علت حساسیت دندان بعد از روکش کردن دندان چیست؟

5 خرداد 1402
حساسیت دندان بعد از روکش

یکی از عوارض جانبی و مشکلات بعد از روکش دندان پس از قرار دادن روکش، حساسیت دندان است. در روزهای ابتدایی بعد از قرار دادن روکش، دندان بیماران ممکن است نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم حساس شود. افراد همچنین ممکن است احساس کنند که گاز گرفتن یا جویدن باعث ایجاد احساسات نامطلوب در داخل دهانشان می شود. این مقاله را بخوانید تا با علت حساسیت دندان بعد از روکش شدن و نحوه درمان آن آشنا شوید.

🔔 نوشته مرتبط: درمان سه سوته دندان درد شبانه

آیا همه با حساسیت دندان بعد از روکش مواجه می شوند؟

پس از تراشیدن دندان بیشتر افراد درد جزئی و حساسیت دندانی را تجربه می کنند. اما پس از نصب روکش دندان این حساسیت به مرور زمان و طی چند روز تمام می شود. همچنین شمار زیادی از بیماران هیچگونه حساسیتی پس از نصب روکش تجربه نخواهند کرد.

دختر جوانی که به درد و حساسیت بعد از روکش دندان مواجه شده است

چه چیزی باعث ایجاد حساسیت بعد از قرار دادن تاج دندان می شود؟

دندان ها از لایه های مختلفی ساخته شده اند که از بخش داخلی حساس به نام پالپ محافظت می کنند. هنگامی که مینای دندان ترک خورده، شکسته و یا به هر صورت آسیب می بیند، گرما، سرما و فشار می تواند سریعتر به اعصاب مرکز دندان منتقل شود و اغلب منجر به ناراحتی یا حتی درد می شود.

از آنجایی که قرار دادن روکش های دندانی مستلزم برداشتن مقادیری از مینای محافظ دندان است، بنابراین در نبود مینا یا نازک شدنش، لایه های زیرین در معرض فشار و سردی یا گرمی قرار می گیرند. این می تواند باعث حساسیت دندان شود.

حساسیت دندان روکش شده چقدر طول می کشد؟

برای اغلب بیماران این حساسیت بعد از 1 تا چند روز کاملا برطرف می شود واصلا جای نگرانی وجود ندارد. (و در بدترین حالت، افراد می توانند انتظار حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم یا حساسیت در هنگام غذا خوردن را برای یک یا دو هفته اول پس از قرار دادن روکش داشته باشند.)

همچنین ممکن است پس از قرار دادن تاج دندان، احساس سوزن سوزن شدن طولانی مدت وجود داشته باشد. این احساس نیز باید به مرور زمان فروکش کند. میزان حساسیتی که پس از قرار دادن تاج دندان ایجاد می شود، اغلب متناسب با میزان مینای دندانی است که قبل از قرار دادن روکش برداشته شده است. هر چه دکتر دندانپزشک شما دندان را بیشتر تراشیده باشد، احتمال اینکه بعد از درمان حساسیت طولانی تری داشته باشید، بیشتر می شود.

یک ساعت که برای نشان دادن مدت زمان حساسیت دندان بعد از روکش درج شده است

درمان حساسیت دندان پس از روکش شدن چیست؟

برخی از دلایل حساسیت تنها با گذشت زمان بهبود می یابند سایر علل دیگر نیز توسط دندانپزشک مدیریت می شوند. اگر روکش دندان شما هنگام گاز گرفتن و جویدن درد می کند، ممکن است روکش شما بلندتر از حالت نرمال باشد. در این صورت، دندانپزشک شما می تواند تاج شما را کوتاه تر کند و یا آن را طوری تنظیم کند که دیگر باعث درد نشود.

در موارد دیگر نیز، ناراحتی شما ممکن است ناشی از دندانی باشد که روکش فعلی شما به آن فشار می آورد. در هر صورت دانستن علت دقیق حساسیت به دندانپزشک کمک می کند تا علائم را تشخیص داده و درمان کند.

ممکنه به دردتون بخوره 👈 درمان درد دندان بعد از تراشیدن برای روکش چیست؟

نکاتی برای به حداقل رساندن حساسیت بعد از قرار دادن تاج دندان

صبور باشید

حساسیت بعد از نصب روکش دندان بسیار شایع است. این موضوع تا زمانی که دندان ها و استخوان فک شما با پروتز جدید سازگار شود، ادامه خواهد یافت و تدریجا برطرف می شود.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های تشدید کننده پرهیز کنید

تا زمانی که حساسیت دندان شما فروکش نکند، باید از مصرف غذاهای سرد، گرم، سفت، اسیدی و شیرین خودداری کنید.

داروهای بدون نسخه مصرف کنید

اکثر ناراحتی های جزئی را می توان با استفاده از داروهای بدون نسخه ای مانند استامینوفن یا ایبوپروفن تسکین داد. این ها داروهای بدون نسخه ای هستند که به سرعت درد و حساسیت دندان بعد از روکش کردن را آرام می کنند

مراقب باشید به صورتتان ضربه ای برخورد نکند

نه تنها برخورد ضربه بلکه تکان خوردن بیش از اندازه صورت ممکن است درد و حساسیت بعد از روکش کردن دندان را تشدید کند. بنابراین جهت اطمینان در هفته اول حتما با احتیاط رفتار کنید و مانع از برخورد هرگونه ضربه و آسیب به صورت و دندان ها شوید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.