7 نکته ساده برای مراقبت از سلامت و بهداشت دهان و دندان در سفر

29 مرداد 1402
بهداشت دهان و دندان در سفر

زمانی که در سفر هستیم، بهتر است بیشتر از مواقع دیگر به فکر سلامت دهان و دندان خود باشیم. زیرا در طی مسافرت به قدری سرگرم مناظر، گشت و گذار و خوردن خوراکی های خوشمزه هستیم که احتمالاً فرصت کمتری برای رسیدگی به بهداشت دهان و دندان باشیم. ما در تمام مدتی که در سفر هستیم از دندانپزشک خود دوریم، بنابراین باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز مشکلات دندانی در نظر بگیریم.

دکتر دندان در این مقاله به بررسی 7 نکته ساده که می  تواند سفر بهتری برای شما رقم بزند پرداخته که خواندن آن ها برای تمام عزیزانی که سفری در پیش دارند خالی از لطف نیست. این نکات می تواند به شما در حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان در سفر کمک کند، بنابراین می توانید به جای پرداختن به مسائل و مشکلات دندانی، بر لذت بردن از سفر خود تمرکز کنید.

1. برای رعایت بهداشت دهان و دندان در سفر اقلام دندانپزشکی جداگانه خریداری کنید

از آنجایی که باید تا روز خروج از خانه به استفاده از مسواک، خمیر دندان، نخ دندان و سایر اقلام دندانپزشکی خود ادامه دهید، بهتر است برای سفر خود موارد جداگانه ای خریداری کنید. شما می توانید مسواک مسافرتی خریداری کنید که مشابه مسواک های معمولی هستند اما جای کمنری میگیرند و متناسب با سفر طراحی شده اند.

عکس مسواک و خمیر دندان مسافرتی

از چند روز پیش از سفر آن ها را خریداری کنید و در ساک یا وسایل سفر خود قرار دهید. فراموش نکنید که بسته بندی این اقلام را به ساعات آخر خروج از خانه نیندازید زیرا ممکن است فراموش شوند.

2. در صورت نیاز، از مسواک جایگزین استفاده کنید

اگر فراموش کردید مسواک خود را با خود بیاورید، هنوز راه هایی برای تمیز نگه داشتن دندان هایتان تا زمان رسید به مقصد وجود دارد. دهان خود را با آب بشویید تا باکتری های روی دندان و لثه از بین بروند. همچنین می توانید از انگشت تمیز خود برای مسواک زدن استفاده کنید. فقط دست های خود را بشویید، خمیر دندان را روی انگشت خود قرار دهید و به آرامی دندان های خود را تمیز کنید.

3. مسواک خود را همیشه تمیز و خشک نگه دارید

مسواک شما مخصوصا در طول مسافرت می تواند خطر ابتلا به مشکلات دندانی را افزایش دهد زیرا اگر به خوبی از آن نگهداری نشود باکتری ها یا سایر میکروب ها روی آن تجمع پیدا می کنند.

همیشه بعد از استفاده از مسواک، در طول سفر خود آن را با دقت و حوضله بشویید. در صورت امکان، اجازه دهید مسواکتان با هوای آزاد خشک شود بعد آن را در جعبه یا ظرف نگهداری اش قرار دهید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، باید مسواک خود را در یک کیسه پلاستیکی تمیز و قابل آب بندی مجدد قرار دهید تا خطر قرار گرفتن در معرض میکروب را کاهش دهید.

🔔 نوشته مرتبط: درمان بوی بد دهان با روش های ساده

4. مراقب آبی که استفاده می کنید باشید

هنگامی که در فضای باز یا در مکانی بدون آب تمیز هستید، مطمئن شوید که با آب بطری تمیز یا آب معدنی مسواک بزنید. این کار به کاهش خطر ابتلا به بیماری های ناشی از منابع آب آلوده یا ناپاک کمک می کند. اگر مسواک شما در معرض آب آلوده قرار گرفته است، در صورت امکان باید آن را با یک مسواک جدید جایگزین کنید یا آن را به طور کامل با آب بطری بشویید.

خمیر دندان روی مسواک

5. آدامس بدون قند و تنقلات دوستدار دندان همراه داشته باشید

آدامس بدون قند یا آدامس زایلیتول راهی عالی برای کاهش خطر پوسیدگی دندان در سفر است. ممکن است نتوانید بلافاصله بعد از غذا خوردن در سفر دندان های خود را مسواک بزنید، اما به جای آن می توانید با جویدن آدامس بدون قند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید. این آدامس باعث می شود بزاق دهان بیشتری تولید کنید که به دور کردن باکتری ها از دندان ها کمک می کند.

6. قبل از سفر جرمیگری دندان انجام دهید

بسته‌های آدامس بدون قند، همراه با تنقلاتی که باعث سلامت دندان‌ها می‌شود، مانند پنیر رشته‌ای یا حبه‌های پنیر، بادام ساده یا سایر مغزها، میوه‌های تازه و چوب هویج یا سایر سبزیجات خام همراه داشته باشید.

اگر زمان جرمگیری و معاینه بعدی دهان و دندان شما فرا رسیده است، مطمئن شوید که قبل از رفتن به سفر به مطب دندانپزشک خود مراجعه کرده اید. حتی اگر زمان معاینه شما نزدیک نیست ولی مدت زمان مسافرتتان زیاد است حتماً مطمئن شوید که قبل از رفتن به سفر این ویزیت صورت می گیرد. این کار به شما کمک می کند که در صورت وجود هر نوع مشکل احتمالی با درمان کامل و بدون دغدغه به مسافرت بروید.

تصوی شماتیک دو عدد دندان

همچنین می توانید با کمک فرآیند جرمگیری دندان، با دندان های تازه تمیز شده از سفر خود لذت بیشتری ببرید. جرمگیری به حفظ سلامت و ارتقای بهداشت دهان و دندان در سفر کمک زیادی می کند. همچنین اگر سفر شما به یک جای مهم است می توانید برای سفید کردن دندان های خود درباره بلیچینگ دندان با دکتر دندانپزشک خودتان صحبت کنید. اگر در تهران هستید می توانید با مشاهده لیست بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی در تهران، نزد یکی از متخصصات معرفی شده بلیچینگ انجام دهید.

👋 شاید به دردتون بخوره: هزینه جرمگیری دندان

7. برای اورژانس های دندانپزشکی آماده شوید

چه بخواهیم چه نخواهیم، اورژانس های دندانی ممکن است هنگام سفر اتفاق بیفتند، حتی اگر مراقب سلامت دندان خود باشید ممکن است چنین چیزی را تجربه کنید. بنابراین آماده شدن برای این موارد اضطراری از قبل، می‌تواند آرامش خاطری را در هنگام سفر برای شما فراهم کند.

در وهله اول، اطلاعات تماس دندانپزشک خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید در مورد مشکلاتی که دارید (مانند دندان درد خفیف، حساسیت دندان، شکستگی دندان، التهاب لثه یا ترک خوردگی دندان و …) با او تماس بگیرید. دندانپزشک شما می تواند راهنمایی هایی را در مورد اقدامات بعدی به شما ارائه دهد و حتی ممکن است بتواند دندانپزشکی را در محل مقصدتان به شما توصیه کند. اگر در خارج از کشور هستید، می توانید برای کمک با سفارت یا کنسولگری ایران در نزدیکی محل خود تماس بگیرید.

منابع

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.