روکش دندان جلو بهتر است یکی از این 3 نوع باشد!

12 خرداد 1402
روکش دندان جلو

این مطلب رو برای اون دسته از کاربرامون نوشتیم که فقط قصد انجام روکش دندان جلو رو دارند. حالا میخواد 1 دندون باشه یا 2، 4، 8 یا تمام دندان های جلوشون. اول یه سری عکس و فیلم گذاشتیم، بعدش درباره بهترین نوع تاج برای دندان های قدامی صحبت کردیم و در ادامه چیزای دیگه رو هم توضیح دادیم. اما خواهش می کنم اگه درباره روکش ها اطلاعات زیادی ندارید قبل از خوندن این مقاله، لینک “روکش دندان” رو باز کنید و بعد به این صفحه برگردید.

فیلم + عکس روکش های جلو

شما هم موافقید که تاثیر چندتا عکس ساده و یا یه فیلم کوتاه بیشتر از 1000 خط نوشته و توضیح حوصله سر بره؟ بنابراین اگه موافقید اول فیلم روکش دندان جلو رو (که خیلی هم جالبه) در همین ابتدای مقاله با هم تماشا کنیم.

یک نکته در خصوص ویدئو بالا باید یادآور بشیم. در این ویدئو دندان های جلو با کمک روکش های متصل به هم ترمیم نشدن. در واقع این ها در کنار هم به صورت موقت متصل شد و اتصال دائمی ندارند. اصولا روکش متصل به هم توصیه نمیشه چون اگر مثلا زیر یکی از روکشا پوسیدگی ایجاد بشه یا یکی از اون ها آسیب ببینه به هر دلیل، میبایست تمام روکش ها برداشته بشه. روکش ها بهتر هست که حتما به صورت تکی و مجرا نصب بشن تا مشکلات احتمالی بعدی ایجاد نشن.

تاج مناسب برای ترمیم دندان های جلو چه نوع تاجیه؟

یادمون باشه وقتی صحبت از تاج برای دندان های قدامی میکنیم یعنی فقط با 6 تا 8 دندانی که در هر دو فک بالا و پایین کار داریم. یعنی دندونایی که در طرح لبخند دیده میشن. بنابراین بیشتر چیزی که حتما در طرح درمان بهش توجه میشه، زیبایی تک تک روکش ها و هماهنگی دندان ها با هم هست.

اینجاست که ما قید روکش های فلزی رو به عنوان روکش دندان جلو فک بالا و پایین میزنیم. یعنی چندان جالب نیست که روکش طلا بذاریم یا روکش استیل بذاریم چون طرح لبخند رو زشت می کنن و غیرطبیعی هستن. در عوض روکش مناسب دندان های قئامی باید یکی از این 3 تا باشه:

  • روکش دندان سرامیکی
  • روکش زیرکونیا
  • روکش فلز سرامیک

که از بین این 3 تا هم روکش تمام سرامیک دندان جلو و زیرکونیومی (مخصوصا اگر ایمپلنت دندان انجام میدید) بهتر هستند.

تصویر شماتیک روکش دندان جلو زیرکونیا

نحوه انجام روکش دندان جلو چجوریه؟

ما کلاً برای نصب روکش‌ها یا تاج‌های مصنوعی دندان، یه روال خاص رو دنبال می‌کنیم. دو جلسه می‌خواییم:

  • جلسه اول همون ویزیته و انتخاب یک طرح درمان. همین جلسه یه مقداری تراش دندان جلو داریم، بعد از تراش، ازش قالب می‌گیریم و تا اطلاعا ثانوی یه “روکش دندان موقت” روش می‌ذاریم.
  • جلسه دوم وقتی بیمار میاد، روکش موقت رو برمیداریم و روکش دائمی که براش از لابراتور اومده رو نصب می کنیم.
تصویر شماتیک نصب روکش دندان جلو

هزینه روکش دندان جلو چقدر است؟

یکم برگردیم به عقب، گفتیم که روکش مناسب دندان جلو کدوم نوعه؟ (سرامیکی، زیرکونیا و سرامیک-فلز). یعنی ما 3 مدل تاج مناسب برای روکش کردن دندان ها قدامی داریم. بنابراین تعرفه رو بر اساس جنس و نوع روکش محاسبه می‌کنیم.

یعنی این روکشا، یه چیزی بین 2 تا 3 میلیون تومان و یا حتی بیشتر هزینه روی دست ما میذاره. ما توی صفحه “قیمت روکش دندان درباره قیمت روکش دندان جلو، حسابی درباره تعرفه ها توضیح دادیم. اون صفحه هم فیلم داره و هم هر 3 نوع روکش اونجا با هم مقایسه شدن. خواستید یه سر بزنید.

روکش دندان های قدامی تا چند سال دوام دارد؟

یه چیز جالب بهتون بگم که عمر روکش دندان جلو می‌تونه خیلی بیشتر از روکش دندان های خلفی باشه. چرا؟

خودتون هم تصور کنید. زمانی که شما چیزی می‌جوید بیشتر به کدوم دندونا فشار وارد می‌شه؟ آفرین! به دندون های خلفی (آسیاب و عقل). این دوندونای خلفی هستن که بیشتر ساییده میشن چون ما با اونا لقمه می‌جویم. خیلی کم پیش میاد با دندونای جلو چیزی بجوییم، مگر اینکه یه چیزی رو با دندونای جلو گاز بگیریم یا به دندون بگیریم.

این یعنی تاج دندان جلو کمتر در معرض ساییدگی و تخریب شدنه و اگر شما به درستی غذا بجوید و با دندونای جلو چیزی رو گاز نگیرید، طول عمر روکش دندان جلو تون هم بیشتر میشه.

بریم سر اصل مطلب: واقعاً روکش دندان جلو تا چند سال دوام دارد؟

بستگی داره شما چطوری ازش مراقبت می‌کنید و جنسش چیه. مثلاً روکش زیرکونیا می‌تونه تا 30 سال هم دوام داشته باشه. روکش های سرامیکی تا 20 سال عمر می کنند. اما به شرطی که واقعا ازشون مراقبت بشه. اگه می‌خوایید طول عمر روکش دندان جلو تون به 30 برسه حتماً نکات مربوط به “مراقبت از روکش دندان” رو دونه دونه بخونید.

مزایا + معایب و عوارض روکش دندان جلو چیست؟

مزایا که زیاد داره، شما حساب کنید که دندون آسیب دیده و خراب خودتون رو با یه روکش زیبا و سفید جایگزین می کنید. یعنی طرح لبخندتون بهتر میشه، بهتر میجوید، جوانتر به نظر میرسید و … خب این اگه مزیت نیست پس چیه؟ بنابراین مزایاش مشخصه.

اما عیب و ایراد هم نمی‌تونیم روش بذاریم. فقط اینکه هزینه ش زیاده که اونم طبیعیه. چون واقعا شکل، ظاهر و جنس روکش هایی که قراره استفاده بشه طبیعی و باکیفیته.  نکته منفی هم در خصوص روکش سرامیکی و زیرکونیا وجود نداره.

و تنها نکته منفی تاج دندان جلو میتونه مربوط به روکش های فلز سرامیک باشه. یعنی روکش هایی که دو لایه هستن. یه لایه فلز و یه لایه رویی که از جنس سرامیکیه. اگه لثه تحلیل بره امکان دیده شدن یه مرز باریکی از لایه فلزی وجود دارد. که ممکنه از دور اینطور به نظر برسه که دندون پوسیده شده. اینم البته معایب و عوارض روکش دندان جلو نیست بیشتر عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندانه. اینجا درباره “روکش فلز سرامیک” بیشتر بخونید تا همه چیز رو درباره‌ش بدونید.

پاسخ به سوالات رایج درباره بهترین روکش های دندانی قدامی

بهترین روکش دندان جلو برای زیبایی کدام روکش است؟

به جرات می‌تونیم بگیم که تاج های سرامیکی و زیرکونیومی برای روکش کردن دندان های قدامی گزینه های بسیار مناسبی هستن. اون ها زیبا و طبیعی به نظر میرسن.

مراحل روکش دندان قدامی چند روز طول میکشد؟

همونطور که توضیح دادیم معمولاً طی دو مرحله انجام میشه و بسته به جایی که بهش مراجعه می کنید ممکنه 1 تا 3 هفته طول بکشه که شما صاحب یک تاج دندان بشید.

آیا روکش دندان جلو درد دارد؟

خیر معمولا اگه پروسه درمان به خوبی پیش برود بیمار هیچ دردی تجربه نمیکنه. منتهی تا زمانی که روکش اصلی ساخته و نصب بشه ممکنه کمی با حساسیت دندان روبرو بشید که طبیعیه و اگه طبق دستورالعمل های متخصص خودتون عمل کنید میتونید مدیریتش کنید.

آیا برای دندان های جلو روکش دندان متصل به هم مناسب است؟

اصولا روکش ها نباید به هم متصل باشن چونکه اگر برای یکی از اون ها مشکلی پیش بیاد شما باید تمام روکش ها رو بردارید بنابراین خیر روکش دندان متصل به هم اصلا توصیه نمی شه و نباید انجام داده بشه.

منبع

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.