روکش دندان کودکان و هرچیزی که والدین باید درباره آن بدانند

11 خرداد 1402

از آنجایی که مینای دندان های شیری نازک تر از دندان های دائمی است، پوسیدگی می تواند به سرعت بین دندان ها پخش شود و آن ها را تا مرز نابودی پیش ببرد. روکش دندان کودکان نه تنها برای نجات دندان پوسیده آن ها استفاده می شوند، بلکه می تواند به جلوگیری از گسترش پوسیدگی و عفونت به سایر نواحی دهان یا بدن نیز کمک کنند. آنچه در این صفحه می خوانید اطلاعات کاملی از کاربرد روکش دندان در کودکان است و خواندن آن به والدینی که فرزندشان با پوسیدگی شدید دندان روبرو است توصیه می شود.

شاید از این نوشته خوشتان بیاید: ارتودنسی دندان چیست و چرا والدین باید درباره آن بدانند؟

روکش دندان کودکان چیست؟

روکش همان تاج مصنوعی دندان است و زمانی استفاده می شود که تاج طبیعی دندان های خودمان دچار آسیب شدید شده باشد و نتوان با پر کردن معمولی آن را ترمیم کرد. روکش ها اغلب بعد از عصب کشی دندان استفاده می شوند. روکش دندان در کودکان، یک پوشش کلاه مانند است که بعد از خارج کردن پوسیدگی دندان، با یک چسب مخصوص روی دندان سوار می شود.

روکش دندان کودکان: در این عکس یکی از دندان های آسیاب روکش شده

برای اطلاع بیشتر درباره روکش ها و انواع آن ها حتما به صفحه “روکش دندان مراجعه کنید. در آن صفحه همه چیز درباره تاج های دندانپزشکی و انواع آن ها به زبانی ساده توضیح داده شده است.

هزینه روکش دندان کودکان چقدر است؟

برخلاف روکش دندان های دائمی که هزینه نسبتا زیادی دارند، قیمت روکش دندان شیری کودک کمتر است. شما می توانید انتظار داشته باشید که تقریبا با یک سوم هزینه روکش های دیگر، برای فرزند خود تاج مصنوعی دست و پا کنید. بسته به انواع تاج برای دندان شیری، به صورت بازه ای 400 تا 1 میلیون تومان هزینه این روکش ها است. برای جزئیات بیشتر حتما به صفحه “قیمت روکش دندان” مراجعه کنید.

انواع روکش دندان کودکان کدامند؟

به طور معمول تاج دندان کودکان 3 نوع هستند. یا استیل ضد زنگ، یا استیل با رویه سفید و یا روکش رزین کامپوزیتی. در ادامه توضیحات بیشتری درباره هر 3 نوع روکش داده شده است.

روکش استیل ضد زنگ یا اس اس کراون

روکش های استیل ضد زنگ s.s.crown رایج ترین نوع روکش مورد استفاده در دندانپزشکی کودکان هستند. مردم معمولا به این تاج ها، روکش فلزی دندان کودکان هم می گویند. این تاج ها بسیار بادوام هستند و اگر نگران ظاهر زیبایی دندان های شیری نباشید، گزینه ای عالی برای ترمیم دندان آسیب دیده کودک دلبندتان هستند. ذکر این نکته مهم است که در موارد بسیار نادر، این روکش ها می توانند باعث تحریک بافت در کودک شوند و به عنوان یک عامل موثر در آلرژی به فلز شناخته شده اند.

تصویر تعدادی روکش استیل ضد زنگ یا اس اس کراون

تاج های استیل ضد زنگ با روکش های سفید

روکش های استیل ضد زنگ را می توان به گونه ای ساخت که از نظر زیبایی بهتر به چشم بیایند. برای این منظور روی این روکش ها را با یه رویه سفید رنگ از مواد دندانپزشکی میپوشانند. از این روکش ها برای ترمیم دندان های جلو در کودکان استفاده می شود.

روکش دندان کودکان کامپوزیتی

در مواردی که کودک به فلز حساسیت داشته باشد، دندانپزشک برای ترمیم دندان شیری از روکش های کامپوزیتی استفاده می کند. نحوه نصب این روکش دندان در کودکان کمی پیچیده تر از روکش های دیگر است زیرا نیاز به صرف زمان و مدارای کودک دارد.

چرا بهترین روکش دندان برای کودکان روکش های فلزی هستند؟

برخی از مهمترین مزایای این روکش نسبت به تاج های دیگر عبارتند از:

  • بادوام است
  • هزینه کمتری دارد
  • توانایی محافظت کامل از دندان را دارد
  • حساسیت خیلی کمی ایجاد می کند
  • کمتر به درمان مجدد نیاز دارد
  • برای کودکان زیر 4 سال یک روش ترمیم مناسب است
  • انتخاب خوبی برای کودکانی است که نیاز به بیهوشی عمومی دارند
  • از آن به عنوان فضا نگهدار هم استفاده می شود
  • برای نصب تنها به یک جلسه نیاز دارند

هزینه روکش دندان شیری چقدر است؟

بسته به نوع روکش، هزینه ها نیز متفاوت است. اما اگر بخواهید برای فرزند کوچک خود روکش استیل ضد زنگ انتخاب کنید هزینه آن از 1 میلیون تومان شروع می شود. در برخی کلینیک ها هزینه روکش دندان کودکان می تواند بیشتر از 1.2 میلیون باشد.

مراحل نصب روکش دندان در کودکان

  • ابتدا دندانپزشک ناحیه اطراف دندانی را که قرار است ترمیم شود بی حس می کند
  • یک رابردام یا محافظ برای محافظت از لثه و بخش های دیگر دهان قرار داده می شود
  • دندان تمیز می شود
  • پوسیدگی را حذف می کنند
  • دور تا دور دندان را به مقدار کافی تراش می دهد تا جایگاه روکش آماده شود
  • روکش استیل ضد زنگ را نصب می کند

بعد از روکش کردن دندان کودک چه کنیم؟

تصویر یک کودک روی یونیت دندانپزشکی

تا بیحسی از بین نرود به کودک غذا ندهید

تا زمانی که بی‌ حسی دندانپزشکی کودکتان کاملاً از بین نرفته، باید از خوردن غذا اجتناب کند. زیرا خوردن خوراکی در حالی که بی حسی هنوز از بین نرفته می تواند باعث گاز گرفتن بافت نرم دهان و یا مشکل در بلع شود.

تجربه کمی درد و ناراحتی تا 24 ساعت نگران کننده نیست

کودک شما ممکن است تا 24 ساعت پس از گذاشتن روکش دندان شیری یا دائمی اش کمی ناراحتی تجربه کند. این طبیعی است و نشان دهنده تحریک پالپ یا بافت نرم اطراف روکش است.

برای کاهش این ناراحتی می تواند از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. دقت داشته باشید که دارو برای کودکان باید مطابق با دستورالعمل های داخل جعبه دارو باشد.

اگر درد ادامه داشت به دندانپزشک اطلاع دهید

اگر پس از فرآیند نصب روکش دندان کودکان، فرزند شما بیش از 24 ساعت طول کشید حتما با دندانپزشک کودک خود صحبت کنید. در صورت نیاز می توانید به مطب او مراجعه کنید اما سعی کنید با تماس تلفنی از دندانپزشک مشورت بگیرید.

نکات پایانی

مراقبت و ترمیم دندان های شیری بسیار مهم است. اگرچه کودکان در حدود شش سالگی شروع به از دست دادن چند دندان شیری می کنند، اما دندان های آسیاب شیری خود را تا سن 12 یا 13 سالگی از دست نمی دهند. بنابراین حفظ سلامت این دندان ها تا زمانی که به طور طبیعی از بین بروند به دندان های دائمی کمک می کند تا در موقعیت مناسب خود رشد کنند و این شانس نامنظمی دندان ها را کاهش می دهد.

در صورتی که دندان شیری فرزند شما دچار پوسیدگی شده حتما از دندانپزشک کودکان کمک بگیرید تا مانع از گسترش آن شوید. در مواردی هم که پوسیدگی بیش از حد است فرزند خودد را برای نصب روکش دندان کودکان آماده کنید و به او درباره این فرآیند توضیح دهید. کودک باید بداند چرا نیاز به روکش دارد و اینکار چه مزایایی برای او و دندان های دائمی اش به همراه دارد.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.