با این 8 آنتی بیوتیک قوی برای درمان عفونت دندان آشنا شوید

12 دی 1402
قرص برای عفونت دندان

عفونت دندان واقعا چیز بدیه و اغلب در نتیجه آلوده شدن پالپ دندان و یا آبسه دندان ایجاد میشه. ما توی یه مقاله مفصلاً در این باره صحبت کردیم اگر مایلید درباره ش بیشتر بدونید لینک عفونت دندان رو باز کنید و محتویات اون صفحه رو بخونید اگرنه مستقیماً بریم و با 8 آنتی بیوتیک یا قرص برای عفونت دندان آشنا بشیم. فقط قبل از هرچیزی بدونید این داروها رو نباید بدون تجویز یا توصیه دندانپزشک مصرف کنید چون ممکنه عوارض داشته باشه. مخصوصا این نکته رو در خصوص خانم های باردار و کودکان حتما رعایت کنید.

🚨توجه: این مقاله صرفا جهت آشنایی با انواع آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان نوشته شده و جایگزین مراجعه به پزشک یا دندانپزشک نیست. لطفاً برای مدیریت و درمان مشکل خود از خوددرمانی اجتناب کنید و یا فقط داروهایی که بدون نسخه هستند را تهیه کنید.🚨

جدول کلی داروها و قرص برای عفونت دندان

جدول زیر تنها به صورت خلاصه انواع داروها و قرص برای عفونت دندان رو به همراه دوز مصرفیشون نشون میده. دقت کنید برای اطلاعات بیشتر حتما بخش توضیحات هر کدوم رو بخونید. دکتر دندان توصیه می کنه که به صورت سرخود از این داروها رو مصرف نکنید.

عکس یک بطری قرص آنتی بیوتیک برای عفونت دندان - عکس تزئینی است
نام دارودوز مصرف برای عفونت دندان
داکسی سایکلین100 میلی گرم یک بار در روز. این کمترین دوز در بین تمام آنتی بیوتیک ها است.
آموکسی سیلین500 میلی گرم سه بار در روز.
پنی سیلین VK300-600 میلی گرم چهار بار در روز.  
سفالکسین250-500 میلی گرم چهار بار در روز.
اریترومایسین250-500 میلی گرم چهار بار در روز.  
مترونیدازول250-500 میلی گرم سه بار در روز.
تتراسایکلین250-500 میلی گرم چهار بار در روز.  
کلیندامایسین150-300 میلی گرم چهار بار در روز.
لیست نام قرص و داروی آنتی بیوتیک برای عفونت دندان. تجویز این داروها تنها باید توسط دندانپزشک انجام شود و افراد باید از مصرف خودسرانه آن ها خودداری کنند.

1. آموکسی سیلین

آموکسی سیلین یه آنتی بیوتیک از نوع کلاس پنی سیلین هست که بسیاری از انواع عفونت‌های باکتریایی، از جمله عفونت دندان رو درمان می‌کنه. این دارو به طور معمول به رفع علائم عفونت ایجاد شده در دهان و دندان در عرض چند روز کمک می کنه. در واقع آموکسی سیلین یک قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان است که بدون نسخه نیز قابل تهیه است منتهی بهتر است با داروساز قبل از تهیه ش مشورت بشه.

🔔 نوشته مرتبط: پوسیدگی دندان با این روش ها متوقف می شود!

میزان و دوز مصرف آموکسی سیلین

دوز آموکسی سیلین برای عفونت دندان بسته به عوامل مختلفی توسط دکتر دندانپزشک شما مشخص می‌شه. مثلاً یکی از مهم‌ترین عواملی که در دوز مصرفی تاثیر گذاره، نوع و شدت عفونت هست.

  • در حالت عادی، اغلب، اینجوریه که آموکسی سیلین رو هر 12 ساعت 1 بار (یعنی 2 بار در شبانه روز) مصرف می‌کنن. ممکنه همراه با غذا یا بدون اون نیاز باشه تا دارو مصرف بشه.
  • دوز آموکسی سیلین برای عفونت دندان در بزرگسالان، نوجوانان و کودکانی که بیش از 39.9 کیلو گرم وزن دارند معمولاً 250-500 میلی گرم در هر هشت ساعت و یا 500-875 میلی گرم هر 12 ساعت است.

نکات و توصیه‌ها

  • قرص آموکسی سیلین برای عفونت دندان به چند شکل وجود داره. دکتر دندانپزشک شما ممکنه این دارو رو به صورت کپسول، قرص یا سوسپانسیون (مایع) تجویز کنه.
  • اگر فراموشتون شده که یه دوز این دارو رو مصرف کنید و نزدیک دوز بعدی هستید، دوز فراموش شده رو مصرف نکنید و فقط سر وقت دوز بعدی رو مصرف کنید.
  • هیچوقت دوز آموکسی سیلین برای عفونت دندان رو (برای اینکه یه دوز فراموش شده رو جبران کنید) به صورت دو برابری مصرف نکنید.
  • هر دوزی رو که مصرف می کنید حتما باید فواصل زمانی رو رعایت کنید و سر ساعت مصرف کنید. مثلا دوز 250 تا 500 میلی گرم رو حتما هر 8 ساعت یه بار مصرف کنید.
  • همیشه دوره کامل آموکسی سیلین رو مصرف کنید، حتی اگر دندان عفونی شما شروع به بهبود کرد.
  • قطع زودهنگام این دارو (یا هر آنتی بیوتیک) می تونه منجر به ایجاد باکتری هایی شود که به درمان آنتی بیوتیکی در آینده مقاوم هستند.

🚨توجه: این مقاله صرفا جهت آشنایی با انواع آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان نوشته شده و جایگزین مراجعه به پزشک یا دندانپزشک نیست. لطفاً برای مدیریت و درمان مشکل خود از خوددرمانی اجتناب کنید و یا فقط داروهایی که بدون نسخه هستند را تهیه کنید.🚨

هشدارها درباره آموکسی سیلین به عنوان قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

مانند سایر داروها، آموکسی سیلین هم ممکنه عوارض جانبی ایجاد کنه. اگر عوارض جانبی ناخواسته ای زیر رو تجربه می کنید یا عفونت دندان شما بهبود نمی یابد یا با درمان بدتر می شود ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • دل درد
  • سردرد
  • تغییر در احساس طعم و مزه
  • راش

در موارد نادر، برخی از افراد ممکنه عوارض جانبی شدید مثل واکنش آلرژیک ناشی از مصرف آموکسی سیلین برای عفونت دندان و یا عفونت های دیگه رو تجربه کنن. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فوراً به دنبال مراقبت های فوری پزشکی یا دندانپزشکی باشید:

  • تشنج
  • درد شدید معده
  • زردی
  • اسهال آبکی یا خونی با یا بدون تب
  • مشکل در تنفس
  • مشکل در بلع
  • تورم در صورت، گلو، زبان، لب ها یا چشم ها

2. مترونیدازول

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک هست که پزشکان و دندانپزشکان ازش برای درمان طیف گسترده ای از عفونت ها استفاده می کنن. درسته که قرص مترونیدازول برای عفونت دندان مناسبه اما به هر شخصی مصرفش توصیه نمی‌شه و معمولاً اولین خط درمان عفونت دندان هم به شمار نمیره.

عکس قرص مترونیدازول برای عفونت دندان

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

معمولاً برای درمان آبسه دندان و یا عفونت دندان یک دوره 5 روزه مترونیدازول تجویز میشه (که پس از 3 روز مرور میشه). دوز مصرفیش در رده های سنی مختلف هم به این شکله

  • بزرگسالان: 400 میلی گرم (سه بار در روز)
  • کودک 10 تا 18 سال: 200-250 میلی گرم (هر 8 ساعت)
  • کودک 7 تا 10 سال: 100 میلی گرم (هر 8 ساعت)
  • کودک 3 تا 7 سال: 100 میلی گرم (هر 12 ساعت)
  • کودک 1 تا 3 سال: 50 میلی گرم (هر 8 ساعت)

🔔 نوشته مرتبط: آشنایی با مراحل عصب کشی دندان با فیلم

نکات، توصیه و هشدارها در خصوص مصرف مترونیدازول

مترونیدازول را برای افرادی که دارای یکی از موارد و شرایط زیر هستن تجویز نمیشه:

  • داشتن حساسیت به مترونیدازول یا نیترویمیدازول
  • داشتن سندرم کوکاین مواردی از سمیت شدید کبدی، نارسایی حاد کبدی
  • افراد مبتلا به بیماری شدید یا مزمن سیستم عصبی مرکزی
  • افراد مبتلا به بیماری شدید کبدی و انسفالوپاتی کبدی

3. سفالکسین

سفالکسین در گروهی از آنتی بیوتیک ها به نام سفالوسپورین ها قرار داره. در حالی که پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین اولین درمان های آنتی بیوتیکی برای اکثر عفونت های دندان هستند، سفالکسین ممکنه در صورت حساسیت به داروهای نامبرده تجویز بشه.

سفالکسین می‌تونه برای درمان آبسه های دندان و عفونت های لثه خیلی موثر باشه. همراه با عفونت دندان، سفالکسین گاهی برای درمان عفونت های پوستی و عفونت های ادراری و بعد از عمل جراحی نیز استفاده می شود.

طریقه مصرف سفالکسین برای عفونت دندان

در صورتی که دکتر دندانپزشک برای شما سفالکسین تجویز کنه، طریقه مصرف سفالکسین برای عفونت دندان شامل میزان دوز و زمان مصرفش رو هم بهتون میگه. این دارو به شکل قرص، کپسول و سوسپانسیون (مایع) موجوده و این نظر دکتر دندانپزشکتونه که چطوری و چه شکلی ازش رو براتون تجویز کنه.

  • مقدار مصرفش هم بر اساس تشخیص دندانپزشک، وزن و شدت عفونت دندان شما تعیین می شود اما به صورت ویژه، دوز مصرفی این دارو در کودکان بر اساس وزن هست.
  • دوز معمول برای بزرگسالان مبتلا به عفونت دندان در مجموع روزانه 1 تا 4 گرم سفالکسین هست و معمولا به صورت 250 میلی گرم (چهار بار در روز) یا 500 میلی گرم (دو تا سه بار در روز) تجویز میشه.
  • برای عفونت دندان که خیلی شدیدتره یا عفونت هایی که به استخوان های دندان رسیده احتمالاً به آنتی بیوتیک های دیگه با دوز متفاوتی نیاز هست.

نکات، توصیه ها و هشدارها قرص سفالکسین برای عفونت دندان

  • اگه این دارو با معده خالی و به صورت ناشتا مصرف بشه، بهتر جذب می شه.
  • سپری کردن دوره مصرف این آنتی بیوتیک برای عفونت دندان بسیار مهم هست.
  • وقتی احساس می کنید بهتر شدید مصرف دارو رو متوقف نکنید. انجام این کار می تونه منجر به بروز عفونت های آینده بشه که درمان آنها دشوارتره.

4. کلیندامایسین

به دلیل اینکه این دارو تاثیرات خوبی بر روی دهان و دندان میذاره، برخی از دندانپزشکان کلیندامایسین رو به عنوان داروی انتخابی برای درمان عفونت های دندان توصیه می کنن. چون باکتری هایی که به آنتی بیوتیک های کلاس چنی سیلین مقاوم هستند کمتر در برابر کلیندامایسین مقاومت می کنن. دوز معمولی کلیندامایسین 300 میلی گرم یا 600 میلی گرم هر 8 ساعت هست.

5. آزیترومایسین

آزیترومایسین یک داروی عالی و یک قرص برای عفونت دندان هست که طیف گسترده ای از عفونت های دندانی و باکتریایی رو از بین میبره. این دارو معمولا زمانی تجویز میشه که شخص به پنی سلین حساسیت داشته باشه و یا با آنتی بیوتیک های دیگه درمان نشده باشه. دوز معمولی آزیترومایسین 500 میلی گرم هر 24 ساعت به مدت 3 روز متوالی است. فقط به هیچ عنوان نباید به صورت سر خود از این دارو مصرف بشه. یادتون هم باشه که اگر مصرف کردید تا دوره ش تکمیل نشده قطعش نکنید چونکه ممکنه مقاومت باکتریایی پیدا کنید.

6. اریترومایسین

اریترومایسین 1 قرص برای عفونت دندان و همچنین درمان آبسه های دندانی است. مصرف آن برای کودکان بی خطر هست ولی باید پیش از مصرف با داروساز یا دکتر دندانپزشک خودتون صحبت کنید. این دارو معمولا محبوب ترین گزینه درمانی نیست، اما برای برخی از بیماران، ممکنه بهترین آنتی بیوتیک و بهترین دارو برای درمان عفونت دندان باشه.

7. داکسی سایکلین

داکسی سایکلین یک داروی رایج برای درمان عفونت هایی مانند عفونت قفسه سینه، عفونت های پوستی، عفونت های دندانی و عفونت های مقاربتی (STIs) و همچنین بسیاری از عفونت های نادر دیگر استفاده می شود. داکسی سایکلین با نسخه در دسترس است و به صورت کپسول عرضه می شود.

داکسی سایکلین می تواند بر روی دندان های در حال رشد تأثیر بگذارد، بنابراین برای کودکان زیر 12 سال تجویز نمی شود و برای زنان باردار و شیرده نیز ابدا تجویز نمی شود. باید حتما هنگام مصرف داکسی سایکلین از مصرف الکل خودداری شود.

دوز داکسی سایکلین برای عفونت دندان

دوز معمول 100 تا 200 میلی گرم، یک یا دو بار در روز است. اگر داکسی سایکلین را بیش از یک بار در روز مصرف می کنید، سعی کنید دوزهای خود را در طول روز به طور مساوی مصرف کنید. مثلا اگر دو بار در روز مصرف می کنید،بهتره صبح و عصر اینکارو انجام بدید.

8. تتراسایکلین

البته تتراسایکلین قرص برای عفونت دندان نیست و اغلب برای درمان عفونت لثه به دنبال عفونت دندان است. این دارو، یکی از داروهای اصلی مورد استفاده در مبارزه با باکتری ها هست که خواص ضد باکتریایی قابل توجهی هم داره و به کاهش التهاب و جلوگیری از کلاژناز (پروتئینی که بافت همبند و استخوان را از بین می برد) کمک می کند.

هشدار نهایی

از شما کاربر سایت دکتر دندان درخواست می شود که قبل از مصرف داروهای ذکر شده در این مقاله حتما با یک پزشک یا یک دندانپزشک مشورت کنید. چنانچه از دارو استفاده می کنید حتما مطابق با اطلاعات داخل جعبه دارو و مطابق دوز مصرفی دارو را استفاده کنید. به هیچ عنوان به صورت سرخود دارو مصرف نکنید و از دادن دارو به کودکان کم سن و سال جدا اجتناب کنید. این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی است و جای مراجعه و ویزیت دندانپزشک یا پزشک را نمیگیرد.

قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه و دندان چیست؟

همه چیز بستگی به میزان عفونت دندان و محل آن دارد. اگر عفونت جزئی باشد با یک آموکسی سیلین ساده درمان می شود اما اگر پیشرفت کرده باشد با آنتی بیوتیک های قوی تری مانند سفالکسین دارودمانی انجام می شود.

داروی مناسب برای درمان عفونت دندان کودکان چیست؟

به دلیل اینکه کودکان هر نوع دارو یا دوزی مصرف نمی کنند بهتر است قبل از مصرف هرگونه آنتی بیوتیک یا قرص دیگری برای عفونت دندان، با یک دندانپزشک یا پزشک مشورت کنید. مخصوصاً هرچی سن و سال کمتر باشه باید حتما با احتیاط اقدام کرد.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

14 پاسخ به "با این 8 آنتی بیوتیک قوی برای درمان عفونت دندان آشنا شوید"

سعید
19 آذر 1402
سلام درود بر شما اطلاعات مفید و عالی و دسته بندی خوبی داره ممنون
    دکتر دندان
    12 دی 1402
    درود بر شما سعید گرامی خوشحال هستیم که مطالب برای شما مفید بوده، سپاس که به ما قوت قلب دادید پاینده باشید گرامی🌹
فاطمه
21 بهمن 1401
سلام من دندان عقلم خیلی درد میکنه وعفونت کرده گلوم هم باد کرده واصلا نمیتونم دهانم را باز کنم ودندان عقلم را بکشم چیکار باید کرد چی باید بخورم لطفا راهنمایی کنین
    دکتر دندان
    22 بهمن 1401
    سلام فاطمه گرامی به صورت موقت می توانید آنتی بیوتیک و یا چرک خشک کن مصرف کنید. اگر درد دارید هم مسکن تهیه کنید. اما حتما باید برای بررسی دقیق و تخصصی به نزد یک دندانپزشک مراجعه کنید. پاینده باشید🌹
ارام
24 دی 1401
عالی بود ..اطلاعات کاملی در خصوص داروها برای درمان عفونت دهان و دندان ارایه شده بود
    دکتر دندان
    24 دی 1401
    سلام آرام گرامی امیداورم اطلاعات برای مشا مفید بوده باشه. فقط دقت کنید که این اطلاعات نمی تواند جایگزین توصیه های پزشکی و ویزیت دندانپزشکی شود. پاینده باشید گرامی
محسن
23 دی 1401
فقط بگو خدارفتگان شمارحمت کنه تشکر
    دکتر دندان
    24 دی 1401
    سلام محسن گرامی امیداورم اطلاعات برای مشا مفید بوده باشه. فقط دقت کنید که این اطلاعات نمی تواند جایگزین توصیه های پزشکی و ویزیت دندانپزشکی شود و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد. پاینده باشید گرامی
پارسا
22 دی 1401
من دندان عصب کشی شدم بعد از چند سال که یکم ترک داشت دچار عفونت خیلی خیلی شدیدی شده الان بیستر اون مسکن هایی که گفتید میخورم حدودا سه و چهار روز پشت هم ولی واقعن هیپ تاثیری نداره نمیدونم چی کار کنم دکتر هم برم میگ اینارو بخور
    دکتر دندان
    24 دی 1401
    سلام پارسای گرامی لطفا بیش از چند روز این مسکن ها رو مصرف نکنید. بهتر نیست به جای تحمل درد و مصرف بیش از اندازه این داروها به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید؟ ممکن هست که عفونت به بخش های دیگر سرایت کنه. لطفا به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید گرامی پاینده باشید🌹
مصطفی
14 آذر 1401
واقعا مفید بود/سپاس فراوان
    دکتر دندان
    14 آذر 1401
    سلام کاربر گرامی از اینکه محتوا مفید بوده براتون خوشحال هستیم پاینده باشید🌹
    رضا
    15 اسفند 1401
    سلام .آقای دکتر من دندونم عفونت کرده دندون ۶ از بالا . با مصرف اموکسی سیلین هم‌خوب یعنی اون عفونت اصلا کم نمیشه .چیکار کنم البته قبل از مراجعه به پزشک متخصص .
      دکتر دندان
      15 اسفند 1401
      سلام گرامی اگر با آموکسی سیلین بهبود پیدا نمیکنه، بهتر هست که مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید. مصف بی رویه آنتی بیوتیک توصیه نمیشه. پاینده باشید🌹
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.