3 علت بوی بد دندان روکش شده + روش های درمان این بوی بد

15 خرداد 1402
شاخص بوی دندان روکش شده

در این مقاله به شما 3 علت اصلی ایجاد بوی دندان روکش شده را توضیح خواهیم دارد و در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور و با چه روش هایی این بوی بد را از بین ببریم.

3 دلیل برای داشتن بوی بد از تاج و پل

اغلب دلیل مشکلات لثه، پوسیدگی دندان و مشکلات خود روکش ممکن است با بوی روکش دندان روبرو شویم. توضیحات درج شده درباره هر 3 علت را در ادامه بخوانید و ببینید علت بوی روکش دندان شما کدام مورد است.

1. بیماری لثه

رعایت بهداشت مناسب دهان برای دندانی که با روکش یا بریج پوشانده شده است از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر به اندازه کافی و موثر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود پلاک و جرم دندان یا باکتری ها در ناحیه اطراف دندان روکش شده بیشتر می شوند. با ازدیاد جرم و باکتری آن ها کم کم لثه را درگیر کرده و موجب التهاب آن می شوند. همچنین با عفونت لثه، بوی بدی ایجاد خواهد شد که تصور می شود بوی دندان روکش شده یا بوی روکش است.

👋 شاید به دردت بخوره: علت بد بویی دهان + (۱۰ روش درمان بوی بد دهان)

2. پوسیدگی ثانویه دندان

حتی با وجود روکش شدن، پوسیدگی دندان می تواند زیر روکش را درگیر کند. جالب اینجاست که حتی اگر دندان تحت درمان ریشه یا عصب کشی و سپس روکش قرار گرفته باشد باز هم احتمال پوسیدگی آن وجود دارد. در واقع، پوسیدگی دندان زیر روکش یا بریج، غیرمعمول نیست.

رادیوگرافی دندان روکش شده که دچار پوسیدگی شده است
عکس دندان روکش شده که پوسیدگی با فلش قرمز مشخص شده است

این مشکل معمولاً در مرز بین دندان و روکش رخ می‌دهد. محل پوسیدگی نیز همانطور که می دانید پر از باکتری های مضر است. زمانی که این باکتری ها به زیر روکش هجوم ببرند بوی بد ایجاد می کنند. هرچه پوسیدگی بیشتر شود، بوی دندان روکش شده نیز به شدیدتر خواهد شد.

3. مشکلات مرتبط با روکش دندان

هر کدام از مشکلات زیر در خصوص خود روکش ها می توانند باعث شکل گیری یا شدت گرفتن بوی دندان روکش شده شوند:

  • طراحی معیوب
  • بلند بودن روکش
  • شل شدن روکش
  • ساییدگی تاج
  • وجود فاصله بین ساختار دندان و پروتز
  • ترک خوردن یا شکسته شدن روکش

برای درمان بوی دندان روکش شده چه کنیم؟

برای اینکه بتوانید بوی ناشی از روکش دندان را برطرف کنید باید حتما ابتدا علت آن را پیدا کنید. بر اساس اینکه علت این بو چیست، می توان روش های درمانی دندانپزشکی و خانگی را امتحان کرد.

1. درمان دندانپزشکی بوی روکش دندان

اگر هیچ ایده ای درباره بوی دندان روکش شده خود ندارید و یا نمی دانید علت آن دقیقا چیست، حتما به دکتر دندانپزشک خودتان مراجعه کنید. بر اساس اینکه علت مشکل (بیماری لثه، پوسیدگی دندان و یا مشکل پروتز باشد)، دکتر دندانپزشک درمان های متفاوتی در نظر می گیرد.

درمان بوی روکش ناشی از بیماری لثه

طیف وسیعی از گزینه های درمانی برای درمان مشکلات لثه (التهاب و عفونت لثه) وجود دارد. برای بیماری اولیه لثه، جرمگیری دندان می تواند مشکل را برطرف کند. برای التهاب شدید و عفونت لثه نیز جرم گیری عمیق، دارودرمانی و یا جراحی لثه انجام می شود.

تصویر شماتیک جرمگیری دندان با کمک اسکیلر دستی

درمان بو گرفتن روکش دندان ناشی از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان را می توان با پر کردن دندان و یا عصب کشی (در صورتی که مرکز دندان به نام پالپ عفونی شده باشد) برطرف کرد. بسته به میزان آسیب ناشی از پوسیدگی، احتمالا نیاز باشد تا روکش کاملا برداشته شده و دوباره جایگزین شود. در موارد بسیار شدید که درمان پاسخگو نباشد ممکن است دندان نیاز به کشیده شدن داشته باشد. در این حالت بوی دندان روکش شده با خارج شدن دندان از بین می رود.

درمان بد بویی روکش ناشی از مشکلاتِ خودِ روکش

مشکلاتی در خصوص خود روکش مانند طراحی معیوب، بلند بودن روکش، یا شکستگی شدید باعث آسیب به دندان های دیگر، لثه و دهان شود. در چنین حالتی ممکن است باکتری ها بیشتر فعالیت کنند و باعث بوی دندان روکش شده شوند. تعمیر روکش معیوب و یا جایگزین کردن آن می توان بوی بد دهان روکش شده را کاملا از بین ببرد.

👋 شاید به دردت بخوره: با ۹ قاتل حرفه ای دندان درد شبانه آشنا شوید (درمان های ۳ سوته)

درمان بوی بد روکش دندان به دلایل دیگر

برخی اوقات افراد تصور می کنند که دندان روکش شده نیازی به تمیز شدن یا مسواک زده شدن ندارد. حتی اطراف آن را نخ دندان نمی کشند. اما شما به عنوان شخصی که درمان ریشه انجام داده اید باید مانند سایر دندان ها از روکش مراقبت کنید. آن را به خوبی مسواک بزنید و همیشه نخ دندان بکشید. با اینکار لابلای دندان روکش شده و دندان های مجاور تمیز شده و دیگر بویی ایجاد نخواهد شد.

مسواک زدن دندان روکش شده

2. درمان خانگی بوی دندان روکش شده

با رعایت اصول بهداشتی می توانید از پوسیدگی دندان های روکش شده و بوی نامطبوی ناشی از آن جلوگیری کنید. در واقع سطح مناسب بهداشت دهان و دندان، عامل اصلی و موثر بر وضعیت سلامتی و طول عمر یک روکش دندان است.

استفاده از مسواک و نخ دندان

به صورت روزانه مسواک بزنید، از خمیر دندان غیرساینده استفاده کنید و حتما فضای بین دندان هایتان را با نخ دندان تمیز کنید. هر روز 2 بار به این شکل مسواک بزنید تا برای همیشه از بوی روکش دندان خلاص شوید. اگر مشکل به دام افتادن غذا لابلای روکش و دندان های مجاور باشد، پس از چند هفته نخ دندان کشیدن و تبدیل آن به عادت دیگر بویی وجود نخواهد داشت.

استفاده از دهانشویه و مسواک بین دندانی

شستشوی دهان با دهانشویه های حاوی فلوراید می توان تا حد زیادی بوی روکش دندان را کاهش دهد. همچنین استفاده از مسواک بین دندانی با تمیز کردن کامل فضاهای بین دندانی همراه است. اگر دندان های نامنظمی دارید حتما برای درمان بد بویی دندان روکش شده خود مسواک بین دندانی بزنید.

عکس مسواک بین دندانی مورد استفاده برای تمیز کردن بین دندان های روکش شده

مرطوب نگاه داشتن دهان

با مصرف غذاهای آبدار و در کل یک رژیم غذایی متعادل به آبرسانی و افزایش بزاق دهان خود کمک کنید. هرچه بزاق بیشتر باشد احتمال ایجاد بوی دندان روکش شده نیز کمتر می شود. سعی کنید رژیم غذایی خود را مخصوصا در فصول گرم سال آبکی تر کنید و همواره آب کافی بخورید. حتی می توانید هرازچندگاهی دهان خود را با آب بشویید تا محیط دهان مرطوب شود.

اگر بوی بد روکش دندان درمان نشود چه اتفاقی رخ می دهد؟

بوی بدی که از روکش می آید می تواند نشانه ای از تاخیر در درمان دندانپزشکی باشد. اگر برای مدت طولانی بو از بین نرود، بسته به علت مشکل، ممکن است آسیب بیشتری به لثه، دندان یا پروتز وارد شود. برخی از عواقب احتمالی تاخیر در درمان این بوی بد عبارتند از:

  • افزایش عفونت لثه می تواند باعث تخریب استخوان و بافت های نگهدارنده دندان شود. دندان ها ممکن است لق شده و در صورت عدم درمان در نهایت نیاز به کشیده شدن داشته باشند. در نظر بگیرید که عفونت خود می تواند باعث بدتر شدن بوی دندان روکش شده شود.
  • افزایش درد دندان ناشی از عفونت بخش های مختلف دندان
  • پوسیدگی گسترده دندان منجر به شکستگی دندان می شود که نیاز به برداشتن پروتز و دندان دارد.
  • در نهایت عدم برطرف کردن مشکل روکش منجر به برداشته شدن آن و صرف هزینه های بیشتر خواهد شد.

پاسخ به سوالات رایج درباره بوی دندان روکش شده

آیا بوی بد روکش دندان همیشه ناشی از عفونت دندان زیر آن است؟

در ساده ترین حالت این بو می تواند ناشی از عدم مسواک زدن و یا نخ دندان نکشیدن باشد زیرا فاصله بین دندان ها مخصوصا آن هایی که پروتز یا ترمیم شده اند باید حتما نخ دندان کشیده شود تا ذرات ریر مواد غذایی از بین دندان ها خارج شود. در برخی موارد که نادر است، بوی نامطبوع دهان ممکن است به دلیل عفونت دندان باشد.

آیا مسواک، خمیر دندان و دهانشویه های مخصوص روکش دندان وجود دارد؟

خیر برای تمیز کردن روکش ها می توانید از همان مسواک، خمیر دندان و دهانشویه های معمولی استفاده کنید و برند خاصی در این زمینه وجود ندارند. تمیز کردن دهان و دندان با روش های معمولی بهترین روش برای پیشگیری از بوی بد روکش دندان است.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.