عصب کشی دندان با این 5 مرحله جالب انجام می شود (تصویر+ ویدئو)

تصویر شاخص مراحل عصب کشی دندان

بیایید از اینجا شروع کنیم که اصلاً عصب کشی دندان چیه؟ این یه درمان بسیار بسیار رایج دندانپزشکیه که هدفش درمان عفونت دندانه. یعنی چی؟ یعنی دندانی که به هر نوعی دچار عفونت شده و این عفونت به عصب رسیده رو میان با کمک این روش درمان می کنن. مقاله رو تا انتها بخونید، به ویدئوها و تصاویر هم قشنگ توجه کنید تا به طور کامل درباره این روش درمانی رایج هرچی لازم هست رو بدونید.

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی چیه؟

این دو اصطلاح یک معنا میدن و هر دو اشاره به درمان مشکلات ریشه دندان دارن. تنها تفاوت اینه که دندونپزشکا به فرآیند درمان ریشه دندان میگن روت کانال تراپی و در بین مردم هم، اینطور جا افتاده که چون ظاهراً حین درمان؛ دندانپزشک عصب دندان رو از ریشه بیرون می کشه، پس بنابراین باید عصب کِشی  یا عصب کُشی دندان خوانده بشه. بنابراین ما هم می تونیم دوتا اصطلاح رو استفاده کنیم یا بگیم درمان ریشه و یا بگیم عصب کشی دندان. اما راستش رو بخوایید اولی درست تره و دومی اشتباهیه که متاسفانه رایج شده. بنابراین اگر میخوایید اصطلاح درست تر رو استفاده کنید بهتره بگید درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی😊

چه زمانی نیاز به درمان ریشه دندان داریم؟

در مقدمه اومدیم و گفتیم زمانی که دندان دچار عفونت بشه، درمان ریشه رو براش انجام میدن. و اون بخشی از دندان که دچار عفونت میشه هم یه ساختاری به اسم پالپ (pulp) هستش که درست در داخل تاج یا داخل کانال ریشه دندان ها قرار داره.

پالپ بافت زنده دندون هست و پر از عروق خونی + عصبه. به این بافت، مغز دندان هم میگن. زمانی که باکتری وارد این پالپ بشه، دندون عفونت میکنه و تنها راه درمان این عفونت عصب کشی دندان هستش. در طی این فرآیند بخش یا تمام بخش های آلوده پالپ از ریشه دندان بیرون کشیده میشه.

👋 شاید این نوشته به دردت بخوره:آشنایی با ساختار دندان ها

در این موقعیت ها ریشه دندان ممکنه دچار عفونت و نیازمند به عصب کشی دندان بشه:

این علائم هم نشون دهنده نیاز به درمان ریشه هست:

درمان ریشه دندان چطوری انجام میشه؟

بیایید ببینیم که چطور یک دندان عفونی یا آسیب دیده طی این 5 مرحله درمان میشه تا کارش به کشیدن نرسه. (با این توضیح که نحوه انجام درمان همیشه به یه صورت نیست اما این 5 مورد زیر همگی جزء مراحل عصب کشی دندان عفونی مشترک هستن.)

مراحل عصب کشی دندان ها
تصویر شماتیک مراحل عصب کشی دندان

1. آمادگی های قبل از ویزیت

یه سری کارها رو خودتون باید از قبل انجام بدید. مثلاً حتماً به این موارد قبل از درمان ریشه توجه کنین:

• حداقل از 24 ساعت قبل از عصب کشی دندان عفونی از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید.
  • سعی کنید قبل از مراجعه به دکتر دندان پزشک، چیزی نخورید
  • اگر براتون مقدوره داروی مسکن بدون نسخه مصرف کنید.
  • درباره فرآیند ریشه دندان اطلاعاتی به دست بیارید.

چرا نباید قبل از درمان ریشه دندان الکل و دخاینات مصرف کرد؟

الکل و دخانیات ممکنه تأثیر بدی بر روند بیحسی دندانپزشکی داشته باشن. اونا میتونن باعث بشن اثر بیحسی کم بشه و شما طی درمان درد بکشید. به جز این احتمال خونریزی رو بیشتر می کنند. لطفاً برای اینکه قبل از عصب کشی دندان بهتر بیحس بشید و همه چی به خوبی و خوشی پیش بره از چند روز قبل از درمان ریشه سیگار و الکل رو کنار بگذارید.

2. معاینه تخصصی

دکتر دندان پزشکتون یا متخصص درمان ریشه شما قبل از شروع درمان باید دهان و دندان شما رو معاینه کنه. معمولاً شما به رادیوگرافی نیاز دارید چون باید مشخص بشه عفونت تا کجاها پیش رفته و اوضاع دندونتون چقدر وخیمه.

👋 دنبال متخصص اندو هستی؟ لیست بهترین متخصص عصب کشی در تهران

گرفتن تصویر از دندونتون با اشعه ایکس ممکنه توی مطب دکتر خودتون انجام بشه یا شما رو ارجاع بده به یه جای دیگه. خلاصه بعد از دیدن عکس، عصب کشی دندان هم شروع میشه. فقط قبل از شروع درمان، اگه داروی خاصی مصرف می کنید به دکتر دندان پزشک خودتون طلاعا بدید چون مهمه.

3. بیحسی

قبل از اینکه درمان ریشه دندان صورت بگیره، دندان و اطراف اون رو بیحس می کنن. به طور معمول یک تزریق موضعی برای کنترل درد در طول درمان کافیه و نیاز به بیهوشی نیست. یعنی در بیشتر موارد تنها با یک آمپول عصب كشي دندان رو انجام میدن و شما کلاً سِرّ می‌شید. اون آمپول هم خودش درد نداره اصلا نگران نباشید.

تصویر شماتیک بی حسی دندانپزشکی

اگر شما شخصی هستید که نسبت به فرآیند عصب کشی دندان استرس، هراس و اضطراب زیادی دارید ممکنه برای آرامش بیشتر، بهتون آرامبش خوراکی یا داخل رگی بدن. بنابراین در هر صورت به خودتون استرس ندیدن چون چیز خاصی نیست و بهتره نگران نباشید.

👋 این نوشته رو از دست ندید: همه چیز درباره انواع بیحسی دندانپزشکی

4. تمیز کردن پالپ دندان و رفع عفونت

دندانی که آسیب دیده و نیازمند درمان ریشه هست رو با کمک دریل های ظریف و کوچکی باز می کنن تا به ریشه ش برسن. بعد از اینکه ریشه دندان در معرض دید قرار گرفت، دکتر دندان پزشک تمام عفونت رو از بین می‌بره. در واقع دندانپزشک، پالپ دندان آلوده و عفونی رو به همراه باکتری های ایجاد کننده عفونت، از ریشه دندان تخلیه می کنه.

دکتر دندانپزشک یا متخصص ترمیم ریشه دندان، اینکار رو با ابزار بسیار ریزی انجام میده که بهش فایل میگن. بعد از اینکه عفونت دندان کاملاً خارج شد، نوبت به پر کردن و ترمیم دندان می‌رسه که در مرحله بعدی توضیحش دادیم.

5. مهر و موم کردن دندان عصب کشی شده

این مرحله مهم، از آخرین مراحل عصب کشی دندان عفونی به شمار می‌ره و شامل پر کردن دندان هست. دندان عصب کشی شده رو معمولاً با کمک مواد کامپوزیت پر می کنن. بعد از پر کردنش هم، سطح پر شده رو پالیش می کنن یا صیقلش میدن.

اگر کنجکاوید که طی فرآیند پر کردن دندان چی می‌گذره، حتما یه سر به مقاله “پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام” بزنید. اونجا همه چیز رو به زبان ساده درباره این فرآیند با فیلم و عکس براتون توضیح دادیم.

معمولاً بعد از عصب کشی دندان، اون رو پر می‌کنن. اما اگر میزان آسیب وارد شده به دندان زیاد باشه و با مواد پر کننده نشه دندون رو پر کرد، میریم سراغ یه ترمیم دیگه به اسم روکش دندان. روکش دندان آخرین راه حل نجات دندان از کشیده شدن هست و اگر بعد از دمان ریشه دندان، نشه دندون رو پر کرد، باید روکشش کنیم. توی مقاله “روکش دندانهمه چیز رو راجع به این نوع ترمیم توضیح دادیم به اون صفحه هم حتما یه سر بزنید.

عکس اناتومی دندان و نحوه پست و کور کردن دندان بعد از عصب کشی

قیمت عصب کشی چقدر است؟

تعرفه درمان ریشه بر اساس اینکه کدوم دندون و چند تا ریشه درمان شده باشن خیلی متفاوته. البته اینا تنها 2 فاکتور مهم و تاثیر گذار بروی هزینه ترمیم ریشه هست و عوامل دیگه مثل تخصص دندانپزشک و محل زندگی شما هم میتونن تاثیر گذار باشن.

در هر صورت، اگه مایلید از جدیدترین تعرفه های درمان ریشه مطلع بشید صفحه “هزینه عصب کشی دندان” رو باز کنید و جداول مربوط به هزیینه درمان عمومی و تخصصی ریشه دندان رو بخونید.

عوارض عصب کشی دندان چیست؟

درمان ریشه به خودی خود هیچ عوارضی نداره بلکه با کمک این درمان میشه حتی از بروز عوارض ثانویه به دنبال عفونت دندان جلوگیری کرد. بنابراین چیزی به نام عوارض عصب کشی تا حدی نادرست هست. با این حال بعد از انجام درمان ریشه ممکنه برخی علائم تجربه بشه که کاملا طبیعی بوده و خیلی زود برطرف میشن. برخی از این علائم عبارتند از:

• تورم لثه و صورت در برخی موارد
  • احتمال کمی خونریزی
  • محدودیت غذایی
  • و ….

مراقبت از دندان عصب کشی شده و پرشده باید چطوری باشه؟

اول: اگه درد داشتید اینجوری مدیریتش کنید

خود درمان ریشه انجامش درد نداره چون با بیحسی انجام میشه. اما بعد از اینکه از مطب دندانپزشک بیرون رفتیم عصب کشی دندان درد دارد یعنی مقداری دردناک است. میدونید چرا؟ چون اثر بیحسی کم کم داره از بین میره و خب طبیعیه که یکم درد رو تجربه کنید.

درد عصب کشی دندان رو میتونید به راحتی با داروهای مسکن معمولی تسکین بدید و زیاد نگرانش نباشید. ولی اگه این درد بعد از 3 روز دست از سرتون برنداشت دیگه طبیعی نیست و بهتره با دکترتون در میون بذارید.

دوم: اگه این علائم رو داشتید برید مطب

در صورت احساس خونریزی، تورم یا درد اون هم برای یه مدت طولانی حتما با دندانپزشک تماس بگیرید، چون ممکنه مجبور بشید برای معاینه مجدد برگردید.

سوم: اینکارا رو هم حتما انجام بدید

• به دستورالعمل ها و توصیه های متخصص حتما توجه کنید
  • حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  •  دهان خودتون رو با دهانشویه های بدون الکل شستشو بدید
  • سعی کنید با روش های خانگی مثل کمپرس یخ، تورم لثه و صورت رو کاهش بدید
  • اصلا سیگار نکشید
  • مشخصا الکل رو تا 1 هفته مصرف نکنید.
  • بیشتر استراحت کنید
  • تا چند روز غذای نرم میل کنید.

عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟

درمان ریشه دندون معمولا 30 دقیقه تا 1 ساعت طول میکشه. البته اگر میزت عفونت دندان یا تعداد ریشه ها زیاد باشه ممکنه به 90 دقیقه هم برسه.

اگه دندونم رو عصب کشی نکنم چه بلایی سرم میاد؟

اولین چیزی که باید بدونید اینه که دونی که نیاز به درمان ریشه داره باید در اسرع وقت بهش رسیدگی بشه اگه دیر بجنبین ممکنه به مرور زمان درد زیادی تجربه کنید. به جز این عفونت باعق متورم شدن لثه و صورت میشه و در نهایت عفونت به دندان های دیگه و ممکنه سایر بخش های بدن پخش بشه. پس حتما باید درمان بشه.

عصب کشی دندان جلو چقدر طول میکشد؟

چون ریشه کمتری دارن و دسترسی بهشون بهتره ممکنه همون نیم ساعت به خوبی و خوشی درمان ریشه دندان برای دندان های جلو انجام بشه.