9 آمار جدید گوگل که مارکتینگ دندانپزشکی را از این رو به آن رو می کند!

25 تیر 1402

امسال چندین مطالعه مختلف انجام شده است که آمارهای تکان دهنده‌ای در مورد نحوه جستجوی افراد در گوگل را فاش کرده است. اگر شما دندانپزشکی هستید که علاقه خاصی به دیجیتال مارکتینگ یا مارکتینگ دندانپزشکی دارید و روی این مقوله سرمایه گذاری کرده‌اید، باید حتماً این آمارها را ببینید.

ما از بین تمام آمار و ارقام‌های منتشر شده، 7 داده ارزشمند از گوگل را گردآوری کرده ایم و نحوه تأثیر آنها بر بازاریابی دندانپزشکی و جذب بیماران جدید را توضیح داده ایم. با اطلاع از این نکات می توانید تصمیمات درستی گرفته و در روند تبدیل کاربر به بیمار و مراجع از رقبا و همکاران خود پیشی بگیرید.

1. 97% مردم برای پیدا کردن دندانپزشک، از موتورهای جستجو استفاده می کنند

این آمار نشان می دهد که اکثر افراد برای پیدا کردن دندانپزشک خود از موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل استفاده می کنند. بنابراین، بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو بسیار مهم است تا بتوانید در نتایج جستجوی بالا قرار بگیرید و به راحتی پیدا شوید. در واقع تمرکز مارکتینگ دندانپزشکی در این روزها بیشتر باید بر سئو باشد تا سایر کانال های دیگر.

2. 88% مردم اولین تماس خود را با یک دندانپزشک از طریق تلفن تماس می گیرند

این آمار نشان می دهد که یکی از راه های ارتباطی مهم برای بیماران، تماس تلفنی با دندانپزشکان است. بنابراین، داشتن یک شماره تلفن ثابت و یا شماره تلفن همراه قابل دسترسی برای بیماران، بسیار مهم است و بهتر است شماره تلفن خود را در سایت خود و در تمام جایگاه های تبلیغاتی خود، مانند کارت ویزیت و تبلیغات روی اتوبوس ها قرار دهید.

3. 92 درصد تمام جستجوهای کاربران در گوگل را کلمات کلیدی طولانی تشکیل می دهد

این روزها کاربران، دیگر تنها با کیوردهای کوتاه مانند “ارتودنسی دندان” جستجو نمی‌کنند. آن‌ها با جزئیات بیشتر در گوگل به سرچ و جستجو می‌پردازند. مثلاً کمتر پیش می‌آید کاربران کیورد “لمینت” را سرچ کنند. در عوض ممکن است عباراتی مانند “لمینت سرامیکی دندان”، “لمینت دندان در تهران“، “هزینه لمینت دندان در سال 1401” و …. را جستجو کنند.

عکسی که در آن در صفحه اصلی گوگل درباره لمینت دندان جستجو صورت گرفته است
کیوردهای پیشنهادی گوگل برای کلیدواژه لمینت دندان سرامیکی

از این رو، شما باید در فرآیند تولید محتوای سایت دندانپزشکی خود توجه ویژه ای به کیورد ریسرچ داشته باشید و روی عبارات طولانی‌تر که کاربران بیشتر جستجو می‌کنند نیز کار کنید.

4. میزان کلیک کاربران بر روی تبلیغات گوگل 4 برابر بیشتر از موتورهای جستجوی دیگر است

نتیجه بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که تبلیغات گوگل، دست کم 4 برابر بهتر و بیشتر از تبلیغات در سایر موتورهای جستجو است. به عبارتی راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی گوگل ادورز بیشتر از هر کمپین تبلیغاتی دیگری منجر به کلیک، فروش، بازدید و یا دریافت نوبت آنلاین می‌شود.

اینفورگرافی تبلیغات گوگل

بنابراین در استراتژی سئوی سایت دندانپزشکی خود، حتماً نیم نگاهی هم به راه اندازی کمپین تبلیغاتی در گوگل داشته باشید.

5. نتایج جستجوی گوگل در دسکتاپ و موبایل به یک شکل نیستند

فرض کنید شما بهینه‌سازی و سئوی سایت خود را به یک شرکت دیجیتال مارکتینگ سپرده اید و بعد از کلی صرف هزینه برای چند کیورد درخواستی به صفحه اول آمده اید. شرکت به شما می‌گوید که ما مطابق قرار داد به صفحه اول آمده ایم و اکنون مثلاً در رتبه بندی گوگل لینک 9 تا 5 هستیم. این خبر خوبی است اما باید بدانید که نتایج جستجوی گوگل در دسکتاپ و موبایل به یک شکل نیستند.

یعنی پنجم بودن لینک شما در گوگل دسکتاپ به معنی این نیست که در گوشی همراه نیز شما لینک 5 هستید. احتمال دارد که شما در نتایج جستجوی موبایل در صفحه دوم باشید که این یعنی بیشتر کاربران اصلا شما را نمیبینند که بخواهند روی لینکتان کلیک کنند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که لینک شما هم در گوشی های همراه و هم در دسکتاپ در صفحه اول باشد.

6. میانگین نرخ کلیک برای جایگاه اول نتایج گوگل در دسکتاپ بیشتر از موبایل است

نرخ کلیک یا (click-through rate) به صورت مخفف CTR خوانده می شود. از این معیار برای محاسبه تعداد کلیک‌هایی که توسط کاربران روی تبلیغات، لینک‌ها یا دکمه‌های درج شده، استفاده می شود. نرخ کلیک به زبان ساده‌تر به ما نشان می‌دهد که از “N” تا ایمپرشن (نمایش)، چند بار کلیک شده‌ایم.

مطابق آخرین اعلام گوگل، مشخص شده که نرخ کلیک برای لینک اول در دسکتاپ 34 درصد و برای موبایل 24 درصد است. این یعنی اگر در نتایج جستجوی گوگل (در دسکتاپ) برای کیوردی مانند “بهترین متخصص ارتودنسی در تهران” لینک 1 باشید، بیشتر احتمال دارد که کاربر وارد سایت شما شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید تیم دیجیتال مارکتینگ و یا مسئول سئوی سایت دندانپزشکی شما برای رسیدن به رتبه نخست در دسکتاپ نیز تلاش کند.

7. فشرده سازی تصاویر و فایل‌ها باعث افزایش رتبه صفحات شما در گوگل می‌شود

استفاده از تصاویر و متن‌های شخصی شده در وب سایت دندانپزشکی برای جذب بیشتر بیماران جدید بسیار مهم است. اما اگر تصاویر شما “فشرده” نباشند (سنگین و در ابعاد نامناسب باشند) رتبه وب سایت دندانپزشکی شما دچار مشکل می‌شود.

برای اینکه بتوانید کاربران بیشتری به سایت خود جذب کنید و آن‌ها را تبدیل به بیمار و مراجع جدید کنید، باید حتماً تصاویر خود را فشرده کرده و در ابعاد مناسبی منتشر کنید. بنابراین از همین حالا به فکر بهینه و فشرده سازی تصاویر سایت خود باشید.

8. حدود 56 درصد از کل جستجوها در سال 2021 از گوشی‌های همراه صورت گرفته است

آمار جستجوهای انجام شده با گوشی‌های همراه روز به روز در حال بهتر شدن است و این درصد حتی ممکن است طی چند سال آینده بیشتر شود. ما حتی طی چند سال گذشته با تجزیه و تحلیل صدها سایت دندانپزشکی متوجه شده‌ایم اغلب کاربران (بالای 80 درصد) از طریق گوشی‌های همراه و تبلت‌ها وارد می‌شوند. اما این آمار نشان دهنده چیست؟

این یعنی اغلب کاربران و بیماران شما از طریق موبایل به سایت‌تان دسترسی دارند. بنابراین شما باید در طراحی و چینش سایت دندانپزشکی خود به صفحات نمایش کوچکتر توجه بیشتری کنید. مثلاً تصاویر شما باید کاملا برای گوشی‌های همراه بهینه شده باشند، فونت ها مناسب بوده و به طور کلی نمایش محتویات سایت در گوشی های همراه مناسب و بهینه باشد.

9. حدود 14 درصد کل جستجوهای گوگل را سوالات و پرسش‌های کاربران تشکیل می‌دهد

خود دیجیتال مارکترها نیز تا همین چند سال گذشته میدانستند کاربران به جای جستجوی کیوردها و کلمات کلیدی تک جزئی، روی کیوردهای لانگ تیل و مرکب تمرکز دارند. اما آن‌ها نمی‌دانستند که دقیقاً چه درصدی از عبارات جستجو شده لانگ تیل و پرسشی است.

اکنون گوگل عنوان کرده 14 درصد از تمام جستجوهای انجام شده در این موتور جستجو را عبارات طولانی پرسشی تشکیل می‌دهند و این درصد کمی نیست! بنابراین برای موفقیت در مارکتینگ دندانپزشکی خود، لازم است حتماً به سوالاتی که کاربران در موتورهای جستجو سرچ می کنند توجه ویژه داشته باشید.

شما باید متوجه شوید کاربران چه سوالاتی در ذهن دارند و با جستجوی چه عبارات و کیوردهایی به دنبال پاسخ این سوالات هستند. این یعنی شما باید یک تجدید نظر در استراتژی سئوی سایت خود داشته باشید و به صورت مستمر به کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی طولانی و پرسشی هم بپردازید.

آیا بدون کمک گرفتن از آژانس های دیجیتال مارکتینگ امکان رشد کسب و کار دندانپزشکی وجود دارد؟

اگر شما دندانپزشکی هستید که مراجعان زیادی ندارید و یا مایلید تنها مراجعان خاصی به مطب یا کلینیک تان مراجعه کنند می توانید به تنهایی برای رشد کسب و کار خود در جهتی که میخواهید اقدام کنید. با این حال اگر به دنبال مراجعان زیاد هستید و یا میخواهید کسب و کار خود را گسترده کنید بهتر است به جای تمرکز بر روی دیجیتال مارکتینگ، یک آژانس یا مشاور کسب و کار دیجیتال پیدا کنید.

برای رونق کسب و کار دندانپزشکی خود نیاز به تیم دیجیتال مارکتینگ دارید؟

برای مشاروه و انجام امور دیجیتال مارکتینگ به منظور توسعه و رشد کسب و کار دندانپزشکی خود می توانید به صورت رایگان با تیم نت ابزار (Netware.studio) با بیش از 7 سال سابقه در زمینه دیجیتال مارکتینگ دندانپزشکی مشاوره دریافت کنید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.