7 علت درد دندان روکش شده و روش های درمان آن

6 خرداد 1402
شاخص درد دندان روکش شده و پر شده

بعضی وقتا و برای بعضی از افراد ممکنه بعد از روکش کردن دندان، یه درد مختصر تا شدیدی تجربه بشه. اینجا می‌خواییم ببینیم آیا این درد طبیعیه؟ دلیل و علت درد دندان روکش شده چی میتونه باشه؟ و چطور باید درمانش کنیم؟

در این مقاله علل و روش های درمان دندان درد بعد از روکش کردن رو خواهید خواند و توصیه های دندانپزشکی هم ارائه شده.

خلاصه، مفید و مختصر

اگه وقت زیادی برای خوندن این مقاله ندارید می تونید خلاصه تمام چیزهایی که توش هست رو این زیر بخونید:

اصلا درد اطراف روکش دندان طبیعیه؟

  • بله از 1 تا 2 روز طبیعیه.
  • تا 3 روز هم میتونه طبیعی باشه
  • اما بیشتر از 3 روز باید به دکتر دندانپزشک خودتون اطلاع بدید.

علت درد دندان بعد از گذاشتن روکش چیه؟

  • تا 3 روز ممکنه به دلیل حساسیت دندان و یا تحریکِ ناشی از سمنت (چسبی که روکش رو باهاش نصب کردن) باشه.
  • علت درد دندان روکش شده چند روز بعد از نصب، میتونه ناشی از بلند بودن روکش و حساسیت شدید دندان باشه.
  • علت درد دندان روکش شده ماه ها یا سال ها بعد از نصب روکش احتمالا ناشی از (پوسیدگی دندان، عفونت ریشه، شکستگی روکش یا ساییدگی اون) هست.

خب حالا درمان درد دندان روکش شده چیه؟

این درد تا 3 روز خودش باید خوب شه. اگر نشد حتما برای درمان باید پیش دندانپزشک برید و بهتره درمان خانگی درد دندان روکش شده رو از سرتون بیرون کنید مگر اینکه دندانپزشک بهتون توصیه کنه. درمان بر اساس نوع علت هست و ممکنه شامل برداشتن روکش، ترمیم پوسیدگی، درمان ریشه و روکش مجدد دندان باشه.

علت درد دندان بلافاصله بعد از گذاشتن روکش چیست؟

حساسیت دندان ناشی از تراشیدن مینا

بیرونی ترین پوشش دندان مینای دندان نام دارد که هیچ سلول زنده و یا عصبی ندارد بنابراین نه رشد می  کند و نه دردی سراغ آن می آید. اما عاج که یک لایه زیر مینا می باشد، یک بافت بسیار حساس و پر از پایانه های عصبی است. چند روز بعد از روکش این لایه، بسیار حساس خواهد بود و کمی طول می کشد تا این حساسیت بهبود یابد. بنابراین دندان درد تا چند روز بعد از روکش تا حدی طبیعی است.

تحریک دندان توسط چسب روکش دندان

تاج دندان به کمک یک چسب مخصوص به دندان آماده شده چسبانده می شود. این چسب ها ماهیتی اسیدی دارند که باعث تحریک عاج و در نتیجه درد می شود. دلیل دیگر برای درد یا ناراحتی روکش، این است که تعداد کمی از مولکول‌های موجود در چسب ممکن است به داخل لوله‌های حساس عاجی وارد شوند و آن را تحریک کنند.

تصویر جدا کردن چسب یا سمنت روکش دندان که ممکن است باعث درد بعد از روکش دندان شود

این درد معمولا در عرض چند ساعت فروکش می کند زیرا pH سیمان در عرض چند ساعت شروع به افزایش می کند و تقریباً خنثی یا قلیایی می شود.

علت درد دندان روکش شده چند روز بعد از نصب

اگر چند روز پس از نصب روکش همچنان درد دارید، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید، زیرا درد در چنین مواردی بعید است از بین برود و باید حتما بررسی شود. علت این درد می تواند یکی از 2 مورد زیر باشد:

بلند بودن روکش دندان (اصلی ترین علت درد دندان روکش شده حین جویدن)

این شایع ترین دلیل درد روکش دندان پس از 3 تا 4 روز از گذاشتن روکش است. به دلیل اینکه تاج بلند است، حین جویدن تاج با فشار زیادی به دندان مجاور برخورد میکند. فشار و نیروی وارد شده به دندانی که روکش شده برمیگردد و درد شدیدی ایجاد می کند. این اصلی ترین درد دندان روکش شده هنگام جویدن است.

حساسیت شدید دندان تراشیده شده

اگر دکتر دندانپزشک قبل از نصب روکش، مقدار زیادی از صخامت مینای دندان را برداشته باشد،  عاج یا دنتین که لایه ای بسیار حساس زیر مینا است را در معرض دید قرار خواهد داد. این باعث تجربه درد و حساسیت شدید دندان پس از روکش می شود.

تصویر کارتونی تراشیدن دندان قبل از نصب روکش. اینکار ممکن است باعث ایجاد درد دندان شود

علت درد دندان روکش شده بعد از چند ماه یا چند سال چیست؟

پوسیدگی ثانویه دندان

پوسیدگی ثانویه شایع‌ترین دلیل علت درد دندان روکش شده بعد از چند ماه یا چند سال پس از درمان است. پوسیدگی ثانویه یا عود کننده در نزدیکی گردن تاج (یعنی در حاشیه تاج دندان) رخ می دهد، زیرا این ناحیه بیشتر مستعد تشکیل و احتباس پلاک است. پلاک باعث رشد باکتری ها و در نتیجه پوسیدگی دندان می شود. پوسیدگی ثانویه نیاز به ترمیم دندان و روکش مجدد دارند. همچنین پوسیدگی های عمیق تر ممکن است به درمان ریشه نیز نیاز داشته باشد.

عفونت پری اپیکال

عفونت در راس ریشه دندان که با نام عفونت پری اپیکال شناخته می شود یکی از اصلی ترین علت درد دندان روکش شده پس از ماه ها یا سال ها بعد از گذاشتن روکش است. علل عفونت پری اپیکال که در نهایت منجر به درد روکش دندان می شود عبارتند از:

  • عدم برداشتن بخش هایی از پالپ دندان در طول درمان ریشه یا عصب کشی دندان
  • حذف ناقص پالپ عفونتی در درمان پالپوتومی
  • عفونت ناشی از پیشرفت پوسیدگی ثانویه

شکستگی تاج دندان

اگر فشار بیش از حدی به روکش وارد شود امکان شکستکن آن وجود دارد. این احتمال در خصوص روکش دندان سرامیکی دندان بسیار بیشتر است. زیرا روکش های سرامیکی شکننده هستند. این مورد که علت درد دندان روکش شده است، توسط خود فرد نیز قابل تشخیص بوده و معمولا هنگام جویدن درد زیادی ایجاد می کند.

ساییده شدن روکش دندان

در طی یک دوره زمانی و حتی به دلیل عادات و الگوهای غذایی سطح اکلوزال (سطح جونده دندان) ساییده شده و از بین می رود. اگر روکش دندان کیفیت کافی نداشته باشد و یا ب رفتار پرخطر، ساییده شده باشد احتمالا آسیب دیدن آن بالا می رود و موجب درد خواهد شد. اگر روکش ساییده شده باشد درد دندان روکش شده هنگام جویدن به خوبی احساس می شود.

علت درد بعد از گذاشتن روکش دندان موقت چیست؟

روکش های موقت بلافاصله بعد از تراشیدن دندان و گرفتن قالب بر روی دندان قرار می گیرند. برای آشنایی کامل با این نوع روکش، سری به مقاله روکش دندان موقت و فوری بزنید. بعد از گذاشتن روکش دندان موقت تجربه کمی ناراحتی طبیعی است اما نباید دردی احساس کنید. اما اگر بعد از گذاشتن این روکش احساس درد می کنید احتمالا به این دلایل است:

  • عدم تناسب روکش با دندان تراشیده شده یا دندان های مجاور
  • وارد شدن فشار نابرابر از جهات مختلف به روکشی که متناسب نیست.
  • شکست درمان
  • وارد شدن ضربه به صورت

در خصوص درد دندان روکش شده چه وقت به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

یک دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی که کار نصب و یا ترمیم روکش راانجام می دهد
  • در طول 3 روز اول بعد از روکش کردن دندان در خود به خود بهبود میابد. اما اگر بیشتر از 3 روز طول کشید به دکتر دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت بروز درد دندان روکش شده بعد از چند ماه یا سال ها بعد از روکش کردن، حتما باید در اولین فرصت به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • اگر هنوز علت درد دندان روکش شده مشخص نیست و به صورت متوالی و مزمن ادامه داشت حتما نیاز به مداخله فوری دارد.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

14 پاسخ به "7 علت درد دندان روکش شده و روش های درمان آن"

بهرام
6 فروردین 1402
سلام من یکماهه که دندونم رو روکش کردم خونریزی داشتم فقط موقع غذا خوردن لثه ها درد میگیره و چند ساعت طول میکشه تا دردش بیفته، دکترم میگه مال دندون کنارشه که باید ترمیم بشه در صورتی که دندون کناری درد نداره و نوشیدنی هم که میخورم درد نمیگیره ، علت درد لثه ها چیه؟ با تشکر
    دکتر دندان
    8 فروردین 1402
    درود بیر شما بهرام گرامی درد میتونه ناشی از عدم هماهنگی روکش با دندان زیرین و سایر دندان های دیگر هم باشه. اگر روکش به طور مناسب نصب نشده باشد و یا سایز ایده آلی نداشته باشه ممکن هست به دندان های دیگر فشار وارد کند. امکان اینکه دندان های مجاور باعث درد شده باشند هم وجود دارد ولی بدون دیدن گرافی opg نمی توان نظر دقیق داد. دندان روکش شده و دندان های مجاور باید با هم چک شوند. همچنین ممکن است التهاب و عفونت لثه و یا تحلیل آن باعث درد شده باشد. پاینده باشید گرامی🌹
فاطمه
4 فروردین 1402
با سلام من تقریبا حدود ۱۶ روزه دندان با روکش لمینت گذاشتم که تقریبا روزهای اول کمی درد داشتم که با دکتر خود مشورت کردم و گفتن از بلندی روکش هست که در یک جلسه کمی بلند دندان را کم کرد حالا هر از گاهی کمی درد احساس میکنم که نمی دونم طبیعی با باید صبر کنم تا خوب بشه
    دکتر دندان
    8 فروردین 1402
    سلام کاربر گرامی اگر درد حین جویدن هست احتمالا باز هم روکش نیاز به تنظیم دارد. متاسفانه بدون مشاهده گرافی نمی توان دقیقا در خصوص مشکل شما اظهار نظر کرد. اگر مجددا درد داشتید و درد غیرقابل تحمل بود حتما باز هم به دندانپزشکتان مراجعه کنید. پایدار باشید🌹
شیما
9 دی 1401
سلام من ده سال پیش دندان شماره ۲.۳.۴. را بریدج کردم الان در قسمت فک و چانه احساس درد دارم لطفاً راهنمایی کنید
    دکتر دندان
    11 دی 1401
    سلام کاربر گرامی بریج شما از چه نوعی هست؟ اگر از نوع سنتی و کانتی لور باشه ممکن هست که دندانی که روکش شده دچار حساسیت یا پوسیدگی ثانویه شده باشه. همچنین بریچ بر پایه ایمپلنت هم می تونه بعد از مدت ها بر اثر برخی عوامل مثل عفونت پایه ایمپلنت یا وارد شدن ضربه به آن درد ایجاد کند. لطفا در این خصوص حتما با یک دندانپزشک صحبت کنید. بعد از گرفتن گرافی از بریج و معاینه تخصصی ریشه درد فک و چانه شما مشخص میشه. پاینده باشید گرامی🌹
      F
      25 دی 1401
      آقای دکتر من دندون یکم ک سیاه شده رو روکش کردم اولش در حده ی موی باریک سیاهیش معلوم بود ولی دوباره فرستادن لابراتور الان حس میکنم هم از بالا هم از پایین بلنده چرا که از بالا لثه سفید شده و از پایین دندونم میخوره بش درد میگیره الان این درد بخاطر بلندی پایین ب وجود آمده یا از بالا ؟
        دکتر دندان
        26 دی 1401
        سلام دوست گرامی ببینید هر زمان که روکش سایز مناسبی نداشته باشه و متناسب با سایر دندان ها نباشه باید حتما اصلاح و تعویض بشه چون با هر بار جویدن موجب درد میشه. فرقی نمیکنه مشکل از کجای روکش هست. این موضوع باید توسط دندانپزشک شما بررسی بشه و حتما رسیدگی کنید تا روکش مناسب برای شما نصب بشه. پاینده باشید گرامی🌹
          لیلا
          3 بهمن 1401
          سلام اقای دکتر خسته نباشید اقای دکتر من ۲ روز پیش دوتا از دندون هام در هر دو طرف رو رو روکش زیرکونیا کردم و دندون بالایی از یک سمتم دردی نداره ولی موقع جوییدن و خوردن غذا فشار وارد میشه بهش و خیلی شدید درد میگیره به صورتی که نمیتونم غذا بخورم اما مهم تر و اذیت کننده تر از اون، دندون سمت دیگر پایینم هست که از روز اول درد فوق العاده شدید و زیادی داره به صورتی که انگار به دندون های جلو و پشتش فشار وارد میکنه و همینطور به دندون داخل روکشمم انگار داره فشار وارد میکنه و لثه های سمت این دندون روکش شدم هم قرمز شدن و خیلی زیاد درد میکنن به حدی که روزی چند مسکن میخورم با انتی بیوتیک و واقعا داره ازارم میده
          دکتر دندان
          8 بهمن 1401
          سلام کاربر گرامی درد و حساسیت تا حدی طبیعی هست ولی اگر قابل توجه و زیاده چندان طبیعی نیست. اگر حین جویدن غذا احساس درد دارید احتمالا روکش ها به اندازه کافی با دندان های مجاور هماهنگ نیستند و سایز بزرگتری دارند. اگر همچنان درد دارید لطفا با گرفتن گرافی کامل از دندان ها مجددا به نزد دندانپزشک خودتان مراجعه کنید. امیدوارم خیلی زود مشکلتون برطرف بشه. پاینده باشید گرامی🌹
مرجان عسگری
21 آذر 1400
سلام من ۲ سال هست دندونم روکش کردم، دندون کرسی م هست. الان حدودا ۱ ماهی میشه یکم لثه اطرافش متورم شده البته خونریزی نکرده ولی بیشتر وقت ها یه حس بدی بهم میده. حس میکنم روی بوی دهانم هم تاثیر گذاشته. آیا ممکنه علت بوی دهان و ورم لثه روکش باشه؟؟؟؟ باید چکار کنم؟
    دکتر دندان
    21 آذر 1400
    سلام بانوی گرامی با این شرایطی که میفرمایید اگر مشکل از بخش های دیگر دهان و دندان شما نباشه برمیگرده به روکش دندانتون. احتمالا با پوسیدگی ثانویه دندان روکش شده روبرو شدین، لطفا بدون فوت وقت به یک مرکز دندانپزشکی مراجعه کنید تا توسط یک دندانپزشک ویزیت و معاینه بشید.
با سلام
19 آذر 1400
با سلام خدمت شما بنده روکش دندان فلز و در جلو دارم برای دندان پیشین با اینکه هیچ علایم شکستگی و پوسیدگی ندارد اما حین جویدن دندانم درد میکنم. علت درد دندان روکش شده من حین جویدن بدون هیچ علایم خاصی چی می‌تونه باشه?
    دکتر دندان
    19 آذر 1400
    سلام و درود خدمت شما دوست گرامی گرامی بهتر بود میگفتید که چه زمان بعد از روکش دندان دچار درد حین جویدن میشوید. اگر بلافاصله تا 3 روز بعد از روکش درد دارید، می تواند طبیعی باشد. اما اگر بیشتر از چند روز از نصب روکش گذشته باشد احتمالا مشکل مربوط به عدم تناسب روکش با دندان تراشیده شده و دندان های مجاور هست. مخصوصا بلند بودن روکش می تواند باعث درد دندان حین جویدن شود. اگر سال ها بعد از روکش دچار این مشکل شده اید می تواند ناشی از عفونت ریشه یا پوسیدگی ثانویه دندان روکش شده باشد.
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.