فلوراید تراپی چیه و چه وقت باید انجام داده بشه؟

19 مرداد 1402

احتمالا شما هم می دونید که فلوراید یه ماده معدنی ارزشمند هست که برای دندان های ما هم بسیار مفیده. اما شاید با فرآیند فلورایدتراپی یا فلوراید وارنیش زیاد آشنا نیستید. اگه اینطوریه و یا بهتون گفتن بچتون نیاز به این فرآیند داره توصیه می کنیم که حتما این مقاله رو از دکتر دندان تا انتها بخونید. قبلش هم میتونید فیلم فلوراید تراپی کودکان رو همین ابتدای مقاله مشاهده بفرمایید.

فلوراید چیه؟

فلوراید یه نوع ماده معدنی که به صورت طبیعی در اطراف خودمون هم وجود داره. مثلا برخی از غذاهایی که ما به صورت روزانه مصرف می کنیم (مثل غذاهای دریایی) مقادیر کمی فلوراید دارن. حتی بعضی از میوه ها و سبزی ها از این ماده دارند و بنابراین ما به صورت روزانه و در قالب یک سری مواد خوراکی (حتی آب) فلوراید رو میبلعیم و دریافت می کنیم.

فلوراید برای ما چه کاری انجام می‌ده؟

این ماده معدنی زمانی که میره و در مجاورت مینای دندون ما قرار میگیره، جذب این مینا میشه. جذب این ماده می تونه باعث افزایش مقاوت مینا در برابر پوسیدگی بیشه. یعنی زمانی که به اندازه کافی فلوراید به مینا جذب بشه، احتمال پوسیدگی دندان هم کاهش پیدا می کنه.

حتی زمانی که کودک به صورت جزئی دچار پوسیدگی دندان شده باشه، اگه فلوراید درمانی انجام بشه و این ماده رو به دندان اعمال کنیم، آسیب وارد شده به مینا میتونه متوقف و مانع از پیشرفت پوسیدگی میشه.

چطوری فلوراید بگیریم؟

فلوراید رو میشه به 4 شکل زیر دریافت بکنیم:

  • مصرف در آب حاوی فلوراید (معمولا باید به آب شهری این ماده معدنی اضافه بشه) یا سایر مواد خوراکی (این رو بهش میگن فلوراید خوراکی)
  • مصرف شربت و قرص مکمل این ماده معدنی (که البته سرخورد نباید به هیچ وجه مصرف بشه)
  • خرید خمیر دندان حاوی فلوراید (که الاماشالا توی سوپرمارکت ها و داروخونه ها هست و نیازی هم به نسخه دندانپزشک نداره)
  • دهانشویه حاوی این ماده معدنی (که دندونپزشکا به صورت روزانه یا هفتگی برای بعضی از بیماراشون تجویز می کنن)
  • ژل یا وارنیش (این وارنیش همون چیزیه که ما در دندانپزشکی کودکان بهش میگیم فلوراید تراپی و درباره ش مفصلا توضیح دادیم در ادامه)

فلوراید تراپی چیست؟

فلوراید وارنیش یا تراپی، یه پروسه بسیار ساده دندانپزشکی هستش که در اون فلوراید رو به دندونا میرسونن. یعنی عمل رساندن ماده معدنی فلوراید به صورت موضعی به مینای دندان کلا میگن فلوراید درمانی یا تراپی.

هدف از انجام این پروسه کمک به کاهش پوسیدگی های اولیه یا افزایش مقاومت مینای دندان نسبت به پوسیدگی دندانی هستش.

فلورایدتراپی چطور انجام داده میشه؟

هیچی! اصلا سخت و پیچیده یا عجیب غریب نیست. شما دست کودک خودتون رو میگیرید و میرید مطب یه دندونپزشک عمومی یا دندانپزشک کودکان. بچه میره روی یونیت دندانپزشکی  دراز میکشه و دندونپزشک سطح دندوناش رو تمیز و خشک می کنه.

تصویر کارتونی چند دکتر دندانپزشک کودکان

بعد ژل حاوی فلوراید یا وارنیش با یه وسیله بیخطر قلمو مانند روی سطح دندونای کودک اعمال می کنه. همزمان هم یه ساکشن داخل دهان کودک قرار میدن که از بلیعدن فلوراید توسط کودک جلوگیری بشه و سریع ساکشنش می کنن. جدای ازینا قبل از وارنیش فلوراید، به کودک یه سری توصیه میشه که بلع فلوراید کم بشه و بدون هیچ خطری پروسه تمام بشه.

کل پروسه درمان هم خیلی طول بکشه یکی دو دقیقه هستش. اغلب بچه ها (حتی اونایی که خیلی سنشون کمه) هم با دندونپزشک خیلی خوب همکاری می کنن و تازه ممکنه کلی خوششون بیاد.

یه نکته هم یادتون نره و اونم اینه که تا 30 دقیقه بعد از انجام درمان، به کودک چیزی ندید بخوره تا فلورایده حسابی تاثیر خودش رو بذاره و به مقاومت مینای دندان کمک کنه. همچنین از بچه بخوایید که به جای قورت دادن آب دهنش اون رو بیرون بندازه.

فلوراید تراپی از چه سنی باید انجام بشه؟

اینکار رو میشه تقریبا در هر سنی انجام داد. اما ما یه دوره سنی داریم که بهش میگن دوره سنی بحرانی. در این سن (سن طلایی) انجام درمان با فلوراید بیشترین کارایی یا فواید رو داره چون در این سنین مینای دندان حساس و ظریف و بسیار مستعد پوسیدگی هستن. ما این سن و دوره طلایی رو سنین 2 تا 3 سالگی تا حدود 13 یا 14 سالگی میدونیم.

دندانپزشک کودکان معمولا نظرش اینکه که هر 6 ماه یکبار فلوراید درمانی انجام بشه. یعنی در حالت عادی برای مراقبت از مینای دندان بچه ها، می تونید در سال 2 بار این کار رو انجام بدین. اما اگه کودک شما مستعد پوسیدگی دندانیه، به جای 6 ماه یکبار، سعی کنید بازه رو کاهش بدید و مثلا هر 3 تا 4 ماه یکبار به دندونپزشک مراجعه کنید. (منبع معتبر)

آیا فلوراید برای بچه ها ضرر داره؟ درسته میگن سمیه؟

خیلی از والدین نگران این هستند که مبادا فلوراید تراپی برای بچه ها مضر و خطرناک باشه. این نوید رو بهتون می‌دیم که فلورایدی که در مطب دندانپزشک و به صورت موضعی روی مینای دندان قرار داده میشه اصلا خطری نداره چون کاملا کنترل شده هستش و از ساکشن هم کمک گرفته میشه. پس چرا میگن خطرناکه؟

اینی که میگن خطرناکه مربوط به فلوراید تراپی خوراکیه. که اگه بیش از اندازه مصرف بشه میتونه برای بچه ها خطرناک باشه. اگه میزان مصرف فلوراید خوراکی بیشتر از 1 ppm باشه میتونه مشکلات مختلفی برای بچه ایجاد کنه. بنابراین موضعی در مطب دندانپزشک خطری نداره ولی خوراکی در صورتی که بیش از اندازه مصرف بشه عوارض داره.

پاسخ به سوالات رایج درباره فلوراید وارنیش

هزینه فلوراید تراپی دندان چقدر است؟

هزینه فلورایدتراپی دندان به ازای هر فک دریافت میشه و هر فک هم بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان هست. قبل از اعمال فلوراید جرمگیری و بروساژ هم انجام میشه.

در چه صورتی باید مکمل فلوراید مصرف کنیم؟

مصرف قرص یا شربت حاوی این ماده معدنی تنها باید با نظر دندانپزشک انجام بشه و شما نمیتونید سرخورد اینکار رو انجام بدید. دندونپزشک بر اساس سن و سال کودک و میزان فلورایدی که داره روزانه میگیره، ممکنه این مکمل ها رو تجویز کنه. در غیر این صورت شما مجاز به اینکار نیستین.

چرا با وجود دریافت فلوراید از مواد خوراکی، باید فلوراید تراپی انجام داده بشه؟

واضحه. چون میزان فلورایدی که ما با مصرف غذاها دریافت می کنیم خیلی کمه و محدوده و بهتره در سنین کودکی خودمون به صورت موضعی یا با مکمل این کمبود رو جبران کنیم.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

8 پاسخ به "فلوراید تراپی چیه و چه وقت باید انجام داده بشه؟"

کامی
14 بهمن 1401
ممنون از اطلاعات مفیدتان
    دکتر دندان
    15 بهمن 1401
    سلام کاربر گرامی خوشحال هستیم که مطالب براتون مفید بوده پاینده باشید🌹
آینا راداکبری
24 آذر 1401
سلام اطلاعات عالی بود تشکر
    دکتر دندان
    26 آذر 1401
    سلام خانم راداکبری عزیز خوشحال هستیم که اطلاعات برایتان مفید بوده امیدوارم از سایر مقالات هم دیدن بفرمایید پاینده باشید گرامی🌹
    دکتر دندان
    26 آذر 1401
    سلام خانم راداکبری عزیز خوشحال هستیم که اطلاعات برایتان مفید بوده امیدوارم از سایر مقالات هم دیدن بفرمایید پاینده باشید گرامی🌹
برنا
3 تیر 1401
سلام من یه نقطه پوسیدگی دارم فقط یه نقطه با فلوراید درست می شه من ۱۰ ساله هستم مننون
    دکتر دندان
    4 تیر 1401
    سلام برنای عزیز پوسیدگی های بسیار بسیار جزئی که تازه شروع شدند رو میشه برداشتن به موقع و فلورایدتراپی درمان کرد لطفا به یک متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید دوست عزیزم پاینده باشید برنا جان🌹
برنا
2 تیر 1401
https://s6.uupload.ir/files/20220623_202042_koeb.jpg ایا با فلوراید درست میشه
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.