توضیح کامل فرآیند کشیدن دندان (با جراحی و بدون جراحی)

27 آبان 1402
تصویر شاخص کشیدن دندان

کشیدن دندان آخرین راه حل درمان دندانپزشکیه و زمانی انجام میشه که دیگه نشه دندون رو ترمیم کرد یا نجات داد. بنابراین اگر دندون شما دیگه ترمیم نمیشه و یا با درمان ریشه (عصب کشیروکش دندان، بیلداپ و … نجات پیدا نمی کنه، باید خودتون رو برای کشیدنش آماده کنید. چیزی که ما اینجا براتون نوشتیم همه چیز درباره فرآیند خارج کردن دندان هست که خوندنش میتونه براتون مفید باشه.

علت: چرا دندون رو میکشن؟

هرچند شما خودتونم میدونید که چرا و به چه دلیل دندان رو میکشن اما برای مرور دوبار بیایید این دلایل رو مرور کنیم مهم ترین کشیدن دندان اینا هستن:

  • وارد شدن ضربه شدید و کاری به دندون (شبیه همون زخمی که به مالک توی سریال زخم کاری وارد شدا)
  • مرگ دندان (عصب کشی شدنش)
  • عفونت دندان یا خطر ایجاد و گسترش عفونت دندان
  • ازدحام بیش از حد دندان ها (شلوغی و کجی بیش از حدشون)
  • نهفته و نیمه نهفته بودن دندان

2 نکته مهم:

دندانهایی که دچار آسیب یا عفونت شدن ممکنه نیاز به برداشتن اورژانسی داشته باشن. دندانهای شلوغ هم اغلب قبل از انجام ارتودنسی کشیده میشن.

انواع کشیدن دندان: دندان رو به چه شکل هایی می کشن؟

کلاً به دو شکل دندان رو می‌کشن و بیرون میارن. دکتر دندانپزشک یا به شکل ساده و خیلی سریع دندان رو بیرون می‌کشه، و یا مجبور به جراحی دندان می‌شه. این دو روش رو در ادامه بیشتر توضیح دادیم.

1. کشیدن ساده، معمولی و مرسوم دندان

کشیدن دندان به روش معمولی زمانی انجام می‌شه که دندان کاملاً از خط لثه بیرون اومده باشه و به شکل نهفته، نیمه نهفته و خیلی کج نباشه. اینجوری دکتر دندان پزشک با انبر و خیلی سریع دندون رو میکشه بیرون. دندونی که شل شده، عصب کشی شده و یا شیریه رو به این شکل می‌شه کشید. (کلا اغلب دندون هایی که آسیب دیدن رو با این روش بیرون میکشن.)

در این روش دندون رو بیحس می کنن و یه جا بیرون میکشن. اگر شخصی هستید که ممکنه از این فرآیند بترسید و یا احتمال میدید درد داشته باشید ممکنه بهتون مسکن و یا گاز خنده هم بدن که شنگول شید.

💎 این نوشته رو از دست ندید: همه چیز درباره انواع بی حسی دندانپزشکی

2. کشیدن دندان با جراحی

بعضی از دندونا با روش سنتی و معمول کشیده نمی‌شن. اینجور دندونا رو باید جراحی کرد. یعنی لثه رو باز می‌کنن و بعد دندون رو در میارن. در طی جراحی دندان، ممکنه بسته به شرایط، دندان رو قطعه قطعه کنن بعد در بیارن. اینطوری لثه کمتر باز می‌شه، خونریزی کمتره و بهبودی هم سریعتره.

چه وقت دندان با روش جراحی بیرون می‌کشن؟

در 2 صورت دندان رو به شکل جراحی می‌کشن و می‌ندازن بیرون:

  • اگر دندان نهفته باشه (مثل دندان عقل نهفته)
  • و اگر خدایی نکرده دندان شکسته باشه

اگر دندون شما در یکی از این 2 حالت باشه، احتمالِ زیاد باید جراحی کنید. چرا؟ چون اگه اینکارو نکنید ممکنه عفونت دندان و لثه ایجاد بشه. و یا دندونای دیگه کج بشن.

تصویر شماتیک کشیدن دندان با روش جراحی
کشیدن دندان شکسته، نهفته و یا نیمه نهفته معمولا به روش جراحی صورت می گیره.

جراحی دندان چطوری انجام میشه؟

کشیدن دندان با جراحی چیز پیچیده ای نیست و درد هم به اون شکل نداره. معمولاً یه بیحسی موضعی برای اینکه درد نداشته باشید کافیه. اگر دندان در موقعیت خیلی بدی نباشه یک دندانپزشک عمومی میتونه جراحی دندان رو انجام بده. اما اگر دندان موقعیت مناسبی نداشته باشه باید یک جراح دهان و دندان اون دندون رو بکشه.

چرا باید این مدل کشیدن دندان رو جراح دهان و دندان انجام بده؟

یه سری دندونا موقعیت خوبی ندارن. مثلا اگه کشیده بشن و یا بد دربیان احتمال وارد شدن آسیب به عصب دندان و فک وجود داره. اگه این عصبا آسیب ببینه میتونه فک و صورت شما رو فلج کنه. اگه شانس بیارید و آسیب به عصب موقتی باشه، دست کم چند ماه زبان، لب بالایی، فک، گونه و دندان شما بی حس میشه. دیگه نگم براتون که چقدر غذا خوردن و صحبت کردن میتونه در این شرایط سخت باشه.

بعد از جراحی دندان چی در انتظارمونه؟

بعد از فرآیند کشیدن دندان با جراحی با یه سری مواد ترمیم کننده که جذب استخوان و لثه میشن جای دندان کشیده شده رو پر می کنند. یه گاز استریل رو هم میذارن اونجا و بهتون میگن که گازش بگیرید تا چند ساعت تا خونریزی بند بیاد.

بعد از خارج شدن دندان فقط کافیه که به توصیه های دکتر دندانپزشک خودتون عمل کنید. اگر چنین کنید، در اغلب اوقات بدون هیچ مشکلی لثه و استخوان بهبود پیدا می کنن. البته یه سری ناراحتی های جزئی هم پیش میاد که جزئی از پروسه ترمیم هست و نباید نگران باشید. مثلا چه ناراحتی هایی ممکنه پیش بیاد که طبیعی هستن؟

مشکلات پس از کشیده شدن دندان چیه؟

مثلا درد اطراف دندان کشیده شده، یکم تورم و قرمزی، کمی سفید شدن موضع عمل و خونریزی جزئی. همه اینا جزئی هست و زود خوب میشه. مثلاً خونریزی ممکنه تا 48 ساعت به صورت جزئی وجود داشته باشه اما اگر بیشتر شد حتما به دکتر دندان پزشک خودتون اطلاع بدید. ما یه مقاله در این خصوص هم داریم و بهتون” 15روش بند آوردن خونریزی بعد از کشیدن دندان” رو توضیح دادیم. اگه بعد از جراحی دندان خونریزی داشتید حتما اون مقاله رو بخونید.

تورم و احساس درد هم حدودا 3 روز طبیعیه اما اگر خوب نشد مجددا با دندانپزشک صحبت کنید و اگه شد حضوری مراجعه کنید تا معاینه بشید.

بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟ (مرحله به مرحله)

مراقبت اصولی و مناسب پس از کشیدن صحیح دندان می‌تونه از ناراحتی و عوارض غیر ضروری آتی جلوگیری کنه. اقداماتی در این خصوص وجود داره که باید فوراً انجام بدید، و برخی از این اقدامات رو باید به مدت بیست و چهار ساعت پس از جراحی دندان و کشیدنش ادامه بدید.

24 ساعت بعد از خارج کردن دندان

اگر کنجکاو هستین که در طی 24 ساعت اول بعد از کشیدن دندان چه باید کرد، این بخش رو بخونید و بهش عمل کنین:

  • مطابق دستور دکتر دندانپزشک خودتون مسکن و آرامبخش مصرف کنید. داروی رایجی که ممکنه بهتون پیشنهاد بشه ایبوپروفن هست که خواص ضد التهابی هم داره.(قبل از مصرف این دارو به صفحه “همه چیز درباره ایبوپروفن” برید و ببینید چطور باید اون رو مصرف کنید و یا عوارض و مزایاش چیه)
  • سعی کنین گاز استریلی که بهتون دادن رو حدود 3-4 ساعت داخل حفره نگاه دارید.
  • در صورت احساس ناراحتی یا درد، یه کیسه یخ رو روی ناحیه دندان کشیده شده قرار بدید. برای جلوگیری از آسیب بافتی، کیسه رو بیشتر از 10 دقیقه استفاده نکنید.
  • برای کمک به بند اومدن خونریزی بعد از خارج کردن دندان، می تونید یه دونه چای کیسه ای رو داخل حفره بذارید و برای چند دقیقه فشارش بدید.
  • تا چند ساعت سرتون رو روی بالش نذارید و خم نشید چون روند ترمیم زخم کند میشه.

💎 این نوشته رو از دست ندید: چرا باید حفره خشک بعد از کشیدن دندان را جدی گرفت؟

چند روز پس از کشیدن دندان

برای روزهای آینده بعد از جراحی دندان هم به این نکات توجه داشته باشین:

  • حتما بهداشت دهان و دندان رو همچنان رعایت کنید ولی محل دندان کشیده شده رو مسواک نزنین.
  • سعی کنید از انجام فعالیت های بدنی خودداری کنید.
  • از شستشو، تف کردن و یا استفاده از نی برای نوشیدن مایعات هم خودداری کنید.
  • الکل ننوشید و سیگار هم نکشید.
  • دهنتون رو با آب نمک یا دهانشویه ضد عفونی کننده بشویید ولی دهانشویه نباید حاوی الکل باشه.
  • به مدت 1 هفته فقط غذاهای نرم و سالم میل کنید. (اگر میخوایید بدونید بعد خارج کردن دندان بهتره چه غذاهایی بخورید تا زودتر خوب شید، حتما مقاله “100 غذای مفید برای بعد از کشیدن دندان” رو بخونید.)

هزینه کشیدن دندان چقدر است؟

بسته به روش خارج کردن دندان، تخصص دندانپزشک، موقعیت دندان، پوشش بیمه و …. هزینه خارج کردن دندان می تواند متغییر باشد. برای اطلاع از جدیدترین تعرفه های کشیدن، بر روی هزینه کشیدن دندان کلیک کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره خارج کردن دندان از دهان

با ترس از کشیدن دندان چه کنیم؟

حقیقت اینه که کشیدن دندان دردی نداره چون تحت بی حسی انجام میشه. تنها بعد از در آوردن دندان و بعد از اینکه اثر بی حسی تموم شد ممکنه یکم درد تجربه کنید که اون هم موقتی هست. برای اینکه بتونید ترس از کشیدن دندان رو پشت سر بگذارید می تونید 1 ساعت قبل از مراجعه به مطب یک قرص مسکن بدون نسخه بخورید تا با خیال راحت تر دندونتون کشیده بشه.

کشیدن دندان شکسته چطوری انجام داده میشه؟

دندان شکسته رو معمولا به صورت جراحی خارج می کنن. اینکار تحت بیحسی هست و شما دردی تجربه نمی کنید. ممکنه مدت زمان خارج کردن یک دندان شکسته بیشتر از حالت معمولی باشه ولی باز هم جای نگرانی نداره.

برای کشیدن دندان بیهوشی عمومی هم انجام میدن؟

معمولا بی حسی و سدیشن برای این درمان کافی هستند. این روش ها برای افرادی که فوبیای دندانپزشکی دارند (مانند کودکان و برخی بزرگترها) اعمال می شود. طی بی حسی و سدیشن بیمار هیچ دردی احساس نمی کند و به حالت نیمه خواب فرو می رود و در واقع در آرامش نسبی خواهد بود.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.