روکش دندان طلا و همه چیز درباره آن (فیلم + عکس این روکش ها)

7 خرداد 1402
شاخص روکش دندان طلا

روکش دندان طلا یک انتخاب اشرافی برای ترمیم دندان های عقب است. برای داشتن این نوع روکش دندان نیازی نیست تا بخش زیادی از مینای دندان را بتراشید و یا نگران طول عمر آن باشید، زیرا نصب روکش طلا دندان بسیار محافظه کارانه است و طول عمر آن نیز می تواند به اندازه طول عمر خودتان باشد. برای آشنایی با مزایا، معایب و هزینه این روکش ها حتما این مقاله را بخوانید.

آیا این روکش ها واقعا از طلا ساخته شده اند؟

بله روکش طلا دندان واقعا از طلا ساخته شده اما اینطور نیست که برای ساخت آن از طلای 24 عیار و کاملا خالص استفاده شود. جریان از این قرار است که در ترکیب این نوع تاج ها طلا و فلزات گران بهای دیگر وجود دارد. در واقع عیار طلای آن ها 10 تا 22 درصد است.

چرا برای ساخت تاج ها از طلای 24 عیار استفاده نمی شود؟

طلای خالص یا همان 24 عیار فلزی بسیار با ارزش اما با درصد سختی کم است. اگر قرار باشد روکش ها تمام و کمال از طلا ساخته شده باشند، آنگاه تاب و تحمل فشار ناشی از جویدن غذا آن هم برای مدت زمان طولانی را ندارند. بنابراین روکش دندان طلا بهتر است به جهت استحکام بیشتر حتما با فلزت سفت و سخت دیگر ترکیب شوند. در واقع با وجود سایر فلزات دیگر در این روکش، بهترین و مقاوم ترین روکش ممکن در نظر گرفته می شود.

تصویر یک عدد روکش دندان آسیاب ساخته شده از طلا

مزایای تاج های طلا چیست؟

روکش‌های طلای کامل دارای مزایای زیادی هستند – مانند تناسب کامل، ماندگاری طولانی و کمک به حفظ دندان – که آنها را به انتخابی عالی برای ترمیم دندان تبدیل می‌کند. اکثر دندانپزشکان آنها را دوست دارند، اما در بین بیماران از محبوبیت زیادی برخوردار نیستند زیرا از نظر زیبایی چندان چشمی به دل نمی زنند و بیشتر مراجعان مایل به استفاده از روکش های سفید رنگ هستند.

1. کمترین آسیب را به دندان می رساند

برای نصب سایر روکش های دندانی مانند روکش زیرکونیا نیاز هست تا بخش زیادی از ضخامت مینای دندان تراشیده شود. اما برای نصب تاج دندان طلا ما نیازی نداریم مینا را زیاد بتراشیم. و این یعنی سلامت دندانی که با طلا روکش شده بیشتر از دندان هایی است که روکش زیرکونیا، فلزی و سرامیکی دارند. این موضوع باعث کاهش حساسیت بعد از روکش کردن دندان می شود همچنین خطر دندان درد را نیز کاهش می دهد.

2. برای سلامت عمومی ما مفیدتر است

بدن ما، طلا را بهتر از سایر مواد رایج و مورد استفاده برای درمان دندانپزشکی تحمل می کند. بنابراین، به دلیل داشتن روکش دندان طلا ، هیچ مشکل عصبی یا خونریزی لثه نخواهیم داشت. با تاج های فلزی یا روکش فلز و سرامیک دیگر، ممکن است بدن برخی افراد به دلیل حساسیت دچار واکنش آلرژیک شود. اما اغلب مردم به طلا هیچ واکنش منفی نشان نمی دهند.

به طور کلی تاج های طلا با افزایش سن بسیار مفید می شوند. با افزایش سن، ممکن است دچار آلرژی شوید و ممکن است ایمنی بدن شما کاهش یابد. اما با روکش دندان طلا، شانس کمتری برای مواجه شدن با واکنش های آلرژیک یا عفونت لثه دارید.

3. ماندگاری بالایی دارد

آیا می دانستید که دندان شما به گرما و سرما با انبساط و انقباض به طور طبیعی پاسخ می دهد؟ طلا هم همینطور است. اما خبر خوب این است که انبساط و انقباض طلا شبیه دندان شماست.

بنابراین، روکش طلا دندان شما به دلیل تقلید بیشتر از دندان های خودتان، با خطر شکستگی، لب پر شدگی و ترک خوردگی کمتری روبرو خواهد شد. اما سایر روکش ها مانند روکش دندان سرامیکی یا روکش زیرکونیا دقیقا اینگونه نیستند.

4. خطر پوسیدگی را کاهش می دهد

روکش طلا دندان با دقت بیشتری نسبت به سایر ترمیم های دندانی روی دندان شما قرار می گیرد و برای مدت زمان طولانی بدون خوردگی و سایش و یا آسیب رساندن به دندان زیرین دوام می آورند. اما روگش های دیگر به مرور زمان ساییده شده و باعث تضعیف اتصالشان به دندان میشوند. حتی احتمال پوسیدگی دندان بعد از چند سال با روکش های دیگر بیشتر از روکش دندان طلا است.

عکس یک دندان پوسیده کشیده شده

5. به دندان های دیگر شما آسیبی نمی رساند

زمانی که غذا می جوید، دندان های فک بالا و پایین با هم تماس پیدا می کنند و با هم کار می کنند تا غذا را بجوند. بیشتر روکش ها به دلیل سفت و سخت بودنشان به مرور زمان موجب ساییدگی دندان های مقابل خود می شوند اما از این نظر طلا بی خطر است و به دندان مقابل شما آسیبی نمی رساند. به همین روکش دندان طلا برای افرادی که دندان قروچه دارند گزینه بهتری است.

6. احتمال عفونت دندان و لثه را کاهش می دهد

طلا صاف است و لک نمی شود. سایر روکش‌ها ممکن است سطح ناصافی داشته باشند که سبب تجمع باکتری ها می شود و این موجب لکه‌ افتادن روی روکش خواهد شد و احتمال عفونت را افزایش می دهد. اما روکش دندان طلا اینگونه نیست و خطر عفونت ندارد.

معایب روکش دندان چیست؟

روکش طلات دندان دو عیب و ایراد قابل توجه دارد. یکی اینکه قیمت بالایی دارد و دوم، چون همرنگ دندان نیست، زیبایی طرح لبخند را به خطر می اندازد. بنابراین کمتر کسی تمایل دارد دندان های خود را با این تاج ها بپوشاند مگر اینکه بخواهد آن را بر روی دندان های خلفی قرار دهد.

قیمت تاج دندان طلا چقدر است؟

هیچ کلینیک دندانپزشکی (دست کم سایت آن ها) در خصوص قیمت روکش طلایی چیزی عنوان نمی کند. زیرا با توجه به نوسانات قیمت طلا و فلزات بکار رفته در این روکش ها، هزینه ها متغییر است.

بنابراین اگر قصد ترمیم دندان با کمک تاج طلا را دارید بهتر است یک کلینیک دندانپزشکی پیدا کنید و بعد از معاینه، هزینه دقیق درمان محاسبه می شود. (فقط همین را بدانید که روکش دندان طلا قیمت بالاتری از سایر روکش ها دارد زیرا مقداری طلا در ساختار آن آن یافت می شود.)

طول عمر و ماندگاری روکش طلا چقدر است؟

به طور متوسط میزان ماندگاری و طول عمر ​​روکش دندان بین 5 تا 15 سال است، اما روکش های طلایی به طور قابل توجهی دوام بیشتری دارند. با مراقبت کافی از روکش طلا دندان، می توان را تا پایان عمر داشته باشید. درباره  جزئیات ماندگاری روکش ها و روش های مراقبت از آن ها مقاله عمر روکش دندان را بخوانید.

پاسخ به سوالات رایج

آیا دندانپزشکان هنوز روکش طلا دندان انجام می دهند؟

بله. اگرچه به دلیل زیبایی پایین چندان رایج نیست، اما طلا یک ماده عالی بوده که گاهی اوقات دندانپزشکان روکش های ساخته شده از این ماده ارزشمند را برای دندان های عقب توصیه می کنند.

قیمت روکش دندان طلا بیشتر است یا روکش سرامیکی؟

تاج های طلا معمولا کمی گران تر هستند، اما تفاوت قابل توجهی میان هزینه این دو نیست. ممکن است تصور شود روکش های ساخته شده از طلا، 24 عیار هستند و همین هزینه را بالا میبرد اما اینگونه نیست و آن ها تنها ترکیبی از طلا و فلزات دیگر هستند. همین باعث می شود هزینه این روکش ها چندان هم بالا نباشد.

منابع

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.