4 علت ایجاد لبخند لثه ای و 6 روش درمان قطعی آن

10 آبان 1402

دیدین بعضی از افراد وقتی لبخند می‌زنن، می‌خندن و یا حتی وقتی که صحبت می‌کنن بیشتر از اینکه دندوناشون دیده بشه بافت لثه‌شون به چشم میاد؟ به لبخند این عزیزان در اصطلاح لبخند لثه ای گفته می‌شه و چیزی که اینجا می‌خونید توضیحات بسیار بسیار ساده درباره این نوع لبخند، علت به وجود اومدنش و نحوه درمانش هست.

لبخند لثه ای چیست؟

قبل از اینکه بخواییم درباره لبخنده لثه ای یا گامی اسمایل یا (gummy smile) صحبت کنیم بهتره درباره ویژگی‌های یک لبخند ایده‌آل (یا دست کم طبیعی و زیبا) یه چیزایی بگیم. خب الان لبخند زیبا و طبیعی چه ویژگی هایی داره؟

خیلی ساده‌س، در حالت طبیعی زمانی که ما لبخند می‌زنیم معمولاً بیشتر از هر چیزی، این دندان‌های ما هستن که خودشون رو نشون می‌دن و یه مقدار خیلی کمی از بافت لثه (حدود 1تا 2 میلی متر) هم در این لبخند به چشم می‌خوره.

عکس لبخند خانمی که حالت لثه ای دارد

حالا تصور کنید که یه شخصی مثل سپهر (همینجوری گفتیم یه اسمی بیاریم) وقتی لبخند میزنه بیشتر از 2 میلی متر بافت لثه‌ش (توی اون طرح لبخندش) به چشم می خوره. این باعث میشه ما توی طرح اسمایل سپهر بیشتر از دندون ها، بافت لثه ببینیم که یعنی آقای سپهر لبخند لثه ای داره.

جوانب منفی و عوارض لبخند لثه ای چی؟

نکته جالبش اینه که در بعضی از افراد مثل سمانه (اینم یه اسمیه که همینجوری آوردیم) شدت گامی اسمایل یا لثه ای بودن لبخند می‌تونه خیلی زیاد باشه (و حتی تا 7 میلی‌متر از لثه‌ این خانم توی لبخندش به چشم بیاد). خودتون تصورشو بکنید که این موضوع تا چقدر می‌تونه توی ظاهر لبخند و چهره سمانه تاثیر بگذاره!

آدمایی مثل سپهر و سمانه (همینایی که لبخند لثه ای دارن) خیلی کم پیش میاد که بخندن یا لبخندِ خیلی عمیقی بزنن. و معمولاً وقتی می‌خندن (یا صحبت می‌کنن) سعی می‌کنن با دست جلوی دهانشون رو بگیرن. چون متاسفانه اینجوری احساس می‌شه که ظاهر صورتشون و کلیت لبخند این افراد طبیعی نیست.

  • در مجموع، این مشکل به مرور زمان باعث کاهش اعتماد به نفس سمانه و سپهر میشه. حتی ممکنه که گوشه‌گیر بشن و متاسفانه از ترس قضاوت شدن، تعاملات اجتماعیشون هم کم بشه.
  • حالا سوای از مشکل ظاهری، لثه ای بودن لبخند می‌تونه نشان دهنده مشکلاتی باشه که نیازمند توجه دندانپزشک هستن. برای همینه که در اغلب موارد دلیل گاملی اسمایل باید مشخص بشه و لبخند به حالت طبیعیش برگرده.

علت یا علل لبخند لثه ای چیست؟

وقتی صحبت از علت لثه ای شدن لبخند میشه ما معمولاً 4 عامل رو مقصر می‌دونیم:

  1. افزایش حجم لثه
  2. کوتاه شدن دندان‌ها (و یا تحلیل مینای دندان در نتیجه ساییدگی دندونا)
  3. فرم لب و میزان عضلات (یا کشش اون ها موقع خندیدن افراد)
  4. بلند بودن طول فک بالا

پایینتر که بریم هر کدوم از 4 مورد بالا رو توضیح دادیم. با دقت بخونید تا ببینید علت لبخند لثه ای شما چیه تا پی به نوع و چگونگی درمان گامی اسمایل خودتون ببرید. (منبع معتبر)

1. افزایش حجم لثه

تقریبا در اغلب موارد افزایش حجم لثه، علت اصلی لثه ای شدن لبخند هستش. یعنی چی؟ یعنی اینکه بافت لثه حجم می‌گیره، از حالت طبیعی خارج میشه و بیش از حد روی دندان ها رو میپوشونه.

عکس لبخند لثه ای

این حالت در واقع نوعی بیماری و مشکل محسوب میشه (چون بلاخره طبیعی نیست که لثه متورم بشه و یا ضخامتش بیشتر بشه طوری که روی دندان ها رو بپوشونه). در افرادی که با افزایش حجم لثه روبرو هستند زمانی که شخص لبخند میزنه بافت لثه نه تنها زیاده که بد رنگ و بدشکل هست و این شکل و ظاهر نه تنها برای خود شخص مساله ساز هست، بلکه در چشم دیگران هم ممکنه بد دیده بشه.

چی باعث میشه که حجم لثه افزایش پیدا کنه؟

 موارد زیر ممکنه باعث افزایش حجم لثه و ایجاد لبخند لثه ای بشه:

  • بیماری لثه (ژنژویت و پریودنتیت)
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • مصرف برخی از داروها (مثل بعضی از داروهای ضد تشنج یا داروهای قلب و عروق)

درمان لبخند لثه ای ناشی از حجیم شدن لثه ها چیه؟

افرادی که با این مشکل روبرو هستن معمولا به راحتی درمان میشن. یعنی لبخند لثه ای  که عامل ایجادش افزایش بافت لثه هستش نسبت به موارد دیگه بهتر و آسون تر درمان میشه. روش های درمانی برای برطرف کردن این مشکل شامل اینا میشه:

  • جراحی افزایش طول تاج با کمک لیزر
  • جراحی فزایش طول تاج دندان با کمک الکتروسرجری

2. سایش دندان ها یا کوتاه شدن اون ها

علی یه شخص خیالیه که لثه هاش هیچ مشکلی نداره. اندازه، ضخامت، رنگ و خلاصه همه ویژگی های لثه علی طبیعی و سالمه اما اون هم مثل سپهر و سمانه لبخند لثه ای داره.

مشکل علی آقا اینه که دندون هاش دچار سایش شده. یعنی چی؟ یعنی انقد باهاش مواد غذایی سفت و سخت جویده و یا مینای دندانش تحلیل رفته که طول دندان ها کاهش پیدا کرده. این یعنی وقتی علی میخنده لثه ش بیشتر از دندون هاش به چشم میاد.

درمان گامی اسمایل ناشی از کوتاه شدن دندان ها چیه؟

علی آقا باید بره پیش یه متخصص ترمیمی و زیبایی که این متخصص براش چند مدل درمان انجام بده. درمان ممکنه شامل این موارد بشه:

  • افزیش طول تاج با لیزر یا الکتروسرجری
  • درمان ترمیمی و زیبایی با انواع ونیر دندانی (لمینت سرامیکی یا همان لمینت دندان و ونیر کامپوزیت)

3. فرم لب و خصوصیات عضلات اون

مژگان یه دختر خانمی هست که مثل علی، سپهر و سمانه مشکل لثه ای بودن لبخند داره. اما نکته جالب اینه که مژگان برعکس 3 تا دوست دیگه ما، نه دندوناش مشکل داره و نه حتی لب و استخوان فکش. پس یعنی چی باعث شده ایشون لبخند لثه ای داشته باشه؟

ما میگیم اگه دندان و لثه مشکل نداشته باشه پس احتمالا مشکل مربوط به فرم لب و یا عضلات لب و صورت مژگان هستش. چطوری؟

مشکل مژگان اینه که حجم لب هاش خیلی کمه و لب های نازکی داره. همین باعث میشه وقتی میخنده یا لبخند میزنه لب هاش کش بیاد و لثه هاش خیلی توی چشم باشه. یا حتی ممکنه عضله یا عضلاتی که لب مژگان رو حین لبخند زدن بالا میبرن خیلی قوی باشن و لب رو بیش از حد بالا ببرن که اینم باعث ایجاد لبخند لثه ای در مژگان شده.

درمان لثه ای شدن لبخند ناشی از نازک بودن لب چیه؟

مژگان میتونه به لبش ژل تزریق کنه تا حجم لبش بیشتر بشه و در نتیجه وقتی لبخند میزنه یگه باافت لثه ش دیده نشه. به جز تزریق ژل برای لبخند لثه ای، اگه مشکل از عضلات بالابرنده لب مژگانه، ایشون میتونه به این عضلات بوتاکس تزریق کنه تا عضلات ضعیف بشن و نتونن لب رو خیلی بالا ببرن.

4. بزرگ بودن طول فک

 اینجام محمود رو داریم که مثل مژگان دندان ها و لثه ش سالمه و هیچ مشکلی نداره اما متاسفانه محمود مشکلش اینه که طول فک بالاش زیاده. محمود برعکس بقیه دوستانمون راه دشواری برای درمانش داره چون دیگه نمیشه با افزایش طول تاج یا جراحی های معمول لبخند لثه ای رو درمان کرد.

درمان آقا محمود میتونه شامل جراحی فک برای کوچک کردن فک بالا و ارتودنسی دندان باشه. یعنی ترکیبی از این دو میتونه به محمود کمک کنه تا صاحب یه لبخند زیبا و طبیعی داشته باشه.

فهمیدید علت و نحوه درمان مشکل لثه ای بودن لبخند شما چیه؟

کلیت بحث ما همین بود و این ها مهمترین علل و روش های درمان لبخند لثه ای بود. خوشحال میشیم پایین همین پست برامون بنویسید که علت لثه ای شدن طرح لبخند شما کدومه؟ تا حالا براش چه کردید؟ قصد دارید درمانش کنید؟ ممنون میشیم ازتون که تجربه خودتون را با این وضعیت با ما و دیگران از طریق کامنت در میان بگذارید.

پاسخ به سوالات رایج

درمان خانگی لبخند لثه ای چیست؟

هیچ روش خانگی برای برطرف کردن این مشکل وجود ندارد. افراد میبایست به یک دندانپزشک مراجعه کند تا با عاینه تخصصی علت و نحوه درمان این مشکل پیدا شود.

اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس باید توسط چه کسی انجام شود؟

اینکار می تواند توسط یک دندانپزشک ترمیمی و زیبایی یا یک پزشک متخصص انجام شود.

هزینه اصلاح این طرح لبخند چقدر است؟

همه چیز به علت بروز مشکل و نوع درمان بستگی دارد. هزینه ها می تواند بسیار متغییرباشد اما انتظار می رود از 2 میلیون تومان شروع شود. شما می توانید برای اطلاع از آخرین تعرفه ها به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه کنید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

17 پاسخ به "4 علت ایجاد لبخند لثه ای و 6 روش درمان قطعی آن"

سمیرا
27 مرداد 1400
سلام من سمیرام😂دقیقا هم اسمشم و همون مشکل رو دارم خیلی برام جالب بود
    دکتر دندان
    29 مرداد 1400
    سلام سمیراخانم اسم ها کاملا تصادفی انتخاب شدن. امیدوارم اگر مشکلی با لیخند لثه ای دارید بتونید به راحتی برطرفش کنید پیروز و پاینده باشید
مینا
17 مرداد 1400
سلام رفع لبخند لثه ای با بوتاکش چطور انجام میشه؟ به لب بوتاکس میزنن؟ به لثه؟ دقیقا کجا میشه؟ ممنونم
سان تزو
16 مرداد 1400
با لمینت نمیشه لبخند لثه رو اصلاح کرد؟ هزینه ش چقدره؟
    دکتر دندان
    16 مرداد 1400
    سلام کاربرگرامی خیر مستقیما نمیشه لبخند لثه ای رو با لمینت درمان کرد اما اگر نیاز به لمینت دارید و در عین حال بافت لثه شما به مقدار زیادی دندان هاتون رو پوشونده قبل از نصب عمل افزایش طول تاج برای رفع لبخند لثه ای انجام میدن تا لمینت ها به راحتی و بدون مشکل نصب بشن.
فیلم اصلاح لبخند لثه ای
15 مرداد 1400
سلام دکتر جان اصلاح لبخند لثه ای با لیزر چطوری انجام داده میشه؟ فیلم و عکس ازش میذارید؟
    دکتر دندان
    16 مرداد 1400
    سلام کاربر محترم ممنون از صبت نظرتون به زودی در آپدیت بعدی ویدئوی کاملی در خصوص فیلم اصلاح طرح لبخند لثه ای برای کاربران دکتر دندان درج خواهیم کرد. سپاس از شما
سلام
15 مرداد 1400
با سلام من خیلی وقت هست که درمتن ارتودنسی شروع کرده ام و لثه هایم متورم شده است طوری که لثه نزدیک براکت هایم شده آیا خوب میشود یا باید لیزر کنم؟
    دکتر دندان
    16 مرداد 1400
    سلام دوست گرام معمولا اگر در طول درمان ارتودنسی با تورم لثه ها روبرو شوید متخصص ارتودنسی برای شما از لیزر بافت نرم استفاده خواهد کرد و بافت اضافی را برخواهد داشت یا به الیتام و بهتر شدنش کمک می کند. پاینده باشید
مجید یاری
14 مرداد 1400
با سلام من دختری 26 ساله هستم که از پیدا بودن زیاد لثه در هنگام خندیدن ناراضی ام.باید بگویم که فرم فک و نیز اندازه ی دندان هایم کاملا نرمال است و علت ایجاد لبخند لثه ای در من فعال بودن بیش از حد عضلات لب بالایم است.می خواستم بدانم که جراحی پایین آوردن لب بالا چگونه صورت می گیرد و عوارض آن کدامند و نیز این که دوره ی بهبودی آن چند روز است؟ آیا شما این جراحی را انجام می دهید؟ در صورت انجام هزینه ی آن چه قدر است؟ با تشکر
شایانی
14 مرداد 1400
سلام درمان لبخند لثه ای با لیزر دائمیه؟ هزینه ش رو لطف می کنید اعلام کنید؟
    دکتر دندان
    14 مرداد 1400
    سلام آقا یا خانم شایانی عزیز بله درمان با لیزر جهت افزایش طول تاج دندان و از بین بردن بافت اضافه لثه روی دندان ها میتونه دائمی باشه. هزینه ش تقریبا از 800 هزار تومان شروع میشه. البته به زودی آپدیت میشه محتوا و توضیحات بیشتری درباره روش های درمان لبخند لثه ای خواهیم نوشت.
ثریا
13 مرداد 1400
یعنی ارتودنسی به تنهایی لبخند لثه ای رو درمان میکنه؟ نیازی به فرنکتومی نیست؟ درست متوجه شدم؟
میثم
31 تیر 1400
عالی بهتر ازین نمیشد توضیح بدید. ممنونم من به صورت ژنتیکی لبخند لثه ای دید دارم. به نظرم تووی فامیل مادم هم این مشکل خیلی زیاده ولی درباره هزینه ش هم لطفا بگید که تعرفه درمان لبخند لثه ای چقدره
    دکتر دندان
    31 تیر 1400
    سلام میثم گرامی سپاس از اینکه نظرتون رو با ما در میان گذاشتید سعی می کنیم در آپدیت بعدی حتما درباره هزینه ها بیشتر توضیح بدیم شایدم یه محتوای مجزا برای هزینه اصلاح لبخند لثه ای نوشتیم. پاینده و سربلند باشید
سارینا
31 تیر 1400
سلام من لبخند لثه ای دارم در عین حال قصد ارتودنسی هم دارم. من بافت لثه م اینجوری که شما نوشتید حجیم شده یعنی ورم کرده. آیا با ارتودنسی لبخند لثه ای من درمان میشه؟
    دکتر دندان
    31 تیر 1400
    سلام سارینا گرامی سپاس که نظر خودتون رو با ما در میان گذاشتید. بله قبل از اتصال دستگاه های ارتودنسی به دندان ها امکان داره که بافت اضافی لثه شما رو بردارند. برای اینکار حتما ابتدا به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید. پاینده و سربلند باشید
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.