روکش دندان موقت چیست و چه تفاوتی با روکش دائم دارد؟

16 خرداد 1402
تصویر شماتیک روکش دندان موقت

به لطف وجود تکنولوژی‌های مدرن دندانپزشکی، ما اکنون می‌توانیم طی چند ساعت یا نهایتاً 2 هفته روکش دندان اختصاصی و مختص هر شخص را بسازیم و آن را نصب کنیم. اما با این وجود، هنوز بسیاری از دندانپزشکان به دلیل گران بودن تجهیزات ساخت روکش دندان، قادر نیستند روکش فوری یا یک روزه را در مطب خود ساخته و نصب کنند. به همین دلیل، باید چند هفته صبر کنند تا لابراتوار روکش را تهیه کند و تا آن موقع برای بیمار روکش دندان موقت استفاده می کنند.

روکش دندان موقت چیست؟

روکش دندان موقت نوعی پروتز دندانی است که تا زمان آماده شدن روکش دندان دائمی رو دندان های تراش خورده قرار داده می شود.

مراحل روکش دندان موقت

چه زمانی از تاج دندان موقت استفاده می شود؟

در 2 حالت نیاز به روکش دندان موقت داریم:

  • اول، زمانی که عصب کشی دندان صورت گرفته و دندانپزشک تشخیص می‌دهد باید برای حفاظت از دندان، آن را روکش کنیم.
  • دوم، زمانی که پایه ایمپلنت کاشته شده، و در حال جوش خوردن به استخوان است و قصد بارگذاری فوری داریم.

در هر دو حالت پیش از آنکه روکش دندان واقعی در لابراتوار ساخته شود، برای مراقبت از دندان ها و برخی اهداف دیگر نیاز به روکش موقت دندان داریم.

چرا نیاز به تاج دندان موقت داریم؟

تاج‌های موقت، تا آماده شدن روکش دائمی، برای اهداف زیر مورد استفاده قرار میگیرند:

  • از حساسیت دندان و لثه جلوگیری می کنند
  • از دندان واقعی شما در برابر پوسیدگی دندان محافظت می کنند
  • به شما اجازه می دهد که بدون آسیب به دندان تراش خورده تان غذا بخورید
  • از ایجاد فاصله بین دندان های دیگرتان جلوگیری می کند
  • به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می کند

تفاوت بین روکش دندان دائمی با موقت چیست؟

بین تاج دندان موقت و دائمی تفاوت های چشمگیری وجود دارد. ما در ادامه تنها به تعدادی از این تفاوت ها میپردازیم:

از نظر اتصال

روکش های موقت معمولا با سمنت یا چسب موقتی که تنها چند هفته ماندگاری دارد، به دندان متصل می شوند. این سمنت ضعیف است و ممکن است باعث شل شدن روکش شود. دلیل استفاده از چنین چسبی، سهولت در برداشتن تاج های موقت است تا دندانپزشک به راحتی روکش را باز کرده و روکش دائمی را جایگزین کند. اما روکش های دائمی با چسبی متسحکم، باکیفیت و مداوم به دندان متصل می شود. یک جورهایی این چسب دائمی است و معمولا دوام بسیار زیادی دارد. به واسطه همین سمان هست که روکش ها تحت فشار ناشی از جویدن جابجا نمی شوند.

از نظر ماندگاری

تاج های موقت فقط چند هفته دوام می آورد، در حالی که تاج های دائمی برای چندین دهه ساخته می شوند.

از نظر جنس و مواد سازنده

روکش دندان موقت از اکریلیک یا فلز و یا حتی کامپوزیت ساخته می شود، در حالی که روکش های دائمی از مواد با کیفیت تری مانند چینی، سرامیک، فلز-سرمیک، طلا و استیل ضد زنگ ساخته می شوند.

عکس روکش دندان موقت

از نظر کیفیت و مناسب بودن

تاج های موقت در مطب دکتر دندانپزشک ساخته می شوند بنابراین انتظارها را برآورده نمی کنند زیرا هم قالبگیری و هم کیفیت ساخت ضعیف تری دارند. اما روکش دندان دائمی در لابراتوار و بر اساس تجهیزات مدرن و دقیق ساخته می شود بنابراین کاملا مناسب تر است.

شکل و ظاهر تاج دندان موقت چگونه است؟

دندانپزشک تلاش می‌کند تا آنجا که ممکن است تاج دندان موقتی ایجاد کند که به ظاهر دندان های ما شبیه تر باشد. بنابراین بسته به مهارت دندانپزشک و موادی که استفاده می شود، روکش دندان میتواند ظاهر نسبتا طبیعی داشته باشد یا نداشته باشد.

عکس روکش موقت دندان

روکش دندان موقت معمولا از مواد کامپوزیتی، اکریلیک و استیل ضد زنگ ساخته می شوند. تاج های موقتی که از جنس کامپوزیت هستند مشابه با دندان های خودمان هستند و طبیعی به نظر میرسند.

روکش اکریلیک نیز به دلیل ظاهری که دارد شبیه دندان های مجاورش نیست زیرا ممکن است چند پرده روشن تر یا تیره تر از دندان های شما باشد. همچنین تاج استیل نیز ظاهری فلزی دارد و معمولاً بسیار قابل توجه است.

طول عمر روکش موقت دندان چقدر است؟

همانطور که از نامشان پیدا است، این روکش ها دائمی نیستند و برای اهداف کوتاه مدت طراحی و ساخته شده اند. معمولاً طول عمر آن‌ها زیاد نیست و سوای میزان ماندگاری‌شان، دندانپزشکان تنها به مدت 1 تا 3 هفته آن‌ها را استفاده می‌کنند.

این همان مدت زمانی است که روکش دندان دائمی ساخته شده و آماده نصب می شود. اگر بیشتر از 3 هفته روکش دندان موقت استفاده شود، به دلیل کاهش کیفیت چسب، و ظریف بودن روکش، احتمال شکستگی یا شل شدن  تاج وجود دارد. بنابراین سعی  نکنید بیشتر از این مدت از آن ها استفاده کنید.

در صورت شل شدن یا افتادن تاج دندان موقت چه کنیم؟

اگر تاج موقت شما افتاد یا شل شد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید و برای قرار دادن مجدد آن وقت ویزیت بگیرید. اگر نمی توانید نوبت دندانپزشکی بگیرید، می توانید از سیمان موقت دندانپزشکی بدون نسخه، برای چسباندن روکش دندان موقت خود تا زمان مراجعه به دکتر دندانپزشک استفاده کنید.

قیمت روکش دندان موقت چقدر است؟

زمانی که برای نصب روکش دندان به یک متخصص ترمیمی و زیبایی، پروتز یا دندانپزشک عمومی مراجعه می‌کنید، به شما یک تعرفه اعلام می‌کنند. معمولا هزینه روکش دندان موقت نیز بخشی از آن هزینه یا تعرفه درخواستی است و جدای از آن نیست. یعنی دندانپزشک جداگانه به شما نمی گوید که هم هزینه روکش موقت را پرداخت کنید و هم هزینه روکش دائمی را.

به عبارتی دندانپزشک یک هزینه کلی به شما اعلام می کند که شامل هزینه معاینه و ویزیت، تراشیدن مینا، نصب روکش موقت و نصب روکش دائمی است. برای اطلاع از این هزینه می توانید لینک قیمت روکش دندان ۱۴۰۲  را باز کنید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.