14 روش از بین بردن زردی دندان ها در خانه + در دندانپزشکی

8 تیر 1402

در این مقاله قصد داریم درباره روش های درمان و رفع زردی دندان ها مطالب ارائه بدهیم. اما ابتدا با علل زرد شدن دندان ها آشنا می شویم و در ادامه با روش های از بین بردن زردی دندان ها در خانه و سپس راهکاری های دندانپزشکی را بررسی می کنیم.

علت زردی دندان چیست؟

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث زرد شدن دندان ها شود. مثلا در ساده ترین حالت دندان ها ممکن است بر اثر موارد زیر زرد شوند:

  • مصرف برخی غذاها یا نوشیدنی ها، مانند زغال اخته، شراب قرمز، قهوه یا چای
  • داشتن رژیم غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات های ساده
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • عوارض جانبی برخی داروها و دهانشویه ها
  • سن، زیرا افراد مسن بیشتر احتمال دارد دندان های زرد داشته باشند
  • ژنتیک
  • ترومای دهان
  • مصرف بیش از حد فلوراید
  • مراقبت ضعیف از دندان و بهداشت دهان و دندان
  • خشکی دهان
  • پوسیدگی دندان

7 روش رفع زردی دندان در خانه

ابتدا اجازه دهید تا روش های خانگی برای درمان زرد شدن دندان ها را ارائه دهیم. روش ها کاملا ساده، ارزان و قابل انجام در خانه هستند اما بهتر است قبل از استفاده با یک دندانپزشک صحبت کنید. البته به این نکته هم اشاره کنیم که رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی دهان با دهانشویه ها پایه ای ترین روش برای سفید کردن دندان ها و کاهش رنگ غیرطبیعی آن ها است. در هر صورت 7 روش خانگی را در ادامه بخوانید:

1. از بین بردن زردی دندان با جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

یک نفر در حال ریختن جوش شیرین داخل آب ولرم برای سفید کردن دندان

استفاده از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن برای از بین بردن زردی دندان (سفید کردن دندان ها) در خانه یک روش قدیمی و موثر است. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از خمیردندان حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن ممکن است به کاهش زردی دندان ها کمک کند.

می توان با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین با 2 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن در خانه خمیر دندان برای زردی دندان تهیه کرد. یک منبع معتبر در سال 2012 دریافت که استفاده از خمیردندان حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن باعث رنگ ناخواسته دندان و افزایش سفیدی می شود.

دقت کنید که به دفعات زیاد این کار را انجام ندهید زیرا ترکیب پراکسید هیدروژن و جوش شیرین می تواند به مینای دندان آسیب زده و باعث حساسیت و دندان درد شود. چنانچه مینای دندانی شما تحلیل رفته و از پیش حساس است لطفا از انجام روش های خانگی جهت رفع زردی دندان ها خودداری کنید.

2. ویتامین  C

تصویر یک برش پرتقال و چند قرص ویتامین c برای رفع زردی دندان ها

بیماری ها لثه شامل ژنژویت و پریودنتیت می توانند موجب تغییر رنگ لثه و تا حدی دندان شوند. یکی از درمان های رایج برای این مشکلات تجویز ویتامین سی است. این یعنی تجویز ویتامین C ممکن است تغییر رنگ دندان ها را کاهش دهد. البته مصرف این ویتامین درمان قطعی زردی دندان نیست اما می تواند تا حد زیادی به شما در این خصوص کمک کند.

3.  خمیردندان حاوی آنزیم های میوه

برخی از آنزیم های موجود در میوه ها هنگامی که به خمیر دندان اضافه شود ممکن است با تغییر رنگ دندانی مبارزه کنند. بر اساس نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2012 مشخص شد که خمیردندان حاوی آنزیم پاپائین از میوه پاپایا و آنزیم بروملین از آناناس به از بین بردن لکه های دندان کمک می کند. بنابراین می توان از برخی خمیردندان ها و میوه ها برای درمان زرد شدن دندان ها استفاده کرد.

4. سرکه سیب

هنگامی که از سرکه سیب به مقدار کم در غلظت پایین استفاده می شود ممکن است لکه های روی دندان را کاهش داده و سفیدی آن را بهبود بخشد. در واقع یک مطالعه معتبر در سال 2014 نشان داد که سرکه سیب یک عامل از بین بردن زردی دندان ها است که تاثیر زیادی در این خصوص دارد.

به این نکته دقت کنید که سرکه سیب در صورت استفاده مکرر ممکن است به سطح دندان ها آسیب برساند. تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از سرکه سیب، به عنوان سفید کننده دندان مورد نیاز است. در عین حال ، باید از آن کم و با احتیاط استفاده کرد.

5. روغن نارگیل

یکی از بهترین روش های رفع زردی دندان در خانه استفاده از خواص روغن نارگیل است. استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان ها باکتری ها، پلاک و جرم دندان ها را نیز از بین می برد.

6. زغال فعال

اعتقاد بر این است که ذغال فعال می تواند رنگدانه ها و لکه ها را از دندان شما پاک کند زیرا بسیار جاذب است. این تنها مزیت زغال فعال نیست بلکه گفته می شود قادر است که باکتری ها و سموم موجود در دهان را نیز از بین ببرد.

برای از بین بردن زردی دندان در خانه با کمک زغال فعال، یک کپسول زغال فعال خریداری کرده و آن را باز کنید. سپس محتویات آن را روی مسواک خود قرار دهید. به آرامی دندان های خود را با حرکات دورانی به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. دقت کنید که آرام مسواک بزنید و محتویات را به لثه اعمال نکنید.

همچنین می توانید ذغال فعال را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا دهانشویه شود. این محلول را به مدت 2 دقیقه در دهان بچرخانید و سپس آن را تف کنید. پس از استفاده از زغال فعال دهان خود را کاملاً با آب بشویید.

7. خوردن میوه و سبزیجات آبدار و خوشمزه

گفته می‌شود که خوردن میوه‌ها و سبزیجات خامی که محتوای آب زیاد دارند، می تواند منجر به افزایش سلامت دندان‌های شما شود. تصور می شود که محتوای آب، دندان‌ها و لثه‌های شما را از پلاک و باکتری هایی که منجر به زرد شدن دندان می شوند، پاک می کند.

جویدن میوه‌ها و سبزیجات تازه در پایان وعده غذایی ممکن است تولید بزاق را افزایش دهد. این امر نیز می تواند به حذف ذرات غذایی که در دندان شما گیر کرده اند کمک کند. همچنین اسیدهای مضر را خنثی می کند. در کل مصرف میوه و سبزیجات آبدار و تازه همیشه یکی از بهترین از بین بردن زردی دندان در خانه بوده و هست.

7 روش دندانپزشکی تضمینی برای از بین بردن زردی دندان ها

روش‌های قبلی که درباره آن توضییحاتی ارائه شد همگی روش‌های از بین بردن زردی دندان در خانه بودند. اگر با روش‌های بالا موفق به سفید شدن دندان ها نشده‌اید، می‌توانید از روش‌های دندانپزشکی کمک بگیرید. در ادامه با 7 روش و پروسه برای از بین بردن زردی دندان در دندانپزشکی آشنا خواهید شد.

1. جرمگیری دندان (اولین درمان از بین بردن زردی دندان در دندانپزشکی)

پلاک دندانی اولین علتی است که می‌تواند موجب زرد شدن دندان ها شود. پلاک همیشه تشکیل می‌شود اما اگر به طور منظم برداشته نشود، می‌تواند کم کم بیشتر شده و شبیه یک لایه زرد رنگ روی دندان‌ها را می‌پوشاند. با کمک تمیز کردن تخصصی دندان‌ها و جرمگیری دندان، می‌توان زرد شدن دندان ها را به خوبی و برای زمان زیادی از بین برد.

اگر می‌خواهید درباره روش از بین پلاک و جرم دندان اطلاعات بیشتر به دست بیاورید حتماً سری به مقاله “جرمگیری دندان” بزنید. در آن مقاله به طور کامل درباره روند پاکسازی پلاک و جرم اطلاعاتی به زبان ساده ارائه شده است.

2. آفیس بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان به فرآیند سفید کردن دندان در مطب دندانزپزشک با کمک تجهیزات دندانپزشکی گفته می شود. در این روش از مواد سفید کننده شیمیایی خاصی مانند پراکسید هیدروژن برای برق انداختن دندان ها استفاده می شود.

بلیچینگ دندان در واقع بهترین روش برای از بین بردن زردی دندان در دندانپزشکی است که ماندگاری بسیار بالایی هم دارد. با این روش در یک جلسه دندان ها چند پرده سفید می شوند و تا 1 سال سفیدی آن نیز پابرجا خواهد بود. برای اینکه بیشتر درباره این روش بدانید روی “بلیچینگ دندان” کلیک کنید. همچنین برای اطلاع از هزینه این روش روی “قیمت بلیچینگ دندان” کلیک کنید.

3. هوم بلیچینگ دندان

هوم بیچینگ بعد از روش سفید کردن دندان ها در مطب تقریبا بهترین روش از بین بردن زردی دندان در دندانپزشکی است. این روش نیز مشابه با روش سفید کردن دندان ها در مطب دکتر دندانپزشک است با این تفاوت که غلظت مواد بکار رفته در آن کم است و روش کار نیز ساده تر است.

دکتر دندانپزشک از دندان های شما قالبی تهیه می کند و سپس به شما مواد سفید کننده با غلظت پایین می دهد، سپس به شما روش استفاده از مواد سفید کننده و قالب دندانی را نیز میدهد. معمولا باید ژل سفید کننده را دورن قالب قرار داده و سپس قالب را روی فک بگذارید.

4. کیت سفید کننده دندان در خانه

اگر تمایلی به انجام بلیچینگ دندان در مطب و یا خانه ندارید اما قصد درمان زردی دندان ها را دارید یک روش دیگر، خرید کیت های سفید کننده دندان است. این کیت ها مشابه با سینی های هوم بلیچینگ عمل می کنند. این کیت ها در داروخانه ها یا سایت های فروش مواد بهداشتی دهان و دندان قابل خریداری هستند.

در این کیت ها ژل سفید کننده، قالب دندانی و در برخی برندها نور فعال کننده وجود دارد. مواد سفید کننده که شامل پراکسید هیدروژن و یا پراکسید کارباماید می شود داخل قالب گذاشته می شود و 2 تا 4 ساعت در روز بر روی دندان ها قرار داده می شود. از این روش برای درمان زرد شدن دندان ها باید با احتیاط استفاده شود.

5. خمیر دندان سفید کننده دندان

خمیر دندان سفید کننده ممکن است به کاهش و درمان زردی دندان ها و بهبود سفیدی آن ها کمک کند. این محصولات حاوی مواد قوی تری نسبت به خمیر دندان معمولی هستند و به از بین بردن لکه ها و رنگدانه های سفت و سخت غذا کمک می کند.

تصویر خمیر دندان سفید کننده روی مسواک

خمیر دندان برای زردی دندان حاوی ممکن است حاوی مقدار کمی پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن باشد. این مواد شیمیایی به روشن شدن رنگ دندان کمک می کند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد ، سفید کردن خمیر دندان معمولاً رنگ دندان را یک یا دو سایه روشن می کند.

البته همه خمیردندان های سفید کننده برای از بین بردن زردی دندان در دندانپزشکی نیستند اما اگر مایلید تا دندان هایتان بیشتر سفید شود، می توانید از دکتر دندانپزشک خود درباره برندهای قوی خمیر دندان برای زردی دندان سوال کنید.

6. نوارها و چسب های سفید کننده

اگر خمیر دندان برای زردی دندان سراغ ندارید و یا فکر می کنید جواب نمی  دهد می توانید پسب ها یا نوارهای سفید کننده را امتحان کنید. نوارها و چسب های سفید کننده متشکل از یک لایه نازک از ژل پراکسید  روی نوارهای پلاستیکی هستند. اینها به گونه ای طراحی شده اند که روی سطح دندان ها قرار می گیرند.

طیف وسیعی از نوارهای سفید کننده به صورت آنلاین موجود و قابل خریداریی داست که دستورالعمل آنها متفاوت است. بیشتر پیشنهاد می کنند برای درمان زرد شدن دندان ها، آنها باید دو بار در روز به مدت 30 دقیقه استفاده شوند.

7. دهانشویه سفید کننده (آخرین روش درمان زردی دندان ها)

استفاده از دهانشویه‌های سفید کننده، روش دیگری برای از بین بردن زردی دندان در دندانپزشکی است. این دهانشویه‌ها حاوی منابع اکسیژن مانند پراکسید هیدروژن هستند. اینها با ترکیبات رنگ آمیزی شده دندان ها واکنش نشان می دهند و به از بین رفتنشان کمک می کند. دقت کنید که به صورت سرخود دهانشویه های سفید کننده استفاده نکنید و حتما درباره آن ها با دکتر دندانپزشک خودتان صحبت کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره رفع زردی دندان ها

آیا روش های خانگی برای سفید کردن دندان ها موثر هستند؟

بله برخی از روش هایی که داخل این مقاله نوشته شده اند موثر هستند اما باید توجه داشته باشید که موثرترین روش ها تنها در کلینیک های دندانپزشکی انجام می شوند زیرا ایمن بوده و ماندگاری بالاتری دارند.

آیا جرمگیری دندان برای رفع زردی دندان ها موثر است؟

بله می توان انتظار داشت که تا حد بسیار کمی بعد از جرمگیری دندان و مسواک زدن موثر بتوان به رفع جزئی زردی دندان کمک کرد اما خود جرمگیری دندان روشی برای سفید کردن دندان نیست.

هزینه سفید کردن دندان ها با روش های خانگی چیست؟

بیشتر درمان های خانگی به راحتی در دسترس هستند و میتوان از آن ها استفاده کرد. اغلب هزینه ای ندارند زیرا تمام مواد در آشپزخانه شما وجود دارند. با این حال ممکن است برخی روش ها شامل هزینه شود. به طور میانگین هزینه ها می تواند از 50 هزارتومان باشد.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.