توضیح اینله و انله دندان به زبان بسیار ساده در 5 دقیقه

27 تیر 1402

دندان آسیابت به شدت پوسیده شده و میخوای بدونی که درمانش چیه و چطور ترمیم میشه؟ بهت گفتن راه حلش اینله و انله س؟ اگه اینطوریه حتما این مقاله رو بخون چون ما به زبان بسیااااااار ساده درباره این دوتا ترمیم دندانپزشکی، کلی توضیح نوشتیم. راستی فیلم و عکس اینله و انله رو هم برات گذاشتیم حتما ببین.

اول درباره پر کردن دندان صحبت کنیم؟

احتمالا شما هم بدونید که پر کردن دندان یکی از رایج ترین درمان های دندانپزشکیه. امیدوارم اینطوری نباشه، اما احتمالا خودتون هم یه بار اینکار رو تا الان انجام دادید. زمانی که یه دندون به صورت جزئی تا متوسط دچار پوسیدگی میشه معمولا با کمک مواد پر کننده، میشه ترمیمش کرد. در واقع ما با کمک این مواد بافت آسیب دیده و از دست رفته دندان رو به طور مصنوعی بازسازی می کنیم.

عکس دندان های پر شده با آمالگام. این یک تصویر شماتیک است.
در این تصویر شما سه تا دندون رو میبینید که با آمالگام پر شدن

یا یه مثال این بخش رو ادامه بدیم؟

مثلا ما مجید رو داریم. این بنده خدا یکی از دندونای آسیاب کوچیکش یه ذره دچار پوسیدگی شده. مجید برای درمان میره پیش دندونپزشک. دکترش هم میاد محل دقیق پوسیدگی دندان رو مشخص می کنه و بعد پوسیدگی رو تراش میده. بعد از اینکار یه حفره کوچک درست میشه که به انتخاب مجید با یکی از مواد پر کننده موجود مثل کامپوزیت، آمالگام، سرامیک یا هر ماده پر کننده دیگه پر میشه.

این کلیت پر کردن دندان بود که همش کمتر از نیم ساعت تموم میشه. اما بعضی وقتا پوسیدگی دندان ها به قدری زیاده که نمیشه با پر کردن معمولی اون رو برطرف کرد. اینجاست که ما دست به دامن درمان های دیگه ای مثل اینله و انله می شیم.

عکس اینله و انله دندان در دندان های خلفی
اینجا ما 3 تا دندون داریم که دوتاش آنله شده و یکی اینله

ماجرای دندان آسیابِ خرابِ نسیم خانم!

ما توی بخش قبلی مجید رو مثال زدیم، که بنده خدا یکی از دندوناش (یه) مقداری دچار پوسیدگی شده بود و رفت پیش دکتر. دکتر هم دید مساله خیلی پیچیده ای نیست. برای همین، پوسیدگی رو برداشت و جاشو با کامپوزیت یا خلاصه هر ماده دیگه پر کرد.

توی مثال دیگه ما مثلا یه نفر به نام نسیم. ایشون به طور مشابه یکی از دندوناش خراب شده. نسیم میره پیش دکتر دندونپزشکش و بعد از معاینه، دکتر بهش میگه “چه نشستی که وضع دندونت خرابه”. کدوم دندون؟

🔔 خوندن این نوشته رو از دست ندید: درمان سه سوته دندان درد

بله! مشخصاً یکی از دندون‌های آسیابش (یکی از دندان های مولر خلفیش). این دندون در سطح جونده دچار پوسیدگی گسترده شده. دکتر به نسیم میگه پوسیدگی دندونت یه جوریه که فقط وسطِ سطح جونده رو درگیر کرده و به لبه‌های دندان نرسیده هنوز.

دکتر به نسیم میگه: باید پوسیدگی رو برداریم! اما وقتی که اینکارو انجام بدیم، یه حفره بزرگی توی دندونت به وجود میاد. که البته این حفره رو نمیشه با پر کردن معمولی ترمیم کرد. چرا؟ چون به پر گردگی معمولی اعتمادی نیست و اصلا ممکنه بیوفته یا اصلا یه روش بهتر و مطمئن تر دیگه هست که خیلی شسته رفته و مناسبه. دکتر میگه بهتره با روش مناسبی به نام اینله دندان تو ترمیم بشه.

عکس اینله دندان
در این تصویر یک تکه ترمیم اینله را مشاهده می کنید

حالا اینله دندان چیه؟

اینله یا (Inlay) یه روش ترمیم غیر مستقیم دندان‌های خلفی یا آسیاب هستش که دچار آسیب و پوسیدگی وسیع در سطح جونده هستند. این دندان ها آسیب دیده )یا پوسیده شدن( ولی پوسیدگی فقط مرکز سطح جونده رو درگیر کرده و هنوز لبه‌های دندان سالمن.

👋 نکته: ترمیم غیرمستقیم یعنی در لابراتوار ساخته می شه و بعد توسط دندانپزشک نصب میشه. مستقیم هم یعنی دندانپزشک خودش در مطب ترمیم رو انجام میده. پر کردن دندون مستقیمه و اینله و آنله ترمیم غیرمستقیم.

3 تا نکته در خصوص اینله دندان وجود داره و فکر می‌کنم شما هم متوجه شدید:

  1. اینله دندان برای ترمیم دندان آسیاب استفاده می‌شه.
  2. دندان آسیابی که سطح جونده‌ش درگیر پوسیدگی شده ولی لبه های دندان سالم هستن به اینله نیاز دارن
  3. اینله برخلاف پر کردن دندان یه روش ترمیم غیرمستقیم هست. یعنی موادش باید داخل لابراتوار ساخته بشن و طی یه جلسه توسط متخصص نصب بشه. (مواد اینله مستقیما توسط دندانپزشک ساخته نمیشن.)

منظور از انله دندان چیه؟

انله (onlay) هم مانند اینله یه روش ترمیم غیر مستقیم دندان های خراب و پوسیده شده خلفی هست. اما یه فرق هایی بین اینله و انله هست. برای اینکه متوجه بشیم که انله چیه و چه فرقی با اون یکی داره، یه بار دیگه مثال نسیم خانم رو با هم بررسی کنیم.

گفتیم نسیم یه دونه از دندون های آسیاش خراب شده. خرابی دندونش هم زیاده. اما هنوز پوسیدگی، لبه های دندان رو درگیر نکرده. اگه نسیم به موقع بهش برسه، دندونه با روش اینله ترمیم میشه. اما اگه دیر بشه چی؟

اگه نسیم خانم به دندونش رسیدگی نکنه و پوسیدگی به یک یا چند لبه دندان آسیابش برسه دیگه اینله جوابگو نیست و باید درمان دیگه ای به نام انله که وسیع تره رو انجام بده. انله برعکس اینله؛ میتونه لبه های دندان آسیب دیده رو هم پوشش بده. این عکس رو ببینید تا متوجه بشید که منظورمون چیه. (منع معتبر)

فرق اینله و انله چیه؟

همونطور که متوجه شدید هر دوی این ترمیم ها برای درمان دندان های آسیاب استفاده میشن. اما یه فرق کوچولو با هم داشتن. فرقشون این هست که اینله سطح کمتری از دندان رو پوشش میده یا درمان میکنه. اما اونله سطح بیشتری رو پوشش میده. یعنی به جز وسط سطح جونده، لبه ها رو هم پوشش میده. این یعنی انله گسترده تر و خب هزینه ش هم به مراتب بیشتر از اینله هست.

عکس اینله و آنله
آنله سمت راست، اینله هم سمت چپ

جنس این ترمیم ها از چیه؟

درست مثل پر کردن دندان، برای ساخت ترمیم اینله و انله هم از موادی مثل آمالگام، کامپوزیت، طلا، سرامیک و …. استفاده میشه. اما این روزا بیشتر مردم ترجیح میدن با کامپوزیت و سرامیک اینکار رو انجام بدن.

خوبی سرامیک حتی نسبت به کامپوزیت دندان اینه که زیبایی بالایی داره و بسیار شبیه به دندان خودمونه. بنابراین کسی متوجه نمیشه ما دندون خودمون رو ترمیم کردیم. به جز این، سرامیک بسیار مستحمکه و به سختی آسیب میبینه. در کل برای اینله و انله سرامیک چیز خوبیه ولی کامپوزیتم پیشنهاد میشه. منتهی نظر دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی شما مهمتره.

ترمیم اینله و انله چطور انجام داده میشه؟

پر کردن دندان معمولا یه پروسه خیلی ساده س که همش یه جلسه انجام می شه. اما اینله و انله به سادگی پر کردن دندون نیست. اینکار به دست کم 2 جلسه نیاز داره:

  • یه جلسه شما میرید پیش دندونپزشکتون
  • پوسیدگی دندان رو برمیداره
  • از حفره دندان که بعد از تراشیدن پوسیدگی به جا مونده قالب و ایمپرشن گرفته میشه
  • قالبه فرستاده میشه لابراتوار برای ساخت
  • لابراتوار قالب رو دقیقا متناسب با حفره دندون میسازه (ساختش خیلی جالبه)
  • لابراتور قالب رو برمیگردونه مطب دندونپزشکتون
  • شما یه جلسه دیگه تشریف میبرید پیش دندونپزشک و اینله یا انله رو به دندون متصل میکنه.

پاسخ به سوالات رایج درباره اینله و انله دندان

در این بخش سعی کردیم مهم‌ترین سوالایی که ممکنه کاربرامون درباره این ترمیم‌های غیر مستقیم داشته باشن رو جواب بدیم. اگه براتون مهمه، حتما با دقت سوال و جوابا رو بخونید. و اگه احیانا سوالی دارید که ما بهش پاسخ ندادیم، حتما توی بخش کامنت ها برامون بنویسید تا در اولین فرصت بهتون جواب بدیم. از صبر و حوصلتون بسیار بسیار سپاسگزاریم.

آیا انله همون روکش دندان است؟

نه به هیچ عنوان اینا رو نباید یکی دونست. روکش دندان یه ترمیم متفاوته و معمولا بعد از عصب کشی دندان انجام میشه. روکش مثل یه کلاه روی دندانی که معمولا عصب کشی شده قرار میگیره. نکته ش اینه که روکش دندان آخرین راه حل ترمیم دندانه. یعنی زمانی که پر کردن دندان و حتی اینله و انله نمی تونن دندان رو نجات بدن.

هزینه این ترمیم ها چقدره؟

هزینه اینله و انله معمولا از پر کردن معمولی بیشتره و بسته به اینکه آیا کامپوزیته یا آمالگام یا سرامیک … هزینه هاشم بسیار متفاوته. برای دیدن هزینه اینله و انله دندان روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

آیا این دو روش درد دارن؟

معمولا نه. اما شاید تا زمانی که مواد از لابراتوار میرسن شما یکم احساس درد و حساسیت داشته باشید که البته برطرف میشه.

برای انجام این ترمیم به چه دندونپزشکی مراجعه کنیم؟

با اینکه دندونپزشکای عمومی این نوع ترمیم رو انجام میدن اما بهتره برای اینکار حتما به یه متخصص ترمیمی و زیبایی مراجعه کنیم.

برای این دو ترمیم چقدر از دندون رو تراش می دن؟

اگر منظور تراش اینله و انله هست باید بگیم که در لابراتوار انجام میشه یعنی اول دندانپزشک قالب میفرسته لابراتوار و بعد بر اساس اون با کامپوزیت یا سرامیک و … ترمیم ساخته میشه. اگر منظور میزان تراش دندون قبل از نصب این دو تا ترمیمه باید بگیم که تا اون اندازه که دیگه هیچ اثری از پوسیدگی روی دندان نمونه دندان رو میتراشن.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

6 پاسخ به "توضیح اینله و انله دندان به زبان بسیار ساده در 5 دقیقه"

حمیدرضا
15 مهر 1401
من خودم دانشجوی سال اخر دندون پزشکیم و حقیقتا تا الان به این زیبایی و شیوایی هیچ مسئله ای تخصصی زو به این زیبایی و واضحی نخوندم . زنده باشید 🎖🌷🌷
    دکتر دندان
    16 مهر 1401
    سلام علیرضای گرامی سپاس از قوت قلب و مهربانی شما و امیدوارم که مطالب مفید بوده باشه براتون پاینده باشید و به امید اینکه دوران حرفه ای دندانپزشکی خودتون رو هم به زودی آغاز کنید🌹
رویا
4 فروردین 1401
سلام برای دندون روت کانال شده هم میشه استفاده کرد؟ این بهتره با بیلداپ کامپوزیت؟ ماندگاریش چطوره؟ بعدش میشه تعویض انجام داد؟ و خیلی مفید بود مطلبتون تشکر
    دکتر دندان
    4 فروردین 1401
    سلام و درود بر شما رویای گرامی همونطور که داخل محتوا هم ذکر شده اگر بیشتر سطح جونده و تا حدی لبه ها هم پوسیده شده باشن یا برای ترمیم برداشته شده باشن میشه اینله و یا انله انجام داد. این دو ترمیم معمولا زمانی که پالپ درگیر نشده انجام میشن و اگه ویدئوها را تصاویر رو با دقت نگاه کردهد باشید ترمیم ها روی سطح دندانی نصب میشن. دندونی که روت کانال شده بهتره با بیلداپ ترمیم بشه. بیلداپ یک روش فوق العاده بهتره چون برای اجراش دندون خودمون هیچ آسیبی نمیبینه و به شکلی هنرمندانه بازسازی میشه. متاسفانه خیلی از افراد تصور میکنن بعد از روت کانال حتما باید دندون رو روکش کرد که این خیلی محافظه کارانه نیست و مجبور میشیم دور تا دور دندان سالم رو حتی اگه سالم باشه تراش بدیم. اینله و انله به طور کلی ماندگاری بالایی دارن و خیلی خیلی کم پیش میاد نیاز به تعویض داشته باشن. به طور میانگین 10 سال دوام میارن اگه خوب مراقبت بشن بیشتر. اگر هم آسیب ببینن یا پوسیدگی اتفاق بی افته یا اینله و انله بد کار شده باشن میشه بعدها تعویضش کرد. خوشحالیم که محتوا براتون مفید بوده پاینده باشید گرامی🌹
راحله
27 مرداد 1400
سلام دکتر ممنون از بابت مطلب خوبتون می خواستم بدونم که آیا جنس این انله و اینله که میفرمایید آیا انتخابی هست؟ منظورم اینه که آیا دندانپزشک از ما میپرسه که چه جنس بذاره یا نه؟ چون کامپوزیت و اینا گران هستن میخواستم ببینم با آمالگام انجام میشه یا خیر اگر میشه قیمت اینله و انله را هم بفرمایید ممنون میشم. هم با کامپوزیت و هم با امالگام نقره. تشکر از سایت خوبتان و پیشاپیش بابت پاسخ به سوالات من
    دکتر دندان
    29 مرداد 1400
    سلام راحله گرامی بله اغلب انتخاب شماست که جنس اینله و انله رو چی انتخاب کنید. معمولا با کامپوزیت انجام میشه. هزینه اینله و انله بسته به جنسی که استفاده میشه متغییره. به زودی هزینه ها رو در آپدیت های بعدی اضافه خواهیم کرد. پیروز و پاینده باشید.
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.