عوارض مسواک زدن چیست؟ (3 عارضه دردناکِ بد مسواک زدن)

7 آذر 1402
عوارض مسواک زدن نامناسب

مسواک زدن، تنها راه مراقبت از سلامت دهان و دندان نیست. اینکه تنها از روی عادت در شبانه روز 2 بار مسواک بزنیم کافی نیست. چیزی که اهمیت دارد، نحوه صحیح مسواک زدن است نه تعداد دفعاتی که اینکار را انجام می دهیم. اگر به خوبی مسواک نزنیم با عوارض خطرناکی روبرو خواهیم شد. چیزی که اینجا میخوانید توضیح عوارض مسواک زدن نامناسب، درمان این عوارض و روش های پیشگیری از وارد شدن آسیب به دندان ها حین مسواک زدنشان است.

خطرات و عوارض مسواک زدن بیش از حد دندان ها چیست؟

بد و با فشار مسواک زدن می تواند موجب بروز دست کم 3 عارضه خطرناک شود. در ادامه تمامی این 3 عوارض مسواک زدن نامناسب ذکر شده است:

1. تحلیل مینای دندان (سایش دندان)

طبق گفته دانشکده دندانپزشکی هرمان استرو USC، سایش دندان به از دست دادن ساختار دندان توسط نیروهای مکانیکی ناشی از یک جسم خارجی اشاره دارد. در این حالت مینای دندان آسیب دیده و لایه زیرین آن درمعرض دید قرار میگیرد.

تصویر دندان هایی که اصطلاحا شیشه ای شدن
نور انداختن پشت دندونا تا نشون بدن چقدر دندان نازک شده.

سایش دندان اصطلاحا با نام تحلیل دندان یا شیشه ای شدن دندان ها شناخته می شود. در اغلب موارد در اثر بد و زیاد مسواک زدن، دندان ها نازک تر شده و شکننده به نظر میرسند.

2. حساسیت دندان (از بدترین عوارض مسواک زدن نامناسب دندان ها)

هنگامی که زیاد مسواک زدن باعث از بین رفتن مینای دندان می شود، لایه عاج یا دنتین که زیر مینای دندان قرار دارد و بسیار حساس است، در معرض دید قرار بگیرد یا به اندازه کافی به سطح نزدیک می شود که منجر به حساسیت دندان می شود.

تصویر دختری که در حال خوردن بستنی است و دندان هایش به دلیل حساسیت تیر میکشد

این حساسیت ممکن است باعث شود وقتی دندان‌هایتان در معرض محرک‌های گرم، سرد، شیرین یا ترش قرار می‌گیرند یا وقتی دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید، احساس ناراحتی یا درد کنید.

💎 این نوشته رو از دست ندید: درمان سه سوته دندان درد

3. تحلیل لثه (عقب رفتن لثه)

ادامه داشتن روش های اشتباه در تمیز کردن دندان ها می تواند بیشتر به عوارض مسواک زدن نامناسب دامن بزند. مسواک زدن بیش از حد و نامناسب، ممکن است باعث عقب نشینی لثه های شما شود که با نام تحلیل لثه نیز شناخته می شود.

هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، ریشه دندان در معرض دید قرار گرفته و آسیب پذیر می شود. زمانی که این اتفاق رخ دهد، تنها ریشه دندان به راحتی فرسوده می شود که منجر به حساسیت و درد شدیدی نیز می شود و دندان در معرض پوسیدگی چند برابری قرار خواهد گرفت.

درمان عوارض ایجاد شده ناشی از بد و زیاد مسواک زدن چیست؟

سایش دندان و تحلیل لثه اگر به موقع درمان نشوند، ممکن است منجر به پوسیدگی دندان و حتی از دست دادن آن شود. بنابراین باید به محض مشاهده عوارض ذکر شده، حتما با یک دکتر دندانپزشک صحبت کنید. درمان های پیش روی شما ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

درمان سایش و حساسیت دندان

برای درمان ساییدگی دندان و همچنین حساسیت دندان، دندانپزشک شما ممکن است درمان هایی را برای محافظت از دندان و پوشاندن عاج آن توصیه کند. عاج دومین لایه دندان بعد از مینا است که بسیار حساس به درد است.

این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان تحلیل و عقب رفتن لثه

اگر مسواک زدن بیش از حد، باعث عقب رفتن لثه های شما شده است، خبر بد این است که بافت لثه ممکن است نتواند خود را ترمیم و بازتولید کند. اینجاست که شما به جایگزینی لثه نیاز دارید. برای اینکار از سقف دهان شما به بخش آسیب دیده یا تحلیل رفته، لثه پیوند زده می شود. به این عمل اصطلاحاً جراحی پیوند لثه گفته می شود.

چطور از بروز عوارض مسواک زدن نامناسب پیشگیری کنیم؟ (5 راه حل خوب)

اگر می خواهید بدانید که بهترین روش پیشگیری از عوارض مسواک زدن نامناسب چیست، این بخش را حتما بخوانید. خبر خوب این است که جلوگیری از بیش از حد مسواک زدن به سادگی انجام دادن نکات و راه حل های زیر است:

1. از مسواک نرم استفاده کنید

ممکن است فکر کنید موهای سفت مسواک برای تمیز شدن دندان ها بهتر عمل می کند. با این حال، آنها شانس سایش دندان و تحلیل لثه را افزایش می دهند. بنابراین اگر موهای مسواکتان نرم است در اولین فرصت آن را با یک نمونه نرم تر تعویض کنید.

مردی که با مسواک نرم دندان های خود را تمیز می کند

2. خمیر دندان خود را تغییر دهید

ترکیب خمیر دندان ساینده و مسواک با موهای سخت همانطور که بحث شد، می تواند چند نمونه وحشتناک از عوارض مسواک زدن نامناسب را به دنبال داشته باشد. خمیر دندان با مواد ساینده بالا، می تواند روند از دست دادن دندان و تحلیل مینا را تسریع ببخشد.

در عوض به جای استفاده از انواع خمیر دندان ساینده مانند خمیر دندان های سفید کننده دندان، به دنبال خمیردندانی باشید که سرشار از کلسیم و فلوراید باشد تا به تقویت مینای دندان شما کمک کند.

3. از تکنیک مناسب استفاده کنید

ممکن است شما یکی از افرادی باشید که عادت کرده باشید در هنگام مسواک زدن فشار زیادی به مسواک و دندان ها وارد کنید، حتی به حدی که شاید خودتان از این وضعیت آگاه نباشید. اما راه حل ساده‌ای برای تشخیص و رفع این مشکل وجود دارد. در صورتی که پس از چند هفته متوجه شدید که شکل موهای مسواک خم شده است و نیاز به تعویض دارد، این نشانه‌ای است که شما با فشار زیاد و به شکل نادرست مسواک می‌زنید. به محض مشاهده این نشانه، باید با تکنیک بهتر و به آرامی دندان‌های خود را با مسواک تمیز کنید.

4. بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید

فرض کنید بلافاصله پس از خوردن غذا یا خواکی خمیر دندان را به مسواک بزنیم و دندان ها را تمیز کنیم. شاید اینکار در نگاه اول خوب به نظر برسد اما مستقیما به دندان ها آسیب میزند. در واقع اینکار باعث تحلیل مینای دندان می شود. این یکی از بدترین عوارض مسواک زدن نامناسب دندان ها است و نباید انجام داده شود.

برای جلوگیری از تحلیل دندان، میبایست حداقل 60 دقیقه بعد از خوردن یا نوشیدن هرچیزی برای مسواک زدن صبر کنید، به خصوص اگر چیزی اسیدی مانند لیمو یا نوشابه مصرف کرده اید. درعوض به جای مسواک زدن، آب بنوشید یا آدامس بدون قند بجوید تا نفستان تازه شود و پس از گذشت 1 ساعت از آن مسواک بزنید.

5. عادات دیگر خود را بررسی کنید

بد مسواک زدن یا بیش از حد مسواک زدن تنها دلیل سایش مینا و لثه ما نیست. فرض کنید ما عادت داشته باشیم که در بطری ها را با دندان باز کنیم، ناخن ها  یا اشیای دیگر مانند ناخن ها را بجویم. در این صورت، چنین فعالیت هایی می توانند باعث سایش دندان یا حتی شکستگی دندان شوند. پرسینگ لب یا زبان نیز می تواند مینای دندان ما را از بین ببرد.

پاسخ به سوالات رایج درباره عوارض مسواک زدن

آیا مسواک زدن دندان را خراب می کند؟

اگر مسواک موهای نرمی داشته باشد و حین تمیز کردن دندان ها هیچ فشاری از دست ما به مسواک و دندان وارد نشود هیچ عارضه ای با مسواک زدن تجربه نخواهیم کرد. اما در صورتی که اصولی مسواک زده نشود و یا با فشار انجام بگیرد شاهد دست کم 3 عارضه خواهیم شد.

عوارض مسواک زدن در کودکان چیست؟

مسواک زدن برای کودکان تا زمانی که با مسواک مناسب و روش اصولی با نظارت والدین صورت بگیرد هیچ عارضه ای به دنبال ندارد.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.