ارتباط بین مصرف قند و شکر با پوسیدگی دندان چیست؟

8 آذر 1402
تاثیر شکر بر دندان و پوسیدگی

شاید شنیده باشید که شکر باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان می شود. ما در این مقاله درباره تاثیر قند و شکر بر سلامت دهان و دندان و احتمال ایجاد پوسیدگی آن اطلاعاتی ارائه داده ایم. اگر معمولا شیرینی زیاد میل می کنید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

پوسیدگی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

حفره یا پوسیدگی دندان سوراخی در دندان است که در آن مینای دندان به دلیل پوسیدگی شکسته شده است. پوسیدگی معمولاً زمانی ایجاد می شود که پلاک روی دندان ایجاد شود. هنگامی که پلاک برای مدت طولانی روی دندان جمع می شود، باعث ایجاد حفره می شود.

حفره شدید دندان می تواند به پایانه های عصبی یا لثه ها و دندان های اطراف آسیب برساند که معمولاً منجر به درد قابل توجهی می شود. همچنین می تواند نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دندان داشته باشد یا حتی منجر به از دست دادن دندان شود (بیشتر در صورت عدم درمان).

عکس پوسیدگی دندان

دهان ما پر از باکتری است. برخی مفید و برخی مضر هستند. وقتی باکتری های مضر از قند و کربوهیدرات های مصرفی شما تغذیه می کنند، اسیدهایی تولید می کنند که می توانند به عفونت های باکتریایی تبدیل شوند.

عفونت های باکتریایی در دهان می توانند دو کار انجام دهند. ابتدا می توانند مینای دندان (خارجی ترین لایه دندان) را از بین ببرند. دیگری، اگر درمان نشود، آن عفونت های باکتریایی به سرعت به حفره تبدیل می شوند.

آیا شکر واقعاً باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان می شود؟

قند و شکر به تنهایی باعث ایجاد حفره نمی شود، اما باعث رشد باکتری های مضر در دهان می شود. این ماده به عنوان یک آهنربا برای باکتری ها عمل می کند که نقش مهمی در ایجاد حفره دندان و سایر “مشکلات دندانی” ایفا می کند. اگر به خوردن غذاهای شیرین علاقه دارید، باید عادات خاصی را دنبال کنید تا از آسیب به سلامت دهان خود جلوگیری کنید.

عکس حبه های قند

من قند، شکر و شیرینی زیاد مصرف می کنم، برای کاهش پوسیدگی چه کنم؟

اگر تمایل زیادی به مصرف شیرینی دارید می توانید با کمک روش های زیر از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کنید:

  • مصرف تنقلات مکرر به خصوص غذاهای شیرین را محدود کنید
  • بعد از خوردن هر چیزی دهان خود را بشویید.
  • دهان خود را هیدراته و مرطوب نگه دارید
  • بلافاصله پس از مصرف غذا/نوشیدنی شیرین به رختخواب نروید
  • تکنیک های صحیح مسواک زدن را تمرین کنید

در صورت بروز پوسیدگی دندان چه کنیم؟

تشکیل حفره و پوسیدگی دندان در طول زمان رخ می دهد. همانطور که پوسیدگی شروع به شکل گیری می کند، سیگنال های هشدار دهنده نیز ایجاد می  کنند. در صورت پیشرفت پوسیدگی، علائم زیر را احساس خواهید کرد:

  • درد خود به خودی دندان
  • سوراخ قابل مشاهده در دندان
  • حساسیت دندان
  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن

پس از مشاهده علائم پوسیدگی دندان چه کنیم؟

به محض ظاهر شدن علائم، باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک تعیین کرد. هنگامی که حفره های دندان در مراحل اولیه درمان می شوند، از مشکلات بیشتر دندانی به طور نسبی جلوگیری خواهد شد. دکتر دندانپزشک وضعیت واقعی حفره و میزان پوسیدگی را بررسی می کند و بهترین درمان ممکن را پیشنهاد می کند.

درمان پوسیدگی دندان چیست؟

 در بیشتر موارد، با پر کردن معمولی دندان میتوان پوسیدگی را ترمیم کرد. در موارد جدی تر نیز روت کانال تراپی یا عصب کشی دندان یک درمان ایده آل برای حفره های دندان است. این به درمان دندان پوسیده و به حداقل رساندن خطر برای بافت های اطراف کمک می کند.

🔔این نوشته هم به دردتون میخوره: هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

عوارض عدم درمان پوسیدگی دندان چیست؟

زمانی که یک دندان پوسیده برای مدت طولانی درمان نشود، باعث عفونت دندان ها و لثه های اطراف می شود. و شرایط کلی سلامت دهان را بدتر می کند. بنابراین، مدیریت پوسیدگی دندان با درمان های مناسب به تمام افرادی که در این وضعیت قرار دارند توصیه می شود. حفره دندان درمان نشده می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

چگونه از پوسیدگی پیشگیری کنیم؟

هرچند که قند، شیرینی و شکر نقش مهمی در تشکیل پوسیدگی دندان دارد، اما تنها عامل ایجاد حفره و سوراخ دندان نیستند. پوسیدگی دندان می تواند به دلیل داشتن عادات بد بهداشت دهان و دندان و بسیاری دلایل دیگر نیز ایجاد خواد شد.

کودکی که در حال مسواک زدن است
بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان هست آن هم از سنین کودکی است.

شما می توانید با دنبال کردن اقدامات پیشگیرانه زیر از بروز پوسیدگی پیشگیری کنید:

  • دندان های خود را دو بار در روز، حداقل به مدت 2 تا 3 دقیقه، مسواک بزنید.
  • استفاده از دهان شویه بعد از خوردن میان وعده ایده خوبی برای از میان برداشتن باکتری های موجود در دهان خواهد بود.
  • می توانید بین وعده های غذایی آدامس بدون قند حاوی زایلیتول بجوید تا پلاک از سطح دندان هایتان پاک شود.
  • مهمتر از آن، به طور منظم برای معاینه دهان و دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا دکتر دندانپزشک عمدتا از بسیاری از مشکلات دندان جلوگیری می کند.

🔔این نوشته هم به دردتون میخوره: روش صحیح مسواک زدن اینجوریه!

خلاصه، مفید و مختصر درباره تاثیر قند و شکر بر پوسیدگی دندان

از نظر فنی، باکتری ها باعث ایجاد حفره می شوند، نه قند و شکر. با این وجود، شکر نقش مهمی در رشد و تکثیر باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند، ایفا می کند. علاوه بر این، بسیاری از دلایل زمینه‌ای دیگر نیز وجود دارند که حفره‌ها را تشکیل می‌دهند. گاهی اوقات، افراد پوسیدگی دندان را جدی نمی گیرند تا زمانی که باعث ناراحتی یا درد شدید شود.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.