پوسیدگی دندان را با این ۱۴ روش کاملا متوقف و درمان کنید!

6 تیر 1402

خبرگزاری ایرنا در یه گزارش، خبری مبنی بر اینکه حدود 80 درصد کودکان 5 تا 6 ساله در ایران دندان های پوسیده دارن قشنگ عمق فاجعه در خصوص پوسیدگی دندان در کشور رو نشون داد بهمون. دقت کنید 80 درصد! خیلی زیاده ها!!😣 تازه این فقط برای بچه های 5 تا 6 ساله س. یه جا دیگه مهرنیوز میگه 50 درصد سالمندان ایرانی اصلا دندانی ندارند و اغلب بر اثر پوسیدگی دندونشون از دست رفته. دکتر دندان این مقاله رو نوشت تا درباره درمان پوسیدگی و تمام روش های پیشگیری از اون توضیحاتی بده و یه کمکی هرچند کوچیک به کاهش این مشکل ساده اما شایع کنه.

تعریف: منظور از پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان که در اصطلاح عامیانه به آن خراب شدن دندان گفته می شود، به از بین رفتن دائمی و غیرقابل بازگشت لایه های مختلف دندانی (مخصوصا مینا) گفته می شود. این مشکل در میان انسان ها مخصوصا کودکان و افراد کهنسال بسیار شایع است و با علائمی مانند تیره شدن یا ایجاد حفره و سوراخ دندان شناخته می شود.

عکس مراحل پوسیدگی دندان ها

علائم: چطور پوسیدگی دندان را تشخیص دهیم؟

هرچند که علائم اصلی خرابی دندان ها تغییر رنگ و یا ایجاد حفره در سطح دندان است اما علائم دیگری هستند که به کمک آن ها می توان متوجه وجود پوسیدگی شد. ما می توانیم برای تشخیص پوسیدگی دندان در خانه وجود یا عدم وجود علائم زیر را بررسی کنیمک

  • دندان درد : درد خود به خودی یا دردی که بدون هیچ علت قابل مشخصی در دندان احساس می شود.
  • حساسیت دندان : به تغییرات دمای محیط یا خوراکی های سرد و گرم
  • حفره دندان. مشاهده سوراخ ها یا شکستگی های کوچک همراه با تغییر رنگ دندان
  • تغییر رنگ دندان، معمولا تیره، قهوه ای یا سیاه شدن دندان
  • دندان درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا
  • پاره شدن مکرر نخ دندان در یک ناحیه خاص (از مشخصه های پوسیدگی بین دو دندان)
  • بوی بد دهان
خانمی که به دلیل بوی بد دهان ناشی از پوسیدگی پارتنر خود رویش را برگردانده است

مراحل: پوسیدگی دندان چگونه ایجاد می شود؟

3 مرحله اصلی در تمام انواع پوسیدگی دندان عبارتند از:

1. تشکیل پلاک دندان

به طور معمول اولین علائم خرابی و پوسیدگی، زمانی بروز می کند که پلاک دندان تجمع در سطح و لابلای دندان ها تجمع یافته و سفت و سخت شده است. اگر به طور مرتب مسواک نزنیم و یا بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنیم پلاک دندان بیشتر شده و کم کم تبدیل به جرم سفت و سختی می شود که تنها توسط دندانپزشک برداشته می شود. پلاک به خودی خود خطرناک نیست اما به مرور زمان به تحلیل مینای دندان و آسیب رسیدن به آن کمک می کند.

2. حملات پلاک میکروبی

پلاک دندانی کم کم تبدیل به جرم می شود و به مینای دندان آسیب میزند. در واقع باکتری های مضر و اسیدهایی داخل این جرم (و زیر آن) قرار دارند که مواد معدنی تشکیل دهنده مینا را از بین میبرند. کم کم که مواد معدنی از بین بروند سوراخ های ریز و کوچکی روی سطح دندان ایجاد می شود.

سوراخ ها و حفراتی (گاها تیره رنگ و کوچک) روی سطح مینا، نشان دهنده پوسیدگی سطحی دندان هستند که بروز آن ها نشان دهنده اولین مرحله از پوسیدگی دندان است. به مرور زمان اگر پوسیدگی متوقف نشود، لایه مینا تخریب شده و جرم دندان به همراه باکتری های مضر وارد لایه دوم دندان یعنی دنتین می شوند. دنتین یک لایه بسیار حساس و ظریف است و در مدت زمانِ بسیار کوتاه تری نسبت به مینای دندان دچار خوردگی و تخریب می شود.

3. ادامه تخریب مینای دندان

در دو مرحله قبل هنوز پوسیدگی دندان چندان مساله ساز نیست و نهایتا علائمی مانند سوراخ دندان، تغییر رنگ و تیره شدن آن و یا شکستگی های جزئی در مناطق دچار خرابی دارد. اما به محض  اینکه باکتری ها وارد پالپ دندان بشوند علائم بدتری مانند درد و حساسیت شدید تجربه می شود. مرحله آخر پوسیدگی دندان در واقع بدترین مرحله است زیرا با عفونت دندان روبرو خواهیم شد و در برخی موارد حتی دندان کاملا از بین می رود.

عکس واقعی یک دندان پوسیده و خراب که کشیده شده است

علل: مهمترین عوامل پوسیدگی دندان کدامند؟

هرچند که علت اصلی خراب شدن دندان ها پلاک ها و جرم های دندانی هستند اما بلاخره باید چیزی باعث شکل گیری این پلاک شده باشد. عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد این پلاک و در نهایت پوسیدگی شوند.

 ما فقط برخی از این عوامل را به صورت خلاصه بررسی کرده ایم:

  • مصرف برخی غذاها و خوراکی ها مثل شیرینی جات و نوشابه های اسیدی
  • مسواک نزدن یا بیش از حد مسواک زدن (اعتمال فشار زیاد حین مسواک زدن)
  • مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خوردن
  • تعذیه بیش از حد نوزدان از شیشه شیر
  • تعذیه نوزاد در خواب
  • عدم دریافت فلوراید کافی
  • سیگار کشیدن و استعمال دخانیات
  • خشکی دهان
  • افزایش سن (کهولت)
  • فرسوده شدن ترمیم های قدیمی دندان
  • رفلاکس اسید معده
  • کج بودن دندان ها
  • بی اشتهای  و پرخوری عصبی
  • مصرف نشاسته زیاد
  • مصرف خوراکی های های چسپنده به دندان
  • وارد شدن آسیب و تروما به دندان ها

رفع پوسیدگی دندان (خرابی دندان ها را چطور درمان کنیم؟)

نکته جالبی درباره خرابی دندان‌ها وجود دارد و آن این است که خرابی دندان ها برخلاف مشکلاتی مانند دندان درد روش‌های درمان خانگی ندارد و تنها باید توسط دندانپزشکان ترمیم و درمان شود. بنابراین تمام روش هایی که در اینترنت تحت عنوان درمان پوسیدگی دندان در خانه معرفی می شوند هیچکدام قادر به درمان یا ترمیم پوسیدگی های نیستند.

تصویر شماتیک دو عدد دندان پوسیده که در کنار آن ها اسمارتیز های رنگی قرار دارد

روش های خانگی تنها می توانند در پیشگیری از خراب شدن دندان ها موثر باشند و مطلقا نمی توانند هیچ میزانی از خرابی را از بین ببرند. پس از همینجا عرض می کنیم که، گول “روش های درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی” یا “در خانه و منزل”  و یا حتی “در طب اسلامی” را نخورید زیرا در سیره بزرگان دینی و اساطیری ما بیشتر به مساله پیشگیری پرداخته شده تا درمان. و همیشه آن ها تاکید داشتند با پیشگیری مانع از بروز هر ضرر و زیان شویم تا کارمان تا درمان نکشد.

درمان پوسیدگی دندان در دندانپزشکی

اکنون که متوجه شدیم ما تنها با روش های دندانپزشکی قادر به درمان دندان خراب هستیم و روش های خانگی تنها چند روش ساده توقف پوسیدگی دندان و یا پیشگیری از آن هستند، بیایید ببینم دندانپزشکان چطور به درمان دندان های خراب و دچار پوسیدگی ما کمک می کنند.

5 روش دندانپزشکی برای ترمیم یا درمان دندان خراب

5 تا از مهمترین روش هایی که دندانپزشکان برای ترمیم دندان های آسیب دیده به دنبال پوسیدگی بکار می برند عبارتند از:

1. فلوراید درمانی

فلوراید تراپی (درمانی) بهترین روش درمان پوسیدگی سطحی دندان است. به زبان ساده تر، زمانی که بخش های سطحی دندان به تازگی و برای اولین بار دچار پوسیدگی شده باشند، با مراجعه به مطب یک دندانپزشک و انجام درمان فلوراید تراپی می توانید اقدام به توقف پوسیدگی دندان کنید. با فلوراید تراپی به تقویت، ترمیم و بازسازی مینا در آغاز پوسیدگی کمک می شود.

همچنین به جز فرآیند فلورایدتراپی در مطب دندانپزشک می توانید از خمیر دندان رفع پوسیدگی دندان یا دهانشویه های که حاوی فلوراید هستند برای توقف خرابی دندان خود کمک بگیرید.

2. پر کردن دندان (رایج ترین درمان پوسیدگی دندان)
تصویر شماتیک دندان هایی که با آمالگام پر شده اند

به پر کردن دندان، اصطلاحاً ترمیم دندان نیز گفته می شود. پر کردن دندان مهم ترین و اصلی ترین روش رفع خرابی و ترمیم دندان هاست. در این روش پوسیدگی برداشته شده و در حفره به جا مانده مواد پر کننده ای مانند آمالگام، کامپوزیت، سرامیک، طلا و …. قرار می‌گیرد.

حدس می زنیم این نوشته حسابی به دردتون بخوره 👈 لیست قیمت پر کردن دندان

3. روکش دندان

گاهی اوقات وسعت خرابی دندان به قدری زیاد است که با روش‌های معمولی دندانپرشکی قابل ترمیم نیست. در این موارد ما با کمک روکش ها دندان را ترمیم می کنیم. ما در مقاله ای به طور کامل درباره روکش دندان صحبت کرده ایم می توانید به آن مقاله بروید و هرچیزی که میخواهید درباره روکش ها بدانید را مطالعه کنید.

عکس روکش های تمام سرامیکی که برای ترمیم دندان هایی که به شدت پوسیده اند مناسب هستند

در این بخش تنها کافیست بدانید که اگر دندان شما به شدت پوسیده شده باشد به طوری که با پر کننده ها قابل ترمیم نباشد، ابتدا پوسیدگی را برمی‌دارند سپس دور تا دور دندان را می تراشند و یک روکش اختصاصی که در لابراتوار برای شما ساخته می شود روی آن قرار میگیرد. روکش دندان برای جلوگیری از پوسیدگی های بعدی نیز بسیار مناسب است.

حدس می زنیم این نوشته حسابی به دردتون بخوره 👈 قیمت روکش دندان انواع روکش دندان

4. روت کانال تراپی یا عصب کشی دندان

اگر پوسیدگی و خرابی دندان از مینا و لایه زیرین آن (دنتین یا عاج) عبور کرده باشد می تواند باعث عفونت مغز دندان (پالپ) شود. پالپ در واقع بافت نرم دندان و حاوی عروق و اعصاب است. اگر این بخش عفونت کند حتما باید درمان ریشه دندان یا عصب کشی انجام شود در غیر این صورت عفونت باعث آبسه، مشکل لثه و حتی عفونت استخوان نگهدارنده دندان می شود.

تصویر شماتیک عصب کشی دندان ها

چنانچه درمان عصب کشی دندان برای دندان پوسیده انجام شود، جهت ترمیم آن دندان از مواد پر کننده تا روکش دندان برای احیا یا حفاظت از دندان کمک گرفته می شود. اگر همزمان با پوسیدگی دندان، درد شدیدی در دندان احساس می کنید احتمالا نیاز به روت کانال تراپی پیدا خواهید کرد. برای اینکه به طور کامل با فرآیند روت کانال تراپی، درمان ریشه یا عصب کشی آشنا بشید پیشنهاد می کنیم حتما یه سری به مقاله “عصب کشی دندان” بزنید اونجا همه چیزو درباره این فرآیند + فیلم و عکس توضیح دادیم.

بد نیست اینم ببینید 👈 قیمت عصب کشی دندان

5. کشیدن دندان

اگر درمان پوسیدگی دندان در دندانپزشکی با هیچ روشی امکانپذیر نباشد، دندان باید کشیده شده و از دهان خارج شود. یعنی اگر این دندان با کمک آمالگام یا کامپوزیت ترمیم نشود، یا روکش کردن و عصب کشی و بازسازی دندان نیز کافی نباشد، راه حل نهایی درمان دندان خراب، کشیده شدن است.

تصویر شماتیک کشیدن دندان پوسیده

پس از کشیده شدن دندان که مفصل در مقاله “کشیدن دندان به روش جراحی و غیر جراحی” بهش اشاره کردیم، می توانید با انواع روش جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان، دندانی که کشیده اید را جایگزین کنید تا از بروز مشکلات احتمالی بعدی پیشگیری کنید.

این رو هم بخونی ضرر نکردی 👈 هزینه کشیدن دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه کنیم؟

راستش را بخواهید این روزها خوب زیستن و داشتن یک سبک زندگی سالم سخت است. زیرا اساساً در دنیای امروزی با انواع عوامل آسیب‌زا احاطه شده‌ایم. مثلاً رژیم غذایی که می‌خوریم غالبا سالم نیست، نوشیدنی‌های ما رنگ و بوی شکر و اسید گرفته؛ غذاهای تراریخته و دست کم فست فودی می‌خوریم و توجه کمی به مصرف غذاهای سالم و اگانیک داریم.

اما خبر خوب این است که حتی با وجود این موارد، اگر کمی همت کنیم می‌توانیم در جلوگیری از پوسیدگی دندان دست بالا را بگیریم و سلامت دهان و دندان خود را برای یک عمر تضمین کنیم. اگر سخت به دنبال پیشگیری از خراب شدن دندان‌ها هستید بد نیست با دقت نکات و موارد پیشگیرانه زیر را بخوانید:

9 روش جلوگیری از پوسیدگی دندان

با این 9 روش بسیار ساده اما کاربردی که اکثرا هم روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان در خانه هستند می‌توانید سلامت دهان و دندان خود را افزایش داده و به پیشگیری از هرگونه خرابی دندان‌ها نیز کمک کنید:

1. از خواص اب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان غافل نشوید

دندانپزشکان معتقدند اگر بعد از مصرف هرچیزی دهان خود را با آب تمیز شستشو دهیم احتمال خراب شدن دندان ها به شدت کاهش پیدا می کند. دقت کنید که بلافاصله بعد از مصرف هر چیزی نباید مسواک بزنید و تنها کافیست که دهان خود را با آب شستشو دهید.

خانمی که در حال غرغره کردن آب نمک است

2. دندان ها را با خمیر دندان ضد پوسیدگی و حاوی فلوراید مسواک بزنید

روزانه 2 بار و هر بار به مدت 2 دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید. بهتر است برای جلوگیری از پوسیدگی دندان حتما با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. در کنار مسواک حتما نخ دندان نیز استفاده کنید.

خمیر دندان ضد پوسیدگی دندان
مسواک زدن با خمیردندان های توصیه شده و آنتی باکتریال نه تنها یک روش توقف پوسیدگی دندان است بلکه به شدت موجب پیشگیری از هر نوع پوسیدگی می شود.

3. دندان هایتان را مرتباً جرمگیری کنید!

با مراجعه منظم به دندانپزشک می توانید جرم های دندانی خودی که به واسطه سفت و سخت شدن پلاک ایجاد شده را از بین ببرید. جرم های پشت و لابلای دندان ها می توانند به راحتی در درازمدت باعث خراب شدن دندان ها شوند. فرآیند جرمگیری نه تنها به درمان مشکلات لثه کمک می کند بلکه یک روش کاملا مطمئن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

4. درمان فیشور سیلانت را امتحان کنید

سیلانت یک پوشش پلاستیکی محافظ است که روی سطح جونده دندان های خلفی اعمال می شود تا شیارها و ناحیه هایی که غذا در آن ها به دام می افتد را بسته و از تشکیل پلاک دندان و خرابی پیشگیریی شود.

درمان فیشور سیلانت تراپی

درمان فیشور سیلانت به تمام کودکانی که دندان های دائمی خلفی خود را در آورده اند توصیه می شود. این درمان هیچ دردی ندارد و فقط چند دقیقه زمان میبرد. فیشور سیلانت درمان می تواند برای چندین سال از بروز خرابی و پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند.

5. آب و مایعات سالم بیشتری بنوشید

نوشیدن مقدار کافی آب می تواند به آبرسانی بدن کمک کند و در ساده ترین حالت دهان را از خشک شدن برهاند. اگر فردی هستید که به صورت مزمن با خشکی دهان روبرو هستید فعالیت باکتری های مخرب در داخل دهانتان بیشتر خواهد بود و به مینای دندانتان آسیب خواهد رسید. آسیب و تحلیل مینای دندان نیز منجر به خرابی دندان می شود. بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها آب زیادی بنوشید و تلاش کنید مشکل خشکی دهان را ریشه کن کنید.

نوشیدن آب باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می شود

6. غذاهای سالم میل کنید

یکی از راه های خانگی جلوگیری از پوسیدگی دندان ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی و چیزهایی است که می‌خوریم. این تغییرات می تواند شامل اضافه کردن برخی مواد به رژیم غذایی یا حذف و محدود کردن برخی مواد یا عادات دیگر باشد. به عنوان مثال برخی از این تغییرات می توانند این مدلی باشند: 

  • خوردن مواد غذایی حاوی کلسیم، فلوراید، ویتامین D و …
  • مصرف سبزیجات  ومیوه های رسیده و تازه
  • جویدن آدامس بدون قند
  • کاهش مصرف مواد سفت و سخت و چسپنده
  • کاهش نوشابه ها و سایر نوشیدنی های گازدار و اسیدی
  • افزایش مصرف غذاها و خوراکی های ارگانیک و غیر تراریخته
  • کاهش مصرف قهوه
  • ترک کردن سیگار
  • و …..

دنبال کردن موارد بالا می تواند به تنها بزرگترین روش توقف پوسیدگی دندان در خانه و بدون نیاز به دندانپزشکان باشد. برای این منظور فقط کافیست سعی کنیم از این به بعد بیشتر به چیزی که میخوریم اهمیت دهیم.

7. فلوراید درمانی کنید!

تقریبا اغلب شهرهای جهان، به آب آشامیدنی شهری خود فلوراید اضافه می کنند. اما میزان آن در همه جا یکسان نیست. فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دارد و به تقویت دندان ها کمک می کند. اگر در آب آشامیدنی و رژیم غذایی خودتان به اندازه کافی فلوراید دریافت نمی کنید می توانید درباره فلوراید تراپی با دندانپزشک خودتان صحبت کنید.

تصویری که به صورت شماتیک تاثیر فلورایدتراپی را روی پیشگیری از پوسیدگی نشان می دهد

 فلوراید تراپی می تواند در مطب دندانپزشک به صورت موضعی به دندان ها اعمال شود و یا اینکه به صورت خوراکی تجویز شود. البته به این نکته توجه کنید که درمان پوسیدگی دندان با فلوراید انجام نمی شود و ما با فلوراید صرفاً از بروز خرابی پیشگیری می کنیم. خرابی های ایجاد شده حتما باید توسط دندانپزشک ترمیم شوند. با فلوراید نهایتا پوسیدگی های بسیار سطحی و اولیه تا حدی درمان می شود.

8. به فکر پیدا کردن دهانشویه ضد باکتریایی باشید

استفاده از دهان شویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان همواره یکی از روش‌های پیش گیرانه است که همه دندانپزشکان آن را توصیه می‌کنند. اگر مستعد خرابی و پوسیدگی دندان ها هستید دهانشویه‌هایی وجود دارد که اصطلاحاً ضد باکتریایی و حاوی فلوراید هستند. این دهانشویه‌ها به تقویت مینای دندان کمک زیادی می‌کنند. و راه‌حل خوبی برای کاهش تعداد باکتری‌هایی که عامل پوسیدگی دندان هستند می باشد.

تصویر یک دهانشویه ضد پوسیدگی دندان در دست یک خانم

برای مثال اورال بی (Oral-B) یک سری دهانشویه ضد باکتریایی دارد که تقریباً بهترین دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در سنین مختلف است. (نکته: اورال‌بی تنها یکی از برندهای مطرح لوازم بهداشت دهان و دندان است و برندهای دیگری در ایران نیز وجود دارند که قابلیت ضد باکتریایی داشته و حاوی فلوراید هستند)

 9. ترکیبی از روش‌های پیشگیرانه را امتحان کنید

برای اینکه محکم کاری کرده باشید می‌توانید ترکیبی از درمان‌ها یا روش‌ها را برای جلوگیری از خراب شدن دندان امتحان کنید. مثلاً جویدن آدامس حاوی زایلیتول + فلورایدتراپی+ دهانشویه ضد پوسیدگی دندان یک درمان پیشگیرانه و ترکیبی، برای جلوگیری از بروز هر نوع خرابی دندانی است.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

22 پاسخ به "پوسیدگی دندان را با این ۱۴ روش کاملا متوقف و درمان کنید!"

قربانی
14 بهمن 1401
سلام ممنون توضیحات خوبتون دندونای پایینم این جلویی ها از کنار دندون یکم پایین تر زیر لثه ها سوراخ ریزی شده و در ظاهر دیده نمیشن و این دو تا جلویی ها پایین بینشون سیاه شده به نظرتون با کدوم از روش هایی که توضیح دادین جلوی بیشتر شدن سوراخ ها رو بگیرم لطفا راهنمایی کنید
    دکتر دندان
    15 بهمن 1401
    سلام کاربر گرامی امیدواریم توضیحات این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند. دوست عزیز این پوسیدگی های بین دندانی معمولا در گردن دندان ایجاد می شوند. بیشتر به دلیل نامرتبی دندان ها و عدم استفاده از نخ دندان هست. برای پیشگیری از بدتر نشدن این پوسیدگی حتما مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و اگر دندان هایتان جرم دارد درمان جرمگیری را انجام دهید. اما اگر پوسیدگی را پیش از بدتر شدن بردارید و دندان را ترمیم کنید بهتر است. زیرا هزینه کمتری دارد. اگر پوسیدگی شدید شود شما را به دردسر و هزینه های بیشتر می اندازد. پاینده باشید گرامی🌹
Bluegirl
26 شهریور 1400
سلام خیلی ممنون که درباره روش فلوراید تراپی توضیح دادید. میخواستم بدونم که این روش چطوری انجام داده میشه؟ برای بزرگسالان هم هست؟ چه دندونپزشکی انجامشمیده؟
    دکتر دندان
    26 شهریور 1400
    درود بر شما بلوگرل گرامی چه خوب شد که درباره فلوراید تراپی یادآوری کردید گرامی، ما یه محتوا داریم در همین خصوص اتفاقا لینکش رو هم براتون توی همون بخش گذاشتیم.. این پروسه برای بزرگسالان هم انجام میشه. دکتر دندانپزشک عمومی این کار رو انجام میده و هر دندانپزشک دیگه هم میتونه و معمولا موردش پیش بیاد انجام میدن. به صورت موضعی اعمال میشه. سوال دیگه ای داشتید در خدمتیم😊🌹
مبینا جلالی
17 شهریور 1400
سلام من خیلی به پوسیدکی بین دندان روبرو میشم تازه ۲ سال پیش پوسیدگی بین دو دندان جلوم رو ترمیم کردم امسال دوباره متوجه شدم که بین دو دندان آسیابم به شدت پوسیده و خراب شده دلیلش چیه؟ چطور ترمیمش کنم؟ میتونه ژنتیکی باشه؟ممنون از شما
    دکتر دندان
    22 شهریور 1400
    سلام خانم جلالی گرامی پوسیدگی بین دو دندان در میان ما ایرانیان متاسفانه بسیار رایجه چون مسواک میزنیم اما نخ دندان کم استفاده می کنیم. به همین خاطر در درازمدت بین دندان هایی که غالبا تمیز نمیشه پوسیدگی شکل میگیره. ژنتیک اگر هم تاثیر داشته باشه در پوسیدگی دندان، بسیار تاثیر کمی داره. ترمیمش هم به همین روش معمول ترمیم دندان پوسیده انجام میشه. لطفا در این باره با یک دندانپزشک به صورت حضوری صحبت کنید. پاینده و پیروز باشید
مونس
2 شهریور 1400
سلام ببخشید پوسیدگی دندان شیری چقدر شایع هستش؟ مخصوصا دندان های عقب
    دکتر دندان
    3 شهریور 1400
    سلام کاربر گرامی کودکان مخصوصا در سنین پایین بیشتر دچار پوسیدگی دندان شیری میشن و نسبتا شایع هست. اما خوشبختانه میشه با روش هاایی مثل درمان فیشور سیلانت از این موضوع پیشگیری کرد. اگر هم پوسیدگی شدید باشه روکش های مخصوص ترمیم دندان شیری وجود داره. در این خصوص با یک دندانپزشک کودکان حتما بیشتر صحبت کنید. پیروز و پاینده بااشید
      هستی
      15 اسفند 1400
      سلام وقت بخیر من دخترم دو روزه که یکی از دندان های جلوییش تقریبا تا نصف پوسیده شده و بین دندانش سالمه فقط روی دندانش پوسیدگی شکل گرفته و حفره ای ایجاد نشده و درد هم نداره . نمی دونم چیکار کنم میشه راهنماییم کنید ؟ با سپاس
        دکتر دندان
        15 اسفند 1400
        سلام بانوی گرامی بهتره که فرزندتون رو به نزد یک متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید. چه دندان شیری داشته باشن و چه دندان دائمی در هر صورت پوسیدگی های اینچنینی نیازمند مداخله دندانپزشک هستن. تا پیش از اینکه پوسیدگی بیشتر بشه و به پالپ دندان آسیب بزنه حتما این جلسه رو ترتیب بدید. پاینده باشید گرامی🌹
      سیاری
      22 بهمن 1401
      سلام من دندان جلوم به شدت در حال سیاه شدنه هرروز هم مسواک میزنم هم فلوراید استفاده میکنم برای جلوگیری از گسترش بیشتر پوسیدگی و ترمیم آن باید چیکار کنم؟ دوروز پیش فقط یه سوراخ کوچیک بین دندان جلوم دیدم اما هرروز داره سوراخ بیشتر میشه و چون دندان جلو هست من خیلی ترسیدم لطفا یکی کمک کنه خواهشا
        دکتر دندان
        22 بهمن 1401
        سلام گرامی اگر برای برداشتن همین میزان اندک از پوسیدگی و ترمیم دندان اقدام کنید هزینه شما کم خواهد شد ولی اگر اجازه دهید که پوسیدگی بیشتر شود هزینه ها واقعا بالا می رود. اگر با وجود نخ دندان و دهانشویه مشکل شما حل نشده، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. پاینده باشید گرامی🌹
عصمت هاشمی زاده
2 شهریور 1400
من روش های خانگی و طب سنتی را بیشتر ترجیح میدم و فکر میکنم بهتر باشن. مثلا شستشوی دهان با جوش شیرین یک روش توقف پوسیدگی در خانه هست که از قدیم استفاده میشده من هر وقت بچه هام پوسیدگی دندانشون میخواسته شروع بشه از این روش برای توقفش استفاده کردم
    دکتر دندان
    3 شهریور 1400
    سلام کاربر گرامی ما در داخل مقاله به این موضوع اشاره کردیم که اغلب درمان های سنتی بیشتر به پیشگیری اشاره دارند و دنبال کردن آن ها راه حل خوبی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان هست. یعنی با انجام برخی از این روش ها میتوانید از بروز پوسیدگی پیشگیری کنید و تا آخر عمر نیز دندان هایتان خراب نشودو. اما درمان پوسیدگی دندان با روش های خانگی و سنتی امکانپذیر نیست و بهتر است که فقط توسط دندانپزشک درمان صورت بگیرد. پاینده و سربلند باشید
بلوچی ام
1 شهریور 1400
سلام اگر دندانی خیلی پوسیده باشه با آمالگام میشه اون رو پر کرد؟
    دکتر دندان
    2 شهریور 1400
    سلام آقا یا خانم بلوچی گرامی روش های ترمیم دندان های پوسیده در دندانپزشکی متنوع هستند. دندانپزشک ابتدا پوسیدگی ها را برمیدارد و سپس برای ترمیم و محفظت از دندان، اون دندان آسیب دیده رو با موادی مثل کامپوزیت یا آمالگام و ... ترمیم می کنه. دندانپزشک تا جایی که مقدور باشه دندان رو پر می کنه اما اگر پوسیدگی شدید باشد روش های دیگری مثل روکش دندان یا بازسازی بیلداپ دندان انجام میشه. انتخاب طرح درمان به نظر دندانپزشک شما بستگی دارد.
شمسه بهادرانی
1 شهریور 1400
سلام من به شخصه اب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان را پیشنهاد می کنم، هر روز بعد از هر وعده غذایی مخصوصا آخر شب اینکار رو انجام بدید. اگر با آب ولرم باشه بسیار نتیجه میده. امیدوارم آب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان شما هم جواب بده. نکات شما را هم دنبال می کنم حتما
    دکتر دندان
    2 شهریور 1400
    سلام خانم بهادرانی عزیز از شما متشکریم که نظر خودتون رو با ما و کاربران دکتر دندان در میان گذاشتید بله آب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ایده خوبی هست اما به ش رطی که به طور منظم انجام بشه و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز هر روز با کیفیت بالایی انجام بشه.
سلام
1 شهریور 1400
سلام کسی قرص برای جلوگیری از پوسیدگی دندان سراغ داره؟ لطفا میشناسید به من معرفی کنید لطفا
    دکتر دندان
    2 شهریور 1400
    سلام کاربر گرامی بهترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی دندان رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک هست. شاید برخی سایت ها ادعا کنند که قرص برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد اما حتی اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد تاثیر بسیار ناچیزی در پیشگیری دارد.
نعیمه
17 مرداد 1400
سام دکتر جان ببخشید یک سوال داشتم. دندان جلوی پسرم که 17 سالش هست دچار پوسیدگی از نوع بین دندانی شده به نظر شما چه روشی برای ترمیمش مناسبتر هست؟ ممنون میشم کلا روش های درمان پوسیدگی دندان جلو رو توضیح بدید. پیشاپیش از شما متشکرم
    دکتر دندان
    3 شهریور 1400
    سلام کاربر گرامی علت اغلب پوسیدگی های بین دندانی عدم استفاده از نخ دندان هست. نخ دندان ها به خوبی سطوح بین دندانی را تمیز می کنند و هر شخص باید در کنار مسواک زدن حتما نخ دندان هم استفاده کند. بسته به شدت پوسیدگی روش های مختلفی برای ترمیم وجود داره و این به نظر دندانپزشک شما بستگی داره که بعد از معاینه طرح درمان رو مشخص کند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه همه چیز درباره پر کردن دندان بروید. سپاس از شما پیروز و سربلند باشید
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.