10 تاثیر مخرب سیگار بر سلامت دهان و دندان (مورد 2 تا 4 را حتما بخوانید)

13 مهر 1402
تاثیر سیگار بر دندان

اکنون اکثر مردم، می دانند که سیگار کشیدن برای سلامتی آنها مضر است. با این حال، آنها همچنین باید متوجه آسیب های سیگار بر دهان، لثه و دندان هایشان شوند زیرا تاثیر سیگار بر دندان و دهان قابل توجه و بسیار مخرب است. شاید اگر با این تاثیرات مخرب بیشتر آشنا شوید، راحت تر بتوانید سیگار را نیز ترک کنید یا آن را مدیریت کنید. در این مقاله با 10 تاثیر مخرب کشیدن سیگار و سایر محصولات دخانی برای دهان و دندان آشنا خواهید شد.

سیگار چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان می گذارد؟ (10 تاثیر سیگار بر دندان)

10 تاثیر بسیار مخربی که کشیدن سیگار بر سلامت دهان و دندان می گذارد عبارتند از:

1. بیماری لثه و بیماری پریودنتال

بیماری های لثه یا (پریودنتال) مانند ژنژویت (التهاب و تورم لثه) و پریودنتیت (عفونت لثه) از شایع ترین علل از دست دادن دندان در بزرگسالان هستند و سیگار کشیدن می تواند هم احتمال ابتلاء به این بیماری ها را زیاد کند و هم مشکلات لثه را بدتر از آنچه که هستند کنند.

به نظر می رسد سیگار کشیدن عملکرد طبیعی سلول های بافت لثه را مختل می کند. همچنین باعث کاهش جریان خون در لثه ها و بافت های نگهدارنده دندان می شود و احتمال ملتهب شدن آنها را افزایش می دهد. در نتیجه، افراد سیگاری مستعد ابتلا به عفونت هایی مانند ژتژویت و پریودنتیت هستند و در عین حال، بیماری لثه آن ها سریعتر از افرادی که سیگار نمی کشند بدتر می شود.

2. کاهش سرعت ترمیم لثه و استخوان پس از کشیدن دندان

افزایش خونریزی بعد از کشیدن دندان و کند شدن ترمیم لثه و استخوان ناشی از تاثیر سیگار بر دندان و سایر بخش های دهان است. از آنجا که سیگار کشیدن جریان خون در لثه و استخوان آلوئول را مختل می کند، روند بهبودی پس از کشیدن دندان، درمان بیماری لثه یا جراحی دهان به تاخیر می افتد. علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند منجر به از دست دادن استخوان فک نیز شود.

خانمی که بعد از کشیدن دندان خونریزی دارد

3. لک شدن دندان ها و یا تغییر رنگ آن ها

یکی از آثار سیگار کشیدن ایجاد لکه روی دندان ها به دلیل حمله نیکوتین موجود در تنباکوی آن ها است. این مشکل می تواند دندان ها را در مدت زمان بسیار کوتاهی زرد کند و افرادی که تعداد زیادی سیگار در روز می کشند، ممکن است بعد از سال ها سیگار کشیدن متوجه شوند که دندان های آنها تقریبا قهوه ای رنگ شده است. این شایعترین تاثیر سیگار بر دندان ها و سلامت دهان و دندان است.

لک شدن دندان ها مخصوصاً در افرادی سیگاری که تحت درمان ارتودنسی دندان هستند بسیار رایج است. اگر شخص نتواند مصرف سیگار خود در طول درمان ارتودنسی کنترل کند احتمال التهاب لثه، تغییر رنگ شدید دندان، ایجاد لکه های سفید روی مینای دندان بعد از ارتودنسی، بوی بد دهان و سایر مشکلات بیشتر می شود. (فرقی نمی کند چه روشی برای مرتب سازی دندان ها انجام می شود چه ارتودنسی نامرئی چه ارتودنسی ثابت در هر صورت باید سیگار کشیدن در طول ارتودنسی کنترل شود.)

4 و 5. افزایش تجمع پلاک و تارتار

پلاک دندان از اسید ها، ذرات ریز مواد غذایی و تجمع باکتری هایی که خود را به سطح صاف دندان می چسپانند، تشکیل می شود. تاثیر سیگار بر دندان اینجا هم خودش را نشان می دهد و مشخصا به این شکل است که باعث افزایش تجمع پلاک و تارتار یا جرم دندان می شود.

سیگار کشیدن ممکن است نوع باکتری های موجود در پلاک دندانی را تغییر داده و تعداد باکتری های مضرتر را افزایش دهد. سیگاری ها همچنین مقدار بیشتری از پلاک و جرم دندان ایجاد می کنند و بنابراین مستعد ابتلاء به انواع پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند.

6. بوی بد دهان (شایعترین تاثیر سیگار بر دندان ها)

سیگار کشیدن می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود و افرادی که سیگار می‌کشند ممکن است بیشتر از دیگران با خشکی دهان و ایجاد بدبویی یا نامطبوع بودن نفس روبرو شوند. البته برخی از محصولات دندانپزشکی مانند دهانشویه ها یا آدامس های حاوی قند زایلیتول می توانند در کوتاه مشکل بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن را برطرف کنند، اما افراد تا زمانی که سیگار می کشند با این مشکل روبرو خواهند بود مگر اینکه ترک کنند.

خانمی که در حال کشیدن سیگار است

7. افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان

تا اینجا هرچه خواندیم تاثیر سیگار بر دندان بود. از این ها که بگذریم سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی ابتلاء به سرطان دهان نیز هست. کشیدن سیگار می تواند باعث سرطان ریه و گلو نیز شود. همه انواع محصولات دخانی دودزا مانند سیگار، پیپ، سیگار برگ و محصولات دخانی بدون دود، مانند تنباکو جویدنی، تاثیراشان در ابتلاء به سراطان دهان زیاد است و می‌بایست مصرف آن ها را محدود و سپس کاملا ترک کرد.

سایر مشکلات مربوط کشیدن سیگار و سلامت دندان

  • 8. موفقیت کمتر در روش های کاشت دندان و افزایش خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت.
  • 9. التهاب دهانه غدد بزاقی در سقف دهان.
  • 10. افزایش خطر ابتلا به لوکوپلاکیا (لکه های سفید یا خاکستری است که روی زبان ، داخل گونه یا کف دهان ایجاد می شود.)

چطور تاثیر سیگار بر دندان ها و سلامت دهان را کاهش دهیم؟

تنها رویکرد موثر برای کاهش تاثیر سیگار بر دندان و سلامت دهان، ترک سیگار و محصولات دخانیات است. صرف نظر از مدت زمانی که از محصولات دخانی استفاده کرده اید، ترک سیگار در حال حاضر می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما را کاهش دهد.

  • برای قطع مصرف دخانیات، دندانپزشک یا پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا هوس نیکوتین را با داروهایی مانند صمغ نیکوتین و داروهای مسکن آرام کنید. آنها همچنین ممکن است بتوانند شما را با سازمان ها و گروه های خودیاری که آخرین اطلاعات را برای ترک سیگار در اختیار دارند، در ارتباط قرار دهند.
سیگار کشیدن
  • برای افراد سیگاری خمیردندان و دهانشویه های مخصوص وجود دارد. ممکن است دندانپزشک توصیه کند که از این خمیردندان ها به طور متناوب با خمیردندان معمول خود استفاده کنید.
  • بسیار مهم است که به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. افرادی که سیگار می کشند به احتمال زیاد دچار لکه های دندان ، بیماری لثه و سایر مشکلات دندانی هستند و بنابراین ممکن است بیشتر به دندان پزشک یا متخصص دهان و دندان نیاز داشته باشند.
  • دندانپزشک همچنین گونه ها ، زبان و گلو را برای علائم غیر طبیعی که ممکن است نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد ، معاینه می کند. او همچنین به شما توصیه می کند که هر چند وقت یکبار باید به آنها سر بزنید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.