طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ (آیا واقعاً 40 سال دوام دارد؟)

28 مرداد 1402
تصویر شاخص و شماتیک از ایمپلنت دندان در کنار دندان طبیعی

ایمپلنت های دندانی ممکن است برای همیشه دوام نداشته باشند، اما با مراقبت مناسب می توانند مدت زمان بسیار طولانی (بالای 30 سال) دوام بیاورند. آن ها برخلاف سایر روش های جایگزین دندان از دست رفته (مثل دندان مصنوعی) برای یک دوره طولانی مدت طراحی شده اند. آنها مستقیماً در استخوان فک کاشته می شوند و یک روکش دندان روی آن قرار داده می شود تا ظاهر، احساس و عملکرد یک دندان واقعی را به افراد بدهند. در این مقاله درباره طول عمر ایمپلنت دندان، عوامل تاثیر گذار روی ماندگاری آن ها و روش های افزایش عمر این پروزهای دندان توضیحاتی ارائه شده است.

ایمپلنت دندان چقدر عمر می کند؟

اکثر دندانپزشکان می گویند که ​​طول عمر ایمپلنت دندان به طور متوسط 25 سال است. با این حال، یک مطالعه طولانی مدت که در نتایج آن در سال 2015 منتشر شد نشان داد که ایمپلنت های دندانی، همانطور که در بالا ذکر شد، با مراقبت مناسب می توانند 30 سال یا بیشتر (مثلا 40 سال) دوام بیاورند.

تصویر یک ساعت جیبی به نشانه طول عمر ایمپلنت دندان

در این مطالعه چهار بیمار از زمان کاشت ایمپلنت خود (در دهه 1980) تا اتمام مطالعه در سال 2015 مورد بررسی قرار گرفتند. پس از مطالعه 30 ساله، هر یک از بیماران هنوز ایمپلنت هایی با عملکرد کامل و مناسب داشتند.

طول عمر ایمپلنت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل متعددی ماندگاری عمر ایمپلنت های دندانی را تعیین می کنند. برخی از این عوامل یا فاکتورهای مهم عبارتند از:

  • میزان رعایت بهداشت دهان و دندان: هرچه بیشتر از دهان خود مراقبت کنید، ایمپلنت های شما دوام بیشتری خواهند داشت.
  • نوع رژیم غذایی که مصرف می شود: خوردن غذاهای چسبناک ، شیرین یا اسیدی اغلب می تواند ایمپلنت های دندانی را خراب کند.
  • شیوه جویدن غذا: جویدن زیاد یا فشردن فک می تواند به ایمپلنت ها آسیب برساند اگر بد بجوید طول عمر ایمپلنت نیز ممکن است کاهش پیدا کند.
  • مهارت دندانپزشکی که برای شما ایمپلنت می کارد: اگر ایمپلنت شما به روشی درست و توسط یک متخصص ایمپلنت خوب نصب شده باشد طول عمر بیشتری خواهد داشت.
  • محل کاشت ایمپلنت: ایمپلنت های جلوی دهان بیشتر از دندانهای عقب دوام می آورند زیرا از دندانهای عقب بیشتر و با فشار بیشتر استفاده می شود.
  • نوشیدن الکل و سیگار کشیدن: نوشیدن الکل و سیگار کشیدن خطر شکستن یا شکست نتیجه جراحی کاشت ایمپلنت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
  • تراکم استخوان فک شما: استخوان فک باید دارای تراکم کافی برای حمایت از ایمپلنت دندانی باشد هرچه استخوان متراکم تر باشد احتمال اینکه ایمپلنت بیشتر عمر کند بالاتر خواهد بود.

چگونه به افزایش طول عمر ایمپلنت دندان کمک کنیم؟

بهترین راه برای اطمینان از ماندگاری ایمپلنت های دندانی و افزایش طول عمر آن ها، مراقبت از آنها است. اقدامات مراقببی زیر به شما کمک می کند تا سالیان سال بتوانید ایمپلنت های خود را سالم و کارآمد نگاه دارید.

غذای سفت و سخت نجوید

اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که از جویدن اشیاء سفت و سخت خودداری کنید. مثلا جویدن ناخن، مداد و سایر اشیاء دیگر که در برخی افراد به عادت تبدیل شده می توان به شدت طول عمر ایمپلنت دندان را با خطر مواجه کند.

همچنین، جویدن غذاها و خوراکی‌های سفت و سخت مانند گوشت نپخته، انواع میوه‌ها و سبزیجات نرسیده و سایر مواد مشابه ممکن است به ایمپلنت آسیب زده و طول عمر را کاهش دهد. بنابراین، بهتر است از غذاهای نرم استفاده شود و این مسئله نه تنها در روزهای اولیه پس از کاشت ایمپلنت بلکه در طول سال‌های بعد نیز رعایت شود.

به طور مرتب مسواک بزنید

بهتر است که دوبار در روز مسواک بزنید و نخ دندان نیز بکشید تا مانع از تجمع پلاک و باکتری های مضر در اطرف ایمپلنت دندان خود شوید. اگر مسواک زده نشود و یا برای تمیز کردن فاصله بین دندان ها نخ دندان کشیده نشود، پلاک ها به زیر خط لثه و اطراف ایمپلنت نفوذ کرده و برای ایمپلنت مشکلات زیادی ایجاد می کنند که در نهایت طول عمر ایمپلنت و ماندگاری آن کاهش پیدا خواهد کرد.

خانمی که در حال مسواک زدن ایمپلنت خود است

از محصولات دندانپزشکی ساینده استفاده نکنید

همانطور که میبایست از دندان های خودمان مراقبت کنیم باید حواسمان به ایمپلنت نیز باشد. مثلاً نباید دندان ها و ایمپلنت را با مسواک های سفت و سخت تمیز کرد و یا نباید از خمیر دندان های ساینده استفاده کرد زیرا باعث وارد شدن آسیب به ایمپلنت می شوید. همیشه باید خمیر دندانی استفاده کنیم که غیرساینده باشد و مسواکمان نیز دارای موهای نرم باشد.

رژیم غذایی مناسب و توصیه شده را رعایت کنید

بعد از اینکه ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد و فرآیند استئواینتگریشن صورت گرفت مشا می توانید تقریبا هرچیزی را میل کنید. اما به جهت کمک به افزایش طول عمر ایمپلنت دندان خود حتما از مصرف غذاهای اسیدی، بسیار شیرین و بلاخص چسپنده خودداری کنید. مثلا میوه های خشک یا آب نبات کمتری مصرف کنید و یا مصرف چیپس را محدود کنید. در عوض غذاهای نرم و سالم تر میل کنید زیرا اگر چنین نکنید ماندگاری و طول عمر ایمپلنت کاهش پیدا می کند.

💎 این نوشته رو از دست ندید: ایمپلنت دیجیتال چیست؟

دندان قروچه را مدیریت کنید

به هم سابیدن عمدی یا غیرعمدی دندان ها به هم اصطلاحاً دندان قروچه یا براکسیسم نامیده می شود. افرادی که دندان قروچه دارند میبایست قبل از کاشت ایمپلنت برای مدیریت آن از یک دندانپزشک کمک بگیرند. چنانچه شخص با اصرار و با وجود داشتن دندان قروچه ایمپلنت بکارد باید برای محافظت از دندان ها و ایمپلنت کاشته شده خود محافظ دهان بگذارد. دندان قروچه اگر شدید باشد می تواند تمام وقت و هزینه ایمپلنت دندان که صرف کرده اید را بی ثمر کند.

مصرف سیگار و دخانیات را ترک کنید (اقدامی بسیار مهم برای افزایش طول عمر ایمپلنت دندان)

ترک سیگار و محدود کردن نوشیدنی های الکلی از بهترین روش های افزایش ماندگاری ایمپلنت ها است. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل (آن هم به صورت بیش از حد) می تواند روند بهبودی پس از کاشت دندان را آهسته کند که این موضوع درصد موفقیت عمل و طول عمر ایمپلنت کاشته شده را نیز کاهش می دهد.

ترک سیگار برای افزایش طول عمر ایمپلنت

به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید

برای اینکه بتوانید از صحت و سلامت ایمپلنت و درستی عملکرد آن مطمئن شوید بهتر است که حداقل هر شش ماه برای معاینه و فرآیند جرمگیری و تمیز کردن تخصصی دندان ها به نزد یک دندانپزشک مراجعه کنید اینکار می تواند مدت زمان سلامت ایمپلنت را بیشتر کند.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.