داروی ایبوپروفن و اطلاعاتی که باید درباره آن بدانید

7 آذر 1402
داروی ایبوپروفن دکتر دندان

ایبوپروفن (Ibuprofen) یک داروی ضد درد و کاهش دهنده تب است. این دارو هم برای کودکان و هم بزرگسالان در دسترس است و می تواند برای انواع مختلف بیماری ها و موقعیت ها استفاده شود. اگر قبلاً از این دارو مصرف نکرده اید یا مطمئن نیستید که در حال حاضر برای مشکل شما مناسب است یا خیر حتما این مقاله را بخوانید.

👋 این نوشته رو از دست ندید: روش درمان سه سوته دندان درد در خانه

ایبوپروفن برای چیست؟ (موارد مصرف Ibuprofen)

ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی است، به این معنی که تورم و درد ناشی از تحریک در بدن شما را کاهش می دهد. از این دارو همچنین برای کاهش تب استفاده می شود.

قرص های سفید ایبوپروفن  روی یک میز ابی رنگ

ایبو در صورت داشتن بیماری های رایجی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا یک داروی مفید است. در این بیماری های عمدتا ویروسی بدن درد، تب، گلودرد، سردرد، دندان درد و ناراحتی های دیگر ظاهر می شود و مصرف داروهای ایبوپروفن حتی اگر تب ندارید ممکن است درد ناشی از بیماری شما را تسکین دهد.

دوز مصرفی داروی Ibuprofen

• در بزرگسالان بالغ: برای کاهش تب و تسکین درد بزرگسالان می توانند 1 تا 2 کپسول به صورت هر 4 تا 6 ساعت مصرف کنند. در طول 24 ساعت به هیچ عنوان نباید از این مقدار بیشتر مصرف شود مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.
  • در کودکان (زیر 12 سال): قرص ایبوپروفن در کودکان 6 ماه به بالا قابل استفاده است. دوز مصرفی برای کودکان باید بر اساس مندرجات داخل جعبه دارو و یا برچسب روی آن تعیین شود. معمولا سن و وزن کودک در دوز مصرفی تاثیر دارد.

👋 نوشته مرتبط:آشنایی با انواع بی حسی و آرامبخشی در دندانپزشکی

عوارض جانبی (عوارض ایبوپروفن چیست؟)

ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که می تواند در برخی موارد و در برخی از افراد باعث خونریزی معده شود. خطر خونریزی معده با مصرف این دارو در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را داشته باشید بیشتر می شود:

• سن بالای 60 سال
  • داشتن سابقه زخم معده یا مشکلات خونریزی
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون یا استروئیدها
  • مصرف داروهایی مانند آسپرین ، ناپروکسن یا سایر داروهای مشابه
  • مصرف نوشیدنی الکی با این دارو
  • مصرف بیش از حد دارو (دوز بالاتر)

عوارض نادر قرص ایبوپروفن چیست؟

در برخی موارد بسیار نادر ممکن است نسبت به مصرف این دارو واکنس آلرژیک ایجاد شود. در این وضعیت ممکن است افراد با علائم زیر مواجه شوند:

• کهیر
  • مشکل در تنفس
  • شوک
  • بثورات
  • تاول
  • خس خس سینه

در صورت بروز این علائم، مصرف این دارو را قطع کرده و فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

هشدارها

• اگر تا به حال به یک مسکن یا کاهش دهنده تب واکنش آلرژیک داشته اید از قرص ایبوپروفن استفاده نکنید.
  • بلافاصله قبل یا بعد از عمل جراحی قلب از این دارو استفاده نکنید.
  • در صورت داشتن هر نوع عمل جراحی ، قبل از استفاده از این دارو با پزشک و جراح خود صحبت کنید.

👋 نوشته مرتبط:8 آنتی بیوتیک قوی برای عفونت دندان

موارد منع مصرف

ما در بخش ابتدایی مقاله توضیح دادیم که ایبوپروفن برای چیست و متوجه شدید که برای کاهش درد بوده و نوعی مسکن است. اما ما همیشه نمی توانیم برای کاهش درد از این قرص استفاده کنیم. در موارد زیر بهتر است آن را مصرف نکرد:

• اگر هنگام مصرف سایر مسکن ها یا تب برها مشکل داشته اید
  • اگر مشکلات جدی معده یا سابقه زخم معده دارید
  • اگر فشار خون بالا دارید
  • اگر بیماری قلبی یا کلیوی دارید
  • اگر بیش از 60 سال سن دارید
  • اگر مشکلات خونریزی دارید
  • اگر از داروهای دیورتیک (مانند لیزیکس)، داروهای رقیق کننده خون (مانند کومادین) ، استروئیدها یا سایر NSAID ها استفاده می کنید
  • در صورت داشتن مشکلات پزشکی مزمن یا جدی دیگر
  • قرار گرفتن در دوره بارداری یا شیردهی (ممکن است در سه ماه آخر بارداری عوارض جدی ایجاد کند)

توقف مصرف

عکس ورود ممنوع

در صورت مواجهه با هر کدام از علائم زیر مصرف قرص ایبوپروفن را متوقف کنید:

• مدفوع سیاه یا خونی، استفراغ خونی یا احساس ضعف. اینها ممکن است نشانه های خونریزی معده باشد
  • بدتر شدن درد پس از مصرف (بیش از 10 روز)
  • داشتن تب بیش از 3 روز
  • بدتر شدن درد معده
  • وجود قرمزی و تورم در ناحیه ای که درد می کند (مثل لثه یا دندان)
  • بروز هرگونه علائم و نشانه های جدید به دنبال مصرف این دارو

سایر اطلاعات در مورد داروی ایبوپروفن

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که هنگام مصرف قرص ایبوپروفن احساس ناراحتی و یا سوزش معده دارید بهتر است قرص را همراه با غذا یا شیر بخورید. توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت این دارو می تواند با خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی همراه باشد. البته قرص ایبوپروفن هنگامی که به درستی مصرف شود یک داروی عالی است که به طور کلی در کاهش تب و تسکین دردهای جزئی بسیار مفید است.

نحوه مصرف ایبوپروفن برای دندان درد

از این دارو می توان برای تسکین دندان درد به صورت موقت نیز استفاده کرد. البته در ایران کمتر تجویز یا توصیه شده اما در کشورهای دیگر به فراوانی جهت تسکین دندان درد تجویز می شود. بنابراین در کل ایبوپروفن اغلب برای دردهای دندانی موثر است. با این حال، همانطور که اشاره شد، این دارو جزء (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) است و مشابه با آسپرین و ناپروکسن خون را رقیق می کنند. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می کند، با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید به جای آن از NSAID یا جایگزینی مانند استامینوفن استفاده کنید، صحبت کنید:

• شما از یک داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید
  • شما در معرض خطر خونریزی معده یا مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل هستید
  • شما یک داروی نسخه ای مصرف می کنید که به عنوان یک ادرار آور عمل می کند
  • فشار خون بالا، سیروز کبدی یا بیماری کلیوی دارید
مردی که دندانش درد میکند و دستش را روی صورتش گذاشته

عوارض مصرف خودسرانه این دارو در کودکان چیست؟

استفاده از داروی ایبوپروفن (Ibuprofen) برای کودکان باید با دقت و توصیه پزشک صورت گیرد. دلایلی که نشان می‌دهند چرا باید این دارو را نباید برای کودکان بدون نسخه پزشک تهیه و استفاده کرد عبارتند از:

1. کودک هر دوزی را تحمل نمی کند: دوزبندی ایبوپروفن برای کودکان باید بر اساس سن، وزن و وضعیت حالت فعلی کودک تعیین شود. پزشک، با توجه به این عوامل، دوز مناسبی از این دارو را برای کودک تعیین خواهد کرد.
  2. عوارض جانبی: استفاده نادرست از ایبوپروفن در کودکان ممکن است باعث عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اختلالات گوارشی، خونریزی معده و ریه، تشنج، آسم، واکنش‌های آلرژیک و مشکلات کلیوی شود.

آیا ایبوپروفن می تواند باعث افزایش وزن شود؟

مصرف ایبوپروفن چربی بدن را افزایش نمی دهد و باعث نمی شود بیشتر بخورید. با این حال ، اگر از قبل مشکلات کلیوی دارید یا مکرراً برای مدت طولانی از این دارو استفاده می کنید ، ممکن است بر کلیه های شما تأثیر بگذارد. هنگامی که کلیه های شما به درستی عمل نکنند آب در بدن شما محبوس می شود که ممکن است این موضوع شبیه افزایش وزن به نظر برسد.

آیا ایبوپروفن داروی خوبی برای دندان درد است؟

بله خوشبختانه یکی از داروهای بدون نسخه ای که ممکن است توسط دکتر دندان پزشک به شما جهت تسکین دندان درد توصیه شود ایبوپروفن است. شما بدون نسخه می توانید این دارو را از داروخانه ها تهیه کنید.