روکش دندان PFM یا پی اف ام چیست؟ (بررسی کاربرد+ فیلم و عکس)

13 خرداد 1402
تصویر شاخص روکش دندان PFM

در حال حاضر ما دست کم 3 مدل روکش دندان داریم که برای ترمیم تاج دندان واقعی خودمان (معمولا پس از عصب کشی دندان) استفاده می شوند. روکش دندان سرامیکی، روکش دندان زیرکونیا و روکش دندان pfm این 3 مدل هستند که ما در این مقاله به صورت اختصاصی درباره روکش های pfm یا فلز و سرامیک مطالبی ارائه دادیم. پیشنهاد ما این است که اگر درباره خود روکش دندان اطلاعات زیادی ندارید ابتدا صفحه “روکش دندان چیست؟” را باز کنید تا هر آنچه که باید درباره روکش ها بدانید را در آن صفحه ببینید و در نهایت به این صفحه برگردید.

روکش دندان pfm چیست؟

اول اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که اصلاPfm  مخفف چیست؟ PFM در واقع مخفف این عبارت هست:

Porcelain fused metal”

عکس روکش دندان فلز سرامیکی یا pfm

یعنی پرسلین یا سرامیک متصل به فلز. و روکش دندان pfm، یعنی روکشی که در اصل فلزی هست اما یک لایه سرامیک به آن متصل شده یا آن را پوشانده. در واقع برخلاف روکش دندان یکسره که تنها از یک جنس است، این روکش 2 لایه دارد که لایه زیرین فلز و لایه رویی سرامیک است.

عکس و فیلم روکشpfm

برای متوجه شوید شکل و ظاهر این روکش چگونه است ویدئو و تصاویر زیر را مشاهده بفرمایید.

کاربرد روکش دندان پی اف ام چیست؟

از این روکش ها برای ترمیم یا حفظ دندان هایی است که به تازگی عصب کشی شده اند یا دچار آسیب جدی بوده اند. اگر با کمک سایر روش ها مانند “پر کردن دندان نتوانیم این دندان ها را ترمیم کنیم از روکش ها (مخصوصا روکش پی اف ام) کمک میگیریم. معمولا به دلیل زیبایی و ظاهری طبیعی از روکش های پی اف ام به عنوان “روکش دندان جلو” استفاده می شود.

نام های دیگر روکش دندان pfm چیست؟

به این روکش ها نام های زیر نیز اطلاق می شود:

  • روکش دندان پایه فلزی
  • روکش دندان پی اف ام
  • روکش دندان فلز و سرامیک

انواع روکش دندان پی اف ام چیست؟

روکش دندان فلز و سرامیک بر اساس اینکه از چه نوع فلز یا فلزاتی ساخته شده به ۳ دسته تقسیم می شود:

  • فلزات گرانبها و قیمتی
  • فلزات نیمه قمیتی
  • آلیاژ کم قیمت

1. روکش دندان pfm با فلزات گرانبها یا (High noble)

در این نوع از روکش ها، از فلزات گرانبهایی مثل طلا و پالادیوم استفاده می شود. البته اینطور نیست که از طلای خالص 24 عیار استفاده بشود. بلکه 60 تا 70 درصد از کل ساختار روکش های پی اف ام را طلا یا پالادیوم خالص تشکیل میدهد.

شاید برایتان سوال باشد که چرا روکش pfm را نمی شود از 100 درصد طلا یا پالادیوم ساخت؟ دلیلش نرم بودن این فلزات است. مخصوصا طلای خالص و 24 عیار بسیار نرم و شکننده است و تحم فشار ناشی از جویدن را ندارد.

2. روکش فلز و سرامیک با فلزات نیمه قیمتی یا (Noble)

این ها نیمه قیمتی هستند و درصد طلا یا هر فلز گرانبهای دیگری که در آن ها استفاده شده کمتر از روکش های نوع 1 هست. مثلا ممکن است درصد آن ها 40 درصد یا مقداری کمتر باشد. این ها این روکش دندان پایه فلزی، قیمت مناسب و البته استحکام بالاتری نیز دارند.

3. روکش دندان پایه فلزی با فلزات کم ارزش یا (Base)

عکس 5 روکش دندان pfm متصل به هم. در اصل یک واحد بریج هست
در این عکس 5 روکش دندان فلز سرامیکی متصل به هم مشاهده می کنید که در واقع بریج یا پل دندانی رو ایجاد کردن. دندانپزشکان توصیه می کنند که روکش ها باید به صورت جدا جدا نصب شوند و از ایجاد اتصال حین ساخت خودداری شود. امروزه بیشتر مراجعان نیز به جای بریج ایمپلنت می کارند.

روکش دندان pfm نیز نوعی از روکش های غیر گرانبها در نظر گرفته می شوند که تقریباً 20 تا 25 درصد مواد فلزی بکار رفته در آن ها گرانبها هستند و ماباقی فلزات بکار رفته مانند کروم، نیکل و …. ارزش کمتری دارند.

روکش دندان فلز و سرامیک به دلیل وجود ترکیبی از فلزات مستحکم و قوی، از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. هزینه این نوع روکش ها نیز به مراتب کمتر از هزینه 2 مدل دیگر است اما برای هر کسی مناسب نیستند. به عنوان مثال اگر به یکی از فلزات بکار رفته در این نوع روکش حساسییت داشته باشید، برایتان گزینه مناسبی نیست زیرا موجب عفونت لثه خواهد شد.

مزایای روکش دندان PFM چیست؟

زیبایی قابل قبولی دارند

از آنجایی که یک لایه سرامیکی روی فلز را میگیرد، ظاهری طبیعی و همرنگ دندان دارند. این یعنی مشابه با تاج دندان خودمان هستند و از نظر بصری چندان غیرطبیعی نیستند. آن ها از نظر زیبایی تقریبا همسطح با “روکش دندان سرامیکی” و روکش های زیرکونیومی هستند.

طول عمر و ماندگاری بالایی دارند

خود سرامیک چندان با دوام نیست اما فلز بکار رفته در داخل روکش دندان فلز سرامیک باودام و مستحکم است. بنابراین میزان ماندگاری آن نیز زیاد خواهد بود. از نظر طول عمر، روکش دندان پایه فلزی چندین سال بیشتر از روکش های سرامیکی و زیرکونیومی دوام دارند.

با دنبال کردن نکاتی که در داخل مقاله “افزایش طول عمر روکش دندان” نوشته شده است می توانید ماندگاری روکش پی اف ام را تا 30 سال و بیشتر افزایش دهید.

مقرون به صرفه و اقتصادی هستند

در کنار دوام و زیبایی بسیار زیاد روکش دندان pfm، هزینه و  قیمت آن ها نیز مناسب است و کاملا ارزشش را دارد. هزینه آن ها می تواند 2 سوم هزینه روکش های دیگر باشد. به صورت حدودی هزینه روکش دندان پایه فلزی از 2.5 شروع می شود اما اینن هزینه در همه کلینیک ها یکسان نیست. برای اطلاع از میزان دقیق و به روز تعرفه این روکش ها و سایر تاج های دندانپزشکی بر روی “قیمت روکش دندان” کلیک کنید.

عوارض یا معایب روکش پایه فلزی چیست؟

در کنار تمام مزایایی که دارند، این روکش دندان فلز سرامیکی یک سری نکات منفی و معایب نیز دارند که البته در خصوص همه افراد صدق نمی کنند. برخی از مهمترین معایب آن ها عبارتند از:

خط تیره در نزدیکی لثه برجای می گذارند

اگرچه روکش‌های PFM نمای بیرونی سرامیکی دارند، اما همچنان حاوی فلز هستند. و متاسفانه اگر فرد دچار تحلیل لثه شود بخشی از فلز به صورت یک خط در نزدیکی خط لثه دیده می شود. بنابراین بسیار مهم است که در صورت نصب روکش دندان فلز و سرامیک حتما از سلامت دندان و مخصوصا لثه های خود محافظت کنید.

خط تیره و فلزی رنگ که بر اثر تحلیل لثه ایجاد شده است
خط تیره بین لثه و دندان نشان دهنده تحلیل لثه است. در این حالت بخش فلزی روکش دندان فلز سرامیک در معرض دید قرار گرفته است.

آلرژی های احتمالی در بعضی افراد ایجاد می  کنند

افرادی که به یکی از فلزات بکار رفته در این روکش ها حساسیت دارند با نصب آن ها به مشکل برمیخورند و ممکن است واکنش آلرژیک نسب به روکش بدهند. بنابراین اگر فکر می کنید به فلزاتی مانند نیکل یا کروم و فلزات مشابه حساسیت دارید درباره روکش دندان pfm با دندانپزشک خود صحبت کنید.

ساختار طبیعی دندان را از بین می برد

متاسفانه برای قرار دادن روکش دندان پایه فلزی، باید مقدار بیشتری از ساختار دندان طبیعی برداشته شود یا تراشیده شود. بنابراین به نسبت سایر روکش های دیگر، تهاجمی تر به نظر می رسد. با این حال استقبال از روکش دندان pfm همچنان بالاست زیرا گزینه مقرون به صرفه ای هست و به دلیل لایه سرامیکی، از نظر زیبایی قابل قبول است.

منابع

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

3 پاسخ به "روکش دندان PFM یا پی اف ام چیست؟ (بررسی کاربرد+ فیلم و عکس)"

مبین
27 بهمن 1401
سلام شما با داشتن کارت بیمه دندانپزشکی مهراز میتونید از خدمات با 50% تخفیف استفاده کنید
مهرداد
19 آذر 1400
سلام این خط مشکی که گفتید همیشه معلومه؟ اگه معلوم باشه به قیمتش نمی ارزه چون هزینه ش زیاده. برای روکش دندان جلو روکش به صرفه چی داریم؟
    دکتر دندان
    19 آذر 1400
    سلام مهرداد گرامی اگه به شکل روکش دندان فلز و سرامیک نگاه کنید متوجه میشید که بخشی از لایه فلزی روکش زیر سرامیک قابل مشاهده هست. در حالت عادی این بخش زیر خط لثه پنهان میشه. اگر هر دلیل تحلیل لثه ایجاد بشه این لایه فلزی که رنگ تیره داره در معرض دید قرار میگیره. اما اگر لثه سالم باشه و دچار تحلیل نشده باشه، فقط سفیدی سرامیک دیده میشه. روکش دندان پایه فلزی یا PFM هم زیباست، هم بادوام و هم هزینه مناسبی داره. جایگزیناش روکش سرامیکی و زیرکونیومی هستند. پاینده باشید گرامی🌹
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.