت تر شکسته می شود زیرا آسیب دیدن  این پروتزها هنگام تمیز کردن آنها بسیار رایج است. بنابراین اگر دست دندان سرامیکی دارید حین تمیز کردنشان احتیاط کنید.

شاید این مقاله هم به دردتون بخوره 👈 هزینه ایمپلنت دندان

از نظر رنگ پذیری، دندان های سرامیکی چه تفاوتی با آکریلیکی ها دارند؟

خوشبختانه هم دندان های ساخته شده از سرامیک و هم آکریلیکی ها به این راحتی ها تغییر رنگ نمی دهند یا لک نمی شوند. بنابراین در این مورد، هیچ یک از دندان مصنوعی ها برتری بر دیگری ندارند. در خصوص نگهداری و مراقبت از این دو نوع نیز چندان مشکلی نخواهید داشت زیرا هر دو به یک میزان به نگهداری نیاز دارند.

قیمت دندان مصنوعی سرامیکی و آکریلیکی چقدر است؟

قیمت همیشه یکی از فاکتورهای اصلی هنگام تهیه دندان مصنوعی بوده و هست. اما خبر خوب این است که تفاوت فاحشی بین این دو نوع دندان مصنوعی از نظر تعرفه وجود ندارد. یعنی هزینه دندان مصنوعی سرامیکی و آکریلیکی چندان با هم متفاوت نیست. بنابراین می توانید از نظر قیمت، هر دندان مصنوعی که متخصص پروتز یا دندانپزشکتان تجویز کرد را انتخاب کنید.

برای سفارش دندان مصنوعی سرامیکی باید به چه دندانپزشکی مراجعه کرد؟

به طور کلی توصیه می شود که برای سفارش هر نوع دندان مصنوعی به یک متخصص پروتزهای دندانی مراجعه شود. این متخصصان معاینه کاملی از دهان و دندان و وضعیت لثه و استخوان فک انجام می دهند و بهترین گزینه های ممکن برای به شما توصیه خواهند کرد.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

4 پاسخ به "دندان مصنوعی سرامیکی بهتر است یا آکریلیکی؟ (مقایسه این دو نوع پروتز)"

عباس سلگی
6 فروردین 1402
سلام من میخوام پروتز تکه ای انجام بدم
    دکتر دندان
    8 فروردین 1402
    سلام کاربر گرامی لطفا برای این منظور از یک متخصص پروتز کمک بگیرید. این متخصص به بهترین شکل ممکن پروتز تکه ای مناسب شما را برایتان آماده می کند. پاینده باشید گرامی🌹
دکتر دندان
12 بهمن 1401
سلام جناب مختاری موضوعاتی که مد نظرتون هست رو کامنت بگذارید تیم تولید محتوای دکتر دندان آماده میکنه که شما و سایر کاربران استفاده کنید. پاینده باشید گرامی🌹
مختاری
10 بهمن 1401
سلام والله من هر سایتی میزنم اطلاعاتی در مورد دندان مصنوعی پیدا کنم چیزی که من میخوام نیست فقط مطالب تکراری نوشتند اصلا توضیحی که سرچ میکنیم نمیاد همه شون مثل هم جواب توجیح و قانع کننده نیست
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.